Lägga till rader i Libre Office med macro

Permalänk

Lägga till rader i Libre Office med macro

Hej!
I början av året satt jag och skulle försöka digitalisera kassasystemet till en barnloppis.
Går att läsa mer om i tråden här: Gamla tråden

Det fungerade kanonbra bortsett från att vår internetuppkoppling var tillräckligt kass för att det skulle vara oanvändbart. Jag använde mig då till slut av google sheets tillsammans med google forms. Google forms användes för att fylla i säljar-ID och pris. Skickade man ett tomt svar utan ID och pris så registrerade jag det som ett nytt kvitto. Länkar här till ett avidentifierat visnings-ex på hur det såg ut (summeringen funkar inte nu då jag tagit bort alla kassor): Systemet i google sheets

Så, jag skulle nu vilja översätta det här till något offline-säkert, dvs att inmatning inte längre kan ske via google forms och att lagringen inte kan ske i google sheets.
Då det är volontärer som kommer ta med egna datorer så tänkte jag att libre office är mer rimligt än excel (kan inte förvänta mig att alla har det).
Jag har hittills städat upp koden så att min backend ska funka igen, men det jag behöver hjälp med är inmatningen.
Det jag hittat är hur jag kan fixa en dropdown-list för säljar-ID och en siffer-ruta för varornas pris. Jag har också lagt till en knapp för att lägga till vara och en för att göra nytt kvitto. Hittade också att man kunde plocka bort kvittoknappen från "tab-ordningen" så att man kan "tabba runt" de andra när man lägger till nya varor på samma kvitto.

Till det jag då inte kan. Jag skulle önska att ett knapptryck på "Lägg till" skulle lägga till tid, säljar-id och pris på nästkommande rad och att tryck på kvittoknappen bara skippar en rad och nollställer säljar-id och pris (för att inte råka köra dubbletter).
Jag har förstått att detta borde kunna fixas med macron, men har noll koll på hur det skulle funka.

Någon vänlig själ som kan hjälpa?
Så här ser det ut just nu (jag har lagt till raderna manuellt):

Visa signatur

Nöken - A Pet Dragon for Bold Princesses