Internet är dött efter målare varit på besök.

Permalänk

Internet är dött efter målare varit på besök.

Hej!

Med risk för att låta sjukt okunnig:

Vi bor i hyresrätt, nyinflyttade. Under torsdag och fredag denna vecka hade vi målare över som tapetserade om överallt. Möbler flyttades vilt och allt fick kopplas ur från samtliga rum och väggar.

Mer specifikt fick vi koppla ur router och modem.
Nu när målaren gjort sitt och vi sätter tillbaka allt på plats har vi inget internet.

Vi har internetuttag på två ställen i lägenheten och har testat att trycka in router och modem på båda. Modemet får ingen kontakt i "wan"-ingången från väggen. Hursomhelst är inte ingången inte trasig.

Tänker om det är så att målaren "stängt av" någonting medans han gjorde sitt eller om det är nåt annat.
Kan vara värt att nämna att en peopp gick när vi skulle sätta tillbaka en lampa. Samma propp som internetuttagen är i.

Finns det något busenkelt eller självklart jag missar? Jag har lite generellt tekniskt know-how, men internetköret är inte min starka sida.

TLDR:
Får inte fart på internet efter målare varit över. Ingen reaktion i modemet/lampa som lyser när sladden är inkopplad.
What do?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Vad ska målaren ha stängt av? De ska bara måla:)
Ett internetuttag i väggen krävar inte ström men en medieomvandlare/router gör.

Om det är så att propp gått byter man den och sedan prövar man igen, ni kan också pröva byta eluttag för router/medieomvandlare/modem och se om det funkar då. Om inget funkar får ni felanmäla det till hyresvärd

Permalänk
Medlem

Ha bar tid att skriva lite snabbt.

Gissar på att det är fiber ni har. I så fall koppla direkt till en dator och se om ni får en ip då. Om inte hör av er till internetleverantör för support.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MVPernula:

Vi har internetuttag på två ställen i lägenheten och har testat att trycka in router och modem på båda. Modemet får ingen kontakt i "wan"-ingången från väggen. Hursomhelst är inte ingången inte trasig.

Lite bilder på samtliga uttag och all utrustning skulle klargöra vad det är ni har för slags uppkoppling. Gärna både med utrusningen urkopplad och inkopplad och strömsatt, så att dioder går att se.

Jag gissar att det är Tele2 (gamla ComHem) och "tre hål i väggen" ni har om det finns två alternativa uttag och du nämner "modem". Hade det varit fiber hade ni sannolikt, men inte nödvändigtvis, haft en central punkt någonstans -- som i så fall är intressant.

Permalänk
Skrivet av KAD:

Lite bilder på samtliga uttag och all utrustning skulle klargöra vad det är ni har för slags uppkoppling. Gärna både med utrusningen urkopplad och inkopplad och strömsatt, så att dioder går att se.

Jag gissar att det är Tele2 (gamla ComHem) och "tre hål i väggen" ni har om det finns två alternativa uttag och du nämner "modem". Hade det varit fiber hade ni sannolikt, men inte nödvändigtvis, haft en central punkt någonstans -- som i så fall är intressant.

Här har du bilder på vår setup!
https://imgur.com/a/tjJTh7Y
Står Telia på locket med uttagen på väggen.

Som sagt funkade allt kalas med detta upplägg senast onsdag kväll. Urkopplat endast för att målare ska kunna göra sitt. Kopplade in det på samma sätt som vi haft det tidigare.

Permalänk
Medlem

Tycker din kabel som du kopplat till WAN ser ut som att den fått smaka en del.
Kan du prova koppla sladden som sitter i din asus-router mellan uttaget och din omvandlare istället?
Lyser WAN då, så behöver du bara köpa en ny nätverkskabel

Permalänk
Medlem
Skrivet av MVPernula:

Här har du bilder på vår setup!
https://imgur.com/a/tjJTh7Y
Står Telia på locket med uttagen på väggen.

Som sagt funkade allt kalas med detta upplägg senast onsdag kväll. Urkopplat endast för att målare ska kunna göra sitt. Kopplade in det på samma sätt som vi haft det tidigare.

Om du inte har TV behöver du inte ens använda den vita. Det står 1 och 2. Är det två uttag och du har 3 och 4 någonstans? Du har ingen patchpanel i hallen eller liknande i proppskåpet?

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Skrivet av Jaevel:

Tycker din kabel som du kopplat till WAN ser ut som att den fått smaka en del.
Kan du prova koppla sladden som sitter i din asus-router mellan uttaget och din omvandlare istället?
Lyser WAN då, så behöver du bara köpa en ny nätverkskabel

Den vita lilla kabeln är i stort sett helt ny, ska ikte vara några problem. Hursomhelst är resultatet samma även när jag byter.

Skrivet av Maskaren:

Om du inte har TV behöver du inte ens använda den vita. Det står 1 och 2. Är det två uttag och du har 3 och 4 någonstans? Du har ingen patchpanel i hallen eller liknande i proppskåpet?

Alright! Nej, TV har vi inte.

Ja, det stämmer. Två uttag här och två till i vardagsrummet, får ingen respons från någon utav dem.
Ingen patchpanel i hall eller proppskåp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MVPernula:

Ja, det stämmer. Två uttag här och två till i vardagsrummet, får ingen respons från någon utav dem.
Ingen patchpanel i hall eller proppskåp.

Uttagen där och i vardagsrummet leder till ett samlingsställe där inkommande uttag finns. Patchpanelen har då matchande 1-4 och inkommande ska vidarekopplas till den man använder. Troligtvis är det någonting urkopplat där. Har du inget i hallen eller proppskåpet kan den även finnas i garderober eller liknande.

I väldigt få fall så är det istället det uttaget du har på bild som är det inkommande uttaget. Jag tror mer på patchpanel då du har 4 uttag i lägenheten.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem

Kabellisten som leder iväg från uttaget, går den till uttaget i det andra rummet?
Varför denna fråga?

Enkelt. Jag har själv haft en liknande lösning där fiber drogs in till fastighetens källare, koppar installerades till varje lägenhet, sedan satte man in dubbla uttag för att man skulle kunna "bygla" över till det andra rummet.
Det behöver inte finnas någon patchpanel/samlingspunkt i lägenheten.

Rekommendation.
Om du inte redan provat, prova koppla kabeln som går mellan den vita boxen och asus routern mellan den vita boxen och uttagen för att utesluta att den vita kabeln är problemet. Bara för att den är ny betyder det inte att den inte kan vara felande.

Har målaren skruvat loss boxen från väggen när denne tapetserat? i sådant fall finns det risk att målaren råkat rycka loss någon av de 8 ledarna...
Är det normalt med den mängden skräp inuti boxen? Själv tycker jag det ser ut som lite väl mycket...

Permalänk
Medlem

Det är inte kabeln som går i listen till den grå kontakten som är inkommande då? Att de sedan dragit vidare två kablar via telejackets rör till det andra rummet? Då ska du ju koppla in matningen i den första och patcha de andra två kontakterna till routern.
Kolla så målaren inte skitat ner stiften i kontakten.

Målaren har lossat på eluttag och nätverksuttag vid tapetsering. Mycket möjligt att det kommit smuts eller lossnat någon ledare, varav kortslutningen.
/elektriker

Edit:
Var det via din hyresvärd det tapetserades skulle jag be dom skicka ut en elektriker att kolla alla eluttag samt datauttag. Då det uppenbarligen blivit något fel.

Edit2:
Kan mycket väl vara så att den grå kontakten blivit omkopplad av målaren då ledarna inte blivit avklippta ordentligt.

Visa signatur

AMD 7600x @eco | 32GB 6000MHz Expo | Arctic Liquid 240 |
AMD RX6800 OC
| Lenovo G27 QHD/IPS/165HZ | Razer Deathadder V2 | CM Storm MX Red | Audio Technica ATH-M50 | Sennheiser GAME ONE | Sound BlasterX G6 |
PS5 Disc | Samsung Q80r 65"/ S23 Ultra / Tab S7e / Buds+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kerus3:

Målaren har lossat på eluttag och nätverksuttag vid tapetsering. Mycket möjligt att det kommit smuts eller lossnat någon ledare, varav kortslutningen.
/elektriker

Jag tycker i och för sig att det snarare att det ser ut som att det är tapetserat runt telefon- och nätverksuttagen (däremot inte eluttaget).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Jag tycker snarare att det ser ut som att det är tapetserat runt telefon- och nätverksuttagen (däremot inte eluttaget).

Nädå, tapeten syns genom skruvhålen 😊

Visa signatur

AMD 7600x @eco | 32GB 6000MHz Expo | Arctic Liquid 240 |
AMD RX6800 OC
| Lenovo G27 QHD/IPS/165HZ | Razer Deathadder V2 | CM Storm MX Red | Audio Technica ATH-M50 | Sennheiser GAME ONE | Sound BlasterX G6 |
PS5 Disc | Samsung Q80r 65"/ S23 Ultra / Tab S7e / Buds+

Permalänk
Medlem
Skrivet av MVPernula:

Här har du bilder på vår setup!
https://imgur.com/a/tjJTh7Y
Står Telia på locket med uttagen på väggen.

Som sagt funkade allt kalas med detta upplägg senast onsdag kväll. Urkopplat endast för att målare ska kunna göra sitt. Kopplade in det på samma sätt som vi haft det tidigare.

Ser ju inte ut som att wan-lampan lyser. Men du har kopplat rätt. Är det två uttag på väggen? 1 och 2? Provat båda?
Hade du uttag på ett ställe till? Ta bild på det med

Kan målaren ha lossat på uttaget?

Permalänk
Skrivet av Maskaren:

Uttagen där och i vardagsrummet leder till ett samlingsställe där inkommande uttag finns. Patchpanelen har då matchande 1-4 och inkommande ska vidarekopplas till den man använder. Troligtvis är det någonting urkopplat där. Har du inget i hallen eller proppskåpet kan den även finnas i garderober eller liknande.

I väldigt få fall så är det istället det uttaget du har på bild som är det inkommande uttaget. Jag tror mer på patchpanel då du har 4 uttag i lägenheten.

Nu är jag nyinflyttad här, men det verkar inte som att vi har något samlingsställe. I vår tidigare lägenhet hade vi vårat huvudsakliga nätverksuttag i proppskåpet. Där tryckte vi även in routern.

I detta proppskåp är det bara.. Proppar. En stor blank panel utan något mer än switcharna för strömmen. Finns liksom ingen chans att jag missar det där.

I övrigt hittar jag inga andra skåp eller luckor som ger mig tillgång till ett samlingsställe eller annan utgångspunkt från de som är på bild i tidigare inlägg.

Skrivet av Viita:

Kabellisten som leder iväg från uttaget, går den till uttaget i det andra rummet?
Varför denna fråga?

Enkelt. Jag har själv haft en liknande lösning där fiber drogs in till fastighetens källare, koppar installerades till varje lägenhet, sedan satte man in dubbla uttag för att man skulle kunna "bygla" över till det andra rummet.
Det behöver inte finnas någon patchpanel/samlingspunkt i lägenheten.

Rekommendation.
Om du inte redan provat, prova koppla kabeln som går mellan den vita boxen och asus routern mellan den vita boxen och uttagen för att utesluta att den vita kabeln är problemet. Bara för att den är ny betyder det inte att den inte kan vara felande.

Har målaren skruvat loss boxen från väggen när denne tapetserat? i sådant fall finns det risk att målaren råkat rycka loss någon av de 8 ledarna...
Är det normalt med den mängden skräp inuti boxen? Själv tycker jag det ser ut som lite väl mycket...

Oklart om den leds vidare till det andra rummet, listen man ser gå upp i taket från uttagen är på helt fel sida från de andra. De måste dras i väggen om det är så.

Troligen har målaren inte skruvat av dem eftersom de är tapetserade på, så det känns osannolikt!
Ja jag reflekterade också över att den hade lite smuts i sig när vi flyttade in, men ingenting som påverkade funktion. Iaf tills nu då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kerus3:

Nädå, tapeten syns genom skruvhålen 😊

För det var förstås inte målat eller tapetserat innan? Jag föreslår att du tittar på hur det ser ut runt uttagen istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

För det var förstås inte målat eller tapetserat innan? Jag föreslår att du tittar på hur det ser ut runt uttagen istället.

Så kan det vara. För suddiga bilder för att veta säkert. Jobbig tapetsering om inte målaren monterat loss hur som 😂

Visa signatur

AMD 7600x @eco | 32GB 6000MHz Expo | Arctic Liquid 240 |
AMD RX6800 OC
| Lenovo G27 QHD/IPS/165HZ | Razer Deathadder V2 | CM Storm MX Red | Audio Technica ATH-M50 | Sennheiser GAME ONE | Sound BlasterX G6 |
PS5 Disc | Samsung Q80r 65"/ S23 Ultra / Tab S7e / Buds+

Permalänk
Skrivet av Kerus3:

Det är inte kabeln som går i listen till den grå kontakten som är inkommande då? Att de sedan dragit vidare två kablar via telejackets rör till det andra rummet? Då ska du ju koppla in matningen i den första och patcha de andra två kontakterna till routern.
Kolla så målaren inte skitat ner stiften i kontakten.

Målaren har lossat på eluttag och nätverksuttag vid tapetsering. Mycket möjligt att det kommit smuts eller lossnat någon ledare, varav kortslutningen.
/elektriker

Edit:
Var det via din hyresvärd det tapetserades skulle jag be dom skicka ut en elektriker att kolla alla eluttag samt datauttag. Då det uppenbarligen blivit något fel.

Edit2:
Kan mycket väl vara så att den grå kontakten blivit omkopplad av målaren då ledarna inte blivit avklippta ordentligt.

Hyresvärden hade ordnat allt med målaren.
Jag vill misstänka att målaren inte har pillat med dosan i väggen, med tanke på att han ändå tapetserat över det. Men det skulle lika gärna inte behöva stämma eftersom, ja, jag har inte internet.

Skrivet av ztenlund:

Jag tycker i och för sig att det snarare att det ser ut som att det är tapetserat runt telefon- och nätverksuttagen (däremot inte eluttaget).

Det här är min uppfattning också. Eluttagen är alla "på" tapeten. Men lister, nätverk och telefonuttag är alla tapetserade på. Känns därför lite osannolikt att det kopplats ur då.

Skrivet av jocke92:

Ser ju inte ut som att wan-lampan lyser. Men du har kopplat rätt. Är det två uttag på väggen? 1 och 2? Provat båda?
Hade du uttag på ett ställe till? Ta bild på det med

Kan målaren ha lossat på uttaget?

Nej precis, WAN lampan lyser inte.
"Lurar" jag den vita dosan och trycker in en sladd i WAN som kommer från min svarta router så lyser den upp, så den känner av signaler och ska teoretiskt vara fungerande.
Men varken den svarta routern eller den vita dosan reagerar när sladden kommer från väggen.

Testat båda ingångarna i väggen på båda utgångspunkterna i lägenheten! Ingen reaktion. Det andra stället ser precis lika ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av MVPernula:

Här har du bilder på vår setup!
https://imgur.com/a/tjJTh7Y
Står Telia på locket med uttagen på väggen.

Som sagt funkade allt kalas med detta upplägg senast onsdag kväll. Urkopplat endast för att målare ska kunna göra sitt. Kopplade in det på samma sätt som vi haft det tidigare.

Din tjänstefördelare har ingen kontakt med uttaget på väggen. Uttaget på väggen är märkt med beteckning och nr 2, då bör uttaget på vänster sida av uttaget vara inkommande. Kollat så du inte kopplat till 2/höger?

Såg att du hade fler bilder, vad står på uttaget? 1, IN och 2?

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Din tjänstefördelare har ingen kontakt med uttaget på väggen. Uttaget på väggen är märkt med beteckning och nr 2, då bör uttaget på vänster sida av uttaget vara inkommande. Kollat så du inte kopplat till 2/höger?

Om jag uppfattar dig rätt så kom jag på det här precis.
Dosan i väggen har *3* uttag. Jag har läst 2 och sen har jag bara inte kollat tillräckligt noga.
Bland bilderna kan man se där dosna i väggen är öppnad att det finns 3 uttag. Tryckte in den i uttaget lämgst till vänster av alla tre och så VIPS var internet tillbaka.

Permalänk

Alla kan se detta som löst.
Jag var bara noob, tack för hjälpen alla!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MVPernula:

Om jag uppfattar dig rätt så kom jag på det här precis.
Dosan i väggen har *3* uttag. Jag har läst 2 och sen har jag bara inte kollat tillräckligt noga.
Bland bilderna kan man se där dosna i väggen är öppnad att det finns 3 uttag. Tryckte in den i uttaget lämgst till vänster av alla tre och så VIPS var internet tillbaka.

Härligt, såg inte den bilden. Då fanns det två fel att göra

Permalänk
Medlem
Skrivet av MVPernula:

Alla kan se detta som löst.
Jag var bara noob, tack för hjälpen alla!

Härligt, då kan du patcha de två andra kontakterna till routern för att få uppkoppling i uttagen placerade i det andra rummet.

Lite märkligt med kortslutningen. Fungerar alla andra eluttag som de ska? Kan vara fel någon annanstans som går över samma säkring. Men ibland räcker det med en kortslutning för att få bort problem 😂

Visa signatur

AMD 7600x @eco | 32GB 6000MHz Expo | Arctic Liquid 240 |
AMD RX6800 OC
| Lenovo G27 QHD/IPS/165HZ | Razer Deathadder V2 | CM Storm MX Red | Audio Technica ATH-M50 | Sennheiser GAME ONE | Sound BlasterX G6 |
PS5 Disc | Samsung Q80r 65"/ S23 Ultra / Tab S7e / Buds+

Permalänk
Medlem
Skrivet av MVPernula:

Om jag uppfattar dig rätt så kom jag på det här precis.
Dosan i väggen har *3* uttag. Jag har läst 2 och sen har jag bara inte kollat tillräckligt noga.
Bland bilderna kan man se där dosna i väggen är öppnad att det finns 3 uttag. Tryckte in den i uttaget lämgst till vänster av alla tre och så VIPS var internet tillbaka.

Dock är det vänstra uttaget inte så snyggt gjort. De trådarna som spretar ska man klippa av. Annars kan de orsaka störningar. Förlåt om jag skapar lite placebo nu, men med tanke på att ni är nyinflyttade.

Permalänk

Jag fortsätter gärna tråden då jag har liknande problem: fiberinternet i kommunal lägenhet i hyresrättsform försvann helt plötsligt igår runt kl.13:00-tiden. Jag hade dygnat så gick och la mig men det är fortfarande borta 13 timmar senare.

Jag använder 1-dagssurf från Halebop (5TB i 24 timmar) HotSpot 5Ghz från smartphone till en datorenhet i taget just nu. Cirka 5/2 hastighet så inget man njuter av precis!

Det är inte praktiskt att vara utan internet som student inom Webbutveckling!

Jag har:
- Bahnhof Internetleverantör
- Servanet Stadsnät
- Mitthem kommunal hyresrätt

Det finns inga driftstörningar hos någon ovan på min ort eller postnummer. Ingen närliggande planerad driftstörning heller.

Jag har provat:
- Startat om routern flera gånger (jag har endast en router så kan ej prova med andra)
- Provat olika nätverkskablar mellan router och fiberuttaget i väggen (jag har inget enskilt fibermodem som går till routern utan fiberuttag -> routers internet-port)
- Provat samma olika nätverkskablar mellan router till olika datorer.
- Provat samma olika nätverkskablar mellan olika datorer och fiberuttaget i väggen.

I ASUS Router-adminpanelen får jag felmeddelandet att "No internet cable is plugged in" vid alla ovannämnda provningar.

Jag misstänker således en plötslig kaput fiberdosa eller att någon kabel lossnat/dragits ut ur kopplingskedjan:
Kabel i lägenhetsbyggnadens källare där alla kablar sitter -> Mellankabel? -> Kabel som kopplar till mitt hyresområde hos Servanet -> Mellankabel? -> Kabel som kopplar till Servanet hos Bahnhof.

Internet försvann dock när jag inte efter att jag hade gått förbi fiberuttaget så jag har svårt att se att jag skulle ha stött i det och sedan 2-3 timmar senare försvinner internet. Då borde det ha inträffat direkt?

En frustration just nu är att skicka in felanmälan till Bahnhof kräver att jag ska veta min tidigare IP-adress när jag hade internet?! Inget jag lägger på minnet precis. Dock har jag skickat in "LAN MAC ADDRESS" angiven inuti Routerns adminpanel i felanmälan vilket jag tror ska representera den fysiska adressen för routern?

Någon som varit med om liknande situation när internet försvunnit i över ett halv dygn och den säger att ingen kabel verkar vara inkopplad trots att du provat med flera olika nätverkskablar till olika datorer?

Mvh,
WKL.

Skrivet av MVPernula:

Alla kan se detta som löst.
Jag var bara noob, tack för hjälpen alla!

Ingen fara! Jag tar över stafettpinnen med plötsligt borta internet!

Visa signatur

<WKL:"En kodrad i taget!";/>

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av WebbkodsLärlingen:

Jag fortsätter gärna tråden då jag har liknande problem: fiberinternet i kommunal lägenhet i hyresrättsform försvann helt plötsligt igår runt kl.13:00-tiden. Jag hade dygnat så gick och la mig men det är fortfarande borta 13 timmar senare.

Jag använder 1-dagssurf från Halebop (5TB i 24 timmar) HotSpot 5Ghz från smartphone till en datorenhet i taget just nu. Cirka 5/2 hastighet så inget man njuter av precis!

Det är inte praktiskt att vara utan internet som student inom Webbutveckling!

Jag har:
- Bahnhof Internetleverantör
- Servanet Stadsnät
- Mitthem kommunal hyresrätt

Det finns inga driftstörningar hos någon ovan på min ort eller postnummer. Ingen närliggande planerad driftstörning heller.

Jag har provat:
- Startat om routern flera gånger (jag har endast en router så kan ej prova med andra)
- Provat olika nätverkskablar mellan router och fiberuttaget i väggen (jag har inget enskilt fibermodem som går till routern utan fiberuttag -> routers internet-port)
- Provat samma olika nätverkskablar mellan router till olika datorer.
- Provat samma olika nätverkskablar mellan olika datorer och fiberuttaget i väggen.

I ASUS Router-adminpanelen får jag felmeddelandet att "No internet cable is plugged in" vid alla ovannämnda provningar.
<Uppladdad bildlänk>

Jag misstänker således en plötslig kaput fiberdosa eller att någon kabel lossnat/dragits ut ur kopplingskedjan:
Kabel i lägenhetsbyggnadens källare där alla kablar sitter -> Mellankabel? -> Kabel som kopplar till mitt hyresområde hos Servanet -> Mellankabel? -> Kabel som kopplar till Servanet hos Bahnhof.

Internet försvann dock när jag inte efter att jag hade gått förbi fiberuttaget så jag har svårt att se att jag skulle ha stött i det och sedan 2-3 timmar senare försvinner internet. Då borde det ha inträffat direkt?

En frustration just nu är att skicka in felanmälan till Bahnhof kräver att jag ska veta min tidigare IP-adress när jag hade internet?! Inget jag lägger på minnet precis. Dock har jag skickat in "LAN MAC ADDRESS" angiven inuti Routerns adminpanel i felanmälan vilket jag tror ska representera den fysiska adressen för routern?

Någon som varit med om liknande situation när internet försvunnit i över ett halv dygn och den säger att ingen kabel verkar vara inkopplad trots att du provat med flera olika nätverkskablar till olika datorer?

Mvh,
WKL.

Ingen fara! Jag tar över stafettpinnen med plötsligt borta internet!

Om routern inte visar länk på wanporten är det nått i huset, troligen sitter det en switch i andra änden som är strömlös eller behöver startas om. Hade det varit nått fel med själva uppkopplingen till huset hade du fått en fullt fungerande länk men inte haft tillgång till internet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebbkodsLärlingen:

Jag fortsätter gärna tråden då jag har liknande problem: fiberinternet i kommunal lägenhet i hyresrättsform försvann helt plötsligt igår runt kl.13:00-tiden. Jag hade dygnat så gick och la mig men det är fortfarande borta 13 timmar senare.

Jag använder 1-dagssurf från Halebop (5TB i 24 timmar) HotSpot 5Ghz från smartphone till en datorenhet i taget just nu. Cirka 5/2 hastighet så inget man njuter av precis!

Det är inte praktiskt att vara utan internet som student inom Webbutveckling!

Jag har:
- Bahnhof Internetleverantör
- Servanet Stadsnät
- Mitthem kommunal hyresrätt

Det finns inga driftstörningar hos någon ovan på min ort eller postnummer. Ingen närliggande planerad driftstörning heller.

Jag har provat:
- Startat om routern flera gånger (jag har endast en router så kan ej prova med andra)
- Provat olika nätverkskablar mellan router och fiberuttaget i väggen (jag har inget enskilt fibermodem som går till routern utan fiberuttag -> routers internet-port)
- Provat samma olika nätverkskablar mellan router till olika datorer.
- Provat samma olika nätverkskablar mellan olika datorer och fiberuttaget i väggen.

I ASUS Router-adminpanelen får jag felmeddelandet att "No internet cable is plugged in" vid alla ovannämnda provningar.
<Uppladdad bildlänk>

Jag misstänker således en plötslig kaput fiberdosa eller att någon kabel lossnat/dragits ut ur kopplingskedjan:
Kabel i lägenhetsbyggnadens källare där alla kablar sitter -> Mellankabel? -> Kabel som kopplar till mitt hyresområde hos Servanet -> Mellankabel? -> Kabel som kopplar till Servanet hos Bahnhof.

Internet försvann dock när jag inte efter att jag hade gått förbi fiberuttaget så jag har svårt att se att jag skulle ha stött i det och sedan 2-3 timmar senare försvinner internet. Då borde det ha inträffat direkt?

En frustration just nu är att skicka in felanmälan till Bahnhof kräver att jag ska veta min tidigare IP-adress när jag hade internet?! Inget jag lägger på minnet precis. Dock har jag skickat in "LAN MAC ADDRESS" angiven inuti Routerns adminpanel i felanmälan vilket jag tror ska representera den fysiska adressen för routern?

Någon som varit med om liknande situation när internet försvunnit i över ett halv dygn och den säger att ingen kabel verkar vara inkopplad trots att du provat med flera olika nätverkskablar till olika datorer?

Mvh,
WKL.

Ingen fara! Jag tar över stafettpinnen med plötsligt borta internet!

Ring Bahnhof och felanmäl. Krävs aldrig mer än att det inte fungerar direktkopplat till dator, så du försöker använda något formulär istället för att prata med en människa.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Om routern inte visar länk på wanporten är det nått i huset, troligen sitter det en switch i andra änden som är strömlös eller behöver startas om. Hade det varit nått fel med själva uppkopplingen till huset hade du fått en fullt fungerande länk men inte haft tillgång till internet.

Vad för "länk" syftar du på? Jag kan logga in på adminpanalen i routern via nätkabel eller trådlöst om jag vill. Men inuti där säger den att ingen nätkabel är inkopplad i WAN-porten fast det är det. Och jag har provat med flera olika nätkablar. Och drar jag en nätkabel direkt från fiberuttaget till en dator så blir det samma slags meddelande fast i nätverkskortet, "Ingen kabel är inkopplad" som om fiberuttaget inte ger ifrån någon "signal" alls som kan plockas upp av nätkabeln.

Skrivet av Petterk:

Ring Bahnhof och felanmäl. Krävs aldrig mer än att det inte fungerar direktkopplat till dator, så du försöker använda något formulär istället för att prata med en människa.

Tack för svaren!

Jag har både varit i telefonkontakt nu med Bahnhof & ServaNet sedan kl.08:00 idag. Hos ServaNets sida såg de någon "stängd port" mot mig på grund av någon "känslighetsreaktion" i nätet som då slog ifrån av säkerhetsskäl vilket kanske förklarar varför det inte ens gick någon "signal" fram som sa att en nätkabel var inkopplad trots att det var det i fiberuttaget i lägenheten.

Felanmälan hos Bahnhof -> felanmälan hos underleverantör ServaNet -> bör ha åtgärdats under denna arbetsdag. Jag har aldrig varit utan internet så här länge (bara minuter eller timmar vissa gånger) och jag frågade om det var för att jag hade laddat ned i 11 MB/sekund i några timmar igår (har 100/100)? Men det borde det inte ha berott på sa ServaNets kundsupport på telefon.

Jag gick och kolla nu och det är fortfarande "rött" för WAN på routern. Men dyker väl upp senare idag, får prova omstart av routern efter lunchtid!

Mvh,
WKL.

Visa signatur

<WKL:"En kodrad i taget!";/>

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av WebbkodsLärlingen:

Vad för "länk" syftar du på? Jag kan logga in på adminpanalen i routern via nätkabel eller trådlöst om jag vill. Men inuti där säger den att ingen nätkabel är inkopplad i WAN-porten fast det är det. Och jag har provat med flera olika nätkablar. Och drar jag en nätkabel direkt från fiberuttaget till en dator så blir det samma slags meddelande fast i nätverkskortet, "Ingen kabel är inkopplad" som om fiberuttaget inte ger ifrån någon "signal" alls som kan plockas upp av nätkabeln.

Tack för svaren!

Jag har både varit i telefonkontakt nu med Bahnhof & ServaNet sedan kl.08:00 idag. Hos ServaNets sida såg de någon "stängd port" mot mig på grund av någon "känslighetsreaktion" i nätet som då slog ifrån av säkerhetsskäl vilket kanske förklarar varför det inte ens gick någon "signal" fram som sa att en nätkabel var inkopplad trots att det var det i fiberuttaget i lägenheten.

Felanmälan hos Bahnhof -> felanmälan hos underleverantör ServaNet -> bör ha åtgärdats under denna arbetsdag. Jag har aldrig varit utan internet så här länge (bara minuter eller timmar vissa gånger) och jag frågade om det var för att jag hade laddat ned i 11 MB/sekund i några timmar igår (har 100/100)? Men det borde det inte ha berott på sa ServaNets kundsupport på telefon.

Jag gick och kolla nu och det är fortfarande "rött" för WAN på routern. Men dyker väl upp senare idag, får prova omstart av routern efter lunchtid!

Mvh,
WKL.

Alla aktiva nätverksportar kommer att bilda en länk mot enheten de är anslutna till oavsett om det sker nån "nyttotrafik" eller inte, fungerar hårdvaran så bör man idag alltid få en länk med en hastighet på minst 1000 Mbit, får man en länk med 100 Mbit är det oftast nått fel ( väldigt ofta en dålig kabel med bara 2 fungerande par) för det är väldigt få apparater som verkligen har 100 Mbit portar, dock har Asius en del skräp och så finns det på en del tv apparater.

Att kolla länkhastigheten är bland det första man ska göra när man felsöker nätverk för är den inte 1000 Mbit/s så är det nått som inte är normalt och har man ingen länk är det definitivt nått lokalt fel.
Det kan se olika ut i olika routrar men i win så ser man länkhastighet under egenskaper för nätverkskortet, 1000/000 är det som för det mesta ska står där för standarddelar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebbkodsLärlingen:

Tack för svaren!

Jag har både varit i telefonkontakt nu med Bahnhof & ServaNet sedan kl.08:00 idag. Hos ServaNets sida såg de någon "stängd port" mot mig på grund av någon "känslighetsreaktion" i nätet som då slog ifrån av säkerhetsskäl vilket kanske förklarar varför det inte ens gick någon "signal" fram som sa att en nätkabel var inkopplad trots att det var det i fiberuttaget i lägenheten.

Felanmälan hos Bahnhof -> felanmälan hos underleverantör ServaNet -> bör ha åtgärdats under denna arbetsdag. Jag har aldrig varit utan internet så här länge (bara minuter eller timmar vissa gånger) och jag frågade om det var för att jag hade laddat ned i 11 MB/sekund i några timmar igår (har 100/100)? Men det borde det inte ha berott på sa ServaNets kundsupport på telefon.

Jag gick och kolla nu och det är fortfarande "rött" för WAN på routern. Men dyker väl upp senare idag, får prova omstart av routern efter lunchtid!

Mvh,
WKL.

Har de stängt ner din switchport finns det inte annat att göra än att vänta på att Servanet startar den. Lämna routern inkopplad så ser den när länk kommer tillbaka, behövs ofta ingen omstart.

Händer ganska ofta, folk brukar ha felinkopplat eller utrustning som stör inkopplad.

Du behöver/kan inte prata med Servanet, Servanets kundtjänst får inte hantera felanmälan från dig eller påverka Bahnhofs felanmälan. Att fråga något om ditt ärende hos Servanets kundtjänst är som att fråga vaktmästaren hos Ringhals att starta reaktorn.