Hjälp med strömförsörjning för GTX 1070TI

Permalänk
Medlem

Hjälp med strömförsörjning för GTX 1070TI

Försöker få igång ett beg. grafikkort jag har köpt, "MSI Geforce GTX 1070 TI AERO 8GB". Kortet tar strömförsörjning via en 8-stifs kontakt (PCI-e) och drar max 180W.

Datorn är en Dell Precision T5810 med en power supply "D01T" på 685W, vilket bör vara tillräckligt för att driva grafikkortet. Här ser man hur PSUn ser ut:
https://www.dell.com/support/kbdoc/en-us/000140822/dell-preci...

Problemet är att jag har 2 st kablar med 6 stift vardera, men ingen med 8 stift. Läste att man kan köpa en adapter för att konvertera 6->8 stift, eller göra en själv. Jag valde att göra en själv, jag använde då en av de 6-stiftiga kablarna och kopplade till 2 extra stift. Dessa 2 extra stift kopplade jag till ett av de jordade stiften på den 6-stiftiga kabeln. Här skiljde det sig jämfört med den guiden jag följde, nämligen att man i guiden kopplade de 2 extra stiften till varsitt jordade stift och inte till samma. Kortet verkar gå igång, men jag får ingen bild! Kan detta vara orsaken till att jag inte får bild?

Ska jag utgå från att grafikkortet är trasigt även om säljaren säger att det fungerar, eller kan jag göra mer? Det enda jag kan tänka mig vara skit bakom spaken är ifall de 2 extra stiften bör kopplas till varsitt jordade stift, annars vet jag inte vad mer man kan göra?

Permalänk
Medlem

Hmm, ingen expert men så vitt jag vet bör inte det du beskriver skapa det problemet. Dock kan jag ifall du vill skicka en pcie adapter mot brevpeng för att testa.

Permalänk

Skulle säga att det nog är mer troligt att kortet inte är kompatibelt med datorn eller att kortet kort och gott är trasigt.

Vill minnas att kort nyare än typ 700 serien eller nått behöver en viss funktion i moderkortets bios för att kunna fungera.

Sen skulle jag verkligen avråda från att dra 180w från en kontakt gjord för 75W...

Eller menade du att du gjorde en 8pinnare som drar ström från bägge 6pin kontakterna?

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

De två extra stiften på 8-pin vs 6-pin är jord, så elektriskt sett är det korrekt. Däremot är det kanske inte så bra att koppla så eftersom de två extra stiften är där för att sprida ut strömmen på fler stift, eftersom en 8-pin (150W) är specad för dubbelt så hög effekt som 6-pin (75W). Men det borde som sagt fungera, i alla fall tills adaptern brinner upp.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Ni är bäst
Samtliga kablar, inkl. för de 2 extra stiften, är av tjocklek AWG18 och bör därför klara av att leverera effekten utan att brinna upp. Jag har även kollat så att jag har 3st gula kablar på kontakten (+12v) och inte 2 st som det är på vissa, vilket enligt nätet då lämpar sig bra för att köra den högre effekten. Det har suttit ett annat äldre PCI-e kort på samma plats tidigare, därför är jag tveksam om det är någon inställning i bios som ställer till det, men ska undersöka det.

Som flera av er är inne på så borde jag oavsett kunna få ut en bild, även om kablarna skulle ha varit för klena.
Låter som att jag behöver prova med en "riktig" adapter, fungerar inte det så lutar det starkt åt att det är kortet det är fel på då...

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Hmm, ingen expert men så vitt jag vet bör inte det du beskriver skapa det problemet. Dock kan jag ifall du vill skicka en pcie adapter mot brevpeng för att testa.

Åh, så snällt av dig! Ja tack, tar jättegärna emot en adapter, meddela bara vart och hur mycket jag ska swisha
Tack snälla för detta!