Permalänk
Medlem

val av operativ

nu har jag lyckats få tag på en "bärbar" dator ifrån 80talet med hela 3,5 mb minne... och med två färger.. svart och vit... den kommer att användas i utbildningssyfte , jag ska installera linux på den (är mao windows-tönt) nu till frågan : vilken dist/ kärna bör jag satsa på? finns självklart bara floppy och inge nätverk... så det är floppydistar som är intressanta

Visa signatur

En själ som exploderar.
vrede ställd, mot livets nerv.
Kall eld.

Permalänk
Medlem

Du kan prova Floppix (http://www.google.com).
F.ö. så är man inte tönt för att man använder Windows, utan för att man tycker det är töntigt att använda windows (IMHO).

Visa signatur

It is one thing to describe an interview with a gorgon or a griffin, a creature who does not exist.
It is another thing to discover that the rhinoceros does exist, and then take pleasure in the fact that he looks as if he didn't.
- G.K. Chesterton

Permalänk
Medlem

Decamber, tycker faktiskt inte så egentligen heller, ville bara se om det va nån som nappade

Floppix ska undersökas och granskas

/ji

Edit : har nu varit och läst om Floppix och det står att minimumkravet i ram är 16 meg, så jag testar att installera.. misstänker dock att det blir tvärstopp... så fram med fler smarta ideér nu folk

Visa signatur

En själ som exploderar.
vrede ställd, mot livets nerv.
Kall eld.

Permalänk
Medlem

nu har det uppstått ett annat problem, någon här som har ägt en Ibm Ps/2 model 7 SX nån gång? den vägrar att äta floppy... måste in i bios på den :/ finns inget om den på ibm's hemsida... de skämms nog

Visa signatur

En själ som exploderar.
vrede ställd, mot livets nerv.
Kall eld.

Permalänk
Medlem

tomsrtbt den ligger bara på 1 diskett

Visa signatur

Sempron 3100+ GF3ti200 1024MB RAM WinXP
XP1600+ "A7V8X" 512MB ram FX5200(GF5) Debian Testing (Openbox)
Acer XP1800+ (bärbar)Debian Gnome

Permalänk
Medlem

dp, kollade på den, ville sig inte alls, och den är på två diskar nu hittade en mulinux .. ska kolla vad det e nu

Visa signatur

En själ som exploderar.
vrede ställd, mot livets nerv.
Kall eld.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Sempron 3100+ GF3ti200 1024MB RAM WinXP
XP1600+ "A7V8X" 512MB ram FX5200(GF5) Debian Testing (Openbox)
Acer XP1800+ (bärbar)Debian Gnome

Permalänk

Tror ärligt talat att du inte kommer få igång en kernel på 3,5 MB RAM, om du inte kör 2.0 eller 2.2-träden. Eventuellt µlinux, som är någon bantad version menad för handdatorer och motsvarande.

W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av technognu
nu har det uppstått ett annat problem, någon här som har ägt en Ibm Ps/2 model 7 SX nån gång? den vägrar att äta floppy... måste in i bios på den :/ finns inget om den på ibm's hemsida... de skämms nog

Bios på PS/2 maskiner är lite lurigt, man måste (på de flesta modeller iaf) använda en systemdiskett för att kunna ändra i Bios. Dessa har gått att ladda ner från IBM's hemsida, om det går nu vet jag ej. Tyvärr är IBM's sidor jobbiga att hitta saker på, man får leta länge ibland.

Har inte använt någon model 7 sx och vet inget om dem tyvärr, men har erfarenhet från andra PS/2 modeller som t.ex. model 30,50, 55, 57, 70 samt några till som jag inte kommer ihåg nummret på.
De med modellnummer 50 (gäller stationära) och uppåt har mca-bus och det kan ställa till problem med linux, dessutom har vissa serier lustiga kontrollerkort för floppy och hårddiskar som inte fungerar i linux.

De första PS/1 burkarna hade DOS i ett rom-minne vilket gjorde dessa omöjliga att uppgradera, tror inte de boota disketter ens, men jag kommer inte ihåg (var ju nästan 15 år sen dessa burkar kom).

Kolla om din burk har DOS i rom, i så fall så kan du nog glömma allt av os-byte heter.

Dessutom är 3.5 meg minne väldigt lite att köra linux på, det finns kärnor som är väldigt nerbantade och kan funka, har för mig jag har läst en guide på hur man bantar sin kärna och hur man ska gå till väga för att installera linux på burkar med 2-3 meg minne men jag vet tyvärr inte vart.

Som vanligt är väl tipset att googla runt och se om du hittar någon relevant information.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem

hum.. floppyfw tyckte inte om att det va en 386a iaf.. men så långt kommer man att han loadar kärnan.. så jag ser inga större "problem" (mer än 3 mb ram och monokrom bildskärm ;P)

Visa signatur

En själ som exploderar.
vrede ställd, mot livets nerv.
Kall eld.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av technognu
Decamber, tycker faktiskt inte så egentligen heller, ville bara se om det va nån som nappade

Bra, då slipper jag ta mig till Karlstad med laserpistol och skäggyxa.

OT, kolla här om du hittar något som inte tidigare nämnts: http://freshmeat.net/browse/1013/?topic_id=1013.

Visa signatur

It is one thing to describe an interview with a gorgon or a griffin, a creature who does not exist.
It is another thing to discover that the rhinoceros does exist, and then take pleasure in the fact that he looks as if he didn't.
- G.K. Chesterton

Permalänk
Hedersmedlem

Nu ska man kanske inte vara sådan, men är det inte onödigt svårt att köra linux på en så begrensad burk när man kör det för första gången? Det är nog svårt i början på en dator som generic funkar på.

Visa signatur

motor.holy.se - Projekt "Tüsk MiniJänk med Engelsk V8"
"Bingolotto, till och med Loket har trötnat" - Loesje
"Och jag som trodde att världens häftigaste moderator inte existerade!" - Robbster

Permalänk
Medlem

bara lite fort.. Slackware vill ha minst 4mb ram.. men lär gå in på mindre också

Permalänk
Medlem

är det någon av dom här floppydistarna som kommer out-of-the-box med dhcpcd och ssh-klient?

Permalänk
Medlem

Qaztaz: det är väl iofs så att sporten är att få linux att boota på datorn, inte att göra något vettigt med den

Visa signatur

Björn

Permalänk
Medlem

Jag har kört in debian på en 386:a med 4 Mb i RAM på en gång och jag kan säga att det var en fet bedrift. Så inte för att låta negativ men jag tror inte du kommer att lyckas sådär jättebra.

Visa signatur

"People who invent random theories which only defend the vendor must have
been beaten as children. Beaten with sticks."
- Theo de Raadt