Permalänk
Inaktiv

Vilken kabel till CPU & GPU

Hej

Min moderkort (b650e f gaming wifi), har cpu header som är 2x2 + 4x2. Min psu (asus tuf gaming 1000w) har cpu kablar som sitter ihop som är 4x2+4x2. Är det meningen att jag ska dels en av dem kablarna från 4x2 till 2x2 så att jag kan ha 2x2 och 4x2 cpu header inkopplad. Varför har man det så? Måste bägge 2x2 o 4x2 vara inkopplad på cpu. Vad händer annars?

En till fråga gällande min gpu, den har 4x2 + 4x2 ska bägge dessa vara inkopplad? Vad händer annars. Ska jag använda 2 av mina pcie kablar som är 4x2 + 4x2 till GPUn eller använda annat?

En till fråga, min psu har en kabel där ena änden går till psun och andra står det 600w på. Vad används den till? Kan jag använda det till gpu? Eller endast pcie kablarna

Permalänk
Medlem

ATX var från början 4-pin, men när strömkraven ökade så började man gå över till 8-pin. 8-pin är därför delbar i 4+4 så att den passar till både 4-pin och 8-pin. Oftast räcker det att koppla in 8-pin på moderna moderkort, den extra 4-pin-kontakten är mest bara om man ska överklocka. Men det skadar inte att koppla in båda.

När det gäller PCIe till GPU så är det lite samma där, 8-pin är delad som 6+2 för att passa till både 6-pin och 8-pin PCIe. Där bör du koppla in lika många kontakter som grafikkortet har, annars kommer grafikkortet troligtvis inte fungera alls.

Kabeln som det står 600W på är troligtvis den nya PCIe 5.0 12VHPWR-kontakten som en del nya grafikkort använder. Det låter inte som att ditt grafikkort gör det om det har de äldre 8-pin-kontakterna, då har du ingen användning för den kabeln än så länge.

Permalänk
Hedersmedlem

Utöver det ovan så är det en väldigt bra idé att använda två separata kablar mellan nätagg och GPU, och inte köra en sladd som har två kontakter i grafikkorts-ändan.
Att halvera strömmen i varje sladd gör att förlusterna (mätt i W) blir bara 1/4 så stora som med en sladd, och detsamma gäller då värmeutvecklingen i sladden/kontakterna.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6600K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS