Varför är 2.5" SATA sdd diskar fortfarande så dyra, jämfört med M.2 SDD

Permalänk

Varför är 2.5" SATA sdd diskar fortfarande så dyra, jämfört med M.2 SDD

Dom är väl sämre på allt? Och till med med långsamme, priserna på dom borde väl gå ner?

Kan ta denna som exempel https://www.inet.se/produkt/4302141/samsung-870-qvo-4tb och jämföra med https://www.inet.se/produkt/4305623/corsair-mp600-core-xt-4tb

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Volymerna går ner -> priset går upp.

Med det sagt finns den disken för 2500kr på andra ställen: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5419280

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Dom är väl sämre på allt? Och till med med långsamme, priserna på dom borde väl gå ner?

Kan ta denna som exempel https://www.inet.se/produkt/4302141/samsung-870-qvo-4tb och jämföra med https://www.inet.se/produkt/4305623/corsair-mp600-core-xt-4tb

Gissning:
* M.2 NVMe har i princip tagit över för konsumentenheter nu, så 2.5" SATA börjar bli en nischad produkt (vilket inte är bra för priset)
* Det är fortfarande dyrt med sådana mängder NAND, oavsett att det åtminstone principiellt duger med långsammare dito om man ska bygga en enhet med ett så föråldrat gränssnitt... Frågan är väl i vilken utsträckning de öht är intresserade av att satsa i riktningen "högre kapacitet men långsammare och billigt"

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

https://www.inet.se/produkt/4300774/kingston-a400-960gb-2-5

tycker inte att det är så dyrt, för 1tb det är billigare än mekanisk disk är

Permalänk
Medlem

Det går ju inte att jämföra enskilda produkter från enskilda butiker. Man får en 8TB samsung ssd från amazon för 4750 kr, slå det med m.2 om du kan

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Skrivet av deppan:

Det går ju inte att jämföra enskilda produkter från enskilda butiker. Man får en 8TB samsung ssd från amazon för 4750 kr, slå det med m.2 om du kan

Det är sant, men om man kollar på 4 tb så är det nästan ingen skillnad, för det finns knappt m.2 i 8tb

Den disken du länka kostar 2500 kr för 4 tb,det är ju inte så billigt om man jämför prestandan mot M.2

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av WitchDoctor91:

https://www.inet.se/produkt/4300774/kingston-a400-960gb-2-5

tycker inte att det är så dyrt, för 1tb det är billigare än mekanisk disk är

Så samma pris som en M.2 disk med 1tb https://www.inet.se/produkt/4305460/kingston-nv2-m-2-nvme-gen... fast mycket bättre prestanda

Finns ju ingen mening alls längre med 2.5" SATA sdd, så vida man har slut på M.2 platser.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Volymerna går ner -> priset går upp.

Med det sagt finns den disken för 2500kr på andra ställen: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5419280

Okey är väl så, men går att hitta andra disken billigare också...

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Rekordmedlem

Det lär också vara mycket billigare att tillverka m.2 diskar för mekaniskt är de bara ett kretskort till skillnad från en enhet som ska ha ett hölje och mekanisk montering och en i sammanhanget dyr kontakt för anslutning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av blue eyed devil:

Så samma pris som en M.2 disk med 1tb https://www.inet.se/produkt/4305460/kingston-nv2-m-2-nvme-gen... fast mycket bättre prestanda

Finns ju ingen mening alls längre med 2.5" SATA sdd, så vida man har slut på M.2 platser.

ja juste det har du helt rätt i, jag hade fel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Finns ju ingen mening alls längre med 2.5" SATA sdd, så vida man har slut på M.2 platser.

Som lagringsdisk har sata-ssd'er definitvt ett use case nuförtiden. Min filserver består av ett itx-moderkort med en low-power-cpu och 6st sata ssd'er. Finns inte pcie-lanes nog för många m.2-diskar i sådana system, däremot är det lätt att ordna många sata

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Skrivet av deppan:

Som lagringsdisk har sata-ssd'er definitvt ett use case nuförtiden. Min filserver består av ett itx-moderkort med en low-power-cpu och 6st sata ssd'er. Finns inte pcie-lanes nog för många m.2-diskar i sådana system, däremot är det lätt att ordna många sata

Absolut, men tänkte på en gaming-dator och extra utrymme för spel, det är lika bra att slå till på en stor M.2 , jag trodde verkligen dat var billigare att att utöka med några sata-ssd'er...

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Så samma pris som en M.2 disk med 1tb https://www.inet.se/produkt/4305460/kingston-nv2-m-2-nvme-gen... fast mycket bättre prestanda

Finns ju ingen mening alls längre med 2.5" SATA sdd, så vida man har slut på M.2 platser.

När du ska installera om din Win1x och vill vara säker på att det bara skrivs till den primära ssdn, så är det lättare att koppla ur sata-kablar från ett gäng 2.5or jämfört med att montera bort gpu-aib, gräva fram och ta bort extra m.2or, sätta tillbaka gpu-aib innan installation, och sedan återmontera m.2orna (eventuellt med nya kylkuddar). Jag väljer iaf 2.5or som extrastorage.

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Skrivet av blue eyed devil:

inte så billigt om man jämför prestandan mot M.2

Prestanda som i princip bara gör skillnad om man flyttar kopiösa mängder filer eller extremt stora i dagsläget.

För övriga användningsområden är prestandaskillnaden typ obefintlig tills mer program och spel får stöd för att läsa direkt från lagring till slutkomponenten och skippa omvägen via cpu och ram (direct storage tror jag det hette och är väl fortfarande typ i teststadiet).

Idag är det väl i stort sett typ inga program/spel som faktiskt stödjer denna funktionen.

ännu en anledning till att köpa sata SSD är att du oftast har relativt begränsad möjlighet att ansluta mer än typ 2-3st m.2 enheter per moderkort innan bandbredden är slut.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av mille74:

När du ska installera om din Win1x och vill vara säker på att det bara skrivs till den primära ssdn, så är det lättare att koppla ur sata-kablar från ett gäng 2.5or jämfört med att montera bort gpu-aib, gräva fram och ta bort extra m.2or, sätta tillbaka gpu-aib innan installation, och sedan återmontera m.2orna (eventuellt med nya kylkuddar). Jag väljer iaf 2.5or som extrastorage.

Är det inte bara ställa in i bios?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Prestanda som i princip bara gör skillnad om man flyttar kopiösa mängder filer eller extremt stora i dagsläget.

För övriga användningsområden är prestandaskillnaden typ obefintlig tills mer program och spel får stöd för att läsa direkt från lagring till slutkomponenten och skippa omvägen via cpu och ram (direct storage tror jag det hette och är väl fortfarande typ i teststadiet).

Idag är det väl i stort sett typ inga program/spel som faktiskt stödjer denna funktionen.

ännu en anledning till att köpa sata SSD är att du oftast har relativt begränsad möjlighet att ansluta mer än typ 2-3st m.2 enheter per moderkort innan bandbredden är slut.

Direct storage har ju börjat komma nu....

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av blue eyed devil:

Är det inte bara ställa in i bios?

Det är inte säkert att det går för du måste i så fall stänga av lagrinsenheterna så att wininstallationsprogrammet inte kan upptäcka dem.
Wins bootloader är uselt dålig och man har ingen "mjukvarukontroll" över hur den konfar upp det om man har mer än en lagringsenhet ansluten. Den är till och med usel på att göra dualboot mellan olika winversioner.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Windows installationsprogram har varit korkat sen alltid(?). Den vill per automatik lägga bootinfo på en annan hårddisk än Windows installeras på.
Och den säger inget utan skapar partition osv. Gjorde misstaget under Win7 eller Win8 i tron att MS inte kunde vara så otroligt dumma ännu, så den skrev över en krypterad partition för att MS ansåg den disken vara tom.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Skrivet av blue eyed devil:

Direct storage har ju börjat komma nu....

3 spel eller nått hittils? rayman å typ 2 till eller vad det nu var.

så visst det har väl börjat dyka upp men långt ifrån väletablerat och tippar att det ännu kommer ta några år innan det är någon form av standard i spel att ha funktionen implementerad i sin kod.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Okey är väl så, men går att hitta andra disken billigare också...

Jo, men den kostar mer än SATA-disken på det billigaste stället, räkna inte med compu-mail, det företaget är bluff.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Absolut, men tänkte på en gaming-dator och extra utrymme för spel, det är lika bra att slå till på en stor M.2 , jag trodde verkligen dat var billigare att att utöka med några sata-ssd'er...

Nu när priserna för 2-4 TB SSD börjar nå rimliga nivåer håller jag med, speciellt för nybyggen. Man kan dock fortfarande hamna i en situation då alla M.2 platser är upptagna och man upptäcker att man behöver utöka lagringsutrymmet. Då kan det fortfarande vara värt att utöka med SATA SSD's så att man slipper slänga eller sälja sina NVMe diskar till förlust och köpa större. De flesta moderkort har ju ganska få M.2-platser vs SATA.
Man kanske även har kvar ett par SATA SSD's från äldre byggen som man återanvänder.

Skrivet av mrqaffe:

Det är inte säkert att det går för du måste i så fall stänga av lagrinsenheterna så att wininstallationsprogrammet inte kan upptäcka dem.
Wins bootloader är uselt dålig och man har ingen "mjukvarukontroll" över hur den konfar upp det om man har mer än en lagringsenhet ansluten. Den är till och med usel på att göra dualboot mellan olika winversioner.

Har själv aldrig haft några problem så det är ingen universell sanning att Windows installationsprogram alltid gör fel. Min UEFI-partition och bootloader hamnar på rätt disk fast jag har ett antal SATA-enheter inkopplade utöver NVMe SSDn. Det går även att flytta bootloader och UEFI-partition i efterhand även om det är lite bökigt.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Kostnaden för SATA-SSD:er drivs främst av kontroller + NAND + DRAM. Samma som i M.2. SATA har dock fysisk större formfaktor och ska ha någon form av skal, något som driver upp logistikkostnader och materialkostnaderna.

Allt lika så borde faktiskt M.2 vara billigare.

SATA-diskar har även nackdelen att behöva använda sig av dyrare DC-DC-kretsar för att kunna drivas från 5V/12V. M.2 använder sig av 3.3V.

Edit: Jag är slarvig i inlägget. Egentligen menar jag 2.5"-SSD:er och M.2-SSD:er oberoende av kommunikationsprotokoll.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Finns ju även t.ex. SATA-adapter om man hellre vill ha SATA

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av immutable:

Finns ju även t.ex. SATA-adapter om man hellre vill ha SATA

OBS att den bara klarar av SSDs som redan är SATA (men i M.2-format), dock. Man kan inte sätta in någon NVMe-disk i den.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

OBS att den bara klarar av SSDs som redan är SATA (men i M.2-format), dock. Man kan inte sätta in någon NVMe-disk i den.

Aha, bra noterat det missade jag totalt. Men man verkar ju även få en del träffar om man söker på "nvme to sata adapter" så helt omöjligt verkar det ju inte?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av dlq84:

Jo, men den kostar mer än SATA-disken på det billigaste stället, räkna inte med compu-mail, det företaget är bluff.

Nej kollade på legit sidor

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av mille74:

När du ska installera om din Win1x och vill vara säker på att det bara skrivs till den primära ssdn, så är det lättare att koppla ur sata-kablar från ett gäng 2.5or jämfört med att montera bort gpu-aib, gräva fram och ta bort extra m.2or, sätta tillbaka gpu-aib innan installation, och sedan återmontera m.2orna (eventuellt med nya kylkuddar). Jag väljer iaf 2.5or som extrastorage.

Lulz, har man bara någon form av kompetens så har man aldrig det problemet.
Koppla ur... jisses då.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Lulz, har man bara någon form av kompetens så har man aldrig det problemet.
Koppla ur... jisses då.

Jag skulle mer se det som ett kvitto på att Windows installationsprogram åtminstone historiskt har haft hopplöst dålig UX. (Lätt sämst i klassen på denna punkt)

Vet inte om det blivit bättre i senare versioner, men vad kommentaren du svarade på syftar på är ju just hur användaren bara får välja var Windowskatalogen m.m. skall läggas, sedan väljer installationsprogrammet på egen hand, utifrån ej tydliggjorda kriterier, vilken enhet som man hädanefter ska boota från och kläcker inte ur sig så mycket som en varning om den väljer annan enhet än den som användaren hade valt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Lulz, har man bara någon form av kompetens så har man aldrig det problemet.
Koppla ur... jisses då.

Ok, det brukar finnas inställning i bios att deaktivera enskilda diskar. Finns detta i *alla* bios? Jag har dock inte jobbat med mer än en handfull mammaplankor genom åren och vet ej hur det påverkar win-installationens förmåga att se "igenom" detta.

Och för att vara helt säker (inte bara "det funkar säkert") så kör jag vidare på mitt sätt.

Är det något jag missat så får du gärna utveckla och upplysa istället för att komma med personangrepp.

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB