Hjälp - Datorn hittar inte hårddisk

Permalänk
Medlem

Hjälp - Datorn hittar inte hårddisk

Jag har stött på stora problem med min dator. Den är 7 år gammal och tanken är (var) att köpa ny i slutet av mars men som det är nu måste jag nog tidigarelägga den planen. I samband med uppdateringen skulle jag föra över de filer jag vill spara och sedan formatera alla lagrinsenheter på denna burk för att använda som en slags ren lagringspunkt.

Det började med att datorn vid uppstart inte kunde hitta min primära hårddisk där det mesta är sparat - bilder, filer, spel, etc.
Testade att starta om ett par gånger utan framgång.
Öppnade diskhanteraren och enhetshanteraren men disken fanns inte, det är som att den helt plötsligt kopplats ur.
Öppnade sedan chassit för att kolla att alla sladdar sitter i vilket de gör.
Startade om igen men fortfarande fel.
Ändrade om sladdar till lagringsenheterna (har 4), men då blev felet istället att den inte kunde hitta SSD'n med OS.
Ändrade tillbaka och flyttade kablarna samt startade om datorn flera gånger utan att den kunde hitta OS.
Fick panik men sen av någon anledning kunde den hitta OS igen, dock fortfarande inte den primära hårddisken.

Nu är jag lite rädd att jag ska göra det värre och vänder mig istället hit för hopp och svar.
Kan det finnas någon logisk förklaring till att datorn helt plötsligt inte hittar alla lagringsenheter?
Eller är det så "enkelt" att delarna är så pass gamla och bara börjar ge upp?

Visa signatur

I hide behind sarcasm because telling you to go fu*k yourself is rude in most social situations.

Permalänk
Medlem

Prova sladdarna (sata) lite systematiskt. Med en disk i taget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kvejker:

Prova sladdarna (sata) lite systematiskt. Med en disk i taget.

Det var det jag försökte mig på när det inte längre gick att hitta OS. Vill inte att samma sak händer med den SSD'n...
Kan man dra i dom medan datorn är igång för att se om det fungerar "live" utan att starta om?

Visa signatur

I hide behind sarcasm because telling you to go fu*k yourself is rude in most social situations.

Permalänk
Medlem

Hur stor är risken att det beror på nätaggregatet eller moderkortet istället för lagringsenheten eller kablarna?

Visa signatur

I hide behind sarcasm because telling you to go fu*k yourself is rude in most social situations.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en ny SATA kabel och testade, hårddisken fungerar fortfarande inte.
Windows startade och körde något eget fixprogram vid uppstart som tog hela dagen och natten, men nästa morgon när det var klart och jag loggade in var problemet kvar...
Finns det något jag kan göra alls med hårddisken på egen han eller ska jag lämna in den för att försöka föra över all data?

Visa signatur

I hide behind sarcasm because telling you to go fu*k yourself is rude in most social situations.

Permalänk

Har du SATA-kontrollern inställd på IDE i BIOS/UEFI? Om hårddisken är inställd på AHCI så kommer den inte hittas i IDE-läget.

Och om den skulle vara det, ändra inte till AHCI direkt utan du måste gå igenom en process i Windows registry för att komma in till Windows efter omstart där du växlat till AHCI-läge.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kärlekstrollet:

Har du SATA-kontrollern inställd på IDE i BIOS/UEFI? Om hårddisken är inställd på AHCI så kommer den inte hittas i IDE-läget.

Och om den skulle vara det, ändra inte till AHCI direkt utan du måste gå igenom en process i Windows registry för att komma in till Windows efter omstart där du växlat till AHCI-läge.

Datorn kan inte se hårddisken. Varken i utforskaren, diskhanteraren, återställning eller i boot inställningarna.

Visa signatur

I hide behind sarcasm because telling you to go fu*k yourself is rude in most social situations.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pullarn:

Datorn kan inte se hårddisken. Varken i utforskaren, diskhanteraren, återställning eller i boot inställningarna.

Syns den i bios och vilken status har sataporten du anslutit den till ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kärlekstrollet:

Har du SATA-kontrollern inställd på IDE i BIOS/UEFI? Om hårddisken är inställd på AHCI så kommer den inte hittas i IDE-läget.

Och om den skulle vara det, ändra inte till AHCI direkt utan du måste gå igenom en process i Windows registry för att komma in till Windows efter omstart där du växlat till AHCI-läge.

Vad jag kan se är AHCI-läget enabled.

Skrivet av mrqaffe:

Syns den i bios och vilken status har sataporten du anslutit den till ?

Ja, det gör den faktiskt! Hade bara tittat under Boot options tidigare.
Alla SATA portar är enabled, men jag kan fortfarande inte se hårddisken... Varken i diskhanteraren, utforskaren eller någon annanstans.

Varje gång jag startar datorn får jag ett promptmeddelande att Skrivbordet inte kan nås (eftersom ALLT förrutom OS är på den HDD'n ). Alla program, spel, genvägar, etc. är borta.

Visa signatur

I hide behind sarcasm because telling you to go fu*k yourself is rude in most social situations.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pullarn:

Vad jag kan se är AHCI-läget enabled.

Ja, det gör den faktiskt! Hade bara tittat under Boot options tidigare.
Alla SATA portar är enabled, men jag kan fortfarande inte se hårddisken... Varken i diskhanteraren, utforskaren eller någon annanstans.

Varje gång jag startar datorn får jag ett promptmeddelande att Skrivbordet inte kan nås (eftersom ALLT förrutom OS är på den HDD'n ). Alla program, spel, genvägar, etc. är borta.

Det låter skumt att du ser den i bios men inte diskhanteraren och att du inte kan "se skrivbordet" hur startar du diskhanteraren i så fall, från en kommandotolk ?
Beskrivningen låter konstig, kan du posta en bild på felmeddelandet ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det låter skumt att du ser den i bios men inte diskhanteraren och att du inte kan "se skrivbordet" hur startar du diskhanteraren i så fall, från en kommandotolk ?
Beskrivningen låter konstig, kan du posta en bild på felmeddelandet ?

Tyvärr inte. Eftersom i princip inga mappar kan nås (skrivbordet, hämtade filer) kan jag heller inte "spara som" på en printscreen (!!)
Det står såhär:
"Platsen är inte tillgänglig

E:\Skrivbord är inte tillgänglig. Om platsen är på den här datorn, se till att enheten eller hårddisken är ansluten eller att skivan är isatt, och försök sedan igen. Om platsen finns i nätverket, se till att du är ansluten till nätverket eller till Internet och försök sedan igen. Om platsen ändå inte går att hitta kan den ha flyttats eller tagits bort."

Aktivitetsfältet och startmenyn är kvar så jag kan nå program som inte var installerade på just den hårddisken, t.ex. Chrome. Så jag högerklickar bara på startmenynikonen och öppnar diskhanteraren.

Visa signatur

I hide behind sarcasm because telling you to go fu*k yourself is rude in most social situations.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pullarn:

Tyvärr inte. Eftersom i princip inga mappar kan nås (skrivbordet, hämtade filer) kan jag heller inte "spara som" på en printscreen (!!)
Det står såhär:
"Platsen är inte tillgänglig

E:\Skrivbord är inte tillgänglig. Om platsen är på den här datorn, se till att enheten eller hårddisken är ansluten eller att skivan är isatt, och försök sedan igen. Om platsen finns i nätverket, se till att du är ansluten till nätverket eller till Internet och försök sedan igen. Om platsen ändå inte går att hitta kan den ha flyttats eller tagits bort."

Aktivitetsfältet och startmenyn är kvar så jag kan nå program som inte var installerade på just den hårddisken, t.ex. Chrome. Så jag högerklickar bara på startmenynikonen och öppnar diskhanteraren.

Din felbeskrivning är besynnerlig för skrivbordet ligger ju normalt på c: "systemenheten" men du beskriver det som att det inte ligger på systemenheten så frågan är om du har fått nått fel i win installationen snarare än på lagringen, det att disken syns i bios pekar också åt att hårdvaran funkar men inte operativsystemet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Boota en USB-sticka med Linux Mint eller annan modern Linux, se om hårddisken hittas.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Din felbeskrivning är besynnerlig för skrivbordet ligger ju normalt på c: "systemenheten" men du beskriver det som att det inte ligger på systemenheten så frågan är om du har fått nått fel i win installationen snarare än på lagringen, det att disken syns i bios pekar också åt att hårdvaran funkar men inte operativsystemet.

Man kan flytta skrivbordets (och andra mappars sökväg) genom Egenskaper-Plats:

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Din felbeskrivning är besynnerlig för skrivbordet ligger ju normalt på c: "systemenheten" men du beskriver det som att det inte ligger på systemenheten så frågan är om du har fått nått fel i win installationen snarare än på lagringen, det att disken syns i bios pekar också åt att hårdvaran funkar men inte operativsystemet.

Jag har haft datorn och lagringen ett tag. En SSD på 110GB har jag försökt att hålla "ren" med endast OS installerat. Den andra SSD'n på 250GB var tanken att installera spel på men det räckte såklart inte i längden. Så någonstans i tiden speglade jag vissa mappar till denna HDD med 2TB lagring. Varför eller hur vet jag inte riktigt idag...

Skrivet av Pirum:

Boota en USB-sticka med Linux Mint eller annan modern Linux, se om hårddisken hittas.

Hmm kan vara värt ett försök!

Skrivet av shugge:

Man kan flytta skrivbordets (och andra mappars sökväg) genom Egenskaper-Plats:
<Uppladdad bildlänk>

Jag gjorde säkert på detta vis med några mappar.

Visa signatur

I hide behind sarcasm because telling you to go fu*k yourself is rude in most social situations.

Permalänk
Medlem

[Linux]

Skrivet av Pullarn:

Hmm kan vara värt ett försök!

Ja, jag har en Samsung 1TB HD som var helt omöjlig att få fason på. När jag efter att i dagar ha slitit mitt år med diverse Windowsprogram, ändrat i Bios, etc, bootade upp Linux för att försöka köra ddrescue eller något dök den plötsligt upp och var typ helt ok.
Kopierade över allt viktigt.

Bootade upp Windows igen. Borta. Kunde upprepas flera gånger, och det var inte bara min Windowsinstallation alltså, jag har flera olika Windows installerat och hårddisken var även svår för Bios att hitta. Så, prova Linux.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

[Linux]

Ja, jag har en Samsung 1TB HD som var helt omöjlig att få fason på. När jag efter att i dagar ha slitit mitt år med diverse Windowsprogram, ändrat i Bios, etc, bootade upp Linux för att försöka köra ddrescue eller något dök den plötsligt upp och var typ helt ok.
Kopierade över allt viktigt.

Bootade upp Windows igen. Borta. Kunde upprepas flera gånger, och det var inte bara min Windowsinstallation alltså, jag har flera olika Windows installerat och hårddisken var även svår för Bios att hitta. Så, prova Linux.

Näe... Kan inte se den i Linux Mint heller :/

Visa signatur

I hide behind sarcasm because telling you to go fu*k yourself is rude in most social situations.

Permalänk
Medlem

Jag kan inte googla mig till någon lösning och då mitt problem verkar vara åt det märkliga hållet kanske det inte finns något hopp?

Men alla andra komponenter rullar på (hittills) och då jag ska köpa en ny dator senare i mars var tanken att använda denna gamla burk som "övrig lagring".
Kan ni tipsa mig om hur jag ska göra på bästa sätt; RAID (hur många enheter isf), bara sätta i nya HDD's eller SSD's för sig, extern lagring...?
För att framtidssäkra tänker jag mig att jag behöver mellan 4-8 TB för en rimlig peng.
Då det inte ska användas för spel eller något krävande på så vis behöver det inte vara creme de la creme.

Visa signatur

I hide behind sarcasm because telling you to go fu*k yourself is rude in most social situations.