Utvecklare förbereder för PS5 Pro-lansering

Permalänk
Skrivet av Leiri:

Hur vet vi att PS5 pro är det? Rykten? Står ingenting i artikeln om prestanda. Och PS5 pro kommer utnyttja FSR för att uppnå dess FPS/Res goal.

Återigen så vill du inte berätta vilka studior som stödjer PS5, 4 år och cirka 5 spel.

Rykte säger 33 Tflops av spel prestanda som apu, så förmodligen kraft som en 4060 snarare pga dålig cpu och adaptiv upplösning.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av anon313978:

Utan operativsystem? Kylning? Utan mus och tangentbord? Eller kontroller? Och En PS5 kommer väl inte i delar? Det blir minst två tusen till...Jag slängde ihop ett på måfå på inet. Det är absolut inte billigast. Men det är närmare den verkliga kostnaden än ditt förslag: https://www.inet.se/datorbygge/b1538224/ps5-ekvivalent

Ser du inte att det är glädjekalkyl deluxe? Men en sådan jämförelse haltar såklart eftersom man kan använda PC till mer än spel. Men SKA man jämföra rakt av kan aldrig PC bli billigare.

Om man tänker efter lite så inser man kanske att det är en omöjlig ekvation att få en billigare PC. Sony drar in sina pengar främst på mjukvara. För att sälja mjukvara måste Sony leverera hårdvaran relativt billigt. Vinstmarginalen i hårdvaran blir mycket låg. Sony kan också genom sin storlek pressa inköpspriserna för komponenterna. Du som konsument har naturligtvis inte lika goda möjligheter att få komponenterna billigare än Sony. Tillverkarna av komponenter har inte försäljning av mjukvara att backa upp låg vinstmarginal för hårdvara. Därför måste komponenterna som säljs till vanliga konsumenter göra en större vinst.

Först och främst är Windows gratis att köra, man kan inte byta bakgrundsbild och lite annat krins krams.

TK+ MUS kan man köpa för 200kr kitt på Elgiganten.
Det är ju inte så att konsolspelare är speciellt kräsna.

Och varför kan man inte bygga ihop själv? Konstigt argument. Min poäng var att samma prestanda kostar liknande på PC.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon313978:

Jag har sett exempel där youtuber har lyckats med att bygga en PC för 500 dollar, men med begagnade komponenter. Så jämförelsen blir ju inte så lite missvisande. Det går att få tag i ett begagnad PS5 för drygt 3000 sek.

Med PS5 Pro kommer detta bli ännu värre. Lycka till med att bygga en PC som presterar ungefär som RTX 4070 för 7000 sek.

Rättelse efter lite Google-sök: PS5 Pro kommer snarare ungefär motsvara RTX 4070ti/4080. Good luck med att bygga en så kraftfull pc för 8000 sek. Med eller utan begagnade komponenter.

Jag såg en video där någon gjorde det för $500 utan begagnat men han glömde att inkludera en del saker, matchar inte prestandan rakt av eftersom en dedikerad spelmaskin utnyttjar sakerna annorlunda, samt att PS5 har en egen lagringslösning som är mycket snabbare än en billig SSD, och sedan får man komma ihåg att amerikanska priser är utan moms.

Jag avvaktar med att se vad Pro får för officielle specs och pris innan jag gör en jämförelse där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Först och främst är Windows gratis att köra, man kan inte byta bakgrundsbild och lite annat krins krams.

TK+ MUS kan man köpa för 200kr kitt på Elgiganten.
Det är ju inte så att konsolspelare är speciellt kräsna.

Och varför kan man inte bygga ihop själv? Konstigt argument. Min poäng var att samma prestanda kostar liknande på PC.

Jag skulle snarare uttrycka att det finns sätt att köra Windows gratis eftersom användarvillkoren kräver att du skaffar en licens, så det är inte tillåtet att bara använda det gratis.

Att jämföra tangentbord och mus för 200 kr med DualSense känns inte speciellt seriöst. Det funkar väl om personen köper PC:n för att spela spel med kontroller och därmed inte interagerar så mycket med de andra kontrolldonen. DS hyllades ju som en av de större anledningarna till att köpa konsolen när den kom så det är knappast så att ingen bryr sig om kontrollers (vilket man också ser i fanboy-krigen där de argumenterar vilken som är bäst).

Såklart blir dock prestanda billigare och billigare så olika brytpunkter kommer alltid att komma. Till slut har vi mobiltelefoner med samma kraft som en given konsol.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ratbongo:

Jag såg en video där någon gjorde det för $500 utan begagnat men han glömde att inkludera en del saker, matchar inte prestandan rakt av eftersom en dedikerad spelmaskin utnyttjar sakerna annorlunda, samt att PS5 har en egen lagringslösning som är mycket snabbare än en billig SSD, och sedan får man komma ihåg att amerikanska priser är utan moms.

Jag avvaktar med att se vad Pro får för officielle specs och pris innan jag gör en jämförelse där.

”utan moms”, ”glömde att inkludera en del saker”

Permalänk
Medlem

Rykte säger 33 Tflops av spel prestanda som apu, så förmodligen kraft som en 4060 snarare pga dålig cpu och adaptiv upplösning.

Nej det funkar inte så. GPUn blir inte sämre av att CPUn har begränsad prestanda.

Dålig adaptiv upplösning?

Pro lär garanterat ge ett steg upp i prestanda ijmf med 4060. 4060 är snarare ett alternativ för den dom vill bygga en PC som matchar bas-PS5 (+fördelarna DLSS drar med sig - om nu inte 8GB ställer till det för vissa titlar i framtiden):
https://www.eurogamer.net/digitalfoundry-2024-amds-radeon-rx-...

Citat:

What's fascinating is that between the RX 6700, RTX 2070 Super and RTX 4060, we essentially get products that are all within the ballpark of the kind of performance delivered by the PlayStation 5.

Permalänk
Skrivet av ipac:

Nej det funkar inte så. GPUn blir inte sämre av att CPUn har begränsad prestanda.

Dålig adaptiv upplösning?

Pro lär garanterat ge ett steg upp i prestanda ijmf med 4060. 4060 är snarare ett alternativ för den dom vill bygga en PC som matchar bas-PS5 (+fördelarna DLSS drar med sig - om nu inte 8GB ställer till det för vissa titlar i framtiden):
https://www.eurogamer.net/digitalfoundry-2024-amds-radeon-rx-...

Såklart gpu'n får sämre prestanda om cpun håller tillbaka den... Se 4090 i 1080p.

PlayStation kör mycket i 720p med uppskalning.
Sen delar den ram så är väl fortfarande delat 16gb

Vanilla ps5 har 10Tflops alla dina val har högre tflops

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Såklart gpu'n får sämre prestanda om cpun håller tillbaka den... Se 4090 i 1080p.

4090 och 1080p...PS5-spel är normalt inte CPU-begränsade.

Oavsett så kan du inte peka på CPU-prestanda och därigenom "generellt degradera" GPU-prestandan. Det är ett grovt feltänk.

Citat:

PlayStation kör mycket i 720p med uppskalning.

Mycket... Kan du lista fler än säg 2 spel?

Citat:

Sen delar den ram så är väl fortfarande delat 16gb

Ja. Vad har det med saken att göra?

Citat:

Vanilla ps5 har 10Tflops alla dina val har högre tflops

Suck. Släpp TFlopsen och läs artikeln.

Permalänk
Skrivet av ipac:

4090 och 1080p...PS5-spel är normalt inte CPU-begränsade.

Oavsett så kan du inte peka på CPU-prestanda och därigenom "generellt degradera" GPU-prestandan. Det är ett grovt feltänk.

Mycket... Kan du lista fler än säg 2 spel?

Ja. Vad har det med saken att göra?

Suck. Släpp TFlopsen och läs artikeln.

Skull n bones, averum Är 540p med performance mode?

Och varför skall man inte mäta tflop för gaming som prestanda mätare?
Apu har alltid bottleneck med cpu...

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Jag tror snarare att det är du som är putt för att en PS5 Pro matchar din Asus Tuf 4070 Ti i ren prestanda. Är det vad det handlar om? Är det så är det larvigt. Din GPU blir inte sämre för att PS5 Pro blir lika bra. Det måste vara det eftersom det du säger är nonsens. Går du på mellanstadiet?

Det finns för- och nackdelar med båda plattformarna. Att hävda att det bara finns fördelar med PC är ju verklighetsfrämmande. Kolla 3:01 i det här klippet: https://www.youtube.com/watch?v=JJlK5rAHO7Y&t=191s

Permalänk
Viking
Skrivet av ipac:

Om GTA6 stannar på 30 fps så beror det på bristande CPU-prestanda. Och Pro kommer inte göra nån skillnad i så fall eftersom den har snarlik CPU-prestanda.

Hur kan du vara så säker på detta?
Att en Zen 2-processor (eller vad som nu används) inte skulle klara att hålla över 30 fps känns osannolikt.
Däremot att GPU:n inte skulle klara 60 fps i ett grafiktungt GTA 6 känns rimligare imo.

Men du verkar väldigt säker.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Viking

Det där är ju helt fel. Samtliga APU:er från AMD har varit begränsade av sina få grafikkärnor. T.ex. så presterar 5700G extremt mycket bättre med ett 4090 än integrerade grafikkretsen.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Det där är ju helt fel. Samtliga APU:er från AMD har varit begränsade av sina få grafikkärnor. T.ex. så presterar 5700G extremt mycket bättre med ett 4090 än integrerade grafikkretsen.

Jo men om du kör den med Apu så bottleneckas den av sig själv....

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av anon313978:

Jag tror snarare att det är du som är putt för att en PS5 Pro matchar din Asus Tuf 4070 Ti i ren prestanda. Är det vad det handlar om? Är det så är det larvigt. Din GPU blir inte sämre för att PS5 Pro blir lika bra. Det måste vara det eftersom det du säger är nonsens. Går du på mellanstadiet?

Det finns för- och nackdelar med båda plattformarna. Att hävda att det bara finns fördelar med PC är ju verklighetsfrämmande. Kolla 3:01 i det här klippet: https://www.youtube.com/watch?v=JJlK5rAHO7Y&t=191s

Jag läste ipac artikeln och ps5 har ju mellan 30-45% lägre performance så fort det bli cpu tungt.... Jag vet inte vad du tror cpun kommer magisk göra med en starkare gpu?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jo det var ett spel. En bit kvar till "många"...

Citat:

Varför man inte ska använda måttstocken teoretisk beräkningsprestanda (som aldrig kan uppnås i praktiken) när man har faktisk prestanda för flera spel mitt framför näsan? Behöver jag verkligen svara på det?

Citat:

Nej. Endast då CPU-relaterade tasks är flaskhalsen. Vanligen är det GPU-jobben som begränsar dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Hur kan du vara så säker på detta?

Det är så otaliga spelmjukvaror fungerat hittils.

Citat:

Att en Zen 2-processor (eller vad som nu används) inte skulle klara att hålla över 30 fps känns osannolikt.

Jag skrev om... Det är förövrigt helst 60 fps cpun ska klara (större delen av tiden) om det ska bli aktuellt med något 60 fps-läge till konsol.

Att det skulle vara osannolikt att konsolerna får problem vet vi inget om. Det beror på hur mkt AI, fysik och antal NPC:er osv, osv Rockstar öser på med. Detta om syftar egentligen på att många tror att Rockstar kommer ösa på järnet. Själv låter jag det vara osagt, vi vet för lite om spelet.

Citat:

Däremot att GPU:n inte skulle klara 60 fps i ett grafiktungt GTA 6 känns rimligare imo.

GPU-belastningen är väldigt enkelt skalbart.
GTA6 behöver inte vara grafiktungt alls. Det vet med säkerhet eftersom det kommer till Series S vilken i väldigt grova drag ger halva GPU-prestandan ijmf med de andra 2 konsolerna.

CPU-belastningen är svårare att ändra på utan att göra signifikanta ändringar på spelet som sådant. Med det inte sagt att det är omöjligt (en metod är att skala ner på antalet NPC:er och/eller deras uppdateringsfrekvens, gjordes i 60-fps läget för konsolversionen av Plague Tale Requiem t.ex.) men fortfarande ett helt annat djur än att bara skruva ner grafiken, vilket är plättlätt.

Det är ju just grafiks skalbarhet som gör att alla 3 konsolerna utan större svårigheter kan existera i 2 olika versioner (eller egentligen att de tvingar utvecklarna att ta fram 2 olika versioner av sina konsolspel), där skillnaden ligger nästan uteslutande i GPU-prestanda*. Konsol-spelen följer sen samma linje där skillnaden mellan 30 fps och 60 fps lägena är nästan uteslutande skillnader i grafik belastningen. Pro versionen av GTA6 kommer inte vara något undantag.

*(Ok Series S ställer potentiellt till problem eftersom den har rätt mkt mindre minne men nån ska ju vara sämst i klassen också...)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon313978:

Jag väntar än idag, året är 2034 och man har inte fått svar på frågan där du påstår att Sony Studios stödjer PS5. Vart är dessa spel?

Permalänk
Skrivet av ipac:

Jo det var ett spel. En bit kvar till "många"...

Varför man inte ska använda måttstocken teoretisk beräkningsprestanda (som aldrig kan uppnås i praktiken) när man har faktisk prestanda för flera spel mitt framför näsan? Behöver jag verkligen svara på det?

Nej. Endast då CPU-relaterade tasks är flaskhalsen. Vanligen är det GPU-jobben som begränsar dock.

Fast din länk är ju inte svart på vitt, han har ju bara gissat till liknande inatällningar. Han kör ju påhittade slingor där dsr inte kickar in.

Ps5 skalar från 540p i performance läge i Alan wake medan pc 720p som lägst.

Cyberpunk är samma sak.

Men vi får vänta och se, finns inget magiskt med ps5 mer än att det är prisvärd underhållning

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fast din länk är ju inte svart på vitt, han har ju bara gissat till liknande inatällningar. Han kör ju påhittade slingor där dsr inte kickar in.

Ps5 skalar från 540p i performance läge i Alan wake medan pc 720p som lägst.

Cyberpunk är samma sak.

Men vi får vänta och se, finns inget magiskt med ps5 mer än att det är prisvärd underhållning

Nu greppar du efter halmstrån. Det är möjligt att det för vissa spel inte går att få 100.0% matchning PS5 vs PC men det är rätt obetydligt då spelet som sådant har större betydelse för att kåra prestandan (dvs i spel A presterar PS5 bäst, i spel B 6700XT och i spel C 4060 osv). Det är precis som artikeln säger, de är inom samma ballpark (DLSS-fördelar borträknat, som sagt), mer exakt än så går inte att säga.

Tvärtom så är artikeln ett gott försök att med rimlig arbetsinsats få fram en uppskattning av faktisk prestanda (i den mån man kan prata i singularis, eg. så är det prestandor, beroende på spel) och oändligt mkt bättre än att snurra in sig på TFlops-siffror. Trodde folk slutat med det såhär 2024.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Jag väntar än idag, året är 2034 och man har inte fått svar på frågan där du påstår att Sony Studios stödjer PS5. Vart är dessa spel?

2034 och du har inte hittat Google än?
https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_Sony_Interactive_Ente...

Klicka på Playstation 5 och där finns svaret svart på vitt.

Som redan konstaterat så är antalet releaser på senare år färre än vad man kanske förväntar sig men det innebär inte på något sätt att dessa studios inte stödjer PS5. Iprincip samtliga studios jobbar med PS5-mjukvara hela tiden så att säga att de inte stödjer PS5 är rent språkligt helt uppåt väggarna vilket tom ett barn borde inse. Skärpning.

Permalänk
Medlem

Det var många ^ trodde det var bara typ 20 till 30 spel Sony producerat.

Hoppas det kommer en variant med samma grå som PS1/PSX fast mindre färggranna knappar. 1an ser ut som en leksak, designen har åldrats dåligt, eller https://en.wikipedia.org/wiki/Net_Yaroze färgen vore ännu bättre.

stavfel
Permalänk
Avstängd
Skrivet av ipac:

2034 och du har inte hittat Google än?
https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_Sony_Interactive_Ente...

Klicka på Playstation 5 och där finns svaret svart på vitt.

Som redan konstaterat så är antalet releaser på senare år färre än vad man kanske förväntar sig men det innebär inte på något sätt att dessa studios inte stödjer PS5. Iprincip samtliga studios jobbar med PS5-mjukvara hela tiden så att säga att de inte stödjer PS5 är rent språkligt helt uppåt väggarna vilket tom ett barn borde inse. Skärpning.

Din lista visar ingenting mer än vad jag redan klistrat in i tråden. Återihwn pratar vi endast om ps5 i tråden. 90% av det där finns till gamla via psn eller pc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Din lista visar ingenting mer än vad jag redan klistrat in i tråden.

Bingo. Och du har inte visat ett dyft som stödjer ditt påstående att PlayStation Studios inte stödjer PS5.

Citat:

Återihwn pratar vi endast om ps5 i tråden. 90% av det där finns till gamla via psn eller pc.

Och? Att spel även släpps på PS4 och PC innebär inte på något sätt att PS5 inte stödjs.

Märkligt det här. Har du rent allmänt svårt att sätta ord på saker och ting?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ipac:

Bingo. Och du har inte visat ett dyft som stödjer ditt påstående att PlayStation Studios inte stödjer PS5.

Och? Att spel även släpps på PS4 och PC innebär inte på något sätt att PS5 inte stödjs.

Märkligt det här. Har du rent allmänt svårt att sätta ord på saker och ting?

Att du använder ett alt konto att fortsätta din konversation och vara ännu mer aggressiv och attackera en är bara sorgligt.

Att stödja sin spelplattform innebär att man sprutar ut spel. Vi har ~5 spel sedan 2020 för just PS5. Hela iden med en spelkonsoll och ett såkallat platformskrig är at man konkurrerar mot de andra platformarna för att göra just sin produkt mycket mer attraktiv. Sony har inte riktigt gjort någonting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Att du använder ett alt konto att fortsätta din konversation och vara ännu mer aggressiv och attackera en är bara sorgligt.

Haha, va? Vad har du nu gått och inbillat dig? Jag har varit ipac och ingen annan i evigheter.

Vet inte vem du förväxlat mig med men har du fått kommentarer från annat håll kanske det borde ringa en klocka att du är ute och cyklar?

Citat:

Att stödja sin spelplattform innebär att man sprutar ut spel. Vi har ~5 spel sedan 2020 för just PS5. Hela iden med en spelkonsoll och ett såkallat platformskrig är at man konkurrerar mot de andra platformarna för att göra just sin produkt mycket mer attraktiv. Sony har inte riktigt gjort någonting.

Fortfarande. Att ha som strategi att bredda sitt utbud innebär inte avsaknad av stöd. Iprincip allt de gör kommer till PS5.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ipac:

Haha, va? Vad har du nu gått och inbillat dig? Jag har varit ipac och ingen annan i evigheter.

Vet inte vem du förväxlat mig med men har du fått kommentarer från annat håll kanske det borde ringa en klocka att du är ute och cyklar?

Fortfarande. Att ha som strategi att bredda sitt utbud innebär inte avsaknad av stöd. Iprincip allt de gör kommer till PS5.

Du och edvin1, vars konto avslutas, skriver identiskt med varandra och är lika inbitna i Sony.

Varför ska man då köpa en PS5 om nu allt finns till andra plattformar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Du och edvin1, vars konto avslutas, skriver identiskt med varandra och är lika inbitna i Sony.

Vi skriver inte identiskt men ja, insikterna (iaf i detta ämne) tycks vara snarlika. Kul.

Citat:

Varför ska man då köpa en PS5 om nu allt finns till andra plattformar?

Det är faktiskt en smula märkligt att PS5 har kört över Series så pass mkt som den gjort. Gissningsvis beror det på att när vågskålen väl tippat över så tenderar folk att välja "vinnaren".

Varför man köper PS5 istället för PS4 torde dock vara självförklarande. PC då? Än mer plug and play, gissningsvis och att det är en mer fokuserad (om än mkr mer begränsad) produkt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ipac:

Vi skriver inte identiskt men ja, insikterna (iaf i detta ämne) tycks vara snarlika. Kul.

Det är faktiskt en smula märkligt att PS5 har kört över Series så pass mkt som den gjort. Gissningsvis beror det på att när vågskålen väl tippat över så tenderar folk att välja "vinnaren".

Varför man köper PS5 istället för PS4 torde dock vara självförklarande. PC då? Än mer plug and play, gissningsvis och att det är en mer fokuserad (om än mkr mer begränsad) produkt.

Hur har PS5 "vunnit" utan att dra in sales? Sony som spelkonsoll har väl alltid varit ett starkare märke, lite som Nintendo, så inte konstigt att de säljer. Lite som Nvidia vs AMD. På vilket sätt har Kunden som köpt en PS5 vunnit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Hur har PS5 "vunnit" utan att dra in sales?

Ehh, den drar in sales.

Citat:

På vilket sätt har Kunden som köpt en PS5 vunnit?

Vet inte. Har nån påstått det?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ipac:

Ehh, den drar in sales.

Vet inte. Har nån påstått det?

Var sa jag att den inte gör det? Du borde väl förstå att även fast "nämna" fattas att det menas att "utan att nämna dra in sales" menas.

Du indirekt.