Uppgradera dator för att få W11

Permalänk

Uppgradera dator för att få W11

Hej

Detta är min dator idag.

BuildNumber Caption Version
19045 Microsoft Windows 10 Pro 10.0.19045

Moderkort: ASUStek z97-a
Manufacturer Product SerialNumber Version
ASUSTeK COMPUTER INC. Z97-A 140626999301066 Rev 1.xx

CPU: Intel i7 4790k @ 4ghz
Description Manufacturer MaxClockSpeed Name
Intel64 Family 6 Model 60 Stepping 3 GenuineIntel 4001 Intel(R) Core(TM) i7-4790K CPU @ 4.00GHz

RAM: 16Gb
Capacity ConfiguredClockSpeed DeviceLocator FormFactor PartNumber
8589934592 1333 DIMM_A2 8 CMX8GX3M1A1333C9
4294967296 1333 DIMM_B1 8 CMX8GX3M2A1333C9
4294967296 1333 DIMM_B2 8 CMX8GX3M2A1333C9

Grafikkort: AMD Radeon R9 380 4GB
AdapterRAM Name
4293918720 AMD Radeon (TM) R9 380 Series

Lagring: 1x 1tb SSD, 1x 2tb HDD

---------------------

Jag vill uppgradera datorn så jag kan installera W11 (utan att tvinga mig förbi kraven på hårdvara).

Antar att jag behöver ett nytt moderkort.
Jag använder datorn till jobbet, dvs webbläsare, ordbehandling, lite bildbehandling.. film och streaming.

Jag tycker inte datorn idag är på något vis slö eller egentligen behöver ny hårdvara. Men vad gör man inte för att komma vidare med Microsoft...

Grafikkortet tror jag inte att jag bör behöva bry mig om. Spelar i princip aldrig något.

1. Kan jag "bara" köpa nytt moderkort?
2. Jag kan tänka mig att köpa nytt moderkort och CPU om jag ändå ska uppgradera.
3. Behöver jag också uppgradera minnet?

Tar gärna emot förslag.
Vilka delar skulle du föreslå som uppgradering?

Permalänk
Moderator
Moderator

Nu tänker jag backa ett steg och fråga varför du tycker dig behöva uppgradera till Win 11? Windows 10 kommer få säkerhetsuppdateringar i lite drygt ytterliggare ett år.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nu håller jag nog med twit i frågan om varför du känner att du måste uppgradera till Win 11 redan nu.

Jag ångrar att jag upp(/ned)graderade till Win 11 på min senaste dator i höstas, och hade jag inte varit för lat hade jag gått tillbaka till Win 10 så länge det gick.

Men som svar på original frågan.
Mitt första svar var att det finns TPM moduler du kan köpa till moderkort. Och det finns en plats för TPM modul på ditt moderkort. Tyvärr verkar Asus aldrig ha uppdaterat bios så nyare TPM 2.0 verkar inte stödjas. (endast stöd för TPM 1.2)

Så du kommer behöva köpa ny CPU och Moderkort.
Och då även nya minnen då dina nuvarande är ddr3 och det är ddr5 som gäller numera (om du inte köper lite äldre dator med ddr4)
Alternativt försöka jaga runt efter ett begagnat moderkort med plats för TPM modul och bios stöd för 2.0, men känns som massa extra jobb för nått som kanske inte funkar.

Permalänk
Medlem

Om du vill ha kompatibel hårdvara behöver du byta allt utom din lagring baserat på din lista av hårdvara ovan.

1. Nej.
2. Ok.
3. Ja.

Skrivet av krait78:

Alternativt försöka jaga runt efter ett begagnat moderkort med plats för TPM modul och bios stöd för 2.0, men känns som massa extra jobb för nått som kanske inte funkar.

Hittar han en begagnad plattform med officiellt stöd så har den redan i princip garanterat inbyggd TPM eftersom det krävs en relativt ny CPU.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av twit:

Nu tänker jag backa ett steg och fråga varför du tycker dig behöva uppgradera till Win 11? Windows 10 kommer få säkerhetsuppdateringar i lite drygt ytterliggare ett år.

Skrivet av krait78:

Nu håller jag nog med twit i frågan om varför du känner att du måste uppgradera till Win 11 redan nu.

Jag ångrar att jag upp(/ned)graderade till Win 11 på min senaste dator i höstas, och hade jag inte varit för lat hade jag gått tillbaka till Win 10 så länge det gick.

Mitt första svar var att det finns TPM moduler du kan köpa till moderkort. Och det finns en plats för TPM modul på ditt moderkort. Tyvärr verkar Asus aldrig ha uppdaterat bios så nyare TPM 2.0 verkar inte stödjas. (endast stöd för TPM 1.2)

Och då även nya minnen då dina nuvarande är ddr3 och det är ddr5 som gäller numera (om du inte köper lite äldre dator med ddr4)

För att svara på orsaken till att jag vill gå från W10 till W11 är för att jag tycker W11 är bra. Jag har det på min andra dator och känner ingen saknad av W10. Jag vill hellre ha samma på båda datorerna plus att jag hellre vill ha W11 eftersom jag arbetar mer med kunder som kör W11 än W10 idag. Så det är dags att flytta över även denna dator.

Permalänk
Skrivet av krait78:

Skrivet av blunden:

Om du vill ha kompatibel hårdvara behöver du byta allt utom din lagring baserat på din lista av hårdvara ovan.

1. Nej.
2. Ok.
3. Ja.

Hittar han en begagnad plattform med officiellt stöd så har den redan i princip garanterat inbyggd TPM eftersom det krävs en relativt ny CPU.

Menar ni att grafikkortet inte är kompatibelt att använda på nyare moderkort?
jag måste alltså byta CPU, GPU, Moderkort + RAM?
Då blir det i princip som en helt ny dator.

Kommer inte titta efter begagnade saker.
Ska jag byta ska jag köpa nya saker.

Permalänk
Medlem

man förstår att du vill köra win11 det är det bästa som hänt windows...

https://komponentkoll.se/bygg/AqKIK

Grafikkretsen är integrerad i processorn Intel UHD Graphics 730

Permalänk
Skrivet av klockish:

man förstår att du vill köra win11 det är det bästa som hänt windows...

https://komponentkoll.se/bygg/AqKIK
https://komponentkoll.se/bild/AqKIK.png

Grafikkretsen är integrerad i processorn Intel UHD Graphics 730

Tack.
Skulle gärna vilja förstå varför mitt nuvrande grafikkort inte fungerar mot dessa delar.

Permalänk
Medlem

Om du inte tycker datorn är slö, varför vill du inte installera win11 med avstängda hårdvarukrav?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Det fungerar utmärkt, det är ju PCI-Express 3.0 x16, och det där moderkortet har 3 x PCIe 3.0 x16 (x1-läge),

Permalänk
Medlem
Skrivet av eclipsetomte:

Tack.
Skulle gärna vilja förstå varför mitt nuvrande grafikkort inte fungerar mot dessa delar.

Det fungerar. Men spelar du inget så får du ingen fördel gentemot den integrerade kretsen och det drar mer ström.

Men trivs du med ditt 380 så är det bara köra på.

EDIT:
Sen på bollen med det ovan. Tänkte bara tillägga att det går att komma undan betydligt billigare än ovan nämnda förslag, särskilt då du är nöjd med prestandan på din nuvarande. T. ex. AMD Ryzen 4500 för en tusenlapp med passande moderkort och minne skulle nog duga gott.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Skrivet av Haptic:

Om du inte tycker datorn är slö, varför vill du inte installera win11 med avstängda hårdvarukrav?

För att jag föredrar inte ha en dator med några specialare på.

Permalänk
Skrivet av olga32:

Det fungerar. Men spelar du inget så får du ingen fördel gentemot den integrerade kretsen och det drar mer ström.

Men trivs du med ditt 380 så är det bara köra på.

EDIT:
Sen på bollen med det ovan. Tänkte bara tillägga att det går att komma undan betydligt billigare än ovan nämnda förslag, särskilt då du är nöjd med prestandan på din nuvarande. T. ex. AMD Ryzen 4500 för en tusenlapp med passande moderkort och minne skulle nog duga gott.

Toppen tack
Prislappen på det som föreslogs (delar) ser jag som absolut överkomlig.
Tack för hjälpen.

Permalänk
Medlem

Om du tänker uppgradera för att få säkerhetsuppdateringar så kan du väll bara köpa en nyckel till Windows 10 ltsc 2019 så du får uppdateringar till 2029.

Visa signatur

openSUSE leap användare

Permalänk
Medlem
Skrivet av eclipsetomte:

Menar ni att grafikkortet inte är kompatibelt att använda på nyare moderkort?
jag måste alltså byta CPU, GPU, Moderkort + RAM?
Då blir det i princip som en helt ny dator.

Förlåt, grafikkortet glömde jag nämna. Lagring och GPU kan du ha kvar.

Det enda som ibland kan sätta stopp med gamla grafikkort är att deras VBIOS saknar stöd för att boota i UEFI-läge (vilket Windows 11 kräver att du gör), dvs. de saknar en UEFI GOP. Det kan dock i många fall lösas genom att man flashar en nyare VBIOS på kortet.

I grunden är det att du behöver en ganska ny CPU, vilket i sin tur gör att du även behöver nytt moderkort och RAM som en följdeffekt av detta.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/F_ArAeSwd0BFEeJBnWnAlWAm3Xo/vagn

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Inte helt illa ute, men om Inet inte är något måste finns MSI A520M-A PRO på Webhallen för 599 kr och då får du en Ryzen 5500 för samma totalkostnad.

Permalänk
Snusfri

Iomed att du inte spelar och att det är en "kontorsdator" så skulle jag helt klart kika på en Intel N100 Mini-PC istället för att böka med att bygga något.

Den kommer vara mer än tillräckligt snabbt, tyst och dra betydligt mindre ström än dels din gamla och de delarna du fått listade ovan.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Inte helt illa ute, men om Inet inte är något måste finns MSI A520M-A PRO på Webhallen för 599 kr och då får du en Ryzen 5500 för samma totalkostnad.

Tänkte mer på att eftersom den inte var något spelandets med så kunde man kanske skippa grafikkortet.

Skrivet av THB:

Iomed att du inte spelar och att det är en "kontorsdator" så skulle jag helt klart kika på en Intel N100 Mini-PC istället för att böka med att bygga något.

Den kommer vara mer än tillräckligt snabbt, tyst och dra betydligt mindre ström än dels din gamla och de delarna du fått listade ovan.

Så långt tänkte jag inte!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Tänkte mer på att eftersom den inte var något spelandets med så kunde man kanske skippa grafikkortet.

Om han vill spara el, jag fick det till 2328 kr med Ryzen 5 5500GT eller 2022 kr med Core i3-10100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Om han vill spara el, jag fick det till 2328 kr med Ryzen 5 5500GT eller 2022 kr med Core i3-10100.

Precis, du förstår mitt tankesätt det behöver inte vara så invecklat.

Visa signatur