Tips på programvara för att rädda minneskort med klusterskador?

Permalänk
Medlem

Tips på programvara för att rädda minneskort med klusterskador?

Hej

Jag vill ha tips på programvara för att rädda data från ett minneskort med klusterskador. Jag har testat Ontrack Easy Recovery men jag får inte ut så mycket data där tyvärr.

Det är ett Sandisk-kort på 200 gb i micro sd storlek.

Rescue Pro fanns det något som hette och jag fick en licens en gång på en lapp som jag la på ett okänt ställe. Är det något man borde försöka med?

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Kan tilllägga att delar av kortet går att läsa och att kortet dyker upp som det ska och tilldelas en enhetsbokstav i Windows.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Innan du experimenterar för mycket, gör en RAW disk-image på SD-minnet innan du eller någon av programmen du provar med ställer till med något ej reparerbart.

får du läsfel när du gör diskimagen så är det en förklaring varför det krånglar...

Med en diskimage kan man alltid återställa hur lagringen såg ut innan du härjade runt eller lagra på någon annan lagring om den första lagringen börja visa upp en massa fel och korruption.

Du skriver inte vilken felsystem som SD:n använder sig av - i och med att det är över 32 GB så är det trolige ExFAT eller NTFS och det kan underlätta i att få tag på rätt diskräddnings/reparationsprogram om man söker med rätt sorts filsystem.

Om det är främst bilder så kan du prova med Photorec (open source-mjukvara) som främst är designade för att ta ur bilder ur krachade SD-minne - vilket inte alls är ovanligt när man har SD-minne då SD-lagring är inte att anses som någon säker eller robust lagring.

Permalänk
Medlem

Exfat filsystem är det.

Okej, ska prova Photorec, tack för tipset!

SD eller Secure Digital, alltså inte säker eller robust.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.