Hjälp med att ansluta till Wifi med lastgammal LG laptop

Permalänk
Medlem

Hjälp med att ansluta till Wifi med lastgammal LG laptop

Hej! Är hos föräldrarna i vår sommarstuga och roar mig med att försöka få ordning på en gammal LG laptop från omkring 2007 (LG R400-M)

Jag har uppgraderat från Vista till Windows 7 men av någon anledning hittar den inte våran Wifi på en router som ansluter igenom ett extra datakort kopplat till ett mobilabonnemang med obegränsad surf.

Någon som har någon erfarenhet av trådlös anslutning med en Windows 7 laptop?

Jag har även gått in på tillverkarens sida för datorn och hämtat drivrutiner för nätverkskortet utan framgång.

Jag tar gärna emot tips på vart man kan hitta äldre versioner av webbläsaren Google Chrome (Version 109 eller tidigare) och gärna från en någorlunda pålitlig hemsida.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Har du kompatibel frekvens och protokoll på dator och router. Troligen har du bara 2,4 GHz och b och g på datorn. Att använda nyare versioner går absolut med uppdaterat Windows 7 och drivrutiner, men hårdvaran måste ju ha stöd för det.

Jag vet inte hur det ser ut med Chrome, men Firefox kan du hämta gamla versioner direkt hos Mozilla.

Permalänk
Hedersmedlem

Enligt webhallen har den bara stöd för 802.11b/g, om routern har någon kompatibilitetsinställning för sådana enheter behöver det vara aktiverat.
Högst sannolikt stöder den inte bättre än WPA1, om ens det. Testa med att göra nätet öppet och se om den hittar det då, men det är inte bra att ha det så permanent.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Högst sannolikt stöder den inte bättre än WPA1, om ens det. Testa med att göra nätet öppet och se om den hittar det då, men det är inte bra att ha det så permanent.

Nja, WPA2 borde fungera på en så pass "ny" dator:
https://www.wi-fi.org/news-events/newsroom/wpa2-security-now-...

WPA3 lär ju gå sämre däremot, men det har de flesta inte än.