Allt från Computex 2023

Raspberry pi för att visa power point filer.

Permalänk

Raspberry pi för att visa power point filer.

Tjo,

Tänkte koppla en Rpi till en tv som skall visa power point presentationer vid en Entré. Skall loopa presentationen. Vilket program till rpi:n skulle ni rekommendera för detta?

Tacksam för svar

/Force

Permalänk
Medlem

LibreOffice finns att installers direkt ifrån repo:n, det torde väl fungera?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av NodCommander:

LibreOffice finns att installers direkt ifrån repo:n, det torde väl fungera?

Grymt tack,
Och fjärrstyra Pi:n är det teamviewer eller vilket program är bäst ?
Och vad är enklast sättet att skicka över power point filerna ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Grymt tack,

VNC för remote och WinSCP om du kör windows, för att föra över filerna.

Permalänk
Medlem

Vi använder en Raspberry Pi på en tv på jobbet som loopar en PowerPoint-presentation. Vi har importerat den i Google Docs som ett Google Slides-dokument. Bara koppla in en trådlös eller trådad mus när det är dags att byta dokument.

Permalänk
Skrivet av Kalasis:

VNC för remote och WinSCP om du kör windows, för att föra över filerna.

Finns det inget program där man kan skicka filerna och fjärrstyra samtidigt i samma program ?

Permalänk
Skrivet av Lojje:

Vi använder en Raspberry Pi på en tv på jobbet som loopar en PowerPoint-presentation. Vi har importerat den i Google Docs som ett Google Slides-dokument. Bara koppla in en trådlös eller trådad mus när det är dags att byta dokument.

Hur menar du importerat den ?
Är den inloggad i google docs ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Grymt tack,

Hade det varit jag så hade jag styrt via trådlös mus/tbord och skicka över filerna med usb minne, alternativt ProtonDrive för filerna. Det kan så klart också ordnas genom någon mjukvara och fjärrstyra över nätverk. Men det har jag ingen kunskap kring hur.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Hur menar du importerat den ?
Är den inloggad i google docs ?

Ja, precis. Raspberryn har en Firefox-sida uppe, inloggad i Google Drive. Dit har vi laddat upp PPT:n och importerad den i Google Slides, där den ligger och rullar. Den här videon förklarar hur du sätter att den automatiskt loopas och sätter intervall hur ofta den ska byta slide. https://www.youtube.com/watch?v=vpnM81xQJ_0

Permalänk
Skrivet av Lojje:

Ja, precis. Raspberryn har en Firefox-sida uppe, inloggad i Google Drive. Dit har vi laddat upp PPT:n och importerad den i Google Slides, där den ligger och rullar. Den här videon förklarar hur du sätter att den automatiskt loopas och sätter intervall hur ofta den ska byta slide. https://www.youtube.com/watch?v=vpnM81xQJ_0

Skall jag kolla på, verkar grymt smart och enkelt. Då kan man lägga upp ppt:n vart man än är bara man är inloggad o Google drive. Så kör den dessa om jag fattat det rätt.