Byta kylpasta/thermal pads på 2070 Super - Generella tips/förslag på thermal pads?

Permalänk

Byta kylpasta/thermal pads på 2070 Super - Generella tips/förslag på thermal pads?

Mitt Gigabyte 2070 Super OC har efter 4 år börjat bli riktigt varmt. Bara efter några sekunder i spel så är hotspot 105c (även fast den normala temperaturen aldrig går över 80c). Den throttlar då, och ibland går den även in i nåt slags panikläge och slår på fläktarna på typ 200% i några sekunder, så nåt är ju tok.

Tänkte prova att byta kylpasta och se om det hjälper. Och om jag ska hålla på och pilla så kan jag ju även byta thermal pads. Har sett på några videos av byten där padsen liksom slits isär när man tar av kylaren, så kanske inte har nåt val än att byta.

Vad bör jag köpa för heatpads? Behöver jag olika tjocklekar? Vill helst inte ha några som klistrar fast, så det blir lätt att ta isär igen om det behöver göras om. Är det som inet kallar "Värmeledande tejp" i prisklassen 30-80kr nåt att ha? https://www.inet.se/kategori/717/varmeledande-tejp?

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk

Padsen kan mycket väl vara av olika tjocklek och en del är hårda medans andra mjukare och kan tryckas ihop mer.
Det är ganska viktigt att få rätt annars så kommer du få antingen dålig kontakt på minnena eller gpun.
Föreslår att du googlar runt lite och ser om du kan få fram vilken tjocklek det är orginal och sen köper samma.
Det kommer duga bra med den prisklassen du tittade på.