Asus B550-Plus problem att aktivera secure boot?

Permalänk
Medlem

Asus B550-Plus problem att aktivera secure boot?

Hej

Jag lyckas inte aktivera secure boot på ett Asus B550-Plus moderkort. I Biosinställningarna har jag även raderat nycklar och genererat nya men det hjälpte inte. Är det något annat man ska göra i Windows 10 för att aktivera det? Anledningen är att kunna uppgradera till Windows 11.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Hedersmedlem

Så vitt jag vet (och kan hitta online) så kräver inte W11 att secure boot är påslaget, bara att det finns tillgängligt. Jag har kört med det av pga dual-boot, det ska vara lugnt.
Har du testat att uppgradera?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Hej

Jag lyckas inte aktivera secure boot på ett Asus B550-Plus moderkort. I Biosinställningarna har jag även raderat nycklar och genererat nya men det hjälpte inte. Är det något annat man ska göra i Windows 10 för att aktivera det? Anledningen är att kunna uppgradera till Windows 11.

Det är inget krav på att Secure Boot ska vara aktiverat, bara att moderkortet stödjer Secure Boot. Så om du inte vill aktivera det behöver du inte göra det

Skrivet av Thomas:

Så vitt jag vet (och kan hitta online) så kräver inte W11 att secure boot är påslaget, bara att det finns tillgängligt. Jag har kört med det av pga dual-boot, det ska vara lugnt.

Det stämmer helt

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det blir en gul markering i PC Health Check på secure boot.

Jag har valt secure boot Windows, jag har däremot inte testat att välja other os.

Uppgraderings assistenten för Windows 11 säger att alla krav inte är uppfyllda och det är bara secure boot som inte uppfylls. Kanske behövs det en Bios-uppdatering för att det ska fungera. Nån bugg eller liknande.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Det verkar inte finnas några Bios uppdateringar till detta moderkort.

https://www.asus.com/se/motherboards-components/motherboards/...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Det blir en gul markering i PC Health Check på secure boot.

Jag har valt secure boot Windows, jag har däremot inte testat att välja other os.

Uppgraderings assistenten för Windows 11 säger att alla krav inte är uppfyllda och det är bara secure boot som inte uppfylls. Kanske behövs det en Bios-uppdatering för att det ska fungera. Nån bugg eller liknande.

Det är som sagt inget krav på att den ska vara aktiv. "System firmware: UEFI, Secure Boot capable." Capable = stödja. Källa: https://learn.microsoft.com/en-us/windows/whats-new/windows-1...

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Men hur får man igång uppgraderingen om det är en gul markering? Ska man starta programmet från terminalen med någon speciell växel?

Frågan är hur man aktiverar secure boot egentligen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du måste aktivera TPM i BIOS, antar du inte gjort det?

Gå in i BIOS, Advanced\AMD fTPM
Slå på/ändra till Firmware TPM

Återkom om det funkade.

Permalänk
Medlem

TPM 2.0 är aktiverat och den raden får en grön prick i PC Health Check.

Men det verkar vara någon mer inställning som måste till?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

TPM 2.0 är aktiverat och den raden får en grön prick i PC Health Check.

Men det verkar vara någon mer inställning som måste till?

Olika tpm, exakt som jag skrev?

CSM disabled?

Secure boot enabled.

F10, save, boota om till BIOS och dubbelchecka allt..

Är din hårddisk i GPT format?

Permalänk
Medlem

Om hdd är i MBR, gör följande, DOCK ALLT RADERAS på din hdd:

Sökrutan i windows, skriv cmd, högerklicka på cmd och kör som admin.

skriv:
diskpart, enter

list disk, välj rätt disk (nummer)

select disk, (nummer), enter

skriv clean, enter

nu skriver du convert gpt, när klart skriver du exit, starta om..

Permalänk
Hedersmedlem

@ESFF Det går att konvertera till GPT utan att bli av med data. Ska man köra en uppgradering så är det nog bättre.
https://learn.microsoft.com/en-us/windows/deployment/mbr-to-g...

Ska man däremot installera om så tycker jag absolut man ska tömma disken och skapa ny partitionstabell från grunden.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

@xSWEDEx Det går att konvertera till GPT utan att bli av med data. Ska man köra en uppgradering så är det nog bättre.
https://learn.microsoft.com/en-us/windows/deployment/mbr-to-g...

Ska man däremot installera om så tycker jag absolut man ska tömma disken och skapa ny partitionstabell från grunden.

Helt rätt, var nog lite för snabb för svar, inte bästa dagen att hjälpa med migrän. Tack för snabbt och bra svar mot det jag skrev!

Permalänk
Medlem

Disken är av typen MBR, men jag tänkte att det inte skulle behövas konverteras till GPT men så verkar det vara. Jag får nog ta och göra det med bibehållen data och testa om CSM är inaktiverad om det fungerar bättre då.

CSM är i dagsläget aktiverad men för att inaktivera den så måste jag konvertera till GPT för att kunna boota.

Secure boot enabled.

Vad skulle CSM göra för skillnad i detta?

"Gå in i BIOS, Advanced\AMD fTPM
Slå på/ändra till Firmware TPM"

Jag fixade en inställning här så att TPM 2.0 blev en grön markering i PC Health Check.

Krypa på dig med migränen ESFF!

Visa signatur