Hur får jag Tp-link CPE510 att fungera som accesspunkt?

Permalänk
Medlem

Hur får jag Tp-link CPE510 att fungera som accesspunkt?

Har behov av att förlänga wifi utanför huset. 510an är trådkopplad till min router, Archer 600, som också delar ut till ett Deco- system inomhus. Fungerar perfekt.

Varför fungerar inte accesspunkten? Ibland (beroende på ip-inställningarna) syns den bland tillgängliga nätverk på Mac, men har då ingen internet. På IPhone syns den inte öht.

Permalänk
Rekordmedlem

Den är konfigurerad som AP och inte nått annat för det är ju ingen ren AP ?
Att du inte ser dess ssid kanske beror på att den bara stödjer 5GHz.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

CPE510

Tack för att du försöker hjälpa mig!
Den är enbart inställd som accesspunkt, och iPhone 11 fungerar väl med både 2 och 5 GHz?!
Har det med ip-inställningarna att göra?

Såg ett inlägg här, vill jag minnas för ett tag sedan, men hittar det inte, där någon hade använt den så som jag vill, utöka Wi-Fi täckning i trädgården. Gav lite hopp.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av BJOVVE:

Tack för att du försöker hjälpa mig!
Den är enbart inställd som accesspunkt, och iPhone 11 fungerar väl med både 2 och 5 GHz?!
Har det med ip-inställningarna att göra?

Såg ett inlägg här, vill jag minnas för ett tag sedan, men hittar det inte, där någon hade använt den så som jag vill, utöka Wi-Fi täckning i trädgården. Gav lite hopp.

Du har kopplat in den rätt så du inte har glömt PoE nätdelen till den ?
Kan du logga in i den för att komma åt setupen ?
https://static.tp-link.com/upload/manual/2022/202212/20221206...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BJOVVE:

Tack för att du försöker hjälpa mig!
Den är enbart inställd som accesspunkt, och iPhone 11 fungerar väl med både 2 och 5 GHz?!
Har det med ip-inställningarna att göra?

Såg ett inlägg här, vill jag minnas för ett tag sedan, men hittar det inte, där någon hade använt den så som jag vill, utöka Wi-Fi täckning i trädgården. Gav lite hopp.

Jag brukar sätta statisk ip på mina AP utanför adressrymden för DHCP på routern. Så om routern ger t.ex. 192.168.1.XXX så sätter jag t.ex. statisk ip 192.168.0.20 på acesspunkten. "Default Gateway" blir då routerns adress, vanligtvis 192.168.1.1 , och om ska använda specifika DNS-servers kanske 1.1.1.1 (Cloudfare) och 8.8.8.8 (Google).

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

En CPE510 är ju egentligen gjord för i samarbeta med en annan CPE510 för att skapa en trådlös länk mellan två platser.
De är alltså inte rundstrålande utan har ett njurformat sändningsområde och jobbar med ett eget signal protokoll om de inte stängs av vid konfiguration av dem.
De är heller inte inställda för dhcp som default utan får en adress på 168.192.254.x om jag inte mins fel (har själv använt ett par CPE210 för länkning mellan två hus tidigare).

Jag skulle nog i ditt fall välja någon annan mer lämplig accesspunkt

Permalänk
Medlem

Access

Tack! Får testa era inlägg, och känner till att den i första hand är till för att länka mellan två enheter.
Det som fick mig köpa den förutom rimligt pris var en kommentar från en kund på Kjell &co, om att använda den som ren ap, med mycket bra resultat.

Permalänk
Medlem

CPE 5xx jobbar bara på 5GHz.

För att fungera med vanliga WiFi-prylar så måste "MAXtream" vara avstängt och i ditt fall behöver den vara inställd som Access Point.

Signalstyrkan är bäst mitt framför och öppningen är ca 60 grader i bredd och ca 30 grader i höjdled om jag minns rätt. Kommer man utanför det sjunker den drastiskt till noll och intet.

Korrekt IP är rent WiFi-mässigt bara viktigt när den är i något av *Router-lägena. Inlägget från 'orginallinus' nämner ett bra tänk.

Avståndet mellan CPE och PoE får heller inte vara för långt, 40-50 meter max.

Har själv tre CPE-510 och dom har länkat ihop tre byggnader helt klockrent i sådär 6-7 år...