Jag har problem med mitt grafikkort (Zotac Geforce RTX 3080) som jag tyvärr inte tror det finns någon räddning på.
Har använt grafikkortet i exakt 2 år. Men nu när jag startar datorn med mitt 3080 i så lyser VGA-lampan på moderkortet vitt. Precis samma sak händer när jag sätter i kortet i frugans dator (med stark PSU som klarar av att driva kortet) där varenda komponent är annorlunda förutom själva grafikkortet och att det är ett likadant moderkort (TUF GAMING Z690-PLUS WIFI D4).
Ingenting låter och alla fläktar snurrar på som det ska. Men VGA-lampan lyser starkt vitt och man får ingen bild.
Det utesluter i princip allt annat förutom att något är galet med själva grafikkortet. Lyckas inte hitta något vettigt för just min situation när jag googlar på det, då i princip alla andras fel löser sig och ingen kommer så långt som att testa i en annan dator för att få samma fel igen.
Finns det något jag kan göra på egen hand? Grafikkortet är tyvärr köpt i Japan så garanti och liknande är både krångligt och dyrt.
Du får vid Q-LED men inte en grön/gul för boot? Om det inte funkar i frugans dator kan det vara dött av valfri orsak.
Får du grön/gul LED om du startar utan kortet?
Det blinkar grön/gul precis vid boot först och sen går den över till att lysa helt vitt.
Har testat i ytterligare en ny dator nu som har ett helt annat moderkort (och allt annat annorlunda också) och samma fel där, så det är absolut grafikkortet det är något fel på.
Har provat att blåsa ur det med tryckluft och rengöra kontaktstiften med isopropylalkohol men inget ger liv i kräket längre. Den snurrar på utan en tanke på att spotta ur sig bild eller ta kontakt med moderkort oavsett modell.