Permalänk

2060 ej funkar?

Jag köpte ett 2060 för någon vecka sedan för 700 kr (förklaring kommer) och plugga i det i min dator och då funka den utmärkt.
Efter det så körde jag med ett 2080 Super ett tag för jag ville se om min dator klara de... Men min 650 wattade nätaggregat gilla den inte så jag tänkte gå tillbaka till 2060't. Datorn startade otroligt långsamt men tillslut gjorde den de och då visades inte grafikkortet?
Jag fråga min brorsa som sa att jag skulle kolla NZXT cam och precis som jag kom fram till så var inte grafikkortet närvarande. Det konstiga är att min monitors hdmi sladd var kopplad till grafikkortet??? Jag testade dra ur och in 2060't men även om jag gjort de säkert 100 gånger nu så funkar den inte, så jag är tillbaka till mitt 2080 super nu.

Min bror sa att jag skulle försöka byta kylpasta... Jag kan skicka bilder om någon behöver det för att kunna se problemet men förvarning: Jag fick 2060't utan något chassi så man kan se heatsinken och den är inte särskild vacker... men den har ju fungerat?

Hjälp gärna så skulle det betyda en massor

Visa signatur

ryzen 5 2600 m B450 Gaming ROG STRIX, 32gb 3200mhz RAM. Amd rx 5700 xt, Seasonic GX-750. Samsung 840 500gb, Samsung NVME M.2 4tb.

Permalänk
Medlem

Fullständig dator spec? Operativ system? Får du bild vid start?

Avinstallerade du grafikdrivrutiner innan du bytte?
Kan du se grafikkortet i BIOS/UEFI och i Windows Enhetshanterare/Device Manager?

Om du får bild, testa att installera om de senaste grafikdrivrutiner.

Visa signatur

😑

Permalänk
Skrivet av Aizu:

Fullständig dator spec? Operativ system? Får du bild vid start?

Avinstallerade du grafikdrivrutiner innan du bytte?
Kan du se grafikkortet i BIOS/UEFI och i Windows Enhetshanterare/Device Manager?

Om du får bild, testa att installera om de senaste grafikdrivrutiner.

i5-7600k (jag ska byta men jag hittar ingen som säljer ett bra moderkort o processor begagnat), 650w psu, 16 gb DDR4, Gigabyte moderkort (säg till om du vill veta modellen så öppnar jag dagorn igen) Och som sagt ett 2060. Windows 10

Nej det är just det som är problemet, jag kan inte se 2060’t i enhetshanteraren, o inte BIOS heller men monitorn funkar ju o den är inkopplad till grafikkortet… tror du att om jag ändrar kylpasta kommer grafikkortet fungera eller är det kört?

Jag får bild i start men min processor har intergrerade grafiker :/

Visa signatur

ryzen 5 2600 m B450 Gaming ROG STRIX, 32gb 3200mhz RAM. Amd rx 5700 xt, Seasonic GX-750. Samsung 840 500gb, Samsung NVME M.2 4tb.

Permalänk
Medlem

Kylpasta kan sänka temperaturerna men det är inte orsaken till detta så tror inte att det kommer hjälpa.

Roterade fläktarna på 2060 vid start?

Om jag förstår dig rätt var skärmen ansluten till grafikkortet och gav bild vid start eller behövde du koppla in det i moderkortet för att kunna kolla NZXT-Cam?

Här är några tips som du kan testa: https://thegeekpage.com/fix-nvidia-graphics-cards-not-showing...

Visa signatur

😑

Permalänk
Skrivet av Aizu:

Kylpasta kan sänka temperaturerna men det är inte orsaken till detta så tror inte att det kommer hjälpa.

Roterade fläktarna på 2060 vid start?

Om jag förstår dig rätt var skärmen ansluten till grafikkortet och gav bild vid start eller behövde du koppla in det i moderkortet för att kunna kolla NZXT-Cam?

Här är några tips som du kan testa: https://thegeekpage.com/fix-nvidia-graphics-cards-not-showing...

Jag vet att detta kommer låta lustigt men jag har inga interna fläktar på 2060't så jag kan tyvärr ej se det. Skärmen är ansluten till grafikkortet och ger bild men grafikkortet den själv verkar inte funka... Inget på den sidan funka men tack för tipset

Visa signatur

Permalänk

Som du ser på sista bilden är den inkopplad i grafikkortet (ignorera det gula ljuset, vet inte vad det är men ska fixa efter detta)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Testa avinstallera med DDU med Windows i felsäkert läge: https://www.guru3d.com/download/display-driver-uninstaller-do...

Permalänk
Skrivet av Samsonite1:

<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Som du ser på sista bilden är den inkopplad i grafikkortet (ignorera det gula ljuset, vet inte vad det är men ska fixa efter detta)

har du något som heter typ "Generic graphics adapter" i enhetshanteraren? (bör existera iom att kortet initierats som ett bildkort iaf)

om ja så är det nog bara att du behöver säga åt datorn vilken drivrutin du vill att kortet ska köra.

högerklicka på enheten i enhetshanteraren välj uppdatera drivrutin. ->välj att ta en drivare från din dator. -> välj från lista med installerade drivrutiner-> välj Nvidia som "manufacturer" och din grafikkortsmodell i modellrutan.

bör se ut såhär iom att du har en drivare som du körde på dit 2080 installerad.

kan ev behöva kryssa ur "Show compadable drivers only" iom att den inte verkar kunna identifiera kortet självt.

tryck next så ska den köra in drivaren (ev att den kommer fråga om du är säker på att det är rätt drivare) och ev kan en omstart behövas.

alternativt installerar du om grafikdrivrutinen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsonite1:

Jag fick 2060't utan något chassi så man kan se heatsinken och den är inte särskild vacker... men den har ju fungerat?

Du menar, du har köpt ett 2060 där någon plockat bort fläktkåpan och fläktarna och sedan kört den utan aktiv kylning? (utan fläkt)
Jag vet inte om det sålts något 2060 utan aktiv kylning, möjligtivs någon specialvariant där fläkten istället varit monterad i datorlådan.
Utan tillräcklig kylning finns det risk att kortet överhettas och går sönder.
Montera dit en chassifläkt om du inte har något annat. Kan du inte ansluta fläkten till grafikkortet så anslut den till moderkortet och ställ sedan upp hastigheten för fläkten direkt i UEFI/BIOS.

Blir kylflänsen på grafikkortet varm när du startar upp datorn?
Om inte så är det stor risk att något redan gått sönder.
Den bör bli ljummen när du kommer in i Windows i alla fall.

Jag har svårt att se att det skulle finnas någon detektor-funktion för fläktar på grafikkortet som skulle stoppa uppstarten av grafikkortet då du säger att det startat upp tidigare utan problem.