Som sagt kattsand av silikageltyp (med den lätta halvgenomskinliga vita krossen och ofta med blå pärlor/kross iblandat)
In i ugn i någon cm-lagertjocklek på en plåt i 120-130 grader C under ett par timmar och gärna med en liten glipa på ungsluckan så att den fuktiga varma luften byts ut hela tiden till dito torrare luft.
När man är klar hälls över i glasburk med plåtlock typ äppelmosburkar eller salt-gurke burkar - se till att dra till plåtlocket tätt och det kan sedan förvaras lång tid tills det behövs.
Redan använd torkmedel av ovanstående typ kan återtorkas ett flertal gånger i ugnen, men färre gånger ju varmare temperatur de har torkats vid då kornen har tendens att spricka sönder till mindre korn hela tiden och upptagningsförmåga av fukt minskar kraftigt.
För torrare silikagel (under 1% Rh) kan man köra varmare till typ 170-180 grader C om silikagelen har blå pärlor eller kross inblandat - med lite omröring då och då och när de blåa kornen/krosset blir först lila och sedan börja blekna mot rosa så är det dags att ta ut den het och sedan raskt hälls över till torr till typ 50 grader C förvärmd glasburk, och snabbt lock på och draget tätt, då har man efter det silikagel som är nära 0 % Rh när det har svalnat. När den lila/rosafärgade kornen åter har blivit blådaskiga igen utan märkbar röd komponent i färgen så har fukthalten gått över 1% Rh igen.
Jag har använt detta för att torka gaser för ett antal år sedan och då ville jag ha under 1% Rh (vilket ger mindre än 10 ppm fukt i tex. R134a när det kondenserats till vätska) och lärde mig beteendet när det parallellmättes med Honywells analoga HIH2000 hygrometrar (en av de få som går ned helt rakt till 0% Rh utan att kurvan krokar av långt innan dess¹ och jag kalibrerade dess Rh 0 % punkt mot typ 1*10⁻⁵ mBar absoluttryck vakuum för att vara säker på att det inte kan mäta med minus-värde för Rh och med detta kan lita hyfsat på att när det är visar spänningen för motsvarande 0.0 i Rh så är det mindre än 0.1 % i Rh).
---
Man skall komma ihåg att torkmedel som har varit öppnade en tid eller legat länge i lager i plastpåsar och plastburkar är värdelösa för torrhet under 30-40% Rh (halvtorr rumsluft) om de inte ungstorkas igen². Skall man under 1% Rh så räcker det med enstaka minut öppentid i förpackningen (tänk på hur fort en iskall läsk immar eller en fryst vara frostar när det tas ut kyl/frys sommartid - en torkmedel på mindre än 1% Rh suger fukt ur luft i betydligt högre takt än tex. nyss uttagna frysta varorna) för att förstöra torkmedels-satsen (dvs inte längre uppnå önskad torrhet) och helt omöjligt att få till så torrt över tid i förpackningar om det inte levereras i svetsade aluminiumfolierade förpackningar, att de är nytillverkade och att det verkligen är vältorkat av leverantören...
Fukt kryper igenom plasten i plastpåsar, plastbägare och andra icke-metall behållare med stor yta (då själva plasten innehåller märkbar del av fukten) och gör att den torra silikagelen ganska snart blir värdelös om man vill ha riktigt låga Rh-nivåer. - därav att värmetorkad silikagel förvaras i glasburk med plåtlock - väl tilldraget och tätt.
Skall man ha det riktigt torrt så får man göra det själv och själv har jag gått så långt att jag har torkat och vakumsugit silikagel vid typ 180 grader C samtidigt i ugn till vakunmivå under 0.1 mBar absoluttryck... - då skall man inte greppa granulatet med näven efteråt då skinnet torkar, blir hårt och lätt spricker där kornen legat mot huden när man sedan rätar ut handen och det bara på 30 sekunder och man känner värmen i silikagelen av kapillärkondensationen när den hårt drar ur fukten ur skinnet... fråga inte hur jag vet det...
¹ de billigare elektroniska hygrometrarna brukar stanna av vid 25 - 20% Rh och sedan händer inget mer även om luften är betydligt torrare än så.
² det har visat sig att silikagel i form av kattsand är bättre för ungstorkning vid högre temperatur än påsarna med torkpärlor som vanligtvis följer med elektronik - då sistnämnda har en massa konstiga saker påprejat på sig (dammbindmedel??) som blir svart och kolfärgat och torkmedlet efter det har tveksam funktion när det torkas i temperaturer över 120 grader C