Logitech och Ifixit gör det lättare att reparera möss

Permalänk
Melding Plague

Logitech och Ifixit gör det lättare att reparera möss

I sommar ska Logitech och Ifixit börja sälja reservdelar och släppa reparationsguider. Först ut blir kit till MX Master och MX Anywhere.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

hoppas att de tänker börja sälja mainboards så att man kan uppgradera ens 3 till 3s

Permalänk
Medlem

Åh, spännande! Har ett par halvgamla Logitechmöss som behöver ses över.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Detta är riktigt bra.
Jag använder mitten musknapp för att öppna nya flikar... mängden skrollhjul jag gjort sönder...

Permalänk

Säljer de tapeter, fönsterrutor och annat som bruka gå sönder samtidigt som folk råkar kasta iväg musen?
Jag själv har haft mus i så många år, de enda som har blivit slitna är kulmössen, resten inte en enda...
Jag tror trasiga möss är starkt förknippat med gamers...

Nå bra att fler prylar bli lättare att laga. I min egen mus lär batteriet dö en dag men då byter jag nog ut den.

Permalänk
Medlem

Hade en som började klicka av sig själv var sjukt irriterande.
Har även MX Revolution som troligtvis fungerar om man byter batteri.

Permalänk
Medlem

De har ju slutat med sin överlägsna support så det kanske blir lite bättre igen på det här sättet, vi får la se

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Uppgraderingskit för G502 till wireless och en lösning att ge en vettig trådlös laddning hade jag gillat. Men inte riktigt det som det handlar om heller förstås.

Min gamla MX Master håller fortfarande laddningen väl (köpt hösten 2016) men den dagen batteriet behöver bytas finns det förhoppningsvis något att ersätta den med. Såvida inte en nyare bättre modell släppts då. Har en MS Master 3s eller något på jobbet men föredrar fortfarande orginalet. Snyggare också i mitt tycke.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Mx518 är väl den enda musen man behöver?

Permalänk
Medlem

Logitech har alltid brytt sig om sina kunder.
Ett riktigt kvalitetsbolag. 👍

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Bra!
Jag hoppas fler företag hoppar på tåget nu!

Permalänk
Medlem

150-300 låter dock dyrt för att laga tex en G305, men delar till den finns alltså inte (än)

Permalänk

Hur svårt kan det vara att reparera en mus? Jag tog isär en MX518 Legendary för något år sedan för att skrollhjulet hade börjat krångla efter knappt två års normalanvändning för surf. Skrollhjulet registrerades inte alla gånger. Det var inga större svårigheter för mig att ta isär den. Det var inte ens svårt att upptäcka felet. Hjulet hade hoppat ur led på ena sidan. Jag behövde bara trycka tillbaka det på sin rätta plats. Men jag gick några steg längre och tog isär alltihopa och gjorde rent allting med tvål och vatten, smörjde upp på de rätta ställena, och satte ihop allting. Musen blev som ny igen! Inte för att den inte var ny redan... "Legendary" är samma MX518 i ny utgåva, för att fira MX518. Jag satte även på nya skates som jag hade beställt från utlandet.

Jag har även en G400S. Den blev inköpt 2008 om jag minns rätt. Den har aldrig behövt servas och ser mycket fräsch ut. Jag använder den just här och nu. Lacken under "G" har släppt lite i kanten, och lite hårtussar som har fastnat vid hjulet, och det är allt. Det är i princip samma mus som MX518. Den använder samma storlek och form på skates.

Men jag kan tänka mig att framför allt manualerna kommer väl till pass för den som är ovan. Man bör också vara försiktig när man tar isär de olika plasterna, de är väldigt bräckliga. Jag hade svårt att få ut plasten som håller sidoknapparna på plats. Men i princip allting går att ta isär. Skruvarna sitter under skates, och det är vanliga Philips skruvar.

Det som Logitech skulle kunna prova för att göra musen ännu mer reparerbar är att kanske sätta skruvhålen bredvid skatsen. Så att man inte måste ta bort skates för att komma åt skruvarna. Men då gäller att göra utbuktningen från skruvhålen minimal så att det inte tar emot musmattan. Sedan får de gärna använda lite bättre kvalitet på plastdetaljer invändigt.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Mx518 är väl den enda musen man behöver?

Möjlighet att byta ut knapparna på den hade varit guld värt
Har lyckats slita ut knapparna på 2 sådana och nu går dom inte att få tag på

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Möjlighet att byta ut knapparna på den hade varit guld värt
Har lyckats slita ut knapparna på 2 sådana och nu går dom inte att få tag på

Menar du brytarna eller plasten man trycker på?

Permalänk

Grymt. Jag ser detta som något mycket bra. Jag använder dock Razer man jag hoppas att Razer kommer att göra detta med.
När det kommer till priserna för delarna så tror jag att dessa delar sjunker i pris efter ett tag.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Menar du brytarna eller plasten man trycker på?

Gissar ju att det ligger i brytaren eftersom plasten är ok, men det är inte dom stora utan dom små ovanför och under hjulet.
Använder dom frekvent när jag spelar

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Säljer de tapeter, fönsterrutor och annat som bruka gå sönder samtidigt som folk råkar kasta iväg musen?
Jag själv har haft mus i så många år, de enda som har blivit slitna är kulmössen, resten inte en enda...
Jag tror trasiga möss är starkt förknippat med gamers...

Nå bra att fler prylar bli lättare att laga. I min egen mus lär batteriet dö en dag men då byter jag nog ut den.

Nästan allt på musen är ju sånt som man nöter ut efter ett tag.

Glides och brytare är ju rent av förbrukningsmaterial.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Har lagat några genom åren, ibland flera gånger. Tycker de varit välbyggda och lätta att reparera, bortsett från dolda skruvar. Hoppas fler tillverkare av fler produkter följer deras exempel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

Mx518 är väl den enda musen man behöver?

Efter att 2 enheter fick glapp i kabeln så skulle jag inte ens fundera på Logitech igen

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Jaaaaa! Äntligen. Hoppas bara det kommer till resten av världen också.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X @5GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, RTX 3070 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Mx518 är väl den enda musen man behöver?

yep, men man får skaffa ny när den går sönder vore väldigt trevligt om de får till det så man kan laga mer själv, alltid trevligt

Skrivet av Kaleid:

Efter att 2 enheter fick glapp i kabeln så skulle jag inte ens fundera på Logitech igen

fått glapp i kabeln på en logitech mus på ~15 år av hårt användande, kanske haft tur men känns som de bästa för mig har visserligen inte provat så många andra längre perioder

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Undrar om de kommer erbjuda nytt skal till mössen, då Logitech gillar billigast möjliga ABS som blir blank efter ett par månader.

Permalänk
Medlem

Intressant. Jobbmusen MX Master skulle behöva ett hjul och ett par fötter.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

Har en fråga till er. Dagens trådlösa möss, har dom någon standard på storleken på batteriet? Inbyggda batterier då

Om det inte är så är det verkligen en sak alla tillverkare borde komma överens om.
Det om något skulle underlätta för Ifixit och oss konsumenter. Samma batterier i hörlurar.

Då går det nämligen att byta batteri många år senare tex, eller ta från en till en annan.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

Tycker Logitech har visat vad de går för och hur mycket miljöhänsyn de tar genom att lägga ned Harmony fjärrkontrollerna , Squeezebox etc….

Permalänk
Skrivet av Bogey:

Logitech har alltid brytt sig om sina kunder.
Ett riktigt kvalitetsbolag. 👍

Absolut! Det kan jag skriva under på.

Jag har fått ett komplett set med MX3200 Laser när musen har börjat tjuta. Allt från det gamla setet fick jag behålla, dvs. både den dåliga musen och det fungerande tangentbordet. Det betyder också jag inte behövde skicka in det gamla och sitta och vänta på att de ska skicka ut en ny ersättningsprodukt.

Det var ena gången. En annan gång fick jag ett helt nytt K800 Wireless Illuminated tangentbord. Minns inte vad det var för fel på det gamla, men ett nytt fick jag i alla fall, med ny och uppdaterad Logitech logotyp. Också den gången utan att jag behövt skicka in något för att de ska skicka ut ersättningsprodukt.

Nu senast fick jag ett helt set med keycaps för G513 Carbon. I två omgångar! Så jag fick två hela set. Och det bara för att en eller två av keycapsen hade börjat ramla av för att de små plastpiggarna som håller dem på plats gick sönder. Det är ett av de sämre tangentborden jag haft, just på grund av den aspekten, men i övrigt ett av de absolut bästa. Det är den första versionen som kom med Romer-G switchar, där RGB belysningen sitter i mitten, och därför kan man inte ha en s.k. keycap "stem" i mitten som hos MX switchar, och keycapsen är utformade så som de är utformade.

Så det här samarbetet med iFixit förvånar mig inte så mycket i det avseendet, för Logitech står till 100% bakom sina produkter. Jag menar de keycaps set jag fick går inte att köpa någonstans. De var vakumförpackade och instoppade i en reservdelslåda som de skickade ut från Nederländerna med DHL Express direkt hem till mig. Vid två omgångar! För samma tangentbord. När fick man ett sånt omhändertagande av crApple senast?

Skrivet av MacAllan:

Gissar ju att det ligger i brytaren eftersom plasten är ok, men det är inte dom stora utan dom små ovanför och under hjulet.
Använder dom frekvent när jag spelar

DPI Plus och DPI Minus knappen alltså? Jag har inte bilderna nu, men när jag öppnade en MX518 Legendary så vill jag minnas att de brytarna var monterade på ett litet dotterkort där även sensorn för skrollhjulet sitter, och kopplat med en ribbon kabel till moderkortet längre ner i basen på musen där även batterier kopplas in. Jag har för mig att det inte är samma typ av brytare som det är för vänster och höger klickknappar. Det brukar sitta s.k. mikrobrytare för de vanliga knapparna, och de brukar vara från japanska Omron, och det är väl bland det bästa som finns. Så det kan förklara varför de där små knapparna slits snabbare, och lägg där till många timmar av spel så är de snabbt slut.

Jag använder nästan aldrig de där knapparna. Du kan få mina. 😉 Det enda jag hittat användning för de är att öka och minska precisionen om jag ska rita något med musen.

Skrivet av BergEr:

Nästan allt på musen är ju sånt som man nöter ut efter ett tag.

Glides och brytare är ju rent av förbrukningsmaterial.

Det beror väl på hur mycket det används och hur ofta. Jag har haft min G400S sedan 2008. Den är i stort sett identisk med MX518, men i en gamer tappning. Jag spelar dock inte spel med den. Fast det är klart, efter 100 år lär den vara helt slut, men då behöver jag den inte längre.

Skrivet av tramsgar:

Har lagat några genom åren, ibland flera gånger. Tycker de varit välbyggda och lätta att reparera, bortsett från dolda skruvar. Hoppas fler tillverkare av fler produkter följer deras exempel.

Tack! De dolda skruvarna! Det är det enda som jag kan tycka man borde prova att ändra på, och så ha lite bättre plast, inte bara utvändigt utan också invändigt.

Skrivet av Nimrood:

Jaaaaa! Äntligen. Hoppas bara det kommer till resten av världen också.

Ja, och till dess får vi snällt vänta på att reparera våra möss. 😉 Jag tror det här handlar mest om marknadsföring. Inte bara för Logitech, utan också för iFixit. Men det är bra, det har de rätt i att göra, för att reparationer och reservdelar ligger båda företagen varmt om hjärtat om man säger så. Jag hoppas att fler kan ta efter.

Skrivet av DasIch:

Undrar om de kommer erbjuda nytt skal till mössen, då Logitech gillar billigast möjliga ABS som blir blank efter ett par månader.

Jag har en MX518 Legendary som är helt spegelblank på ovandelen. Den är så från fabrik. Jag hade svårt att bli vän med den. Men när jag öppnade den för att fixa till skrollhjulet så anmärkte jag på de bräckliga plastdetaljerna inuti. Så de får gärna satsa på bättre plast invändigt också. Inte minst om de ska uppmana folk till att öppna upp mössen och pilla, så att de inte blir besvikna när någon plastfjäder (för sidoknapparna t.ex.) går sönder.

Skrivet av SCORPIUS:

Har en fråga till er. Dagens trådlösa möss, har dom någon standard på storleken på batteriet? Inbyggda batterier då

Om det inte är så är det verkligen en sak alla tillverkare borde komma överens om.
Det om något skulle underlätta för Ifixit och oss konsumenter. Samma batterier i hörlurar.

Då går det nämligen att byta batteri många år senare tex, eller ta från en till en annan.

Mycket bra ide! Det som kan bli problematiskt är de gamers som kan känna av att en mus väger 2 gram mer med fel batteri instoppat. 😉 Det är inte alltid storleken som avgör, för ibland är det vikten! 😄

Sedan kan också vissa möss vara mer eller mindre strömkrävande, eller så kan användaren vara mer eller mindre krävande vad gäller batteritiden. Så det borde inte vara påtvingande. Men absolut, tanken och iden är god.

Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Tycker Logitech har visat vad de går för och hur mycket miljöhänsyn de tar genom att lägga ned Harmony fjärrkontrollerna , Squeezebox etc….

Men å andra sidan så har de producerat och hållit Harmony produktserien vid liv i hur många år? Det måste ha gått minst femton år. Vad har Apple gjort senast för att stödja en utveckling mot gemensamma standarder?

Hela elektronikbranschen måste dra sitt strå till stacken om det ska finnas universella lösningar. Men det är just det många av dem är emot, så de skapar egna "appar" och "plattformar" och kvasi-standarder för att kunna kontrollera kunder och sin del av marknaden. De är inte intresserade av såna lösningar om det inte gynnar de själva.

Logitech kan inte ensamma vara klistret som håller ihop allting i en alltmer spretig teknikutveckling. Det var enklare förr när det fanns gemensamma standarder och det skiljde inte mycket mellan olika generationer och revisioner av produkter.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Bra av Logitech, kan behövas med tanke på deras usla kvalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElectroGeeza:

DPI Plus och DPI Minus knappen alltså? Jag har inte bilderna nu, men när jag öppnade en MX518 Legendary så vill jag minnas att de brytarna var monterade på ett litet dotterkort där även sensorn för skrollhjulet sitter, och kopplat med en ribbon kabel till moderkortet längre ner i basen på musen där även batterier kopplas in. Jag har för mig att det inte är samma typ av brytare som det är för vänster och höger klickknappar. Det brukar sitta s.k. mikrobrytare för de vanliga knapparna, och de brukar vara från japanska Omron, och det är väl bland det bästa som finns. Så det kan förklara varför de där små knapparna slits snabbare, och lägg där till många timmar av spel så är de snabbt slut.

Jag använder nästan aldrig de där knapparna. Du kan få mina. 😉 Det enda jag hittat användning för de är att öka och minska precisionen om jag ska rita något med musen.

Har för mig att på den ena är det översta av dom 2 och på den andra är det den som sitter ovanför scroll hjulet.
Nu mappar jag alltid om dom knapparna på musen för att kunna använda dom till annat än ändra DPI, så det är väl därför dom tar slut snabbare.
Får väl ta och öppna en av dom gamla och se hur det ser ut, har man tur kanske det går att få liv i dom igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElectroGeeza:

Det beror väl på hur mycket det används och hur ofta. Jag har haft min G400S sedan 2008. Den är i stort sett identisk med MX518, men i en gamer tappning. Jag spelar dock inte spel med den. Fast det är klart, efter 100 år lär den vara helt slut, men då behöver jag den inte längre.

Ja det påverkar såklart.

Qpad, Razer, Steelseries höll 3-6 månader för mig innan jag bytte till Logitech.

Vänterklick gick alltid sönder, inget våld. Bara genom att klicka när man spelar och surfar.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.