Permalänk

Elektrisk ljud från datorn farligt?

Hej jag har köpt en liten fläktlös dator som jag tänkte använda som router. Men märkte igår att den gjorde ifrån sig något slags elektriskt ljud. Är detta normal eller något man borde oroa sig för? Länkar video på ljudet

Permalänk
Rekordmedlem

Elektriskt ljud ?
Det är möjligen ett ljud som alstras av att nån komponent får elektrisk energi och vibrerar och inget som uppstå direkt av elektriciteten för det låter väldigt annorlunda än det där lilla tickandet, det är snarare en mild typ av "spoltjut" du har spelat in.

Det kan skilja mellan olika exemplar eller ändras beroende på last, är det väldigt störande så får du byta dator men direkt farligt är det inte utan bara störande om man behöver lyssna på det, så om det är ett verkligt problem eller inte beror npg mycket på var du ska placera datorn.

Teslaspolar kan skapa elektriska ljud, dvs elektriciteten sätter fart på luften direkt utan att gå omvägen via nån annan yta som flyttar luften och den typen av ljudalstring är inte hälsosam för komponenterna om den sker i dator

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Elektriskt ljud ?
Det är möjligen ett ljud som alstras av att nån komponent får elektrisk energi och vibrerar och inget som uppstå direkt av elektriciteten för det låter väldigt annorlunda än det där lilla tickandet, det är snarare en mild typ av "spoltjut" du har spelat in.

Det kan skilja mellan olika exemplar eller ändras beroende på last, är det väldigt störande så får du byta dator men direkt farligt är det inte utan bara störande om man behöver lyssna på det, så om det är ett verkligt problem eller inte beror npg mycket på var du ska placera datorn.

Teslaspolar kan skapa elektriska ljud, dvs elektriciteten sätter fart på luften direkt utan att gå omvägen via nån annan yta som flyttar luften och den typen av ljudalstring är inte hälsosam för komponenterna om den sker i dator
https://www.youtube.com/watch?v=R15t7iQkV3o

Tack för svar blev lite fundersam då jag aldrig hört just det ljudet från en dator innan och då jag hade tänkt ha den som router i sommarstugan så vill man inte vara osäker

Permalänk
Medlem

Vad är det för lagringsmedia i den?
Jag tycker det låter som en mekanisk hårddisk som arbetar för fullt...

Permalänk
Skrivet av Viita:

Vad är det för lagringsmedia i den?
Jag tycker det låter som en mekanisk hårddisk som arbetar för fullt...

Det är en sata ssd

Permalänk

Det ska tilläggas att datorn är köpt från Aliexpress och inte en elektronikbutik i Sverige är lite därför jag är extra fundersam

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas12:

Tack för svar blev lite fundersam då jag aldrig hört just det ljudet från en dator innan och då jag hade tänkt ha den som router i sommarstugan så vill man inte vara osäker

Montera i en sån i chassit så behöver du inte oroa dig för brand:
https://maussafety.com/products/maus-stixx-the-fire-sticker

Permalänk
Rekordmedlem

En hel del komponenter avger ljud, dåligt gjutna spolar är värst i datorsammanhang men och då är ljuden oftast beroende på nått som har med grafik att göra för det är där det är högst effekt och snabba variationer som kan få grafikkort, moderkort eller nätdel att höras, de flesta komponenter kan låt mer eller mindre, typ ssder.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Finns det någon fläkt i den?
Om ja, vad händer om du blockerar fläkten från att snurra? Upphör ljudet?

Ibland är det dåliga lager, ibland kan det vara kablage som ligger emot.

Jag tycker det låter mer som ett mekaniskt ljud än elektriskt.

Vad är det för maskin?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Finns det någon fläkt i den?
Om ja, vad händer om du blockerar fläkten från att snurra? Upphör ljudet?

Ibland är det dåliga lager, ibland kan det vara kablage som ligger emot.

Det är den vanligaste modellen som sitter i fläktlösa datorer.

Permalänk
Medlem

Ah, missade i första inlägget att det stod "fläktlös".
Tyckte det såg ut som en fläktlös histora men ibland har även produkter med sådant utseende petat in en liten fläkt någonstans för att cirkulera luften...

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Montera i en sån i chassit så behöver du inte oroa dig för brand:
https://maussafety.com/products/maus-stixx-the-fire-sticker

Ja det är ju också en lösning på problemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas12:

Ja det är ju också en lösning på problemet

Jag var seriös dock, en utmärkt lösning för oövervakad elpryl från Kina.

Ljudet är som sagt coil whine/spoltjut, ett normalt mekaniskt ljud som kan uppstå i vissa komponenter under drift. Därmed är det inte sagt att det är någon brandsäker grunka du köpt.

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Jag var seriös dock, en utmärkt lösning för oövervakad elpryl från Kina.

Ljudet är som sagt coil whine/spoltjut, ett normalt mekaniskt ljud som kan uppstå i vissa komponenter under drift. Därmed är det inte sagt att det är någon brandsäker grunka du köpt.

Ja man kanske skulle ta och köpa några sådana och placera ut. Ganska billig livförsäkring ändå

Permalänk
Skrivet av Viita:

Ah, missade i första inlägget att det stod "fläktlös".
Tyckte det såg ut som en fläktlös histora men ibland har även produkter med sådant utseende petat in en liten fläkt någonstans för att cirkulera luften...

Det är denna datorn
https://www.aliexpress.com/item/1005004651522135.html
Planen var faktiskt att eftermontera en fläkt just av den anledning för att cirkulera luften

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

En hel del komponenter avger ljud, dåligt gjutna spolar är värst i datorsammanhang men och då är ljuden oftast beroende på nått som har med grafik att göra för det är där det är högst effekt och snabba variationer som kan få grafikkort, moderkort eller nätdel att höras, de flesta komponenter kan låt mer eller mindre, typ ssder.
https://www.youtube.com/watch?v=KS-BHI667po&t=54s

https://www.youtube.com/watch?v=AXxoCDVj3Yc

Okej men det är inget som påverkar komponenternas livslängd? Tänker så den inte dör om typ 1 år

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Andreas12:

Okej men det är inget som påverkar komponenternas livslängd? Tänker så den inte dör om typ 1 år

Jag tror inte det påverkar livslängden i sitt fall men om det är "spoltjut på riktigt" i spolar i samband med hög effekt kan det kanske förkorta livslängden, tråden i dem är lackisolerad och om den skakar kan lacken nötas bort och det blir kortslutningar i spolen.
Man gjuter därför ihop de bästa spolarna för att verkligen fixera tråden så den inte kan vibrera och då kan den inte heller väsnas eller kortslutas internt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas12:

Ja man kanske skulle ta och köpa några sådana och placera ut. Ganska billig livförsäkring ändå

Notera att de aktiveras vid 380C och alltså enbart fungerar i ett något sånär slutet utrymme, men perfekt för t.ex. ett elskåp eller liknande miljöer.

Permalänk
Medlem

Lyssna lite extra på din SSD-disk, så det inte är en förklädd hårddisk från Kina.

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Notera att de aktiveras vid 380C och alltså enbart fungerar i ett något sånär slutet utrymme, men perfekt för t.ex. ett elskåp eller liknande miljöer.

Ja precis tänkte just elcentral men borde ju även fungera i chassit på denna datorn då den är i en nästan helt sluten miljö?

Permalänk
Skrivet av mc68000:

Lyssna lite extra på din SSD-disk, så det inte är en förklädd hårddisk från Kina.

Disken kom inte med datorn utan är köpt på NetOnNet för något år sedan så tror inte att det är den

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas12:

Ja precis tänkte just elcentral men borde ju även fungera i chassit på denna datorn då den är i en nästan helt sluten miljö?

Ja det tror jag också. Tolkade det bara som att du skulle börja klistra upp såna ihop med brandvarnare.

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Ja det tror jag också. Tolkade det bara som att du skulle börja klistra upp såna ihop med brandvarnare.

Jaha nej nej utan tänkte som det står på sidan max 30cm från antändningsområdet

Permalänk

Jag har hört liknande ljud från olika laddare, så som mobilladdare och från min skruvdragares batteriladdare. Personligen skulle jag inte vilja ha en sådan apparat som en dator med det ljudet. Min gissning är att livslängden är begränsad men hur mycket kan jag inte gissa. Min laddare till skruvdragarens batteri höll 7 år.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Jag tror inte det påverkar livslängden i sitt fall men om det är "spoltjut på riktigt" i spolar i samband med hög effekt kan det kanske förkorta livslängden, tråden i dem är lackisolerad och om den skakar kan lacken nötas bort och det blir kortslutningar i spolen.
Man gjuter därför ihop de bästa spolarna för att verkligen fixera tråden så den inte kan vibrera och då kan den inte heller väsnas eller kortslutas internt.

Okej förstår datorn kommer ju agera router så kommer ju inte vara speciellt hög belastning på den. Men blir ju lite fundersam när man inte är van att höra det ljudet då det känns ju som att den när som kan sluta fungera

Permalänk
Skrivet av JustNuVetJagInte:

Jag har hört liknande ljud från olika laddare, så som mobilladdare och från min skruvdragares batteriladdare. Personligen skulle jag inte vilja ha en sådan apparat som en dator med det ljudet. Min gissning är att livslängden är begränsad men hur mycket kan jag inte gissa. Min laddare till skruvdragarens batteri höll 7 år.

Lite så jag känner också den ska ju stå i sommarstuga och agera router och vara igång hela tiden. Så känns ju lite som en tidsfråga innan man tappar kontakten med stugan