Permalänk

Skaffa dator för studier

Hej !

Jag vet, där är redan en massa trådar på detta om jag bara söker runt. Men osäker som jag är så startar jag ändå en ny.
Har aldrig ägt en bärbar dator förut och nu ska jag plugga hela 6 år (!) med början i september.

Min fråga är måste det vara en macbook? Alla säger till mig att köpa en mac men jag frågar hellre er proffs. Jag kommer i princip bara använda den för att studera. Har en burk hemma som jag gör annat med. To mac or not to mac ?

tacksam för svar, tar så klart emot alla tips jag kan få.

vänligen,
Andrés

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om. - MOD
Permalänk
Medlem

behöver verkligen inte vara en mac.. men se till att det är bra batteritid på den..

Permalänk
Hedersmedlem

Vad innebär det att du bara kommer använda datorn till att studera? Ska du använda den för att ta anteckningar, skriva uppsatser, eller vad?

Visst kan det vara trevligt med en Mac, men det kan också vara ett irritationsmoment om den fungerar annorlunda mot din normala dator. Några andra saker att överväga är huruvida du vill koppla datorn till befintlig skärm, tangentbord och mus när du är hemma samt om du vill kunna flytta filer mellan datorerna. En Mac kan kräva ytterligare hårdvara för att få till det, eftersom utbudet av portar på en billig Macbook är begränsat. De flesta PC-laptops har däremot ofta en HDMI-port samt vanliga USB-portar.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Nej det måste inte vara en mac. Dom som påstår detta har ingen koll. Köp det du vill ha men titta på en med bättre batteritid som tidigare nämt.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 4TB nvme SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| BMW R1300GS 2025

Permalänk
Medlem

Detta är en åsiktsfråga. Det är inget fel på Windows eller Mac helt objektivt eftersom båda gör sina jobb och miljontals använder båda två och får arbete gjort.

Personligen däremot tycker jag att macOS, operativsystemet på Mac, är så mycket trevligare att använda än Windows 11. Det är mindre bloat, mindre reklam, cleanare, snabbare och säkrare. Hårdvaran är också topp nivå, sakerna håller och det är bra batteritid. Du får något som håller ett längre tag jämfört med en random Windows laptop från Elgiganten. Det är bara min åsikt dock. Det är ett tryggare köp i min mening.

När det gäller Windows laptops behöver man välja rätt. Kvaliteten på laptopsen varierar kraftigt. Jag hade rekommenderat Dell eller Lenovo Thinkpads om man vill köra Windows då de håller en god kvalitet. HP har också blivit bättre på sistone, särskilt deras företagsdatorer, dock kommer dem med en del HP bloatware.

Hade jag varit du, så hade jag hållt det enkelt och köpt en Macbook Pro.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Avstängd

Om du inte ska plugga musik och videoredigering , så spelar det ingen roll..

Permalänk
Medlem
Skrivet av armanijesus:

Hej !

Jag vet, där är redan en massa trådar på detta om jag bara söker runt. Men osäker som jag är så startar jag ändå en ny.
Har aldrig ägt en bärbar dator förut och nu ska jag plugga hela 6 år (!) med början i september.

Min fråga är måste det vara en macbook? Alla säger till mig att köpa en mac men jag frågar hellre er proffs. Jag kommer i princip bara använda den för att studera. Har en burk hemma som jag gör annat med. To mac or not to mac ?

tacksam för svar, tar så klart emot alla tips jag kan få.

vänligen,
Andrés

Vad är det på din burk hemma? Mitt råd är att köpa vad du är bekväm med så länge dina studier inte kräver något annat.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Gigabyte GeForce RTX 4070 Super 12GB Eagle OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

En vanlig anledning som jag hört när det gäller Mac är just känslan av kvalite och att de håller längre.

Det jag dock tror är att många jämför en 20k Mac med en 5k Acer-laptop, då är det ju en tydlig skillnad i kvalitet.

Jag själv stod i valet för 5+ år sedan och landade i en Dell XPS som jag fortfarande är väldigt nöjd med.

Att välja något med bra byggkvalitet, som är lätt att bära runt på och utan massor kassa fläktar gör stor skillnad. Så om du står och väger, kolla på ordentliga PC-val. Snålar du så kommer du ångra dig

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av armanijesus:

Jag kommer i princip bara använda den för att studera. Har en burk hemma som jag gör annat med. To mac or not to mac ?

Vad skall du studera för något?

Permalänk
Skrivet av Dew87:

Vad är det på din burk hemma? Mitt råd är att köpa vad du är bekväm med så länge dina studier inte kräver något annat.

Ja det är detta jag går och tänker på. Min bror sa till mig att ta en mac men han kan inget om datorer egentligen. Jag är mest bekväm med en pc. Har haft en mac mini i snart 10 år då jag inte tittar på tv utan har min mac mini "tv-dator" men jag har aldrig gillat mac om jag ska vara ärlig. Tror jag är alldeles för van vid pc.

För de som undrar så ska jag plugga till läkare och det är 6 års studier. Tror inte direkt det är krävande saker utan jag kommer mest läsa och skriva på min bärbara. En annan fråga som är avtändande med just mac är priset. ska man behöva lägga 15-20 k på en dator liksom? Klart om den funkar prima under min studie tid så är det värt det.

Någon annan skrev om enkelheten att föra över saker till min burk hemma vilket är en viktig punkt. Tar som sagt emot alla tips jag kan få. Kan tänka mig lägga upp till 12 k om jag får en bra dator för det men jag vet inte riktigt vad en "bra" dator är, det är därför jag vänder mig till er

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tycker du ska titta efter följande:
- Laptops mer riktade mot företag då de generellt håller bättre för daglig användning.
- Ganska låg vikt då det underlättar när man ska bära med sig datorn mycket. Absolut under 1,5kg.
- 16GB minne
- Minst 256GB SSD, gärna 512GB
- Bra skärm, IPS eller OLED

Här är några exempel:
HP Pavilion Plus https://www.hp.com/se-sv/shop/product.aspx?id=A82ZMEA&opt=UUW...
Lenovo Thinkpad https://www.lenovo.com/se/sv/p/laptops/thinkpad/thinkpadl/thi...

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!