Regeringen vänder – stöttar massövervakning med "Chat Control 2.0"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nr42:

Om du bara tänker sociala medier osv. så kan det nog finns anledning att vilja vara anonym där, kanske för att vara "visselblåsare" t.ex.

Var det inte någon ganska högt uppsatt militär som fick avgå för typ 15 år sen för att det kom fram att han höll på med rätt kinky saker?

Well det bevisar bara hur pass trasigt samhället och retsväsendet är, och sociala medier osv som helt avsaknar anonymitet är en utopisk tanke så tänker i sånt fall är just såna saker inte releventa då den utopiska fantasi världen såklart skulle behöva ha samhälle och lagstiftning som är anpassad efter avsaknaden av anonymitet på internet.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon350625:

Jag säger det igen. Är du reggad med personuppgifter så kan CC2.0 hitta dig. Är du på hemsida utan personuppgifter samt VPN aktiverad och ej inloggad på hemsidan så kan inte CC2.0 hitta dig då den inte kan kapa sönder VPN väggen och plocka ut ditt ip?

Men det är väll det som kommer bli ett krav. Att VPN ägarna blir tvugna att fixa en "dörr" myndigheter kan kika in i?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Men det är väll det som kommer bli ett krav. Att VPN ägarna blir tvugna att fixa en "dörr" myndigheter kan kika in i?

Det är säkert på väg, men inte en del av detta förslag.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av johanandersson:

Det är säkert på väg, men inte en del av detta förslag.

Jag är ganska säker på att det aldrig kommer hända. Tror inte heller att CC2 går i bruk för detta är så himla kränkade och farligt för samhället. VPN företag kommer säkert fixa och ha sig så att bakdörrarna visar något annat och vilseleder ifall det skulle gå i bruk.

Permalänk
Skrivet av anon350625:

Jag är ganska säker på att det aldrig kommer hända. Tror inte heller att CC2 går i bruk för detta är så himla kränkade och farligt för samhället. VPN företag kommer säkert fixa och ha sig så att bakdörrarna visar något annat och vilseleder ifall det skulle gå i bruk.

Önskar att jag hade samma optimism..

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Det är säkert på väg, men inte en del av detta förslag.

Aha ok, tack för infon

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nr42:

Och jag beskrev att dina liknelser inte fungerade.

Fartkameror fotar inte all bilar, bara dom som kör för fort, man vet var dom finns och kan välja att åka en annan väg. Så ja det är en form av övervakning men det är inte massövervakning utan misstanke.

Ja båda är lagbrott, varför förtjänar den ena massövervakning och inte den andra?

Ja det sprids tyvärr väldigt mycket hat och rasism över nätet, dock är det inte olagligt, så varför är det med på listan?

CC2.0 handlar, som jag har förstått det, om att alla bilder som skickas i meddelanden hashas. Hashen skickas sedan till "EU" där den jämförs mot kända bp hashar. Hur leder denna massövervakning till någonting meningsfullt? De personer man försöker få tag på kommer att hitta andra lösningar.

Ändamålsglidningen som kan hända med CC2.0 är också problematisk. När man väl bestämmer att man vill använda CC2.0 till mer än bara bp och märker att det inte gick att hasha det de andra kriminella skickade så nu tar man bara och skickar alla meddelanden i klartext till "EU" istället.

Och jag säger att du har fel.
Hur får du ihop det att fartkameror inte fotar alla bilar och din beskrivning med hashen? Är det inte en känd hash syns den inte. Det är exakt samma sak. Att hitta andra lösningar är precis vad alla alltid gör. Titta på Microsofts uppgraderingar för Windows, det är som att jämföra med att köra opatchat, vilket förstås är otänkbart för de flesta. Utvecklingen kommer alltid flytta användandet framåt. Om du tror att det är klart när man gjort en åtgärd så kommer du bara bli besviken.

Säger inte att det är bra med massövervakning, utan att befolkningen är för dum på stor skala för att inte klara av ökad frihet. Nya innovationer = nya problem = nya lösningar = nya regelverk.

Skrivet av sasfoxi:

Jo det är en rättighet att vara anonym på internet och inte propagera för att Sverige blir "1984". Dom vill låta SÄPO övervaka sociala medier så att man kan införa ett åsiktsregister. Man vill även införa en lagändring som skulle möjliggöra för Polismyndigheten och Säkerhetspolisen att ta del av information som samlats in av hälso- och sjukvården.

Nyligen gjordes regeringens ställningstagande känt och på sin blogg dömer Karl Emil Nikka, författare och Årets säkerhetsprofil 2021, ut texten som ”skrämmande”.

Regeringen väljer inte bara att ignorera varningarna från Advokat­samfundet, Centrum för rättvisa, Integritetsskydds­myndigheten, Journalist­förbundet, ministerrådets egna jurister samt över 450 doktorer och professorer från 38 länder. Regerings­partierna väljer till och med att gå emot sina egna EU-parlamentariker. Både Moderaterna och Liberalerna har på EU-nivå förstått vilka fruktansvärda konsekvenser som förslaget får och säger därför bestämt nej till massövervaknings­förslaget. Här på hemmaplan klingar andra toner, och de klingar falskare än någonsin. Regerings­partierna väljer nämligen att stämma in i förslags­förespråkaras kör av missvisande påståenden med en ny teknisk orimlighet.

Enligt Nikka är regeringens ställnings­tagande ”uppenbart skrivet av någon som saknar nödvändig teknisk kompetens”.

Vidare konstaterar han att regeringen förespråkar klientsides­skanning, vilket innebär att EU inför krav på bakdörrar i appar så att tjänsteleverantörerna kan skanna innehållet innan det skickas (före kryptering) och efter att det har tagits emot (efter dekryptering). Detta möjliggör att tjänste­leverantörerna skanna innehållet utan att bryta krypteringen och omfattar meddelandetjänster som WhatsApp.

I debatten heter det ofta att lagen syftar till att förebygga och bekämpa sexuella övergrepp mot barn, men enligt Nikka handlar det i själva verket om massövervakning.

Nej det är inte en rättighet att vara anonym. Om du tror det så ska detta förhoppningsvis införas omedelbart bums, för det du beskriver är ett större problem. Jag känner personligen Karl Emil Nikka och vet att det finns en djupare tanke än någon blogg aktivitet kan förmedla. Givetvis säger en säkerhetsexpert och Integritetsskydds­myndigheten att det är problematiskt, det är som att fråga kärnkraftslobbyn om kärnkraften är socialt och ekonomiskt hållbar (för tydlighetens skull: det är den inte).

Att man saknar teknisk kompetens är inte samma sak som att uppnå ändamålet, dvs det är inte politikernas jobb att implementera detta i praktiken. Slutligen är det nog inte så troligt att det implementeras i denna form utan kommer säkerligen tonas ned på något sätt, eller skjuts upp för framtida samtal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nr42:

Om du bara tänker sociala medier osv. så kan det nog finns anledning att vilja vara anonym där, kanske för att vara "visselblåsare" t.ex.

Var det inte någon ganska högt uppsatt militär som fick avgå för typ 15 år sen för att det kom fram att han höll på med rätt kinky saker?

Där har du visselblåsarlagen som träder in i stället.
Menar du Kapten Klänning? Han åkte dit för grov våldtäkt mot barn bland annat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MsSmith:

Nej det är inte en rättighet att vara anonym. Om du tror det så ska detta förhoppningsvis införas omedelbart bums, för det du beskriver är ett större problem. Jag känner personligen Karl Emil Nikka och vet att det finns en djupare tanke än någon blogg aktivitet kan förmedla. Givetvis säger en säkerhetsexpert och Integritetsskydds­myndigheten att det är problematiskt, det är som att fråga kärnkraftslobbyn om kärnkraften är socialt och ekonomiskt hållbar (för tydlighetens skull: det är den inte).

Att man saknar teknisk kompetens är inte samma sak som att uppnå ändamålet, dvs det är inte politikernas jobb att implementera detta i praktiken. Slutligen är det nog inte så troligt att det implementeras i denna form utan kommer säkerligen tonas ned på något sätt, eller skjuts upp för framtida samtal.

Jo det är en rättighet att vara anonym. Dom vill massövervaka folket med lögnen att få fast pedofiler när det är massövervakning av folket som är deras syfte och inte att få fast pedofiler. Dom vill åsiktsregistrera, beter sig som fascister. Dom kommer inte ändra något stort, massövervakningen kommer dom behålla.

Visa signatur

The more I get to know people, the more I love my dog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Och jag säger att du har fel.
Hur får du ihop det att fartkameror inte fotar alla bilar och din beskrivning med hashen? Är det inte en känd hash syns den inte. Det är exakt samma sak. Att hitta andra lösningar är precis vad alla alltid gör. Titta på Microsofts uppgraderingar för Windows, det är som att jämföra med att köra opatchat, vilket förstås är otänkbart för de flesta. Utvecklingen kommer alltid flytta användandet framåt. Om du tror att det är klart när man gjort en åtgärd så kommer du bara bli besviken.

Säger inte att det är bra med massövervakning, utan att befolkningen är för dum på stor skala för att inte klara av ökad frihet. Nya innovationer = nya problem = nya lösningar = nya regelverk.

Och jag förklarar för dig varför jag inte har fel.

Det är inte exakt samma sak då alla hashar alltid kommer att skickas till EU. Samt att jag inte kan välja att opta ur (välja en annan väg).

Jag förstår tyvärr inte din liknelse med Windows, men kan väl säga att jag alltid har möjlighet att välja ett annat OS.
Jag tror verkligen inte att det är klar när man har gjort en åtgärd, ytterligare en anledning till att sätta stopp för CC2.0 nu.

Skrivet av MsSmith:

Bra ändå, även om utförandet kan ifrågasättas.

Tror det här var ditt första inlägg i tråden, så du kanske förstår varför jag tror att du är för massövervakning?

Enligt https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Pedofili så är ca 5% av befolkningen pedofiler och de flesta begår aldrig brott. Varför ska vi då övervaka hela befolkningen, särskilt med en teknik där en ändamålsglidning kan vara katastrofal, för att inte tala om falska positiva resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Där har du visselblåsarlagen som träder in i stället.
Menar du Kapten Klänning? Han åkte dit för grov våldtäkt mot barn bland annat.

Visselblåsarlagen i all ära men den kanske inte hjälper om det är gäng, utländska regeringar osv. som man vill visselblåsa om.

Det är inte kapten klänning jag tänker på. Det var någon inom försvaret som gillade att gå på bdsm partys har jag för mig. Dock är det omöjligt att att söka på "militär bdsm" och få fram vettiga resultat så jag får dra tillbaka det som argument då jag inte kan hitta någon källa.

Permalänk
Skrivet av Nr42:

Visselblåsarlagen i all ära men den kanske inte hjälper om det är gäng, utländska regeringar osv. som man vill visselblåsa om.

Det är inte kapten klänning jag tänker på. Det var någon inom försvaret som gillade att gå på bdsm partys har jag för mig. Dock är det omöjligt att att söka på "militär bdsm" och få fram vettiga resultat så jag får dra tillbaka det som argument då jag inte kan hitta någon källa.

Nej samma här. Jag får bara upp en massa om Kapten Klänning, också känd som "Göran Lindberg," när jag söker på "hög militär bdsm."

Har dock kollat också, som ni två.

Permalänk

Finns två läger i denna diskussionen ena sidan är godtrogen och övertygad att staten vill oss väl och aldrig skulle använda ett maktmedel mot folket. Andra sidan har förstått att demokratin har övergått från folkets val till en elit som inte skyr några medel för att få påverka och bestämma vår framtid. Jag är som 95% av oss alla smått förvånad att det är så svårt att skydda oss ärliga mot 5% bovar utan att få mig att känna mig som dem? Varför är det så viktigt att inte kränka kriminellas rättigheter men befogat att kränka mina rättigheter för att skydda mig från dem? Om det krävs åtgärder för att kväsa brottsligheten skulle nog ingen av oss ha något imot att deras fria rörlighet inskränks lite? Får en bitter smak i munnen när staten påstår att den vill skydda mig och alla stackars (BARN)( vem kan säga nej till det utan att känna sig som en barnmisshandlare) från pedos och diverse andra element, och det är min frihet som måste stå tillbaka i den kampen!!?? Har då inte 5% kriminella element vunnit och 95% ärliga förlorat?

Permalänk
Skrivet av Black(1)cat:

Finns två läger i denna diskussionen ena sidan är godtrogen och övertygad att staten vill oss väl och aldrig skulle använda ett maktmedel mot folket. Andra sidan har förstått att demokratin har övergått från folkets val till en elit som inte skyr några medel för att få påverka och bestämma vår framtid. Jag är som 95% av oss alla smått förvånad att det är så svårt att skydda oss ärliga mot 5% bovar utan att få mig att känna mig som dem? Varför är det så viktigt att inte kränka kriminellas rättigheter men befogat att kränka mina rättigheter för att skydda mig från dem? Om det krävs åtgärder för att kväsa brottsligheten skulle nog ingen av oss ha något imot att deras fria rörlighet inskränks lite? Får en bitter smak i munnen när staten påstår att den vill skydda mig och alla stackars (BARN)( vem kan säga nej till det utan att känna sig som en barnmisshandlare) från pedos och diverse andra element, och det är min frihet som måste stå tillbaka i den kampen!!?? Har då inte 5% kriminella element vunnit och 95% ärliga förlorat?

Jag tror vi inte förstår hur svårt det är att vinna tillbaka frihet när den väl är förlorad. Det är en bitter erfarenhet som Ukraina nu kämpar för att behålla (och återerövra) exempelvis. Det minfält man måste bittert kämpa sig igenom för att återta friheten.

Permalänk

Helt sant och jag håller med dig till hundra procent

Permalänk
Medlem

Älskar hur förespråkarna för chatcontrol i den här tråden inte förstår vikten av skyddad kommunikation.

meddelarskyddet skulle direkt förstöras vilket gör att kommunikation mellan källor och journalister inte längre är säker.
Samtal mellan advokater och deras klienter skulle vara i direkt fara.

Sen är detta ett direkt hot mot företagsvärlden och företagshemligheter.

Det är direkt naivt av personer i detta forum att tro att endast dom "goda" skulle ha tillgång till backdörrar eller data som insamlas före kryptering.

Men men ni kanske tror att polisen aldrig har skapat olagliga listor över människor heller för den delen.

Ingen av oss medborgare kommer någonsin att bestämma eller veta vad som är "rent mjöl i påsen" det bestämmes av helt andra aktörer och kan variera kraftigt över tid och rum.

Stazi skulle ha varit överlyckliga över en hel del människor i den här tråden.

Medlemsländerna inom EU är knappast främmande för signalspaning mellan länder redan nu och detta är ett utmärkt verktyg för att ytterligare utöka den sortens inhämtning av data.

Permalänk
Medlem

Chat Control 2.0 + fri bevisprövning är en underbar kombination... Haha.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Attbropå rent mjöl i påsen så har Henrik Alexandersson publicerat en intressant artikel om lobbyism och eventuell korruption kopplat till förslaget.

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem
Skrivet av sasfoxi:

Jo det är en rättighet att vara anonym. Dom vill massövervaka folket med lögnen att få fast pedofiler när det är massövervakning av folket som är deras syfte och inte att få fast pedofiler. Dom vill åsiktsregistrera, beter sig som fascister. Dom kommer inte ändra något stort, massövervakningen kommer dom behålla.

Tro det om det gör dig lyckligare

Skrivet av Nr42:

Och jag förklarar för dig varför jag inte har fel.

Det är inte exakt samma sak då alla hashar alltid kommer att skickas till EU. Samt att jag inte kan välja att opta ur (välja en annan väg).

Jag förstår tyvärr inte din liknelse med Windows, men kan väl säga att jag alltid har möjlighet att välja ett annat OS.
Jag tror verkligen inte att det är klar när man har gjort en åtgärd, ytterligare en anledning till att sätta stopp för CC2.0 nu.

Tror det här var ditt första inlägg i tråden, så du kanske förstår varför jag tror att du är för massövervakning?

Enligt https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Pedofili så är ca 5% av befolkningen pedofiler och de flesta begår aldrig brott. Varför ska vi då övervaka hela befolkningen, särskilt med en teknik där en ändamålsglidning kan vara katastrofal, för att inte tala om falska positiva resultat.

Håller verkligen inte med.
Som sagts tidigare, det är tydligt att massan inte är kapabel att bete sig och lägger till att nya tider skapar nya problem och där med kräver nya lösningar. Men det är samtidigt sant att ordspråk så som "Liten tuva stjälper ofta stort lass" och det är ofta "några få som förstör för väldigt många" återigen blir aktuellt här.

Skrivet av Nr42:

Visselblåsarlagen i all ära men den kanske inte hjälper om det är gäng, utländska regeringar osv. som man vill visselblåsa om.

Det är inte kapten klänning jag tänker på. Det var någon inom försvaret som gillade att gå på bdsm partys har jag för mig. Dock är det omöjligt att att söka på "militär bdsm" och få fram vettiga resultat så jag får dra tillbaka det som argument då jag inte kan hitta någon källa.

Är själv utövare inom BDSM så jag fick fram precis vad jag ville på den sökningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Som sagts tidigare, det är tydligt att massan inte är kapabel att bete sig och lägger till att nya tider skapar nya problem och där med kräver nya lösningar. Men det är samtidigt sant att ordspråk så som "Liten tuva stjälper ofta stort lass" och det är ofta "några få som förstör för väldigt många" återigen blir aktuellt här.

Återigen samma argument som andra här. Förstår ni inte att demokratin dör när man börjar massövervaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Återigen samma argument som andra här. Förstår ni inte att demokratin dör när man börjar massövervaka.

Din demokrati är redan inskränkt på flera områden. Det vare sig börjar eller slutar med Chat Control 2.0. Om man inte kan stå för sina åsikter så kanske man ska inse att de är så unkna att de inte hör hemma i dagens samhälle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Din demokrati är redan inskränkt på flera områden. Det vare sig börjar eller slutar med Chat Control 2.0. Om man inte kan stå för sina åsikter så kanske man ska inse att de är så unkna att de inte hör hemma i dagens samhälle.

Det är otroligt arrogant att förutsätta att alla som inte håller med samhällets vedertagna åsikter har "sämre" åsikter.

Tänk dig hur dagens samhälle hade sätt ut om folk har lyckats förtrycka alla avvikande åsikter 1923.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Det är otroligt arrogant att förutsätta att alla som inte håller med samhällets vedertagna åsikter har "sämre" åsikter.

Tänk dig hur dagens samhälle hade sätt ut om folk har lyckats förtrycka alla avvikande åsikter 1923.

Hur är det med tidsuppfattningen? Med dagens teknik och kunnande är det fullständigt irrelevant att dra in något som kan ha skett för ett sekel sedan. Klart som sjutton att tror man inte på förintelsen, att jorden skulle vara platt, förneka klimatet eller att Covid-19 var ett masskontrollsexperiment så har man en rätt grumlig världsuppfattning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Hur är det med tidsuppfattningen? Med dagens teknik och kunnande är det fullständigt irrelevant att dra in något som kan ha skett för ett sekel sedan. Klart som sjutton att tror man inte på förintelsen, att jorden skulle vara platt, förneka klimatet eller att Covid-19 var ett masskontrollsexperiment så har man en rätt grumlig världsuppfattning.

Borde folk få förneka att Irak hade massförstörelsevapen?

Det är farlig missinformation att USA och Storbritannien skulle ha ljugit om orsaken till kriget och inget som borde få lov att sprida sig på nätet. Plattformarna måste aktivt arbete för att säkerställa att befolkningen vet sanningen och informera myndigheterna om vilka personer som sprider denna uppenbara lögn.

Mindre hypotetiskt, Polen försökte driva igenom en lag för några år sedan, som EU stoppade då den inte var kompatibel med andra sanningslagar, att det skulle vara olagligt att antyda att det fanns polacker som bidrog till Förintelsen.

time.com/5128341/poland-holocaust-law

Detta är naturligtvis inte förenligt med verklig historia, det finns alltid förrädare, och jag är glad att det fortfarande är möjligt att göra det påståendet utan att ens uppfattning automatiskt försvinner från den allmänna debatten på grund av automatisk åsiktfiltrering.

Denna sortens lagar är dock långt ifrån ovanliga och många blir inte stoppade.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

Chat control är ett hot mot tryggheten online
Ylva Johanssons ”sniffande hundar” är bara början
https://www.aftonbladet.se/kultur/a/4oAM2q/mattias-beijmo-om-...

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Skrivet av Baalex:

Attbropå rent mjöl i påsen så har Henrik Alexandersson publicerat en intressant artikel om lobbyism och eventuell korruption kopplat till förslaget.

Gud, jag trodde inte det kunde bli värre

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Håller verkligen inte med.
Som sagts tidigare, det är tydligt att massan inte är kapabel att bete sig och lägger till att nya tider skapar nya problem och där med kräver nya lösningar. Men det är samtidigt sant att ordspråk så som "Liten tuva stjälper ofta stort lass" och det är ofta "några få som förstör för väldigt många" återigen blir aktuellt här.

Självklart håller du inte med, du verkar ju vara lika envis som jag.

Nya lösningar kanske behövs det kan jag nog hålla med om, dock tycker jag inte att massövervakning är en lösning som ens borde tas upp som förslag. Med tekniken som är föreslagen nu är det nu inte svårt att lägga till nya bilder om något annat skulle bli olagligt. T.ex. kan jag tänka mig att om det hade varit Ryssland det gällde så skulle bilder med hbtq+ inslag varit med på listan.

Skrivet av MsSmith:

Är själv utövare inom BDSM så jag fick fram precis vad jag ville på den sökningen

Vet inte riktigt vad jag ska svara på det, vi kanske ses på DS?

Permalänk
Skrivet av johanandersson:

Det är otroligt arrogant att förutsätta att alla som inte håller med samhällets vedertagna åsikter har "sämre" åsikter.

Tänk dig hur dagens samhälle hade sätt ut om folk har lyckats förtrycka alla avvikande åsikter 1923.

Man försökte. Krig och instabilitet följde. Det är därför det här förslaget är så sjukt. I Europa, bara 80 år efter Andra Världskriget, 30 år efter Sovjets fall (och lustigt nog 30 år efter Ylva Johansson slutade kalla sig kommunist av någon anledning).

Vi har liksom inte lärt oss något.

Permalänk
Medlem

Några nedslag i BI:s artikel:

Thorns kommersiella intresse i frågan handlar om hundratals miljoner kronor. Bara US Department of Homeland Security har köpt programvarulicenser för 4,3 miljoner USD.

Thorn är direkt beroende av att Ylva Johanssons nya EU-center godkänner och rekommenderar organisationens digitala övervakningsverktyg.

Det tycks även vara Thorn och dess förre ordförande, Hollywoodstjärnan Ashton Kutcher som slagit i Ylva Johansson att det går att skanna vad medborgarna skriver i krypterade meddelanden utan att bryta krypteringen.

Bara förra året betalade Thorn minst 600.000 euro till lobbyföretaget FGS Global för att föra frågan om Chat Control framåt.
Thorn har betalat 219.000 euro till stiftelsen WeProtect Global Alliance som driver Chat Control och liknande förslag i bl.a. EU, USA och Storbritannien.

Mellan 2020 och 2023 har EU slussat miljonbelopp av skattebetalarnas pengar till WeProtect. Bara för ett enda event i Bryssel betalade Ylva Johanssons direktorat ut nästan en miljon euro till stiftelsen.

I styrelsen för WeProtect sitter en av Ylva Johanssons topptjänstemän, Antonio Labrador Jimenez.

Antonio Labrador Jimenez har även varit central i arbetet med att ta fram EU-kommissionens förslag om Chat Control.

En annan styrelsemedlem i WeProtect är Douglas Griffiths, en tidigare tjänsteman i det amerikanska utrikesdepartementet som driver den Geneve-baserade Oak Foundation.

The Oak Foundation har givit generösa bidrag till WeProtect – och har sedan 2020 spenderat runt en kvarts miljard kronor på lobbying för Chat Control och liknande förslag. (Thorn har fått drygt 5 miljoner USD och WeProtect närmare två och en halv miljon USD.)

Det finns även personkopplingar mellan EU:s generaldirektorat och organisationer finansierade av Oak Foundation.

https://femtejuli.se/2023/09/26/chat-control-politisk-korrupt...

https://balkaninsight.com/2023/09/25/who-benefits-inside-the-...

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Skrivet av krEJZi:

Några nedslag i BI:s artikel:

Thorns kommersiella intresse i frågan handlar om hundratals miljoner kronor. Bara US Department of Homeland Security har köpt programvarulicenser för 4,3 miljoner USD.

Thorn är direkt beroende av att Ylva Johanssons nya EU-center godkänner och rekommenderar organisationens digitala övervakningsverktyg.

Det tycks även vara Thorn och dess förre ordförande, Hollywoodstjärnan Ashton Kutcher som slagit i Ylva Johansson att det går att skanna vad medborgarna skriver i krypterade meddelanden utan att bryta krypteringen.

Bara förra året betalade Thorn minst 600.000 euro till lobbyföretaget FGS Global för att föra frågan om Chat Control framåt.
Thorn har betalat 219.000 euro till stiftelsen WeProtect Global Alliance som driver Chat Control och liknande förslag i bl.a. EU, USA och Storbritannien.

Mellan 2020 och 2023 har EU slussat miljonbelopp av skattebetalarnas pengar till WeProtect. Bara för ett enda event i Bryssel betalade Ylva Johanssons direktorat ut nästan en miljon euro till stiftelsen.

I styrelsen för WeProtect sitter en av Ylva Johanssons topptjänstemän, Antonio Labrador Jimenez.

Antonio Labrador Jimenez har även varit central i arbetet med att ta fram EU-kommissionens förslag om Chat Control.

En annan styrelsemedlem i WeProtect är Douglas Griffiths, en tidigare tjänsteman i det amerikanska utrikesdepartementet som driver den Geneve-baserade Oak Foundation.

The Oak Foundation har givit generösa bidrag till WeProtect – och har sedan 2020 spenderat runt en kvarts miljard kronor på lobbying för Chat Control och liknande förslag. (Thorn har fått drygt 5 miljoner USD och WeProtect närmare två och en halv miljon USD.)

Det finns även personkopplingar mellan EU:s generaldirektorat och organisationer finansierade av Oak Foundation.

https://femtejuli.se/2023/09/26/chat-control-politisk-korrupt...

https://balkaninsight.com/2023/09/25/who-benefits-inside-the-...

Direkt galet.