Permalänk
Medlem

ta bort knaster?

Läste det här på 8rdafaq.com:

"The other major fix would be to disable ACPI, or to take a shortcut that has the same effect, since actually disabling APCI is a long and painful process. This actually subtracts from the number of IRQ's available, but changes what the sound shares one with, and thus fixes the crackling nad static problems for many users. To do this, right-click on My Computer, select "properties", click the "hardware" tab, then enter the "device manager." Find the item shown in the picture below and right-click then select "update driver".

At the update driver screen, select "Install from specific list or location (advanced)", then select "Don't search. I will choose the driver to install." A small list will appear, and you should choose "Advanced Configuration and Power Interface (ACPI) PC," then click next to finish. Immediately reboot your system and test the results!"

Är det någon som har testat det här? Funkar det? Är det på något sätt riskabelt?
Måste man installera om windows efteråt?

Permalänk
Medlem

ehum......

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maniak
ehum......

Tack för detta omfattande och oherhört givande svar.

Permalänk
Medlem

Jo, jag har testat det på mitt Asus A7N8X-dl och det löst mina problem med ljudet. Vad har du att förlora?

Visa signatur

| Barton2500+@12.5x166 | Asus A7N8Xdeluxe | 1024 MB PC3200 | GF6800 | 80 + 80 GB Maxtor |

Permalänk
Medlem

Jag undrar mest om man är tvungen att installera om windows efteråt... det framkom inte riktigt i faq:en.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av beorn
Jag undrar mest om man är tvungen att installera om windows efteråt... det framkom inte riktigt i faq:en.

"Immediately reboot your system and test the results!" <--- Svårtolkat ?

Visa signatur

System1: Nf7-s 2.0 ¤ Barton 2500+ ¤ 2*256 T/W PC3200 ¤ 9700 pro ¤ 220 gb ¤ Chieftec Scorpio ¤ 3dmark01 18162
System2: A7v333 ¤ XP2200+ ¤ 2*256 PC2700 ¤ 8500le ¤ 80 gb ¤ Kitty Midi Tower
System3: P4 2,6 Gz ¤ 512 Mb ¤ 120 Gb HD ¤ 9800 pro ¤ Dell

Permalänk

Jag installerade om Windows och nu fungerar ljudet perfekt, med ACPI disabled såklart.

Permalänk
Medlem

w00t... nu funkar det. Inget knaster
tack till alla som svarat

Permalänk
Medlem

jag hittar ingen meny där det står "Advanced Configuration and Power Interface (ACPI) PC," för det är väl i system>enhetshanteraren>ljud-video- och spelenheter>updatera drivrutin?

jag har ett soltek 74drv4

Permalänk

nix

enhetshanteraren>dator>drivrutin>osv

notera att det kan sluta med en rejäl krash

Permalänk

Huh, jag stängde av apci förut, det va inte det bästa jag gjort http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=17099...

Visa signatur

Epox 8rda+ , 2500+ @ 225*11, 80 GB , 512 mb 333, gf4, eheim 1048, swiftech MCW 5000, black ice pro
| Gentoo!

Permalänk
Medlem

Det verkar ha funkar ganska bra på mig.. HÄRLIT! Jag använder WinXP Pro och när jag rebootat så hittade den det automatiskt igen. Jag fick frågan om jag ville reboota igen för att annars var det inte säkert att det skulle funka korrekt. Fick ni med detta? och vad valde ni jag valde nej men jag måste stänga av den nån gång

Permalänk
Avstängd

Fattar inte vad man ska ändra.. finns ju ingen bild som det står pictures below

Visa signatur

Cyrix 686 - 166MHz, ASUS P5S-VM, 64MB ram, Matrox Mystique 4mb + Orchid Righteous Voodoo 2 3DFx 12MB 2x SLI, Quantum Fireball 1.28Gb, Quantum Bigfoot 6GB, Creative Soundblaster AWE32 8mb, 3Com 3C509B-TPC 10Mbit, Mitsumi CD-ROM 6x.

Permalänk
Medlem

Finns ett snorenkelt alt. Kontrollpanelen-Multimedia-Ljud/Uppspelning/Avancerade egenskaper-Prestanda. När Du kommit fram till denna "flik" så ökar Du på Konverteringskvaliteten på samplingsintervallet! Funkade perfa på min puter A7N8X.

Skall dock tillägga att jag har W98SE!

Visa signatur

Thor Einride / I7-3630QM / Geforce 660M 2GB / 8GB ram / 256GB SSD + 320GB HDD
Lenovo Miix 3 10 / 2GB ram / 64GB SSD

Permalänk

När sker detta så kallade knaster???

Visa signatur

CPU: Use your imagination
MEM: Use your imagination
PSU: Use your imagination
GPU: Use your imagination