Permalänk
Medlem

Seg dator efter minnes byten.

7800x3d
B650E-F
Strix 4090

Uppgraderade från Kingston 6000mhz cl36 Fury 32gb till 64 gb.
Vet också att det var nån ny windows 11 update nyligen.
Hur som helst, så känns varken att boota(har haft problemet med 32gb med) eller youtube något vidare snabbt.

Där jag tidigare kunde bara klicka mig genom videos så hackar allt lite med en fördröjning.

Uppkoplingen är inget fel på, main grafikkortet på skärmarna är 4090 och inte cpu:ns inbyggda.

Nvidia drivrutiner är upp to date. Installera om AMD chipset och hämtade nyaste biosen till moderkortet när jag märkte "segheten".

Kan det vara windows nya uppdate? eller kan det vara minnen? Testat dem både med expo 1 och 2 men det spelar ingen roll.

Körde 3d mark Timespy och fick 1000 poäng mindre(29980->28900 än sist men kanske beror att jag sitter på 4k skärm sen sist jag testade på en 1440p.

Tips?

Permalänk
Medlem

Gjorde du en CMOS reset efter bytet?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Efter massa lekande med inställningar så fick jag inte dator att boota till windows. Så gjorde en clear med att sätta"pin:en" i 10 sek, tog aldrig bort batteriet.
Ska testa det imorgon. Nu pallar jag inte öppna burken fler gånger. Prestandan i spelen verkar vara där, men kanske bara youtube som har gjort nån ändring på sin sida?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cybo:

Efter massa lekande med inställningar så fick jag inte dator att boota till windows. Så gjorde en clear med att sätta"pin:en" i 10 sek, tog aldrig bort batteriet.
Ska testa det imorgon. Nu pallar jag inte öppna burken fler gånger. Prestandan i spelen verkar vara där, men kanske bara youtube som har gjort nån ändring på sin sida?

Jag har sett ett ökat problem med att youtube inte gillar maskinvaruacceleration. Testa stäng av det i din webbläsares inställningar.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem

Tydligen var det Adblock som slöade ner youtube. Måste ha varit nån ny krigs offensiv från youtube sidan.

https://www.reddit.com/r/youtube/comments/193p51z/is_youtube_...

Nu måste jag komma på varför 7800x3d med ddr5 minnen bootar 1minut långsammare än min 5900x med ddr4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cybo:

Tydligen var det Adblock som slöade ner youtube. Måste ha varit nån ny krigs offensiv från youtube sidan.

https://www.reddit.com/r/youtube/comments/193p51z/is_youtube_...

Nu måste jag komma på varför 7800x3d med ddr5 minnen bootar 1minut långsammare än min 5900x med ddr4.

Många AM5 system bootar långsamt, då det ofta minnestränar vid varje boot om man inte aktiverat en inställning i bios att den ska komma ihåg senaste inställningar, kan vara bra att kolla vad de faktiska hastigheten och latensen blir i slutändan..

Sen har du 64Gb på 2 eller 4 stickor? AM5 trivs inte med 4 stickor och AMDs spec är 3600Mhz med 4 stickor och 5200Mhz med 2 stickor.
Kan fungera med snabbare men är utanför spec, och AM5 i denna generation är kinkiga...

Väldigt många måste efter att ha aktiverat EXPO på minnet ställa ner minnets hastighet en del för att få det stabilt och slippa minnesträning hela tiden, minnesträning innebär ju också att moderkortet ställer in kanske i onödan dålig hastighet och högre latenser

Visa signatur

Acer Predator Helios 300