Vertyg för att laga en USB drive

Permalänk
Medlem

Vertyg för att laga en USB drive

Helt plötsligt säger min dator att usb driven behöver formateras för att användas, funkade felfritt några minuter innan, så letar ett verktyg för att se om den går att rädda, verkar vara en raw partion, provat en annan dator också samma fel där så något har hänt..
kollar man på nätet så är det mest bara fake appar som påstår en massa, för att sedan vilja ha xxx$ för att rädda dina filer.. någon som vet en säker freeware?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unpoor:

Helt plötsligt säger min dator att usb driven behöver formateras för att användas, funkade felfritt några minuter innan, så letar ett verktyg för att se om den går att rädda, verkar vara en raw partion, provat en annan dator också samma fel där så något har hänt..
kollar man på nätet så är det mest bara fake appar som påstår en massa, för att sedan vilja ha xxx$ för att rädda dina filer.. någon som vet en säker freeware?

https://www.ccleaner.com/recuva kan vara värt att testa

Har inte använt det på evigheter, men det har ju iaf varit en populär variant för att (försöka) rädda filer.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Ska du laga den för att rädda data eller ska du laga den för att användanda den på nytt? Recuva borde fungera i det förstnämnda fallet om den inte är helt paj, men om du bara vill testa så den fungerar så är det väl bara skapa en ny partition och formatera. lägg över lite data och se om det fungerar som tänk.

Permalänk
Medlem

Det är ett usb minne, jo vore tacksamt att få tillbaka filerna, annars går det ju att formatera igen, tack för alternativen

Permalänk
Medlem

haha såklart är det fel på download sidan.. detta är en dålig dag, allt pajjar eller funkar skit.. tar mig en öl i stället...

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Gör en diskimage först och jobba sedan mot den för att få tillbaka datan.

Permalänk
Medlem

Drabbades av ett liknande problem men som tur var förlorade jag inte så mycket data, blev förbannad och hittade sedan på nätet att det är windows som ibland kan göra knas med USB, lösningen blev att köra USB Safely Remove på datorn. Inte haft några problem sedan dess.

Permalänk
Medlem

Jag har använt PhotoRec med lyckat resultat när en disk var på väg att dö.

https://www.cgsecurity.org/wiki/PhotoRec

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Nobara KDE

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

Drabbades av ett liknande problem men som tur var förlorade jag inte så mycket data, blev förbannad och hittade sedan på nätet att det är windows som ibland kan göra knas med USB, lösningen blev att köra USB Safely Remove på datorn. Inte haft några problem sedan dess.

Det ska du inte behöva göra sedan Windows 10 eftersom de inte köre write-cache som default längre.