Permalänk
Medlem

Fläktar till skåp

Vill ha min dator inuti ett skåp och undrar, givet hur luftflödet ser ut i chassit, vad som skulle vara det bästa sättet för placering av fläktar till skåpet. Tanken är att använda en fläktkontroller som får ström via USB, så att fläktarna går igång när datorn är på. Det är egentligen bara vänstra sidan av skåpet där fläktar kan placeras då högra sidan har fler skåp "vägg i vägg" och bak- samt undersida är instängda.

Har två 120 mm Arctic P12 till mitt förfogande för skåpet. Fläktar i chassit är tre st Arctic P12 (120 mm) för inblås bak och i botten samt två st Arctic P14 (140 mm) för utblås uppåt.

Luftflödet i chassit ser ut såhär:

Och jag tänker mig att hål för fläktar i sådana fall görs såhär:

Är det rimligt eller är det onödigt med två fläktar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av toge:

Vill ha min dator inuti ett skåp och undrar, givet hur luftflödet ser ut i chassit, vad som skulle vara det bästa sättet för placering av fläktar till skåpet. Tanken är att använda en fläktkontroller som får ström via USB, så att fläktarna går igång när datorn är på. Det är egentligen bara vänstra sidan av skåpet där fläktar kan placeras då högra sidan har fler skåp "vägg i vägg" och bak- samt undersida är instängda.

Har två 120 mm Arctic P12 till mitt förfogande för skåpet. Fläktar i chassit är tre st Arctic P12 (120 mm) för inblås bak och i botten samt två st Arctic P14 (140 mm) för utblås uppåt.

Luftflödet i chassit ser ut såhär:
https://i.imgur.com/jwdW0Kc.png

Och jag tänker mig att hål för fläktar i sådana fall görs såhär:
https://i.imgur.com/oEjp2cn.png

Är det rimligt eller är det onödigt med två fläktar?

Om skåpet är öppet i fronten räcker en frånluft för bra ventilation.
Är datorns utrymme stängt så behöver du nog två fläktar för bättre rotation av luft.
Fläktarna som sitter i botten av din dator kan få problem att mata hela datorn med tilluft dock

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Antar det inte går att göra hål uppåt i lådan?
Skulle i så fall rekommendera 1 hål uppåt som drar ut luft.

Sen, hur tät är lådan?

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Om skåpet är öppet i fronten räcker en frånluft för bra ventilation.
Är datorns utrymme stängt så behöver du nog två fläktar för bättre rotation av luft.
Fläktarna som sitter i botten av din dator kan få problem att mata hela datorn med tilluft dock

Skåpet kommer vara stängt i fronten. Egentligen kan man säga att det kommer vara stängt i alla riktningar. Om det hjälper att förstå upplägget så är det en Metod-köksstomme från Ikea som datorn kommer vara i.

Hade det varit bättre att låta luften in kommer från botten, förutsatt att det kommer in "passiv luft" på något sätt under skåpet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Antar det inte går att göra hål uppåt i lådan?
Skulle i så fall rekommendera 1 hål uppåt som drar ut luft.

Sen, hur tät är lådan?

Går tyvärr inte göra hål uppåt då det där tänkt att en skrivbordsskiva ska sitta på toppen.

Har gjort en snabb skiss så att det kanske är lättare att förstå hur det är tänkt. Insåg dock nu när jag gjorde skissen att det blir väldigt tight på djupet för chassit. Antar att det inte är optimalt.

Det kryssade är tänkta socklar/reglar för skåpstommarna.

Permalänk
Medlem

Hmmm, två fläktar in i botten och en ut upp till sida?

Glhf!

Permalänk
Medlem

Såga ett hål precis där fläkterna i botten av chassit är i skåpet.
Sätt en fläkt på sidan /högt upp för frånluft borde räcka

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Kanske något åt det här hållet?

Eftersom alla sidor mer eller mindre är förslutna runt chassit så skulle man kanske kunna ha ventilationshål i sockeln till vänster om skåpet och sen ha en fläkt som drar in luften underifrån?

Vad tror ni om att inblåset bak i chassit har 5 cm marginal till väggen? Är det tillräckligt eller behöver jag kolla efter ett mindre djupt chassi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av toge:

Kanske något åt det här hållet?

https://i.imgur.com/QQqZ6GM.png

Eftersom alla sidor mer eller mindre är förslutna runt chassit så skulle man kanske kunna ha ventilationshål i sockeln till vänster om skåpet och sen ha en fläkt som drar in luften underifrån?

Vad tror ni om att inblåset bak i chassit har 5 cm marginal till väggen? Är det tillräckligt eller behöver jag kolla efter ett mindre djupt chassi?

Den bakre fläkten kommer inte vara till så mycket nytta oavsett då värmen lagras högst upp.
Testa så får du se 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av toge:

Kanske något åt det här hållet?

https://i.imgur.com/QQqZ6GM.png

Eftersom alla sidor mer eller mindre är förslutna runt chassit så skulle man kanske kunna ha ventilationshål i sockeln till vänster om skåpet och sen ha en fläkt som drar in luften underifrån?

Vad tror ni om att inblåset bak i chassit har 5 cm marginal till väggen? Är det tillräckligt eller behöver jag kolla efter ett mindre djupt chassi?

Jag hade varit oroad för damm om jag hade placerat luftintaget så nära golvet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Jag hade varit oroad för damm om jag hade placerat luftintaget så nära golvet.

Alternativet är i sådana fall som i första skissen längre upp i tråden, att luftintaget kommer från sidan också. Ska tilläggas att chassit har meshpaneler, så luft kan tas in från sidan också. Dock vet jag inte huruvida det är optimalt givet hur fläktarna är placerade i nuläget i chassit, men kan ju absolut flytta runt dessa om en annan lösning funkar bättre.

I annat fall hade jag nog haft datorn på golvet ändå, så dammproblematiken borde ju vara densamma i det fallet, om inte värre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av toge:

Kanske något åt det här hållet?

https://i.imgur.com/QQqZ6GM.png

Eftersom alla sidor mer eller mindre är förslutna runt chassit så skulle man kanske kunna ha ventilationshål i sockeln till vänster om skåpet och sen ha en fläkt som drar in luften underifrån?

Vad tror ni om att inblåset bak i chassit har 5 cm marginal till väggen? Är det tillräckligt eller behöver jag kolla efter ett mindre djupt chassi?

Jag skulle nog satt 2 fläktar ut, där du på denna skiss har 1 (vänster).
Ev. kan det räcka med 1 fläkt till vänster på din bild som blåser ut luft.
Och sen testat temps utan ytterligare ingrepp, d.v.s inga ytterligare fläktar.

Vad sitter det för hårdvara i datorn, samt vad kommer datorn göra?

Personligen hade jag nog försökt skaffa lite lufthål där luft kan ta sig in (om lådan är för tät) och sen blåsa ut luft i toppen till vänster med 2 fläktar.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Jag skulle nog satt 2 fläktar ut, där du på denna skiss har 1 (vänster).
Ev. kan det räcka med 1 fläkt till vänster på din bild som blåser ut luft.
Och sen testat temps utan ytterligare ingrepp, d.v.s inga ytterligare fläktar.

Vad sitter det för hårdvara i datorn, samt vad kommer datorn göra?

Personligen hade jag nog försökt skaffa lite lufthål där luft kan ta sig in (om lådan är för tät) och sen blåsa ut luft i toppen till vänster med 2 fläktar.

Okej, så du tänker två fläktar upptill och någon form av passiv ventilation nertill, med andra ord bara hål för ventilation?

Hårdvaran är som följer:

CPU: Intel i5 13400 2,5GHz
CPU-kylning: Noctua NH-D15S
GPU: Gigabyte RTX 3070 GAMING OC 8G (rev 1)
PSU: Corsair RM750X V2
Moderkort: MSI MPG B760I Edge WiFi DDR4
RAM: Kingston Fury Beast 64GB (2x32GB) 3200 MHz
Lagring: 2 st M.2-diskar med heatsink samt 1 st HDD

Överklockar ingenting utöver XMP-profiler på RAM, om det ens räknas?

Sen som nämnt ovan så använder jag idag 3 st Arctic P12 (120 mm) för luft in (2 st underifrån, 1 st bakifrån) samt 2 st Arctic P14 för luft ut upptill.

Jag använder datorn först och främst för diverse produktivt arbete (musikproduktion och programmering) men spelar också lite då och då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av toge:

Okej, så du tänker två fläktar upptill och någon form av passiv ventilation nertill, med andra ord bara hål för ventilation?

Hårdvaran är som följer:

CPU: Intel i5 13400 2,5GHz
CPU-kylning: Noctua NH-D15S
GPU: Gigabyte RTX 3070 GAMING OC 8G (rev 1)
PSU: Corsair RM750X V2
Moderkort: MSI MPG B760I Edge WiFi DDR4
RAM: Kingston Fury Beast 64GB (2x32GB) 3200 MHz
Lagring: 2 st M.2-diskar med heatsink samt 1 st HDD

Överklockar ingenting utöver XMP-profiler på RAM, om det ens räknas?

Sen som nämnt ovan så använder jag idag 3 st Arctic P12 (120 mm) för luft in (2 st underifrån, 1 st bakifrån) samt 2 st Arctic P14 för luft ut upptill.

Jag använder datorn först och främst för diverse produktivt arbete (musikproduktion och programmering) men spelar också lite då och då.

Exakt. Börja enkelt, 1 fläkt som blåser ut uppe till vänster.
Testa och jämför resultat med hur temps ser ut när lådan står i friska luften.
Blir det för varmt, låt dörren fram stå öppen, blir det samma problem?
Om det inte hjälper till, sätt på en till utblåsfläkt.
Hjälper fortfarande inte? Lägg till små hål för intag i nedre delen nånstans.

EDIT:
skulle se över möjligheten att dra luft in framifrån och ut vänster istället, för lådan tar antagligen in mer luft i fronten där luckan sitter. Om det är IKEA stomme så är det IKEA fästen på dörren, dessa brukar gå att göra så de lämnar en liten springa öppet på flera sidor.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Exakt. Börja enkelt, 1 fläkt som blåser ut uppe till vänster.
Testa och jämför resultat med hur temps ser ut när lådan står i friska luften.
Blir det för varmt, låt dörren fram stå öppen, blir det samma problem?
Om det inte hjälper till, sätt på en till utblåsfläkt.
Hjälper fortfarande inte? Lägg till små hål för intag i nedre delen nånstans.

EDIT:
skulle se över möjligheten att dra luft in framifrån och ut vänster istället, för lådan tar antagligen in mer luft i fronten där luckan sitter. Om det är IKEA stomme så är det IKEA fästen på dörren, dessa brukar gå att göra så de lämnar en liten springa öppet på flera sidor.

Tack för utförligt svar!

Låter bra att göra det stegvis och testa. Jag gör ett hål för fläkt uppe till vänster i skåpet och testar med en fläkt till att börja med. Sen kan det ju precis som du säger vara tillräckligt med glipor i dörren för att det ska komma in ny luft. Antar att fläktarna i datorn gör en del av det jobbet med att få luften att "sippra in".

Håller med om att ventilation framifrån låter mest logiskt, grejen är bara att jag helst vill undvika så mycket tecken på ventilation som möjligt, eftersom hela idén är att gömma så mycket teknik från lösningen som möjligt, varför jag tänkte att ventilationen skulle vara lite mer gömd om den kom in från vänster.

Det som är lite jobbigt är att det inte är fullt så flexibelt att testa sig fram då det är en platsbyggd lösning, så gäller att tänka lite steget före innan man står där med fastskruvad och limmad lösning som man måste plocka isär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av toge:

Tack för utförligt svar!

Låter bra att göra det stegvis och testa. Jag gör ett hål för fläkt uppe till vänster i skåpet och testar med en fläkt till att börja med. Sen kan det ju precis som du säger vara tillräckligt med glipor i dörren för att det ska komma in ny luft. Antar att fläktarna i datorn gör en del av det jobbet med att få luften att "sippra in".

Håller med om att ventilation framifrån låter mest logiskt, grejen är bara att jag helst vill undvika så mycket tecken på ventilation som möjligt, eftersom hela idén är att gömma så mycket teknik från lösningen som möjligt, varför jag tänkte att ventilationen skulle vara lite mer gömd om den kom in från vänster.

Det som är lite jobbigt är att det inte är fullt så flexibelt att testa sig fram då det är en platsbyggd lösning, så gäller att tänka lite steget före innan man står där med fastskruvad och limmad lösning som man måste plocka isär.

Kan du annars montera en Mesh dörr? Är allt svart så kommer det inte synas speciellt mycket iaf.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av toge:

Det som är lite jobbigt är att det inte är fullt så flexibelt att testa sig fram då det är en platsbyggd lösning, så gäller att tänka lite steget före innan man står där med fastskruvad och limmad lösning som man måste plocka isär.

Annat att tänka är kabeldragning. Du kommer behöva åtminstone strömförsörjning och kabel mellan grafikkort och skärm(ar), kanske lite olika USB-prylar. Det kommer inte funka att bara ha 4 cm marginal bakom. Dessutom måste du kunna ansluta/ta loss dem när burken åker in och ut ur skåpet. Det kommer hända och du kommer svära om du inte tänker på det i förväg.

Kanske satsa på något som liknar denna: https://www.ikea.com/se/sv/p/exceptionell-utdragbar-inredning...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ingetledigtnamn:

Annat att tänka är kabeldragning. Du kommer behöva åtminstone strömförsörjning och kabel mellan grafikkort och skärm(ar), kanske lite olika USB-prylar. Det kommer inte funka att bara ha 4 cm marginal bakom. Dessutom måste du kunna ansluta/ta loss dem när burken åker in och ut ur skåpet. Det kommer hända och du kommer svära om du inte tänker på det i förväg.

Kanske satsa på något som liknar denna: https://www.ikea.com/se/sv/p/exceptionell-utdragbar-inredning...

Absolut! Tror mycket kommer funka om man använder vinklade kablar, dels för HDMI och ethernet men också USB. Använder redan en USB-hubb för allt utom mus och ljudkort, så hade nog varit en idé att låta utgångar som går direkt till en USB-anslutning ha en adapterkabel likt denna ansluten.

Sen finns det också USB-C- och USB 3.0-anslutningar i fronten på chassit.

Men jag håller med, det är inte optimalt. Det var därför jag gick i tankarna om jag skulle investera i ett ännu mindre chassi.

Utdragen låda skulle kunna funka, enda är väl att lådans botten eventuellt är i vägen för luften som kommer in, men det kanske inte är något problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Kan du annars montera en Mesh dörr? Är allt svart så kommer det inte synas speciellt mycket iaf.

Bra förslag, men vill försöka gå för en lite mer minimalistisk och mindre techig approach, så tror inte det skulle bli så bra i sammanhanget. Ledordet i mitt fall är att hela möbeln liksom ska smälta in i rummet och inte vara uppenbart en "datorhörna".

Permalänk
Medlem

Tanken slog mig igår att jag skulle kunna strunta i case och istället köra en open air eller "test bench"-lösning, dvs att komponenterna sitter utan chassi på ett rack inuti skåpet.

Vet inte om det skulle göra jättestor skillnad, men någonting säger mig att det lär bli lite bättre luftflöde om datorn inte är i ett case. Blir lite rysk docka-scenario annars med att ha en låda i en låda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av toge:

Tanken slog mig igår att jag skulle kunna strunta i case och istället köra en open air eller "test bench"-lösning, dvs att komponenterna sitter utan chassi på ett rack inuti skåpet.

Vet inte om det skulle göra jättestor skillnad, men någonting säger mig att det lär bli lite bättre luftflöde om datorn inte är i ett case. Blir lite rysk docka-scenario annars med att ha en låda i en låda.

Njae, jag är inte så säker på det. Med ett chassi så kommer luften flöda där du vill ha den, inte lite på random. Samt allt "meckande" med datorn blir faktiskt besvärligare skulle jag tro.

Så om datorn idag sitter i ett chassi, testa det först innan du börjar ändra

Körde en TVbänk med allt monterat öppet och det blev absolut inte sämre när jag monterade det i ett chassi, snarare blev det lite bättre temps. Men kan ju bero lite på hur man positionerar allting. Men i ett chassi har man ju alla fläktar "gratis"

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Njae, jag är inte så säker på det. Med ett chassi så kommer luften flöda där du vill ha den, inte lite på random. Samt allt "meckande" med datorn blir faktiskt besvärligare skulle jag tro.

Så om datorn idag sitter i ett chassi, testa det först innan du börjar ändra

Körde en TVbänk med allt monterat öppet och det blev absolut inte sämre när jag monterade det i ett chassi, snarare blev det lite bättre temps. Men kan ju bero lite på hur man positionerar allting. Men i ett chassi har man ju alla fläktar "gratis"

Mmm, verkar råda lite delade meningar om det där, men förstår vad du menar. Har läst en del exempel där personer fått ner temperaturer med 15-20 celsius genom att köra en öppen lösning, men som du säger så kan det ju bero på olika parametrar som position osv.

Problemet i nuläget är att mitt chassi helt enkelt kommer bli väldigt tight i skåpet, då det rör sig om 2-3 cm marginal på djupet. Så jag beställde faktiskt aluminiumprofiler igår och tänkte testa att bygga ett eget slags öppet rack. Blev väldigt billigt, så värt att testa innan jag i sådana fall skaffar ett nytt chassi eller nöjer mig med det befintliga.

Det går ju för all del att använda en eller två fläktar monterade på racket om man vill styra luftflödet något. Men återstår att se då vad det blir för resultat.

Permalänk
Medlem

Jag menar alltså att man skulle kunna montera fläktar enligt den här bilden, om man vill testa att "tvinga" luftflödet något. Men blir väl lite av ett experiment.

Permalänk
Medlem

Sammanfattningsvis så ska jag testa att ha fläkt för utluft i till vänster upptill i skåpet, där luft går ut till sidan. Sedan kommer jag till en början att bara ha ventilationshål i nederkant, för att se om det är tillräckligt. Eller till och med testa om glappet i dörren på skåpet är tillräckligt för luften att sippra in.

Om inte så testar jag att ha en fläkt för inluft i nederkant. Ett tredje steg om temperaturerna fortfarande inte är optimala är i sådana fall att lägga till ytterliggare en fläkt upptill för utluft och fjärde steget antar jag blir detsamma för inluften.

Sedan, mest för praktiska och storleksmässiga skäl, så testar jag att montera datorn i en öppen racklösning och ser vad det leder till. Är det värdelöst så kanske jag försöker få in mitt nuvarande chassi (även om det lämnar 2-3 cm marginal på djupet) eller köper ett nytt, mindre chassi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av toge:

Sammanfattningsvis så ska jag testa att ha fläkt för utluft i till vänster upptill i skåpet, där luft går ut till sidan. Sedan kommer jag till en början att bara ha ventilationshål i nederkant, för att se om det är tillräckligt. Eller till och med testa om glappet i dörren på skåpet är tillräckligt för luften att sippra in.

Om inte så testar jag att ha en fläkt för inluft i nederkant. Ett tredje steg om temperaturerna fortfarande inte är optimala är i sådana fall att lägga till ytterliggare en fläkt upptill för utluft och fjärde steget antar jag blir detsamma för inluften.

Sedan, mest för praktiska och storleksmässiga skäl, så testar jag att montera datorn i en öppen racklösning och ser vad det leder till. Är det värdelöst så kanske jag försöker få in mitt nuvarande chassi (även om det lämnar 2-3 cm marginal på djupet) eller köper ett nytt, mindre chassi.

Djupet är nog framförallt sladden till skärmen som blir drabbad. HDMI och DP behöver inte jättemycket plats.

Men Lycka till, ge lite bilder samt resultat under arbetets gång!

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Har nu byggt ett öppet rack med 2020 aluminiumprofiler, i stil med bilden ovan. Har ännu varken några extra fläktar monterade i racket eller installerat fläktar i skåpet, så det som finns i ventilationsväg är CPU-fläkt, grafikkortets fläktar och PSU-fläkten. Tanken är såklart inte att ha det så, men ville göra lite benchmarks för att se hur temperaturerna blir bara för kul och som någon slags utgångspunkt att jämföra med.

Körde Heaven i extreme-läge (1080p) (klickade "Benchmark", så den kör igenom alla scener på totalt ca 4-5 minuter) med både öppen och stängd front på skåpet och där enda ventilationen i övrigt är dom två rektangulära hål baktill som skåpet kommer med, som egentligen är till för upphängning mot vägg. Tittade sedan i HWMonitor och fick följande maxvärden:

Öppen front (idle)
GPU: 41 °C
GPU Hot Spot: 53.8 °C
CPU Package: 55 °C
CPU P-Cores (Max): 56 °C
CPU E-Cores (Max): 49 °C.

Öppen front (Heaven)
GPU: 70 °C
GPU Hot Spot: 84.8 °C
CPU Package: 66 °C
CPU P-Cores (Max): 67 °C
CPU E-Cores (Max): 49 °C.

Stängd front (idle)
GPU: 52 °C
GPU Hot Spot: 63.5 °C
CPU Package: 65 °C
CPU P-Cores (Max): 62 °C
CPU E-Cores (Max): 49 °C.

Stängd front (Heaven)
GPU: 91 °C
GPU Hot Spot: 105.5 °C
CPU Package: 69 °C
CPU P-Cores (Max): 69 °C
CPU E-Cores (Max): 57°C

Antar att dessa resultat är förväntade, men tänkte som sagt att det bara var kul att ha som en början. Intressant grej är att jag fick något högre GPU-temperaturer när jag hade datorn fritt stående på skrivbordet igår och då med 1600x900 upplösning istället för 1920x1080. Vet inte vilka faktorer som kan ha spelat in, men blev förvånad att temperaturerna blev bättre av att ha datorn ståendes i skåpet, dock med öppen dörr.

Säg gärna till om det är någon annan data som är intressant. Nästa steg är som nämnt ovan att borra hål för utluftfläkt till vänster om skåpet, samt inluftfläkt i botten av skåpet med ventiolationshål till vänster i nederkant. Så får jag se vad det resulterar i. Bild nedan för nästa steg:

Permalänk
Medlem

Okej, har nu installerat en 120 mm Arctic P12 som utluftsfläkt uppe till vänster i skåpet. Nästa steg är att installerat inluft i botten. Använder en fläktkontroller från Noctua och drog upp reglaget på max för att köra samma benchmark igen. Fick följande:

Stängd front (idle)
GPU: 45 °C
GPU Hot Spot: 56.7 °C
CPU Package: 57 °C
CPU P-Cores (Max): 58 °C
CPU E-Cores (Max): 42 °C

Stängd front (Heaven)
GPU: 81 °C
GPU Hot Spot: 97.3 °C
CPU Package: 57 °C
CPU P-Cores (Max): 58 °C
CPU E-Cores (Max): 44 °C

Ser ju ganska lovande ut med tanke på att jag ännu inte har någon inluft. Är ganska uppenbart att det behövs. Märker fortsatt hur temperaturen sakta tickar uppåt ju längre tid jag har skåpet stängt. Återkommer med nya temperaturer när även inluft är installerad.

Sen är det väl kanske inte att föredra att ha fläktarna på max alltid. Resonerar ganska mycket i skåpet på högre hastigheter. Men lär behöva hitta ett bra medelvärde som fläktarna alltid kan snurra på, alternativt att jag kopplar fläktarna direkt till moderkortet istället för via USB, så kan jag i sådana fall ha fläktkurvor.

Permalänk
Medlem

Nu har jag installerat inluft i botten av skåpet. Har fortfarande fläktarna på högsta hastighet i nuläget, tänker att nästa steg blir att sätta upp fläktkurvor och ansluta fläktarna direkt till moderkortet istället för genom USB. Temperaturer ser ut som följer med samma Heaven-benchmark:

Stängd front (idle)
GPU: 38 °C
GPU Hot Spot: 49.9 °C
CPU Package: 43 °C
CPU P-Cores (Max): 56 °C
CPU E-Cores (Max): 46 °C

Stängd front (Heaven)
GPU: 70 °C
GPU Hot Spot: 85.8 °C
CPU Package: 58 °C
CPU P-Cores (Max): 60 °C
CPU E-Cores (Max): 54 °C

Lustigt nog så har jag nu något högre CPU-temperaturer under load, dock är GPU generellt mer än 10 °C kallare. Såg att Malwarebytes gav mig en notifikation om färdig scanning under testet, så kan i och för sig vara så att processorn blev belastad yttterligare av den bakgrundsaktiviteten, att den sökte efter virus parallellt med att Heaven kördes.

Men skulle också säga att temperaturerna överlag är lite stabilare, upplevde innan att stängd front gjorde att temperaturerna sakta klättrade uppåt konstant.

Permalänk
Medlem

Fundera på om du kan montera om processorkylaren så den drar luft nerifrån och upp istället för bakifrån och fram.

Samt då samtidigt flytta så fläkten där bak istället flyttas fram så den drar in luft framifrån (tänker mig att även om du stänger dörren så bör där finnas lite små glipor som drar in luft.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Fundera på om du kan montera om processorkylaren så den drar luft nerifrån och upp istället för bakifrån och fram.

Samt då samtidigt flytta så fläkten där bak istället flyttas fram så den drar in luft framifrån (tänker mig att även om du stänger dörren så bör där finnas lite små glipor som drar in luft.

Tror tyvärr att min nuvarande kombination av moderkort (MSI MPG B760I EDGE WIFI DDR4) och CPU-kylare (Noctua NH-D15S) inte gör det möjligt att ha kylaren åt andra hållet. Jag har för mig att det var något som tog emot när jag satte fast kylaren för några veckor sedan, men kan ha fel. Det finns i och för sig inga kommentarer om att det bara skulle funka åt ett håll här. Värt att undersöka kanske.

Hade helst velat undvika att såga ett nytt hål för fläkt fram. Vet inte om det var otydligt men i nuläget så har jag alltså en fläkt som blåser ut luft uppe till vänster och en fläkt som blåser in luft i botten av skåpet. Det är alltså exakt den här setupen jag har i nuläget: https://i.imgur.com/QQqZ6GM.png

Och för att förtydliga ytterligare så har jag alltså inget chassi, utan datorn är monterad på ett öppet rack. Så egentligen kan man säga att skåpet fungerar som ett chassi i nuläget. Ska ta en bild vid tillfälle på hur det ser ut.

Tycker du att dom senaste temperaturerna är oroväckande? Har egentligen inget mål att pusha temperaturerna så lågt det går, utan det handlar mest om att ha tillräckligt med kylning för att datorn inte ska throttla med stängd dörr.