Extern mikrofon till hörlurars AUX?

Permalänk
Medlem

Extern mikrofon till hörlurars AUX?

Hej! Jag använder Stihil Dynamic BT på jobbet. Hörlurarna har en inbyggd mikrofon för samtal vilken funkar, men bara så länge det är relativt tyst omgivning, vilket det sällan är på mitt jobb.

Tanken slog mig då att det kanske skulle var möjligt att ansluta en extern mikrofon till hörlurarnas AUX uttag för bättre ljudåtergivning, typ denna

Är detta möjligt?

Permalänk
Medlem

Så här står det i manualen om/för det 3,5mm jaket.
Extern ljudingång (A:12)
Hörselskyddet är försett med en 3,5 mm elektronisk ljudingång för anslutning av komradio eller annan extern ljudkälla.
Kontrollera funktionen innan enheten används. Om störningar eller fel uppstår, kontakta tillverkaren.
NOTERA! För att undvika oavsiktlig tömning av batteriet måste anslutningskabeln kopplas ur när den inte används.
Varning! Anslutning av extern ljudkälla kan medföra en ljudnivå överstigande daglig tillåten exponering. Elektrisk ingångsnivå:
180 mV = 82 dB(A)

Kanske går om man räknar en mikrofon som extern ljudkälla, vilket käns som de borde vara 🤔. Dock resentionerna på den micken du länka vart inte bra, så hadde nog kollat på någon annan.

Alternativt köpa ett Peltor headsettet, vi kör de (Sverige kåpan) på jobbet och det är inga problem med att höra någon och att bli hörd i bullrig miljö.
Dock kostar de ju lite mer okså tyvärr så.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Så här står det i manualen om/för det 3,5mm jaket.
Extern ljudingång (A:12)
Hörselskyddet är försett med en 3,5 mm elektronisk ljudingång för anslutning av komradio eller annan extern ljudkälla.
Kontrollera funktionen innan enheten används. Om störningar eller fel uppstår, kontakta tillverkaren.
NOTERA! För att undvika oavsiktlig tömning av batteriet måste anslutningskabeln kopplas ur när den inte används.
Varning! Anslutning av extern ljudkälla kan medföra en ljudnivå överstigande daglig tillåten exponering. Elektrisk ingångsnivå:
180 mV = 82 dB(A)
<Uppladdad bildlänk>

Kanske går om man räknar en mikrofon som extern ljudkälla, vilket käns som de borde vara 🤔. Dock resentionerna på den micken du länka vart inte bra, så hadde nog kollat på någon annan.

Alternativt köpa ett Peltor headsettet, vi kör de (Sverige kåpan) på jobbet och det är inga problem med att höra någon och att bli hörd i bullrig miljö.
Dock kostar de ju lite mer okså tyvärr så.

Jo, det är det jag undrar varför en mikrofon inte skulle vara en extern ljudkälla likväl?

Länkade mikrofonen är så pass billig att jag funderade på att köpa den bara för att se om det skulle fungera i praktiken. Bättre att först fråga här dock

Peltor kostar minst tre fyra gånger mer. Jag köpte denna Stihl för 800 kr för några år sedan (idag det dubbla) och är nöjd förutom att folk klagar på dåligt ljud om det inte är relativt tyst. Nu när jag ändå har denna och det skulle fungera med en extern mikrofon så behöver jag bara spendera några hundra lappar

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av avm65:

Hej! Jag använder Stihil Dynamic BT på jobbet. Hörlurarna har en inbyggd mikrofon för samtal vilken funkar, men bara så länge det är relativt tyst omgivning, vilket det sällan är på mitt jobb.

Tanken slog mig då att det kanske skulle var möjligt att ansluta en extern mikrofon till hörlurarnas AUX uttag för bättre ljudåtergivning, typ denna

Är detta möjligt?

De flesta men kanske inte alla hörselskydd brukar inte ha mikrofoningång så "aux in" brukar vara för att göra om dem till en trådad hörlur.
Det intressanta blir då att veta vad du kopplar headsetet till och om denna sak kan använd en separat mikrofon.
Vistas du i bullrig miljö lär hur som helst en strupmikrofon fungera bäst för de är närmast helt okänsliga för omgivningsljud.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av avm65:

Jo, det är det jag undrar varför en mikrofon inte skulle vara en extern ljudkälla likväl?

Om du vill lyssna på dig själv, men du ville ju skicka ljudet till telefonen.

Permalänk
Medlem

För att en använda en mikrofon som extern ljudkälla förutsätter en "aktiv" mikrofon med tex en pre-amplifier innan anslutningen.
Spekulerar här så kan ha fel i detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

De flesta men kanske inte alla hörselskydd brukar inte ha mikrofoningång så "aux in" brukar vara för att göra om dem till en trådad hörlur.
Det intressanta blir då att veta vad du kopplar headsetet till och om denna sak kan använd en separat mikrofon.
Vistas du i bullrig miljö lär hur som helst en strupmikrofon fungera bäst för de är närmast helt okänsliga för omgivningsljud.

Ok. Olika typer av inkommande ljudkälla då. Att använda AUX kabeln med hörlurar för samtal kanske men bara så länge man är på plats vid ett uttag.

Skrivet av ztenlund:

Om du vill lyssna på dig själv, men du ville ju skicka ljudet till telefonen.

Ok det går inte via BT från AUX?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ropPop:

För att en använda en mikrofon som extern ljudkälla förutsätter en "aktiv" mikrofon med tex en pre-amplifier innan anslutningen.
Spekulerar här så kan ha fel i detta.

Du har nog rätt. Hittade följande beskrivning

"The Auxiliary input is designed for an amplified signal such as what is output from a smartphone headphone output. In order to use a microphone with the Aux input, it would need to be used with a microphone preamplifier"