Microsoft dödar dra-och-släpp i Windows 11 – igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razken:

När ska M$ bryta trenden och inte längre göra ett halvärslat jobb varannan version av OS'et?
Det är som att de verkligen vill hålla den traditionen vid liv...

För mig gillar jag både W10 och W11. W11 är bättre än W10 för mig. Blev snabbare med W11 än W10

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Är verkligen ett halvt steg frammåt, tre steg bakåt med Windows 11....
Ska bli intressant att se hur 12 kommer vara.

Min tanke brukar snarare vara undrar hur det kommer vara när det vandrande liket Windows verkligen är dött...

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

För mig gillar jag både W10 och W11. W11 är bättre än W10 för mig. Blev snabbare med W11 än W10

För min del så känns W11 så kontraproduktivt att jag inte kommer använda det på ett väldigt bra tag.
Det finns så många fundamentala fel, och funktionaliteter som funnits tidigare än antingen begränsade eller borttagna.

Såsom bedrövliga startmenyn, möjlighet att aldrig gruppera objekt i taskbar, inget drag n drop i taskbar mellan program, idiotiska dubbla högerklicks-undermenyer osv...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Om du kollar mer än en halv sekund på bilden så ser du att det är mer än kontrollpanelen som saknar färdigt tema. O oavsett så är det ändå ingen anledning till att Microsoft ska slacka så o inte bygga färdigt nåt dom började med för sex år sen.

Energialternativ = kontrollpanelen
7zip... windows?

Det enda jag aktivt använder på kontrollpanelen är appwiz och ljudet om (läs: när) det ballar ur.

Håller med dig helt om att det borde vara löst men känns som ett ickeproblem. Att bli bländad av windows stundom är väl anledningen att vi alla inte gått över till ubuntu än?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterMagnuss0n:

Men det där är ju en del av windows dom långsamt är på väg att flytta bort till nya inställningar. Ganska meningslöst att lägga ner jobb på att fixa mörkt tema där.

Tja.. de har väll "fasat ut" komtrollpanelen sedan w8 släpptes, men majoriteten av inställningarna finns fortfarande inte tillgängliga någon annan stans.. De har ju främst lyckats göra systemet svårare att använda.

Nog kan ett foretag som microsoft lägga ett par dagars arbetstid av en ingenjör för att få lite kvalitetskönnsla på operativsystemet de tar nästan 2000kr för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av psobject:

Energialternativ = kontrollpanelen
7zip... windows?

Det enda jag aktivt använder på kontrollpanelen är appwiz och ljudet om (läs: när) det ballar ur.

Håller med dig helt om att det borde vara löst men känns som ett ickeproblem. Att bli bländad av windows stundom är väl anledningen att vi alla inte gått över till ubuntu än?

<Uppladdad bildlänk>

Även om 7zip är ett tredjepartsprogram så använder de windows api för att rendera fönstret. Det är inga konstigheter att få det att följa samma tema som resten av systemet. Det finns massor av operativsystem som fixar det galant.

Permalänk
Medlem

Använder det väldigt ofta faktiskt.
Speciellt när man högerklickar på en rar fil, och väljer "Packa upp till *namn på fil*. (det skapas en mapp med det namnet)
Väljer det oftast, eftersom dom flesta rar filer inte packar upp till en färdig mapp, utan bara filerna rakt av (så alla filer hamnar i samma mapp som rar filen, vilket man sällan vill)
Men då och då så har ju folk faktiskt tänkt till, och packat ner en hel mapp, och inte filerna löst.
Då är det sjukt smidigt att bara dra ur mappen via sökfältet sen, tillbaka till mappen man ville ha den i.
Istället för att ha typ c:\randomfilnamn\randomfilnamn så drar man bara ur den via sökfältet så är det inte två mapp hopp sen, och alla filer ligger rätt i C:\randomfilnamn

Shit vad rörigt det där blev..... Undra om någon ens förstod! ^^
Oavsett, jag använder funktionen flera gånger i veckan!

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Oavsett, jag använder funktionen flera gånger i veckan!

Inte länge till

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av psobject:

Energialternativ = kontrollpanelen
7zip... windows?

Det enda jag aktivt använder på kontrollpanelen är appwiz och ljudet om (läs: när) det ballar ur.

Håller med dig helt om att det borde vara löst men känns som ett ickeproblem. Att bli bländad av windows stundom är väl anledningen att vi alla inte gått över till ubuntu än?

<Uppladdad bildlänk>

7zip är ett program för Windows ja, o det vill man ha mörkt om man väljer mörkt tema. Även top baren i Parsec-fönstret lyser fortfarande mörkt, o vissa menyer o säkert annat småskit också.

Permalänk
Medlem

Moment 4 är inte 23H2.
Jag har moment 4, men det står fortfarande 22H2 i versions informationen.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razken:

För min del så känns W11 så kontraproduktivt att jag inte kommer använda det på ett väldigt bra tag.
Det finns så många fundamentala fel, och funktionaliteter som funnits tidigare än antingen begränsade eller borttagna.

Såsom bedrövliga startmenyn, möjlighet att aldrig gruppera objekt i taskbar, inget drag n drop i taskbar mellan program, idiotiska dubbla högerklicks-undermenyer osv...

Aldrig gruppera objekt i taskbaren har kommit tillbaka eller kommer komma väldigt snart (https://www.sweclockers.com/nyhet/36222-gamla-aktivitetsfalts...). Brode komma i 23H2 då min dator som är med i release preview kanalen har funktionen.

Lika så drag and drop i taskbaren, den kom redan för 1 år sedan https://www.windowscentral.com/windows-11-version-22h2 Kom i 22H2 uppdateringen. Låter som om du inte helt är uppdaterad med vad som finns i W11. För mig är inget jag använder borttaget längre. Den enda funktionen jag irriterade mig på som togs bort var drag and drop. Har nästan aldrig använd "gruppera aldrig" funktionen.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Jag sitter fortfarande kvar på Windows 10. Hur bra är 11? Är det värt att byta?

Permalänk
Medlem

En funktion jag använder då och då.

Tog flera år efter supporten tog slut för Windows 7, jag tillslut uppdaterade till Windows 10.

Nu har de flesta barnsjukdomarna försvunnit. Känns som windows 11 är fortfarande är i alpha stadiet. Är bara skönt min hårdvara inte stöder det eländet.

Besviken på att windows inte får så många år till av support, skulle ju bli sista versionen. Kommer vänta till Windows 12 eller 13 innan jag uppdaterar från 10 eller går över till Linux. Är så trött på dessa ui "uppdateringar" anpassade efter mobil, när den avdelning skrotades för många år sen.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Verkar vara på tapeten att ta bort så många funktioner som möjligt. Jag använder dra och släpp och tycker att det är bra.
Lägg gärna till nya funktioner men ta inte bort de gamla. Win11 verkar som ett test windows för microsoft varför jag sitter kvar på win10 tills vidare.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Verkar vara på tapeten att ta bort så många funktioner som möjligt. Jag använder dra och släpp och tycker att det är bra.
Lägg gärna till nya funktioner men ta inte bort de gamla. Win11 verkar som ett test windows för microsoft varför jag sitter kvar på win10 tills vidare.

Läs nyheten, har du verkligen använt dra och släpp till sökvägen i utforskaren. Det är inte dra o släpp via aktivitetsfältet som tas bort. Läs nyheten helt

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Jag sitter fortfarande kvar på Windows 10. Hur bra är 11? Är det värt att byta?

För mig har W11 bara gjort datorn bättre. Snabbare än med W10 och inget som jag använder dagligen är borta numera

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Läs nyheten, har du verkligen använt dra och släpp till sökvägen i utforskaren. Det är inte dra o släpp via aktivitetsfältet som tas bort. Läs nyheten helt

Ja jag ser att det var i utforskarfältet och ja jag använder det ibland. Aktivitetsfältet tar dom aldrig bort den funktionen det vore självmord.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Känns otryggt med dessa rubriker som ska generera klick. Finns för många som inte ens läser artikeln som rubriken länkar till. Något man kan se i denna tråd. Inte konstigt att det kan bli hatstormar på nätet.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ja jag ser att det var i utforskarfältet och ja jag använder det ibland. Aktivitetsfältet tar dom aldrig bort den funktionen det vore självmord.

Den var borta när Windows 11 släpptes, men lades till efter ett tag.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Känns otryggt med dessa rubriker som ska generera klick. Finns för många som inte ens läser artikeln som rubriken länkar till. Något man kan se i denna tråd. Inte konstigt att det kan bli hatstormar på nätet.

Håller med, och jag tycker mig märka att vissa skribenter skapar mer "klickbaitiga" rubriker än andra skribenter här på Sweclockers.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Inte länge till

Inte uppdaterat till Win11 än, så jo!

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Den var borta när Windows 11 släpptes, men lades till efter ett tag.

Så den i aktivitetsfältet var borta i början?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Så den i aktivitetsfältet var borta i början?

Ja. "The Taskbar has also been updated with the return of drag and drop support, meaning you can drag files into app icons on your Taskbar to paste that file into it. This has been a functionality of the Taskbar for years, but it was missing from the first version of Windows 11. Good to see it's finally back with version 22H2." Källa https://www.windowscentral.com/windows-11-version-22h2

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Ja. "The Taskbar has also been updated with the return of drag and drop support, meaning you can drag files into app icons on your Taskbar to paste that file into it. This has been a functionality of the Taskbar for years, but it was missing from the first version of Windows 11. Good to see it's finally back with version 22H2." Källa https://www.windowscentral.com/windows-11-version-22h2

Vilken miss, ibland undrar man vad dom tänker. Fältet i utforskaren kan man ändå förstå då jag kan tänka mig att inte så många använder funktionen eller ens vet om den men taskbaren...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Jag har innött principen att alltid använda shortcuts så långt som möjligt ctrl+x /c/v (ctrl+a markera allt) så kommer inte ihåg när jag sist skulle ha använt drag n drop i explorern faktiskt.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Aldrig gruppera objekt i taskbaren har kommit tillbaka eller kommer komma väldigt snart (https://www.sweclockers.com/nyhet/36222-gamla-aktivitetsfalts...). Brode komma i 23H2 då min dator som är med i release preview kanalen har funktionen.
https://i.imgur.com/DxklZz2.png
Lika så drag and drop i taskbaren, den kom redan för 1 år sedan https://www.windowscentral.com/windows-11-version-22h2 Kom i 22H2 uppdateringen. Låter som om du inte helt är uppdaterad med vad som finns i W11. För mig är inget jag använder borttaget längre. Den enda funktionen jag irriterade mig på som togs bort var drag and drop. Har nästan aldrig använd "gruppera aldrig" funktionen.

Det är just det här som stör mig så ofattbart.
De fumlar runt med funktionaliteter som funnits tidigare och bollar dem fram och tillbaka.
Så vare sig man är tidig eller sen med OS'et så kan funktioner i princip komma och gå (som nu när det är snack om att "drag n drop" kommer försvinna igen).

Istället för att ha precis allt som funnits tidigare kvar, men att man har möjlighet att aktivera det om man så önskar.
But nope... istället ska man vänta in och hoppas på att legacy-funktioner ska patchas in senare.
Det känns bara så himla efterblivet.

Utseende går före funktionalitet verkar det som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razken:

Det är just det här som stör mig så ofattbart.
De fumlar runt med funktionaliteter som funnits tidigare och bollar dem fram och tillbaka.
Så vare sig man är tidig eller sen med OS'et så kan funktioner i princip komma och gå (som nu när det är snack om att "drag n drop" kommer försvinna igen).

Istället för att ha precis allt som funnits tidigare kvar, men att man har möjlighet att aktivera det om man så önskar.
But nope... istället ska man vänta in och hoppas på att legacy-funktioner ska patchas in senare.
Det känns bara så himla efterblivet.

Utseende går före funktionalitet verkar det som.

Åter igen, de tar inte bort drag n drop till taskbar, det är till adressfältet i utforskaren, läs nyheten! Personligen har jag aldrig använt den funktionen, visste inte ens att den fanns.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

En väldigt oärlig titel. Trist.

Permalänk
Medlem

Kände inte till funktionen, så kommer inte sakna den. Men nu kanske man börjar använda den nu när den är känd och då blir den kanske mer saknad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

En väldigt oärlig titel. Trist.

Ja En total clickbait, tyvärr
(Gick in här via Google News nyhetsflöde)