Permalänk
Medlem

Börja med FPGA

Hej!

Jag studerar till elfordonsingenjör på yrkeshögskola men vill bredda mig lite med andra kunskaper inom elektronik och inbyggda system. Jag har därför tänkt försöka lära mig FPGA programmering då jag tycker detta verkar otroligt spännande och ser det som meriterande på vissa jobb. Jag skulle gärna vilja ha lite tips kring Vilken utrustning man borde köpa och vart man kan lära sig detta på något bra ställe. Känns som en ren djungel att börja i tyvärr så är tacksam för alla råd ni kan ge.

Ha det grymt

Permalänk
Medlem

Jag har själv varit lite i sitsen för FPGA när jag ville vidarestudera men från överblick så visste jag inte riktigt man ska prioritera, VHDL eller SystemVerilog. VHDL har funnits länge och är välbekant i industrier men SystemVerilog verkar vara mer flexibelt och modernt men har ingen aning om hur pass brett det är i verkligheten, C eller Python och försöker man hitta någon form av kompromiss så är där risk att någon annan inte kan arbeta med samma språk om medarbetare bara har utbildning i ett av dem.

Sen är frågan om hur pass mycket effektivare det är att använda VHDL vs C (CPU cykler) för att utföra samma sak, i vissa applikationer så är millisekunder avgörande. Men jag är själv nyfiken och hoppas någon kan svara på detta.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Hedersmedlem

Har inte pysslat så mycket med FPGA men skaffade nyligen ett utvecklingskort.

Jag skaffade en baserad på Xilinx Artix7, AMD köpte ju Xilinx så det använder AMDs Vivado som verkar någorlunda populärt. Har inte gjort så mycket än, det var lurigt att få igång programmering men Vivado kändes som en ganska modern mjukvara och tycker det fungerat bra i övrigt.