Permalänk

Byta "public" ipv4

Tjena sitter och funderar på hur man går till väga för att byta ip, longstory short. Jag är IP bannad på ett spel och vill fortsätta spela spelet, och kan inte reda ut hur jag går tillväga för att byta min publika IP. Någon som kan hjälpa mig med detta? har testat starta om router i timmar utan någon lycka, har tele2 och kan komma åt admin för mitt nätverk som man kanske kan använda, men vågar inte pilla där för mycket utan att jag vet vad jag gör.

Permalänk
Medlem

- Dåliga beslut får konsekvenser.
- Fuska inte, det är patetiskt.
- Kontakta din ISP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sakepersson:

Tjena sitter och funderar på hur man går till väga för att byta ip, longstory short. Jag är IP bannad på ett spel och vill fortsätta spela spelet, och kan inte reda ut hur jag går tillväga för att byta min publika IP. Någon som kan hjälpa mig med detta? har testat starta om router i timmar utan någon lycka, har tele2 och kan komma åt admin för mitt nätverk som man kanske kan använda, men vågar inte pilla där för mycket utan att jag vet vad jag gör.

Du kanske måste ha routern avstängd ett eller flera dygn för att få en ny IP. Startar man om för snabbt brukar man få samma man hade innan.

Permalänk
Medlem

Det kan ju inte ha varit så skoj spel om du är IP-bannad.

Permalänk
Medlem

Sluta fuska så löser det sig över tid. Fuskare är patetiska.

Permalänk
Skrivet av SAFA:

Du kanske måste ha routern avstängd ett eller flera dygn för att få en ny IP. Startar man om för snabbt brukar man få samma man hade innan.

har samma erfarenhet. ända gången jag fått ny ip är när elen låg nere här i lite drygt 3 dygn.

annars har jag haft samma i åratal trots att fiberdosan stått urkopplad uppåt 30 timmar imellanåt pga åska.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Dra ut kabeln ur wan porten, klona din dators mac adress till routern, stäng av routern sätt i kabel i wan porten starta routern & se om det fungerar! Långsökt kanske men men.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

har samma erfarenhet. ända gången jag fått ny ip är när elen låg nere här i lite drygt 3 dygn.

annars har jag haft samma i åratal trots att fiberdosan stått urkopplad uppåt 30 timmar imellanåt pga åska.

Det beror på lease-tiderna som din ISP har ställt in på deras DHCP-server, samt vilket område det gäller. Vanligtvis kan de ligga runt 1h, 3h, 6h, 12h, 24h, 48h. Vill man forcera ut en ny IP kan man i kommandotolken köra ipconfig /release och därefter ipconfig /renew. Detta förutsatt att man har dynamisk IP-adress.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zydepoint:

Det beror på lease-tiderna som din ISP har ställt in på deras DHCP-server, samt vilket område det gäller. Vanligtvis kan de ligga runt 1h, 3h, 6h, 12h, 24h, 48h. Vill man forcera ut en ny IP kan man i kommandotolken köra ipconfig /release och därefter ipconfig /renew. Detta förutsatt att man har dynamisk IP-adress.

Det kommer bara göra att klienten får en ny ip i det interna nätverket.

Permalänk
Medlem

Ändra en siffra / bokstav i routerns mac-adress på wan-sidan om det går. Eventuellt måste du sen vänta på att dhcp-leaset måste förnyas.

Permalänk
Medlem

De flesta kör CG-NAT idag och även ifall du får en ny IP från din ISP, så är det inte säkert att den som syns utåt är ny ändå. Och just av den anledningen är IP ban inte något man brukar använda idag, då det påverkar fler än en person.

Permalänk
Medlem
Skrivet av prod01:

Ändra en siffra / bokstav i routerns mac-adress på wan-sidan om det går. Eventuellt måste du sen vänta på att dhcp-leaset måste förnyas.

Det här.

Permalänk
Skrivet av izzie:

Det kommer bara göra att klienten får en ny ip i det interna nätverket.

Så länge man rakkopplar datorn till det inkommande uttaget så gäller det fortfarande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zydepoint:

Så länge man rakkopplar datorn till det inkommande uttaget så gäller det fortfarande

Kopplar man datorn direkt till uttaget och tar bort routern ur ekvationen får man en ny IP redan vid inkopplingen så det behöver inte köras några kommandon, men det är lite opraktiskt att inte ha nån router istället.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av sakepersson:

Skrivet av prod01:

Gör som prod01 säger och gå in i routerns inställningar och ändra en eller flera siffror/bokstäver på routerns Mac-adress så bör du snabbt får ett nytt IP om du inte har oturen att befinna dig bakom CGNAT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kklasen:

De flesta kör CG-NAT idag och även ifall du får en ny IP från din ISP, så är det inte säkert att den som syns utåt är ny ändå. Och just av den anledningen är IP ban inte något man brukar använda idag, då det påverkar fler än en person.

"De flesta" är nog att ta i. De större ISP:erna med flest kunder har tillräckligt med IPv4-adresser för att inte behöva CGNAT. En del mindre och/eller något yngre ISP:er har dock brist och har därför börjat med CGNAT.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

"De flesta" är nog att ta i. De större ISP:erna med flest kunder har tillräckligt med IPv4-adresser för att inte behöva CGNAT. En del mindre och/eller något yngre ISP:er har dock brist och har därför börjat med CGNAT.

Jo idag är det nog dom flesta ISP som kör CGNAT.
Det är väl typ Telia o Obenetwork som inte gör det.
Nå fler?
Vissa erbjuder inte publikt IP överhuvudtaget.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Skrivet av Mullvaden83:

Nå fler?

Telenor har inte CGNAT i deras fibernät. Bahnhof har CGNAT i vissa ställen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zydepoint:

Telenor har inte CGNAT i deras fibernät. Bahnhof har CGNAT i vissa ställen

Varför har Bahnhof det bara på vissa ställen? Det är väl inte statsnäten som ger ut IP utan bahhofs egna DHCP server? Eller hur funkar det?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Nå fler?

Telia, Obenetwork, Ownit och Telenor vet jag inte kör det. Tror inte heller Tele2 gör det men kan ha fel, och finns säkert fler. Förutom Obenetwork som är relativt små som en konsument-ISP, så är de övriga tillräckligt stora för att troligen täcka en majoritet av bredbandskunderna i Sverige.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av Mullvaden83:

Varför har Bahnhof det bara på vissa ställen? Det är väl inte statsnäten som ger ut IP utan bahhofs egna DHCP server? Eller hur funkar det?

Bahnhof har CGNAT på vissa ställen beroende på ifall det är öppet nät (stadsnät) eller om det är stängt nät (Bahnhof fiber). T.ex. BRF:er som har bahnhof kan ha avtal att varje lgh får egen publik IP. Är inte exakt säker hur det är uppbyggt i näten, men oftast när det är stängt nät får man publik IP, så öppet nät är inte lika prioriterat skulle jag gissa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

CGNAT kräver lite infrastruktur som kanske inte finns överallt ännu.
Bahnhof har, enligt https://ipinfo.io/countries/se#section-asns , 589 568 ipadresser.
De har 451 460 privata kunder till detta kommer företagskunderna varav en hel del har fått hela C-nät.
Dessutom går ju en hel del adresser bort som t.ex. 0 och 255.
Så det är ett offer för sin egen framgång när det gäller ipadresser.

Telia och Tele2 har gott om adresser. Telenor har över 6 miljoner Norska adresser. Övriga får använda CGNAT om de får för många kunder.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

CGNAT kräver lite infrastruktur som kanske inte finns överallt ännu.
Bahnhof har, enligt https://ipinfo.io/countries/se#section-asns , 589 568 ipadresser.
De har 451 460 privata kunder till detta kommer företagskunderna varav en hel del har fått hela C-nät.
Dessutom går ju en hel del adresser bort som t.ex. 0 och 255.
Så det är ett offer för sin egen framgång när det gäller ipadresser.

Telia och Tele2 har gott om adresser. Telenor har över 6 miljoner Norska adresser. Övriga får använda CGNAT om de får för många kunder.

Alright. Ja det va ju jävla dumt o girigt av Bahnhof (O alla andra ISP oxå) att ta in för mycket kunder mot hur många IPadresser dom har. Detta jävla satyg till CGNAT asså. Borde förbjudas o tvinga fram IPv6.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Detta jävla satyg till CGNAT asså. Borde förbjudas o tvinga fram IPv6.

Håller helt med. Vi får se om PTS gör slag i saken om att tvinga ISP:er att implementera IPv6 för sina kunder, något som de åtminstone övervägt tidigare. Man tycker ju att dessa ISP:er åtminstone kunde ha rullat ut IPv6 samtidigt som CGNAT så att kunderna för åtminstone de största och mest populära tjänsterna slapp problemen som CGNAT tenderar att orsaka. Nu försöker ju de flesta av dessa ISP:er inte ens.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det råder ju tyvärr en rejäl snedfördelning på IPv4 resurser. En del företag/myndigheter såg till att roffa åt sig flera enorma mängder som de bara sitter på - särskilt nu när de ändå flyttat allt till molnet.

Amazon köpte nyligen en /8 för 108 miljoner dollar.

Bahnhof må annonsera 500k adresser, men de äger bara en liten del av dem själv och kan försörja privatkunder. Resten är kundägda adresser. Ungefär samma gäller för Bredband2.

Tre har en imponerande mängd IPv4 för bara sälja Mobilt bredband med CGNAT, men det inkluderar även DK tror jag.

Ja förslagvis så skulle det vara lagstadgad IPv6 vid CGNAT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Telia, Obenetwork, Ownit och Telenor vet jag inte kör det. Tror inte heller Tele2 gör det men kan ha fel, och finns säkert fler. Förutom Obenetwork som är relativt små som en konsument-ISP, så är de övriga tillräckligt stora för att troligen täcka en majoritet av bredbandskunderna i Sverige.

Tele2 har på vissa ställen, Ownit också. Men det beror säkerligen på det som påpekats innan i tråden.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Tele2 har på vissa ställen, Ownit också. Men det beror säkerligen på det som påpekats innan i tråden.

Det kan säkert stämma att Tele2 har det på vissa ställen. Att Ownit skulle ha det förvånar mig dock, både för att de skriver att de inte använder det och för att jag sett att de i vissa nät formligen gödslar med dem. Vore intressant att se exempel på var så sker.

Vet att föräldrarna vid ett tillfälle hade 5-6 st publika IP:n eller fler i sommarstugan när routerns nätadaptern lagt av och de temporärt kopplade AP:n direkt mot internet någon dag, vilket gjorde att alla enheter anslutna till WiFi fick ett egen publik IP. Där kör de Ownit.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Det kan säkert stämma att Tele2 har det på vissa ställen. Att Ownit skulle ha det förvånar mig dock, både för att de skriver att de inte använder det och för att jag sett att de i vissa nät formligen gödslar med dem. Vore intressant att se exempel på var så sker.

Vet att föräldrarna vid ett tillfälle hade 5-6 st publika IP:n eller fler i sommarstugan när routerns nätadaptern lagt av och de temporärt kopplade AP:n direkt mot internet någon dag, vilket gjorde att alla enheter anslutna till WiFi fick ett egen publik IP. Där kör de Ownit.

Tyvärr minns jag inte vart det var jag hamnade på en 100-range men det var en bostadsrätt med stadsnät iaf.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

är wan-adressen inom 100.64.0.0. - 100.127.255.255 så är det en CG-NAT adress du har fått...

Problemet är att man kan få ip6-adresser av Bahnhof men stadsnät mfl. nätoperatörer till kundsidan vägrar att implementera detta hela vägen i sina nät.

Telia är en jättestor aktör på IP-sidan även internationellt så det är klart att de sitter på väldigt många IP-adresser typ motsvarande A- och B-nät som man en gång korpade sig åt på typ 1990-talet.

Permalänk
Skrivet av blunden:

Håller helt med. Vi får se om PTS gör slag i saken om att tvinga ISP:er att implementera IPv6 för sina kunder, något som de åtminstone övervägt tidigare. Man tycker ju att dessa ISP:er åtminstone kunde ha rullat ut IPv6 samtidigt som CGNAT så att kunderna för åtminstone de största och mest populära tjänsterna slapp problemen som CGNAT tenderar att orsaka. Nu försöker ju de flesta av dessa ISP:er inte ens.

Håller med dig med att PTS skulle ha satt ner foten och kräva IPv6 i samband med utrullning av CGNAT.
CGNAT har skapat en hel del juridiska problem när det kommer att polisen ska kunna utreda brott.

Många stadsnät är i min mening extrema motståndare mot IPv6 av någon anledning.
När jag jobbade hos ett stadsnät så hade jag en plan för att rulla ut IPv6 support i nätet men jag blev extremt mot arbetad. (påbörjades inte ens innan jag slutade)

En anledning många små ISP kör CGNAT i stadsnät är att en del stadsnät kräver att man tilldelar en hel del IPv4 adresser.
En /23 till /22 är inte ovanligt. Om du då inte vet hur många kunder du kommer få så kan det vara svårt att motivera den investeringen som en sådan mängd IPv4 adresser kräver.

Den ISP som jag jobbar med så måste vi köra CGNAT mot stadsnät även om vi vill kunna ge publik IPv4 adress till kunder.
Så vår lösning är att köra Lager 3 CGNAT för att kunna ge en egen publik IPv4 adress till kunden.

Många vanliga svenson som bara vill surfa på nätet så är CGNAT inte ett jätteproblem om ISP gör saker på rätt sätt.
Ska man spela så kan det fungera.
CGNAT har sönder en hel del men en del av dom problemen är på grund av konfigurationen av CGNAT lådan.

Över marionetten av trafiken som går mot Google, Meta och Netflix är över IPv6.
Det är vad jag ser i den ISP jag jobbar med och även många andra ISP som har rullat ut IPv6.

Visa signatur

Cisco-certifierad Nätverkskonsult.
Driver en egen ISP
IPv6 förespråkare.