Teenage Engineering gör modern bandspelare för 15 000 kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bogey:

De är borta mycket snart.

Får hoppas det så man slipper se deras dyra prylar i nyhetsflödet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bogey:

Ok, minimal vinst.
Se det i relation vad det kostar att ta fram en sådan här produkt, det räcker att en enda produkt totalfloppar så ligger de på minus.

De är borta mycket snart.

Teenage engineering har hållt igång i 15 år. De tillverkar inte bara produkter till slutkund, utan designar även åt andra företag. Exempel på detta är Ikeas Frekvens eller den retro-inspirerad handhållna konsolen Playdate.

Absolut är det risk i att tillverka små serier av produkter och våga ta betalt för det. Men för mig som slutkonsument är det produkter som står ut och försöker göra något annorlunda. Betydligt mer intressant än mycket annan elektronik.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Orimligt cool pryl, jag behöver ingen diktafon men tycker deras design är spot on. Sjukt häftigt att analogisera digital teknik i en tid av för mycket touch för min smak. Med lite tur influeras vanliga konsumentprylar av TEs designgrepp, inovation in i minsta detalj för den enklaste funktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bogey:

Ok, minimal vinst.
Se det i relation vad det kostar att ta fram en sådan här produkt, det räcker att en enda produkt totalfloppar så ligger de på minus.

De är borta mycket snart.

Säkert..

Dom har funnits i 18 år, har över hundra miljoner i kassan, designsamarbeten med stora kända varumärken och ett antal riktiga storsäljare till produkter (typ denna https://www.hifikit.se/od-11-cloud-speaker.html) som fortsätter sälja år efter år efter år.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Har själv deras bluetooth radio OB-4, kostar skjortan men kommer med riktigt stereo ljud och möjlighet att sänka/höja hastighet och skapa loops. Tycker de gör balla produkter även om både design och pris är lite ”KTH-core”

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Zotac 4070 Super | STRIX B650E-I | Noctua NH-L12S | 32Gb DDR5 | Fractal Design Terra | LG CX55 | MacBook Pro 14" M1 Pro | FujiFilm X-T4

Permalänk
Medlem

. . . Ser ut som LEGO... vilket iofs förklarar prislappen

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Ungdomarna flexar ju runt med dyra energidryck flaskor i skolorna.

Så finns det dyra grejer att flexa med finns det säkert någon som gör det

Fast vem flexar med en diktafon?
Sjukt osexigt objekt att flexa runt med. 😂

Permalänk
Medlem

Det måste vara de sjukt små volymerna som gör en sån enkel produkt så dyr. Några fysiska knappar, en encoder och en liten motor och en standard mikrocontroller.

Permalänk
Avstängd

Gillar den faktiskt. Har inget behov av den dock, och priset är ju helt åt skogen, men snygg "bruksig" design med taktila kontroller. Samma design på typ en BT-mottagare/DAC/hörlursförstärkare för en tusenlapp eller två hade jag nog spontanköpt.

Sen handlar det förstås mycket om känslan. Det är svårt att se på bilderna om den känns gedigen och högkvalitativ, för det måste den ju vara om det ska vara någon poäng alls.

Permalänk
Skrivet av JoOngle:

Apples iPod, om Lego var designerna bakom.

<Uppladdad bildlänk>

iDictate?

Apple ipod , Jony Ives snodde designen av Dieter Rams

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

finns ju såklart billiga varianter men jag tänkte mer på dessa när jag skrev. Men du har ju helt rätt.

Visa signatur

"Ah vi kör mest omkring i vår bil å så." - Polisen, den så kallade tredje statsmakten. (Varan-TV)

Permalänk

Att oironiskt använda diktafon är ett väldigt tydligt tecken på att du är gammal som fan.

Visa signatur

NES.

Permalänk
Medlem

Tror dom drar in pengar på mainstream produkter sen leker dom loss med såna hära grejer. Gjorde dom inte nån Carlsson inspirerad högtalare för nåra år sen, dom får säkert en chunk pengar gör varje sån högtalare som säljs, likaså med Ikea produkterna.

Visa signatur

Intel 12900k/32GB/Noctua NH-P1/Seasonic Fanless 600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Undrar vem det är som köper dessa prylar? Aldrig hört nått om den innan här? Kanske större utomlands eller i kretsar där pengar saknar betydelse och finns i överflöd?

De har bla gjort ett par trådlösa högtalare i en ny tappning av klassiska Carlsson högtalarna från Svenska SONAB.

Ganska populära vad jag förstått. Har ett flertal vänner som köpt dessa.

Dyra Javisst men du slipper även köpa förstärkare och streamer osv.