Permalänk
Medlem

desiccant för 3d filament

var köper man desiccant utan att bli ruinerad? inom eu är ju lämpligast och helst den återanvändbara orangea.

edit: det blev denna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FLuca:

var köper man desiccant utan att bli ruinerad? inom eu är ju lämpligast och helst den återanvändbara orangea.

1. Vad är det?
Min sökning på nätet säger att det är typ silikagel, dvs nåt som suger åt sig fukt?

Så. 2. Varför tror att du behöver det? Jag har haft 3d-skrivare i snart 2år och inte ännu sett behovet av att hålla filament torrare än det är.

Men ok.
Behöver du torka, så kan en frukt/svamp-tork fungera.

Behöver du nåt som suger fukt, silikagel då. Finns säkert nåt varumärke, annars får du köpa en massa billigt där man får med dem? kanske finns i bulk på amazon.
Funderar på om torrboll skulle kunna vara ett alternativ. Big no-no i vapenskåp, men för att torka filament?

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Sötast

Finns på amazon för nån hundring per kilo om jag inte minns helt fel?

Jag har plockat allt mitt från unboxing av servrar, det kommer hyfsat stora säckar med servrar xD

Skrivet av mrTLU:

1. Vad är det?
Min sökning på nätet säger att det är typ silikagel, dvs nåt som suger åt sig fukt?

Så. 2. Varför tror att du behöver det? Jag har haft 3d-skrivare i snart 2år och inte ännu sett behovet av att hålla filament torrare än det är.

Men ok.
Behöver du torka, så kan en frukt/svamp-tork fungera.

Behöver du nåt som suger fukt, silikagel då. Finns säkert nåt varumärke, annars får du köpa en massa billigt där man får med dem? kanske finns i bulk på amazon.
Funderar på om torrboll skulle kunna vara ett alternativ. Big no-no i vapenskåp, men för att torka filament?

Det är inget nytt fenomen direkt. Filament suger åt sig fukt ifrån omgivningen, fukten binds i filamentet och sedan när du skriver blastar filamentet med 230C värme så skapas det ånga vilket kan påverka utskriftskvaliteten negativt.

Om du tar ett filament med fingertopparna med båda händerna och gör en snärtande snabb knäckande rörelse så märks det väldigt ofta på materialet hur fuktigt det är då fuktan gör det mer sprött.

Dvs en rulle med låg fukthalt böjs och en rulle med hög fukthals knäcks då det är sprött.
Sedan är ju såklart material ålder etc en faktor, men menar då ifrån samma rulle!

Har man t.ex att filament som tidigare gett bra resultat men nu är stringy eller lämnar fula ytor så kan man torka det i ugn eller på skrivaren och sedan fungerar det bättre igen!

Permalänk
Medlem

Jag köpte en eSUN eBox Lite som funkade bra för att torka filamentet med. Under 400 kr.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Inaktiv

Kattsand funkar och kostar billigt.
Se test-

Permalänk
Medlem

Som sagt kattsand av silikageltyp (med den lätta halvgenomskinliga vita krossen och ofta med blå pärlor/kross iblandat)

In i ugn i någon cm-lagertjocklek på en plåt i 120-130 grader C under ett par timmar och gärna med en liten glipa på ungsluckan så att den fuktiga varma luften byts ut hela tiden till dito torrare luft.

När man är klar hälls över i glasburk med plåtlock typ äppelmosburkar eller salt-gurke burkar - se till att dra till plåtlocket tätt och det kan sedan förvaras lång tid tills det behövs.

Redan använd torkmedel av ovanstående typ kan återtorkas ett flertal gånger i ugnen, men färre gånger ju varmare temperatur de har torkats vid då kornen har tendens att spricka sönder till mindre korn hela tiden och upptagningsförmåga av fukt minskar kraftigt.

För torrare silikagel (under 1% Rh) kan man köra varmare till typ 170-180 grader C om silikagelen har blå pärlor eller kross inblandat - med lite omröring då och då och när de blåa kornen/krosset blir först lila och sedan börja blekna mot rosa så är det dags att ta ut den het och sedan raskt hälls över till torr till typ 50 grader C förvärmd glasburk, och snabbt lock på och draget tätt, då har man efter det silikagel som är nära 0 % Rh när det har svalnat. När den lila/rosafärgade kornen åter har blivit blådaskiga igen utan märkbar röd komponent i färgen så har fukthalten gått över 1% Rh igen.

Jag har använt detta för att torka gaser för ett antal år sedan och då ville jag ha under 1% Rh (vilket ger mindre än 10 ppm fukt i tex. R134a när det kondenserats till vätska) och lärde mig beteendet när det parallellmättes med Honywells analoga HIH2000 hygrometrar (en av de få som går ned helt rakt till 0% Rh utan att kurvan krokar av långt innan dess¹ och jag kalibrerade dess Rh 0 % punkt mot typ 1*10⁻⁵ mBar absoluttryck vakuum för att vara säker på att det inte kan mäta med minus-värde för Rh och med detta kan lita hyfsat på att när det är visar spänningen för motsvarande 0.0 i Rh så är det mindre än 0.1 % i Rh).

---

Man skall komma ihåg att torkmedel som har varit öppnade en tid eller legat länge i lager i plastpåsar och plastburkar är värdelösa för torrhet under 30-40% Rh (halvtorr rumsluft) om de inte ungstorkas igen². Skall man under 1% Rh så räcker det med enstaka minut öppentid i förpackningen (tänk på hur fort en iskall läsk immar eller en fryst vara frostar när det tas ut kyl/frys sommartid - en torkmedel på mindre än 1% Rh suger fukt ur luft i betydligt högre takt än tex. nyss uttagna frysta varorna) för att förstöra torkmedels-satsen (dvs inte längre uppnå önskad torrhet) och helt omöjligt att få till så torrt över tid i förpackningar om det inte levereras i svetsade aluminiumfolierade förpackningar, att de är nytillverkade och att det verkligen är vältorkat av leverantören...

Fukt kryper igenom plasten i plastpåsar, plastbägare och andra icke-metall behållare med stor yta (då själva plasten innehåller märkbar del av fukten) och gör att den torra silikagelen ganska snart blir värdelös om man vill ha riktigt låga Rh-nivåer. - därav att värmetorkad silikagel förvaras i glasburk med plåtlock - väl tilldraget och tätt.

Skall man ha det riktigt torrt så får man göra det själv och själv har jag gått så långt att jag har torkat och vakumsugit silikagel vid typ 180 grader C samtidigt i ugn till vakunmivå under 0.1 mBar absoluttryck... - då skall man inte greppa granulatet med näven efteråt då skinnet torkar, blir hårt och lätt spricker där kornen legat mot huden när man sedan rätar ut handen och det bara på 30 sekunder och man känner värmen i silikagelen av kapillärkondensationen när den hårt drar ur fukten ur skinnet... fråga inte hur jag vet det...

¹ de billigare elektroniska hygrometrarna brukar stanna av vid 25 - 20% Rh och sedan händer inget mer även om luften är betydligt torrare än så.

² det har visat sig att silikagel i form av kattsand är bättre för ungstorkning vid högre temperatur än påsarna med torkpärlor som vanligtvis följer med elektronik - då sistnämnda har en massa konstiga saker påprejat på sig (dammbindmedel??) som blir svart och kolfärgat och torkmedlet efter det har tveksam funktion när det torkas i temperaturer över 120 grader C

Permalänk
Medlem
Skrivet av FLuca:

Köpte för första gången för ett antal år sen ifrån tradera men säljaren verka inte finnas kvar. så när jag nyligen köpte en Bambu Lab P1S så gick jag lite overkill och köpte 3 Kg silica gel ifrån amazon. är exakt denna jag köpte och funka fint för mig.
https://www.amazon.de/dp/B00NPCZFBY?psc=1&ref=ppx_yo2ov_dt_b_...

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/ASUS PRIME Radeon RX 9070 OC 16GB/Corsair SF750 Platinum/Kingston Fury Beast 2x16GB 3600MHz CL18/

Permalänk
Medlem

Kommer silikagelen i genomskinliga plastförpackningar från amazon och inte aluminiumfolirad och svetsad förpackning så är den inte speciellt torr utan behöver torkas i ugn först, med andra ord är det inte annorlunda med den silikagelen man köper på amazon än den som köps på lokala konsum och ICA-handeln under varugruppen 'kattsand' - gäller bara att identifiera rätta påsarna med den lätta, halvgenomskinliga vita krossade granulatet...

Även dolomitleran (klumpande kattsand) kan användas som torkmedel när kraven på låg Rh inte är så hög om det först torkas strax över 100 grader C i ugn. Dolomitleran används också i de billigare versionerna av torkpåsar som ibland kommer med elektronik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Finns på amazon för nån hundring per kilo om jag inte minns helt fel?

jag har dammsugit amazon och jag hittar ingenting för nån hundring för ett kilo. du får gärna länka.

Skrivet av Jumpcut:

Jag köpte en eSUN eBox Lite som funkade bra för att torka filamentet med. Under 400 kr.

jag har redan en tork, detta är för förvaring.

Skrivet av anon150406:

Kattsand funkar och kostar billigt.

jag tänker inte hälla kattsand i en maskin för fem tusen.

760 spänn?! jag tänkte kanske någonstans 2-300.

Permalänk
Medlem

Vilka mängder behövs?

Det finns ju t.ex. återanvändbara silika-gel-påsar från Pingi som säljs bland annat av Mekonomen. Men priset per kilo är kanske inte bra.

Exempel:
300g för 150 kr: https://www.mekonomen.se/bilavfuktare-300g-pingi-11163040
2x500g för 234 kr: https://www.mekonomen.se/dubbelpack-pingi-11668467

Permalänk
Sötast
Skrivet av FLuca:

jag har dammsugit amazon och jag hittar ingenting för nån hundring för ett kilo. du får gärna länka.

Ahh :/ kanske det blivit dyrare eller så är minnet off. Det är nog ett par år sen jag kollade

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Eller https://handla.ica.se/produkt/1397533 för runt 140 kr i en butik nära dig - denna är dessutom i lite grövre granulat, nackdelen är att den inte är indikerande när den blir för fuktig.

Båda behöver torkas/genereras i ugn innan om man skall ha det riktigt torrt och vara torkande (dvs Rh << 20%) av fuktigare material och inte bara kompensera för fuktnivåväxlingar som en buffert.

Vid 20% Rh så är det typisk ca 11 % av vikten av silikagelet bestående av adsorberad vatten.

gul-orange-färgen med infärgning med metyl-violett (10B) har en färgskiftesövergång från gul/orange via grönt till blått med mitten vid 10% Rh +/- 6% - dvs. skiftet påbörjas smygande vid 4% Rh och avslutas vid 16% Rh - koboltsaltinfärgad silikagel har ungefär samma indikatorområde mellan blå mot rosa och till sist grå vid ökad fukthalt. I praktiken säger man att färgskiftet skett vid runt 15% Rh.

Båda använder sig av mekanism att de har en typ av färg när de är protoniserad för att det saknas fri vatten innan alla porers ytan i silikagelmassan har beklätts med en första lager med H2O-molekyler på kiseloxidytorna (och är i området 0-1% Rh) och när det fins så mycket 'fritt' vatten (dvs. från när andra lagret vattenmolekylerna bekläder insidan av porernas ytor av kapillärkondensation att de kan deprotoniseras/protolyseras (dvs. släpper lös en H⁺ i form av H3O-jon)⁺ så ändras färgen¹

koboltsaltinfärgad silikagel används numera bara industriellt då kobolt-metallsalter kan vara problematiska ur giftighetssynpunkt om det tex. äts (läs barn) och bör inte gå in i vanliga hushållsavfallshanteringen, men tål värme och kemisk misshandel på annan nivå än tex. metyl-violett utan att riskera att blekas.

Metylviolett har en biologisk nedbrytningsskedja med svampar (bla. vitmögelsvamp i trä) och bakterier, bleks av sol och bryts ned ganska enkelt med väteperoxid eller natriumhypoklorit-lösning.

¹Metylviolett 10B är också en pH-indikator för starkt sura lösningar med omslag i området pH 0 -1.6 - av samma skäl med protonisering för gul vid starkt surt och protolys/deprotonisering för blå vid mindre stark surhet.

tabell över olika torkmedels vatteninnehåll gentemot aktuell Rh i luft kan man finna här: https://www.sorbentsystems.com/desiccants_charts.html

- att komma ihåg är att sorbenter är inte speciellt temperturkänsligt under sin 'kritiska' temperatur och håller Rh stabil från typ rumstemperatur till bra många minusgrader - av den anledningen används sorbent-avfuktare i kallare miljöer där isbildning med kondensavfuktning skulle bli stort problem.

Permalänk
Medlem

Protip: tycker man indikerande silicagel är för dyrt att använda rätt av, så finns snikvarianten att blanda en mindre mängd i ickeindikerande silicagel. Det räcker med några granuler här och där typ, säg en procent eller två inblandning om man nu ska dra en siffra ur röven.

Till torkning av filament finns ingen anledning att använda något annat än modern orange/grön-indikerande silicagel. Relativt ogiftig, och tycker den är tydligare. Det är väl dessutom svårt att få tag i äldre tiders koboltkloridvarianter idag.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Med industrikontakter inom kemi och teknik så är det fortfarande möjligt att köpa koboltsaltinfärgad silikagel - men det som går mot konsument så är det idag mer eller mindre helt utfasat - men bara för så 'sent' som 10 år sedan så kunde man hitta enstaka blå koboltklorid-indikatorpärlor (som inte syntes förrän när man torkat kudden i ugn) inblandat i färglös silikagel i olika tork-kuddar som följde med typiskt förpackningar av elektronik. Det hela 'förvärrades' ofta av att man hade inblandade falska blåa pärlor som inte ändrar färg oavsett fuktnivå av någon orsak.

Och själv har jag något kilo koboltkloridinfärgad silikagel liggande för en vacuum desiccator, för man torkar inte vatten med vakumpumpning då det skulle bli oerhörda mängder volym som måste pumpas per gram vatten utan man tar bort luften runt varan som skall torkas, för att fukten fortare skall sugas upp av torkmedlet under genom galler utan hinder strömmningsmässigt av en massa luftmolekyler på vägen (eller kylbafflar modell väldigt stora när man pratar om industriell frystorkning) - vattenrik vara som torkas blir snabbt väldigt kall när vattnet och sublimation från isen när vattnet har fryst kort stund senare avdunstar fort och har man inte tillskottsvärme som värmer varan under torkning så kan det ta rätt lång tid att få det helt torrt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FLuca:

jag tänker inte hälla kattsand i en maskin för fem tusen.

Kristall-kattsand är exakt samma material som du har i såna där silica-påsar. Kostar 50kr kilot och är du orolig för damm så lägg i ett gammalt örngott.