Permalänk
Medlem

Tips för desktop-minikyl?

Jag skulle vilja ställa en minikyl till höger om skrivbordet men samma höjd. Plats för 5-15 flaskor, pris mellan 1500-3000 kr, men när jag sökte lite snabbt på nätet kom det bara upp tips på vinkylar, som denna: https://www.24.se/hem-tradgard/koksprodukter/kokstillbehor/mi...

Den går bara ner till 12 grader för vinfasoner och det är jag inte intresserad av. Jag vill helst komma ned till åtminstone 8 grader, för sommarsäsongen i vårt fina globalvärmande land.

Finns det en minikyl med dimensioner ungefär som ett datorchassi (25x50x60cm) som matchar sakerna ovan skulle det vara kul, men är öppen för alla tips.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5600X 3.7GHz
MOBO: MSI B550 Gaming Plus
RAM: Corsair DDR4-3200/PC4-25600 1600MHz 16Gb
GPU: GIGABYTE Radeon RX 7600 GAMING OC 8Gb
MONITOR: Dell U2414H 24" - HD: Kingston Renegade 1Tb - PSU: Seasonic Focus GX 650W - CHASSIS: Fractal Design Focus G

Permalänk
Medlem

Minikyl brukar i princip alltid vara med peltier-element istället för kompressor. Därav blir det aldrig riktigt kallt, utan kan mer ses som en isolerad låda med lite hjälp för att hålla saker kalla längre.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem

Sökte på "Mini Refrigerator" som listade en hel del peltier-baserade lösningar. Kanske bättre att söka på "small"?
Men bör du inte titta på hotell och restaurang-produkter, den här kyler 0-10'C.
Tefcold Minibar TM44 Tystgående - 40 x 46 x 56 cm
https://www.multeral.se/produkter/kyla/kylskap/minibar-tm44-t...

Permalänk
Medlem

har själv tänkt att skaffa

Adexa XC40TH
rymmer 36L
Bredd 402mm
Djup 453mm
Höjd 560mm
kyler +0°C till +10°C
https://adexanordic.se/Storage-Display-Refrigeration-25/Mini-...

Visa signatur

Intel i9-14900K + Arctic Liquid Freezer III 360 | AsRock Z790 Riptide WiFi
G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 - 64GB - CL32 | MSI RTX Ventus 3X 4080 SUPER OC
WD_Black SN850 1 TB | Kingston NV1 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Sökte på "Mini Refrigerator" som listade en hel del peltier-baserade lösningar. Kanske bättre att söka på "small"?
Men bör du inte titta på hotell och restaurang-produkter, den här kyler 0-10'C.
Tefcold Minibar TM44 Tystgående - 40 x 46 x 56 cm
https://www.multeral.se/produkter/kyla/kylskap/minibar-tm44-t...

Tack för infot om kylningstyp, det var helt rätt antagande. Den där ser jättefin ut, om nu interiördjupet eller bredden är över 30 cm, så man får in en 1.5L läskflaska.

Visa signatur

MONITOR: Dell U2414H 24" - HD: Kingston Renegade 1Tb - PSU: Seasonic Focus GX 650W - CHASSIS: Fractal Design Focus G

Permalänk
Medlem
Skrivet av FiveEYZ:

har själv tänkt att skaffa

Adexa XC40TH
rymmer 36L
Bredd 402mm
Djup 453mm
Höjd 560mm
kyler +0°C till +10°C
https://adexanordic.se/Storage-Display-Refrigeration-25/Mini-...

Den här modellen ser också jättefin ut! Återigen undrar jag om "djup"-siffran verkligen återspeglar interiördjupet (då kylutrustningen lär sno lite) så att man får in en 1.5L läskflaska på djup eller bredd.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arnkell:

Den här modellen ser också jättefin ut! Återigen undrar jag om "djup"-siffran verkligen återspeglar interiördjupet (då kylutrustningen lär sno lite) så att man får in en 1.5L läskflaska på djup eller bredd.

Lär vara de yttre måtten.
Men bör kunna ställa en 1,5 liters flaska om du tar bort hyllorna.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk

den första länkade Tefcold kylen om man tar ur hyllorna ser ju ut att va typ 3-4 ölburkar djup invändigt (grovkalibrerat ögonmått).

den andra Adexa XC40TH kylen ser ut att iaf va 2 burkar djup men svårt att säga iom att de bara ställt en rad burkar längst ut på hyllorna hur djup den faktiskt är när man inte får nått direkt bra basmått att ögonmåtta med på djupet

men iom att yttermåtten är ganska lika och antalet liter utrymme är väldigt lika så är de nog bra nära lika stora invändigt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

den första länkade Tefcold kylen om man tar ur hyllorna ser ju ut att va typ 3-4 ölburkar djup invändigt (grovkalibrerat ögonmått).

den andra Adexa XC40TH kylen ser ut att iaf va 2 burkar djup men svårt att säga iom att de bara ställt en rad burkar längst ut på hyllorna hur djup den faktiskt är när man inte får nått direkt bra basmått att ögonmåtta med på djupet

men iom att yttermåtten är ganska lika och antalet liter utrymme är väldigt lika så är de nog bra nära lika stora invändigt.

Yes, låter rimligt. Tar man bort dörrkorgarna bör man kunna ställa minst tre PET-flaskor vertikalt, får man plats med två flaskor på djupet blir det kanske sex flarror. Gott nog!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arnkell:

Yes, låter rimligt. Tar man bort dörrkorgarna bör man kunna ställa minst tre PET-flaskor vertikalt, får man plats med två flaskor på djupet blir det kanske sex flarror. Gott nog!

Nu ska vi se...
Först kollar vi om vi kan lägga dem ner och skjuta in PET flaskorna.

Som referens så är en burk som dom använder i bilderna 66 mm i diameter.
Det betyder att en standard PET flaska (finns inget standardiserad höjd men jag läser mig till 30-35 cm höjd) kräver att man ska få in åtminstone 6 burkar för att kunna få in en PET.
Så nej, ingen av dom där kommer kunna lägga ner en PET.

Nästa punkt, kan man ställa dem upp?

Som referens så är en burk som dom använder i bilderna 115 mm hög.
En standard pet (30-35 cm) kräver då ungefär 3 st burkar på höjden.
Baserat på bilder så kommer båda de förslagna kylarna klara dessa.

Nästa steg blir hur många du kan ställa upp:

En PET är "omkring 10 cm" (finns inget standardiserat). Och vi kan se att åtminstone 2-3 burkar på djupet och 4 på bredden.

Så mellan 12-20 cm djup och strax över 26 cm på bredden.

Så KANSKE får du in 2 på djupet och KANSKE får du in 3 på bredden.

Jag skulle säga att det blir tight. I bästa fall 6, i sämsta fall 2 PET.
Sannolikt är att du får in max 2 i bredd på både Tefcold och Adexa.
Djupet är svårare att bedömma...min gissning är att Tefcold bör få in 2 på djupet
Medans Adexa får du in max 1 på djupet...

Så min slutsats: Du bör kunna ställa minst 2, i bästa fall 4.

Men jag skulle säga: Be leverantör/tillvärkare specificera innermåtten. Maila dom

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM