Permalänk
Inaktiv

Problem med ny dator

Det kan vara så att jag besvarat min egen fråga men skriver ändå.

Fick en ny dator igår:
ASUS PRIME Z790-P Moderkort
Kingston FURY Beast RGB DDR5-5600 C40 DC - 32GB
Intel Core i7 13700K 3.4 GHz 54MB

Utöver det:
3080 Asus ROG Strix
850w gold

Satte ihop datorn i ett NZXT H5 Flow vilket inte rekommenderas. Ångrar detta men det är en annan historia....

När jag var klar för inkoppling med samtliga komponenter så var det dags att köra. På med ström och fläktarna startade (rgb tändes) och sedan stannade allt förutom AIO pumpen. Så ström finns det. Testade med att ta ut batteriet och "kortslöt" moderkortet för återställning.

Ny start och nu tändes allt och fläktarna fortsätter att jobba dvs stängs inte av. Men ingen post och ingen bild.

Börjar klassisk felsökning dvs ut med allt inkl ramminne etc. Samma resultat.

Nu till svaret på min egen fråga eventuellt men jag har ingen tidigare erfarenhet av det jag såg. Tog ut processorn och ser en pinne som är böjd på moderkortet under. Klockan var 0100 och jag orkade inte mer. Jag kollade tyvärr inte noga innan så vet inte om jag själv gjort det men jag har byggt datorer i 25år och aldrig råkat ut för detta innan.

Så frågorna:
Är det kört? dvs även om jag får tillbaka pinnen.
Är processorn kokt?

Kan detta vara problemet?

Permalänk
Medlem

Om en pinne är böjd i sockeln så är det hög sannolikhet att det är den som orsakar problemet. Alla pinnar är inte kritiska, men man ska ha tur om det fungerar trots en böjd pinne.

Det positiva är dock att om du lyckas böja tillbaka den så är det stor chans att det kommer fungera sen, jag har aldrig hört talas om en processor som gått sönder p.g.a. en böjd pinne.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av perost:

Om en pinne är böjd i sockeln så är det hög sannolikhet att det är den som orsakar problemet. Alla pinnar är inte kritiska, men man ska ha tur om det fungerar trots en böjd pinne.

Det positiva är dock att om du lyckas böja tillbaka den så är det stor chans att det kommer fungera sen, jag har aldrig hört talas om en processor som gått sönder p.g.a. en böjd pinne.

Hej!

Stort tack för detta! läste det imorse och det gav mig hopp!

Jag körde med min mobiltelefon på 10X zoom, köpte en riktigt spetsig pincet....och nu skriver jag från den datorn!

Fungerar klockrent (än så länge...ta i trä)

Tack för att att du peppade!