Google Familjegrupp byta administratör

Permalänk
Medlem

Google Familjegrupp byta administratör

Jag och min sambo har en Familjegrupp i Google.

Är det någon som vet om det går att byta administratör alternativt göra ny familjegrupp där jag blir administratör? Idag är sambon administratör och vi vill byta.

Läser på Google om familjegrupper följande. Förstår jag det rätt att man måste vänta 12månader tex om jag går ur sambons grupp och startar en ege ny. Och att sambo sedan avslutar sin grupp och går med i min nya grupp ?

Från Google:
Det gick inte att skapa en familjegrupp
Det går bara att byta familjegrupp en gång var 12:e månad. Du kan behöva vänta i 12 månader innan du kan skapa eller gå med i en ny familjegrupp

Från Google
Om du raderar familjegruppen kan du bara skapa eller gå med i en annan familjegrupp en gång under de kommande 12 månaderna
.

Från Google
Krav för att gå med i en familj.
Inte ha varit med i någon annan familjegrupp under de senaste 12 månaderna.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bugg:

Jag och min sambo har en Familjegrupp i Google.

Är det någon som vet om det går att byta administratör alternativt göra ny familjegrupp där jag blir administratör? Idag är sambon administratör och vi vill byta.

Läser på Google om familjegrupper följande. Förstår jag det rätt att man måste vänta 12månader tex om jag går ur sambons grupp och startar en ege ny. Och att sambo sedan avslutar sin grupp och går med i min nya grupp ?

Från Google:
Det gick inte att skapa en familjegrupp
Det går bara att byta familjegrupp en gång var 12:e månad. Du kan behöva vänta i 12 månader innan du kan skapa eller gå med i en ny familjegrupp

Från Google
Om du raderar familjegruppen kan du bara skapa eller gå med i en annan familjegrupp en gång under de kommande 12 månaderna
.

Från Google
Krav för att gå med i en familj.
Inte ha varit med i någon annan familjegrupp under de senaste 12 månaderna.

Fick ni någon klarhet i det här? Sitter i exakt samma sits och behöver byta administratör

Permalänk
Medlem

Jag ställde frågan till chatgtp, med följande svar.

"För att byta administratör för en Google Family Link-grupp måste den nuvarande administratören ta bort sig själv och lägga till en annan person som administratör. Här är stegen för att göra detta:

1. **Öppna Family Link-appen**: Öppna Family Link-appen på din Android-enhet eller gå till [families.google.com](https://families.google.com) på din dator.

2. **Gå till Inställningar**: Välj barnet som är kopplat till din Family Link-grupp. Klicka på "Hantera inställningar" eller "Familjegrupp".

3. **Lägg till en ny administratör**: Klicka på "Bjud in en förälder" eller "Hantera föräldrar". Följ stegen för att bjuda in en ny person som administratör. Den nya personen måste acceptera inbjudan och ha ett Google-konto.

4. **Ta bort dig själv som administratör**: När den nya personen har accepterat inbjudan kan du välja att ta bort dig själv som administratör. Detta gör du genom att gå tillbaka till "Hantera föräldrar" och välja att ta bort dig själv.

Observera att den nya administratören måste acceptera inbjudan och ha ett Google-konto för att detta ska fungera. Om det finns några restriktioner eller problem under processen kan det vara bra att kontrollera Googles hjälpcenter för ytterligare support."

Om det är så att ni båda vill vara administratör, vilket är det vanligaste, så behöver du förstås inte ta bort din sambo när sambon väl har bjudit in dig och du har accepterat åtagandet.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
vSphere Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pitr-:

Jag ställde frågan till chatgtp, med följande svar.

Tack men det stämmer tyvärr inte alls med hur det ser ut

Permalänk
Medlem

Så här redigerar du användare i familjegruppen.

1. Starta Family Link och gå in på knappen med de "tre strecken"

2. Tryck på hantera familjegrupp

3. Här ser du alla medlemmar, och en knapp för att bjuda in ytterligare

4. Om du trycker dig in på en familjemedlem så kan du här ta bort rättigheter eller medlemskap i familjegruppen

Visa signatur

vSphere Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pitr-:

Så här redigerar du användare i familjegruppen.

1. Starta Family Link och gå in på knappen med de "tre strecken"
https://picsur.rhz.se/i/a5d0adcd-8f54-4a73-aba1-15d1a9799a87.jpg

2. Tryck på hantera familjegrupp
https://picsur.rhz.se/i/a2c0f646-f66c-488c-8f80-bdcb9f02a985.jpg

3. Här ser du alla medlemmar, och en knapp för att bjuda in ytterligare
https://picsur.rhz.se/i/f2ab9eb9-3a7b-4e89-beaf-bee3d681df3f.jpg

4. Om du trycker dig in på en familjemedlem så kan du här ta bort rättigheter eller medlemskap i familjegruppen
https://picsur.rhz.se/i/f4b15059-4783-44dc-8a83-9ec16bac73dd.jpg

Tack, men det är inte det som är problemet. Att bjuda in och ta bort är (antagligen) inget problem.

Jag tror det var min sambo som skapade familjegruppen för en väldans massa år sedan. Jag har sedan något år en egen Youtube Premium jag betalar för. Jag vill istället utöka min singelanvändare till familjedelning. Men då jag inte är familjeadministratör har jag av någon outgrundlig anledning inte behörighet att uppgradera kontot, utan enda alternativet nu verkar vara att jag säger YT Premium upp det och sambon skapar ett som administratör.
Familjeadministratören har som enda val att radera familjegruppen och inte nedgradera sig själv till vanlig förälder, och det verkar endast kunna vara en administratör.
Om jag går ur gruppen, eller om vi raderar den, och (jag) skapar en ny grupp finns det risk att vi hamnar i samma låsning som TS, att vi inte får komma in i en ny familjegrupp på 12 månader, och där vill vi helst inte hamna pga skärmtidsregler osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av payc:

Tack, men det är inte det som är problemet. Att bjuda in och ta bort är (antagligen) inget problem.

Jag tror det var min sambo som skapade familjegruppen för en väldans massa år sedan. Jag har sedan något år en egen Youtube Premium jag betalar för. Jag vill istället utöka min singelanvändare till familjedelning. Men då jag inte är familjeadministratör har jag av någon outgrundlig anledning inte behörighet att uppgradera kontot, utan enda alternativet nu verkar vara att jag säger YT Premium upp det och sambon skapar ett som administratör.
Familjeadministratören har som enda val att radera familjegruppen och inte nedgradera sig själv till vanlig förälder, och det verkar endast kunna vara en administratör.
Om jag går ur gruppen, eller om vi raderar den, och (jag) skapar en ny grupp finns det risk att vi hamnar i samma låsning som TS, att vi inte får komma in i en ny familjegrupp på 12 månader, och där vill vi helst inte hamna pga skärmtidsregler osv.

Ah, jag läste igenom ditt inlägget lite för snabbt.

Enligt Google själva så finns det inget sätt att ändra primär ägare/manager för en Family Link-grupp, så det är till att skapa en ny och överföra barnkontona till denna. För att det ska bli rätt så bör du göra enligt följande.

1. Säkerställ att du inte längre är medlem i ordinarie familje-grupp skapad av din sambo
2. Skapa upp en egen Family Link-grupp med ditt konto
3. Din sambo initierar överföring av barnkonto från hennes grupp till din genom att gå in på barnkontot och klicka på "starta överföring", förfrågan kommer att skickas ut till dig efter 7 dagar (karens)
4. Efter mottagen överförings förfrågan så har du nu 7 dagar på dig att godkänna överföring av barnkonton, slutför överföringen. Upprepa dessa steg för samtliga barn-konton (möjligt att du kan initiera flera överföringar parallellt)
5. Din sambo kan nu radera hennes familje-grupp som nu bör vara tom förutom hennes konto
6. Bjud in din sambo igen till ditt grupp-konto som förälder

Referens
https://support.google.com/accounts/answer/13130310?hl=en

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pitr-:

Ah, jag läste igenom ditt inlägget lite för snabbt.

Enligt Google själva så finns det inget sätt att ändra primär ägare/manager för en Family Link-grupp, så det är till att skapa en ny och överföra barnkontona till denna. För att det ska bli rätt så bör du göra enligt följande.

1. Säkerställ att du inte längre är medlem i ordinarie familje-grupp skapad av din sambo
2. Skapa upp en egen Family Link-grupp med ditt konto
3. Din sambo initierar överföring av barnkonto från hennes grupp till din genom att gå in på barnkontot och klicka på "starta överföring", förfrågan kommer att skickas ut till dig efter 7 dagar (karens)
4. Efter mottagen överförings förfrågan så har du nu 7 dagar på dig att godkänna överföring av barnkonton, slutför överföringen. Upprepa dessa steg för samtliga barn-konton (möjligt att du kan initiera flera överföringar parallellt)
5. Din sambo kan nu radera hennes familje-grupp som nu bör vara tom förutom hennes konto
6. Bjud in din sambo igen till ditt grupp-konto som förälder

Referens
https://support.google.com/accounts/answer/13130310?hl=en

Tack! Ska testa detta och det ser ju lovande ut