Permalänk

Hemförsäkring

Hej!

Jag har såkallad samlingsrabatt hos Länsföräkringar och får rabatt på min hemförsäkring för att jag har bank, hemförsäkring och sparande hos dem. De hade förut gratis bankkort också men de tog de för två år sedan bort så jag har endast rabatten på hemförsäkringen kvar. Hemförsäkring jag har täcker endast upp till 400 000 kr i lösöre.

Nu hittade jag att IF erbjuder en mer förmånlig hemförsäkring där jag får lite billigare, det handlar visserligen bara om fyra kronor billigare per månad hos dem men försäkringen täcker i detta fall upp mot 1 500 000 kr istället för 400 000 kr hos LF trots att jag dessutom har min nuvarande rabatt på hemförsäkring hos LF.

Finns det någon anledning till att inte byta i detta fallet? IF kan väl knappast ha sämre hemförsäkring än LF t ex att det täcker mindre? Båda är så kallade grundpaket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Finns det någon anledning till att inte byta i detta fallet? IF kan väl knappast ha sämre hemförsäkring än LF t ex att det täcker mindre? Båda är så kallade grundpaket.

Jag har haft flera försäkringsärenden med LF och har vart positivt överraskad hur enkelt det vart varje gång. Bil, hem, person.. allt har bara funkat.

Jag har haft ett ärende med IF. Skulle aldrig ha med dem att göra igen om jag fick välja. Och det är betyget jag brukar höra om dem från andra också..

Permalänk
Skrivet av Kamouflage:

Jag har haft flera försäkringsärenden med LF och har vart positivt överraskad hur enkelt det vart varje gång. Bil, hem, person.. allt har bara funkat.

Jag har haft ett ärende med IF. Skulle aldrig ha med dem att göra igen om jag fick välja. Och det är betyget jag brukar höra om dem från andra också..

Kan jag får en mer grundlig redogörelse till varför du inte vill ha med dem att göra längre och varför de andra inte heller vill ha med dem att göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Kan jag får en mer grundlig redogörelse till varför du inte vill ha med dem att göra längre och varför de andra inte heller vill ha med dem att göra?

Ett rör i ett uppvärmt, isolerat förråd sprang läck. Några meter från ett identiskt uppvärmt, isolerat förråd där det inte sprang läck. Båda förråden har stått där i flera år utan förändring. När det sprang läck var det +10 utomhus.
IF hävdar frysskada eftersom de inte kan se någon annan förklaring och kräver att jag bevisar motsatsen. Jag skickar bilder på element, beskriver det andra förrådet och kontakter elbolaget för kvitto på 0 strömbrott. Får svar att jag måste berätta hur det gick sönder. Dvs de menar att jag måste ha en kamera riktad mot varje yta av förråden för att live se vad som händer. Eller vem vet, de kunde inte förklara vad deras krav på bevisen var, bara att det inte räckte. Vände mig till deras klagomur som gav samma besked och rekommendera mig att ta det till domstol om jag inte var nöjd. Jag betalade 15'000 istället för att krångla med det.

Svåra att få tag på också. Handläggaren svarade aldrig någonsin på sitt direktnummer, kundtjänst hade lång kö och kunde bara be handläggaren att ringa upp mig och han svarade på mail typ var fjärde dag.

Dock var detta företagsavtal, men ryktet jag hör har gällt privat..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Dock var detta företagsavtal, men ryktet jag hör har gällt privat..

Kom på att det är IF syrran strider med!
Åsknedslag, en innervägg revs delvis för att komma åt att släcka en kabelbrand. Den mellan köket och sovrummet.
De kom ut rätt fort (det var midsommar tror jag? Eller påsk? Helg i alla fall) för att kolla på skadan. Han ville följa kabeln genom grunden för att se att den kom utifrån (oklart vad det gjorde för skillnad) men hade ingen ficklampa med sig så han var påväg därifrån med ogjort ärende innan vi tipsade om att man kan få låna en.
Det tog sedan månader att svara om de skulle godkänna skadan, vilket de till slut gjorde. Under tiden kunde de inte svara på vad som tog tid, handläggaren återkopplade aldrig på flera försök att ringa och maila. De anlitade sen hantverkare som tog sex månader på sig att påbörja arbetet. När de var klara efter flera veckor (2 arbetsdagar) så såg väggen ut som att en treåring satt upp den. Tex saknades lister på vissa ställen och den var i fel färg. IF gjorde sig närapå okontaktbara och deras hantverkare vägrade ta emot reklamationer direkt. Efter ytterligare månader så kom de tillbaka och åtgärdade det.
Oklart vad de hade gjort om det var obeboeligt på riktigt och inte bara känslan av en knarkarkvart.