Köpa spel med playstation plus?

Permalänk

Köpa spel med playstation plus?

Hej!

Precis fått ett PS4.
Fattar inte riktigt det här med Playstation plus.
Vad skall man ha det till?

Det är spel jag vill köpa typ gta, sonic mania etc som kostar 1/3 om man är Plus.
Räcker det att köpa en månad Plus och sen köpa spelen?

Mvh

Permalänk
Medlem

Sammanfattat, du behöver någon form av PS+ abonnemang för att kunna spela online, och det ger dig även rabatter på spel du kan köpa ( som du behåller även efter medlemsakpet är över MEN du kan inte spela online om inte har PS+).

Pga kommande prishöjning som inträffar strax, hellre rekommenderat att köra igång direkt med Premium, så får du även trials, klassiska spel mm ( blir drygt 20 kr extra på månad, lätt värt det).

Med PS+ Essential, billigaste varianten, får du enbart online, vissa gratis månadsspel ( aktiverar du redan idag kan du får augusti spelen också, men du måste göra det manuellt lägga till i spelbibliotek) och vissa rabatter på vissa spel.

Extra, får du även gratisspel som kommer och går och kan spelas gratis så länge du har Extra, absolut värt då finns en hel del spel man slipper köpa och istället kan göra på gratis om man ändå ska ha PS+ ( online, rabatter, gratis månadsspelen osv), så värdet ökar med ju högre abonnemang du har.

Börja komma igång med en trial som är tror jag på 7-14 dagar, ta Premium, därefter kan du bestämma om du ska behålla. ta annan eller avsluta, och oftats ibland kan bli rabatterad om du behåller nuvarande och ej går neråt ( mitt Premium gick ut i våras, fick offert om 20 % rabatt, så kan vara dem behåller den affärsmetoden... )

Så om du skaffar Extra/Premium, kolla igenom gratisspelen, lägg till, spela igenom dem först, och invänta därefter bästa erbjudande på dem spel som inte är gratis men som blir rabatterade ( själv varit med att varit för ivrig, köpt ett spel på bra pris med rabatt, sedan någon månad eller 2-3 så är det gratis för PS+.

Så kör igenom gratis backlog och med tur så får du till dem spel du vill ha gratis, så blir det snabbt besparingar och lönar sig mer att invänta och köra på det som ingår i PS+.

Ytterligare bonus är cloudsave för sparfiler, så skulle konsolen gå sönder så har du allt sparat till ditt konto, smidigt också om du ska spela annanstans (polare med PS4/PS5) eller köra Remote Play.

En sak som ofta glöms bort: Premium verkar nu vara den enda som stödjer även streaming över molnet för alla PS spel, så du både slipper installera om har för lite utrymme eller bara vill snabbt testa nåt spel (trial,gratis, inkluderat) utan att behöva installera. Även stödjer spela via PC med kontroll.

Välkommen till PS4 !

Permalänk

Tack!
Så ditt råd är att köpa dyraste abonnemanget och sen ta det därifrån om jag förstår det rätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av daa_grinch:

Tack!
Så ditt råd är att köpa dyraste abonnemanget och sen ta det därifrån om jag förstår det rätt?

Precis, inte minst att kommer bli dyrare, så enklare för dig att veta vad du under 1 år inte komma att använda dig av, jämfört med att inför varje gång se vad som du vill lägga till. Man kan uppgradera uppåt, men då till den nya priserna som blivit dyrare.

Permalänk

räcker inte med mellanpaketet?

Permalänk
Skrivet av Gunior:

Börja komma igång med en trial som är tror jag på 7-14 dagar, ta Premium, därefter kan du bestämma om du ska behålla. ta annan eller avsluta, och oftats ibland kan bli rabatterad om du behåller nuvarande och ej går neråt ( mitt Premium gick ut i våras, fick offert om 20 % rabatt, så kan vara dem behåller den affärsmetoden... )

Var hittar man trialperiod? Hittar inte det någonstans

Permalänk
Medlem
Skrivet av daa_grinch:

räcker inte med mellanpaketet?

Just nu enbart cirka 200 kr skillnad, därav drygt mindre än 20 kr i månaden jämnfört med Extra, utöver allt du får, därefter om du skulle vilja ha allt extra, lär det blir mer, men såklart i bästa fall kan du köra Extra och upgradera därefter, även om dyrare.

Tänk då på att du kan inte uppgradera för bara en månad, utan det kommer gäller hela din originella abonnemangsperiod, därav mer värt att ta extra nu, för tar du senare så blir det ännu mer dyrare än om du tar nu

Finns en hel del PS3 spel (såklart också PS1/2) som fortfarande håller måttet idag och ska du spela flera uppföljare gratis på PS+ så bara det är värt att kunna uppleva tidigare spelserier innan går vidare till PS4 spelen.

Har för mig varje tisdag i nya månaden tas spel bort från Essentials ( dvs spel du får gratis bara du aktiverar och fortsätter vara PS Essential medlem, ingår såklart i Extra), så när du väl får igång det, se till att aktivera månadsspelen för augusti ( finns kvar), och på tisdag nästa vecka kommer nya spel. Även om du själv inte kanske spelar nåt viss typ av spel, lägg till i biblioteket, är ju trots allt gratis och bra att ha utifall blir aktuellt i framtiden.

Skrivet av daa_grinch:

Var hittar man trialperiod? Hittar inte det någonstans

Enklast via konsolen, skapa ny konto, det kommer fråga om du är existerande eller ny användare, välj ny, fyll i allt inkl betalkortinfo, du kommer bli hänvisad till PS+, så antigen direkt där eller via PS Store där du kan välja. Gjorde det nyligen åt frugan så har för mig var ganska direkt, annars får man leta lite i PS+ menyerna. Dock för trial så måste du koppla till kortet så att efter trial om du inte avbryter, så debiteras du automatiskt, det kan du enklare avbryta när du väl har ditt abonnemang.

Så betyder, att så fort du fått trial, köp redan för 1 år innan den 6 September, så får du för gamla priset, annars gäller nya dyrare.

Permalänk
Skrivet av Gunior:

Enklast via konsolen, skapa ny konto, det kommer fråga om du är existerande eller ny användare, välj ny, fyll i allt inkl betalkortinfo, du kommer bli hänvisad till PS+, så antigen direkt där eller via PS Store där du kan välja. Gjorde det nyligen åt frugan så har för mig var ganska direkt, annars får man leta lite i PS+ menyerna. Dock för trial så måste du koppla till kortet så att efter trial om du inte avbryter, så debiteras du automatiskt, det kan du enklare avbryta när du väl har ditt abonnemang.

Så betyder, att så fort du fått trial, köp redan för 1 år innan den 6 September, så får du för gamla priset, annars gäller nya dyrare.

Nä jag kan inte trial bara köpa, vad kommer det kosta efter 6e september? (om 2 dagar)
Kan man inte köpa det billigare på något vis? 1240kr är mer än konsolen med kontroller och 2 spel kostade)(1200 +frakt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av daa_grinch:

Nä jag kan inte trial bara köpa, vad kommer det kosta efter 6e september? (om 2 dagar)
Kan man inte köpa det billigare på något vis? 1240kr är mer än konsolen med kontroller och 2 spel kostade)(1200 +frakt)

https://www.sweclockers.com/nyhet/37100-sony-hojer-priset-pa-...

Tycker du det är redan dyrt, blir det inte bättre efter den 6 September. Och för att se mervärdet i det, oavsett vad du köpt PS4 för:
- Du får över 400 spel att spela för drygt 3 kr per spel. Inte ens begagnat kommer du hitta samma värde. Och du kan även spela via PS5 i framtiden, så då slipper du igen köpa om, spela om eller köpa till PS5 versioner, då PS5 kör även dem spelen via PS+.

Hela spellistan: https://www.playstation.com/en-se/ps-plus/games/

Haft PS+ sedan PS3, samlade på både gratisspel till PS3 och när PS4 kom ut, så när fick PS4, hade redan flertal gratisspel, så ditt mervärde kommer snabbt växa ju längre du har det. Räknade in kostnaded av ett spel vid release eller på rabbatt x antal gånger, så får du mycket mer i värde via PS+, så se det som tidig julklapp som räcker hela året, rabatterat, och slipper köpa flera spel på 1 år.

Så billigare än så just nu, tyvärr, kommer du inte undan, endast nu för att sedan priset ökar, valet är ditt.
Ångrar du dig så är bara vänta 1 år, ta del av det bäst du kan, och sedan se vad du får ut av ETT spel för releasepris eller vänta längre tid tills verkligen på rea ( inte som Steam, man får vänta ett tag) så kom igång med billigaste alternativet redan

Permalänk
Skrivet av Gunior:

https://www.sweclockers.com/nyhet/37100-sony-hojer-priset-pa-...

Tycker du det är redan dyrt, blir det inte bättre efter den 6 September. Och för att se mervärdet i det, oavsett vad du köpt PS4 för:
- Du får över 400 spel att spela för drygt 3 kr per spel. Inte ens begagnat kommer du hitta samma värde. Och du kan även spela via PS5 i framtiden, så då slipper du igen köpa om, spela om eller köpa till PS5 versioner, då PS5 kör även dem spelen via PS+.

Hela spellistan: https://www.playstation.com/en-se/ps-plus/games/

Haft PS+ sedan PS3, samlade på både gratisspel till PS3 och när PS4 kom ut, så när fick PS4, hade redan flertal gratisspel, så ditt mervärde kommer snabbt växa ju längre du har det. Räknade in kostnaded av ett spel vid release eller på rabbatt x antal gånger, så får du mycket mer i värde via PS+, så se det som tidig julklapp som räcker hela året, rabatterat, och slipper köpa flera spel på 1 år.

Så billigare än så just nu, tyvärr, kommer du inte undan, endast nu för att sedan priset ökar, valet är ditt.
Ångrar du dig så är bara vänta 1 år, ta del av det bäst du kan, och sedan se vad du får ut av ETT spel för releasepris eller vänta längre tid tills verkligen på rea ( inte som Steam, man får vänta ett tag) så kom igång med billigaste alternativet redan

Råka klicka litw fel så köpte premium så nu vad kan jag göra?

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av daa_grinch:

Råka klicka litw fel så köpte premium så nu vad kan jag göra?

Mvh

Du har 14 dagar ångerrätt, men måste kontakta Sony för det, hänvisa till svensk lag, men tills det är löst så blir det bara för mycket strul ( dem lär vilja inte kreditera dig alls , eller till din konto plånbok), så min råd, kör bara på det istället, inte värt strulet att lösa det, inte minst då du råkat köpa Premium och inte tex Essentials, då hade varit enkelt bara med att UPPgradera.

Inte minst då 1 dag kvar tills rabatten, så även om du får pengarna tillbaka flera dagar senare, så blir att köpa till nya priset.

Permalänk
Skrivet av Gunior:

Du har 14 dagar ångerrätt, men måste kontakta Sony för det, hänvisa till svensk lag, men tills det är löst så blir det bara för mycket strul ( dem lär vilja inte kreditera dig alls , eller till din konto plånbok), så min råd, kör bara på det istället, inte värt strulet att lösa det, inte minst då du råkat köpa Premium och inte tex Essentials, då hade varit enkelt bara med att UPPgradera.

Inte minst då 1 dag kvar tills rabatten, så även om du får pengarna tillbaka flera dagar senare, så blir att köpa till nya priset.

Hej!

Ja, jag tänkte behålla men vad kan man göra nu då? Inte haft ps innan

Mvh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av daa_grinch:

Hej!

Ja, jag tänkte behålla men vad kan man göra nu då? Inte haft ps innan

Mvh!

Alright, grattis !

Starta med att skapa en tråd här och efterfråga spelvänner, och medans inväntar så är bara att gå in i PS Store, gå igenom dem spel som du vill ha ( börja med spel i mindre storlek och ladda ner dem, dem största kan du streama, rekommenderas med kabel).

När nerladdat, är väl bara att köra igång. Vet inte om komplett aktuell lista, men iallafall något att gå efter:
https://www.psu.com/news/ps-plus-premium-game-list-all-playst...

Sök efter trailers/ spoilerfri reviews på Youtube så kan du se mer vad som kan vara intressant.

Permalänk

hej!

Men hur navigerar man för att nyttja allt som premium har?
mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av daa_grinch:

hej!

Men hur navigerar man för att nyttja allt som premium har?
mvh

På samma ställe, skillnad att där finns game trails och äldre spel, sådant du inte skulle se eller ha tillgång till med lägre nivå.
https://www.youtube.com/watch?v=fWYHxvg3fZ0