Elgiganten vill ta betalt för garantiärende (Pixel 6A) p.g.a "skadad skärm" fast den inte är det

Permalänk
Medlem

Jag glömde att uppdatera detta så jag tänkte ge en JÄVLIGT försenad uppföljning.
Det som hände var följande:

- Jag fick betala 400kr för att få tillbaka mobilen igen (då jag inte hade orken att ta det vidare)
- Jag sålde mobilen billigt begagnat och skrev i annonsen om situationen.
- Personen som köpte mobilen från mig lämnade in den på sitt lokala Elgiganten och fick den lagad gratis.

TL;DR
- Elgiganten/Elcare är skräp, köp inte därifrån.
- Elgiganten/Elcare är extremt godtyckligt, det kan ge två helt olika beslut beroende på när/var du skickar in produkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hafsblau:

- Elgiganten/Elcare är extremt godtyckligt, det kan ge två helt olika beslut beroende på när/var du skickar in produkten.

Det där gäller nog tyvärr hela branchen.
För en halv evighetsedan vet jag att teknikerna hade 15 minuter på sig att:
*Läsa felbeskrivningen
*Kontrollera efter synliga skador
*Funktionstesta och bekräfta felet
*Öppna telefonen och byt komponenten
*Uppgradera programvaran
*Packa in telefonen
*Skriva in vad som åtgärdats i systemet.
Det blev ofta väldigt godtyckligt när den tidspressen tillkom.

Permalänk
Medlem

Tyvärr är det så med dessa verkstäder som gör bedömningar.
Elcare ägs väl av elköp som äger elgiganten så det är ju deras "egna" men är väl samma som de flesta 3e parts verkstäder dit mobiler skickas iväg för bedömning.

Oftast kvittar det helt vart du köper då de ändå skickas iväg till dessa.

Dessa har också kommit upp på tapeten då och då under alla års tid typ för tveksamma bedömningar.
Också inte konstigt att det kan ges 2 helt olika bedömningar då det är personer bakom som bedömer det, oftast på väldigt kort tid. Dåligt absolut, men inte konstigt egentligen.

Permalänk
Medlem

Slutade handla på Elgiganten efter exakt lika krånglig och inkompetent service när jag hade köpt flera varor som var uppenbart begagnade och hade både skador, smuts och slitage trots att dom såldes som nya i butiken. Kommer aldrig sätta min fot där inne igen.

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärmar: 2x MSI 27CQ6F, 1x AOC modell äldre "27. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak, Dynavoice Challenger 15" CSB-V15 subwoofer. Hörlurar: Audio Technica ATH-M50x och Sennheiser Accentum.