Ifixit lanserar lödkit för 3 400 kronor

Permalänk
Melding Plague

Ifixit lanserar lödkit för 3 400 kronor

Enligt Ifixit är den nya lödkolven optimal för både nybörjare och proffs.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag gissar att den kan köra Crysis också 👍🏼

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

3 400 kr - optimalt för nybörjare..?
"Lödkolvens laddstation har dubbla USB Type C-portar och ska, enligt Ifixit, har 55 wattimmar och leverera upp till åtta timmars oavbrutet arbete."?? Inte fan kan man sitta och löda i 8 timmar oavbrutet med ett 55wh batteri?

Permalänk

Wellers lödkolvar är lite som FLUKE multimeter eller iPhone mobiltelefon. Varför välja en Ifixit?

Annars lödning är något alla nördar bör hålla på, jag själv är dålig men det fungerar för mitt behov. Man får ta tiden till hjälp, kanske använda andra saker som plastlim så kablar ej rör sig så mycket.

Jag var för länge sedan på en arbetsintervju om att bli mjuklödare på ett konsultbolag, jag vet inte varför jag kom dit. I vilket fall var det otroligt oseriöst och de tog in 3st personer samtidigt. Där de andra sa att de lödde en 4-6h varje dag osv. Och jag tänkte, ljug på ni...
Alltså det är inte konstigt att löda lite. Men man ska ofta bygga, fundera, koppla i kopplingsdäck osv. Det är svårt att få så många timmar lödning även om man pysslar med elektronik hela dagarna.

Permalänk
Hedersmedlem

Hm, kanske inte vad jag skulle rekommendera till en nybörjare med det priset... Smidig storlek helt klart, men jag köpte en billig lödstation med lödkolv, varmluftspistol och rökextrahering för typ 135 GBP förut. Lite högljudd med luften igång och lite klumpig, i övrigt är jag riktigt nöjd.
Speciellt för precisionsarbete som mobiler kommer man väl inte direkt långt utan varmluft i dagsläget heller.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

"Åh vilket ha-begär denna väcker. Ska genast sälja min Weller och köpa denna istället!"

sagt av
-ingen

Permalänk

3400 för en lödkolv.

Tack och godnatt.

Permalänk
Medlem

3400? Då rekommenderar jag en begagnad Metcal alla dagar i veckan om du vill lägga lite extra pengar på en kvalitetsmaskin.
Aldrig att jag skulle köpa en lödstation med proprietära spetsar från en sådan liten tillverkare. Utgår den ur sortimentet eller om de går under så har du en powerbank för 3400 kvar.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Wellers lödkolvar är lite som FLUKE multimeter eller iPhone mobiltelefon. Varför välja en Ifixit?

Weller är knappast som en Fluke multimeter. En fluke är en proffsmaskin där du betalar väldigt mycket för märket och supportmaskinen bakom.
Weller är ett hobbexmärke. Märkeslödkolvar för hobbyister eller möjligen en arbetsplats som behöver löda någon gång i kvartalet och inte vill spendera allt för mycket.
Ingen arbetsplats jag arbetat på har använt något annat än Metcal eller JBC.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem

https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/svets-och-lo...

Jula har ju en batteridriven lödpenna för några hundra

Kan ju undra vad denna produkt tillför för nästan 10 gånger så mycket pengar

Permalänk
Hedersmedlem

Nånstans blev det feltänk när man försöker sälja lödutrustning för 3400kr till hemmafixare.

Det finns betydligt plånboksvänligare lösningar som levererar mer än tillräckligt för glada amatörer och hobbybrukare.

Denna modell brukar det pratas ganska varmt om
https://pine64.com/product/pinecil-smart-mini-portable-solder...

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

När är man så långt borta från ett eluttag att man behöver en batteridriven lödkolv?
Löda vill man ju göra på ett rejält arbetsbord med belysning, lödfläkt (med filter), tillbehör, m.m.

För några år sedan köpte jag en kinesisk lödstation (Quicko T12) på Aliexpress för några hundra.
Den tar Hakko-spetsar (kom med fyra st. kopia-spetsar) och är jättesnabb, med vred för precis temperaturreglering. Stor skillnad mot en klassisk lödkolv. Jag är jättenöjd.

Annars har de små USB-drivna TS100 och Pinecil blivit jätte-populära.

Visa signatur
Permalänk

Påtal om iFixit deras skruvset för datorer är det bra eller finns det billigare alternativ?

Permalänk
Medlem

Köpte denna för för 399kr för att modda lite gamecube, riktigt nöjd.

Väldigt bra med alla tillbehör (som nybörjare).

https://amzn.eu/d/fdQk6xb

Permalänk
Medlem

Verkar vara dags för ifixit att byta ut lödtennet mot en blyfri variant, de har suttit och lött i 8 timmar och ångorna har gjort deras hjärnor till schweizerost...

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Verkar vara dags för ifixit att byta ut lödtennet mot en blyfri variant, de har suttit och lött i 8 timmar och ångorna har gjort deras hjärnor till schweizerost...

Fast det är inte blyet i lödtennet som är skadligt här (temperaturerna är för låga för att bly ska kunna förångas). Det du andas in är flussmedlet (oftast harts/kolofonium). P.g.a. egenskaperna hos blyfritt, och högre lödtemp, så brukar ju t.o.m. flussmedlet här vara i större halter och mer aggressivt jämfört med blyat, så egentligen så är det ju "värre" att andas in röken från blyfritt än blyat lödtenn.

Permalänk
Medlem

Jösses. Jag kan få mycket bättre grejor för mindre pengar. Jag tror inte jag kommer ha behov att ha lödpennan i ryggsäcken så nätdrift funkar. Kan ju få en allt som behövs för att smärtfritt löda och avlöda för mindre pengar.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Påtal om iFixit deras skruvset för datorer är det bra eller finns det billigare alternativ?

Jag har det och det är riktigt bra Har alla olika typer av bits

Visa signatur

Thermaltake Tower 100 mini
ASUS RTX 2080ti
Corsair SF750
Asus Rog Strix Z390i Gaming
32gb Ram 3000mhz

Permalänk
Medlem

Vad gäller nyheten: kan bara instämma, på tok för dyr. Ska du ha portabelt och batteridrivet så finns bl.a. Pinecil och TS80P/TS100 för en bråkdel av priset.

Spetsarna verkar vara något eget påhitt som inte är kompatibelt med något annat märke (helt uselt om de inte tänker investera i en hel serie kvalitetsspetsar, troligen onödigt dyra med...) men de har väl åtminstone valt "moderna" spetsar med inbyggt värmeelement som troligen blir varma på några sekunder och som hållet värmeeffekten mycket bättre än vanliga instegsmodeller från t.ex. Weller, Hakko och typ alla Hakko-kloner som finns. Så det känns lite mer som en prosumer/enthusiastmodell än en nybörjarmodell.

Fast kollar vi det segmentet, som sagt, finns redan portabla modeller som är bra mycket billigare och du betalar 100% för portabiliteten ovanför något annat. Kollar man på stationära modeller får du ju en riktigt bra instegsstation från toppmärken såsom JBC eller Ersa. Alternativt en lite mer påkostad entusiastmodell från Hakko eller Weller.

Den här kan säkert vara en helt OK modell som funkar prima, men iFixit har inte i närheten av det varumärke, för att inte tala om utbud av kompatibla spetsar, för att kunna konkurrera med de stora företagen i den här prisklassen.

Själv köpte jag en äldre begagnad JBC och kompletterade med ett ordentligt lödröksug som suger upp röken och filtrerar det, allt för mindre än 2000 kr. Köpte även till ett gäng originalspetsar för några hundralappar extra och har nu i princip allt jag behöver för att klara mig i många många år framöver av hobbybruk. Totalsumman med alla originaltillbehör och allt extra är fortfarande bra lägre än vad iFixit vill ha för enbart stationen och som troligen inte ens är i närheten av samma kvalitet. Det absolut enda som iFixits modell har som inte min JBC har är ett inbyggt batteri.

EDIT: Läste också någonstans att det inte går att ändra temperaturen utan att koppla den till en dator och använda deras mjukvara??? Fattar inte hur de tänkte där, helt sinnessjukt om så är fallet.

Permalänk
Medlem

Pinceil känns som ett billigare alternativ (se https://www.theverge.com/23541478/pinecil-best-cheap-solderin... men och andra sidan verkar det vara batteripacket som kostar för iFixIt:s lösning, själva lödkolven med UsbC-PD går på 1300:-... Se https://hackaday.com/2024/09/12/review-ifixits-fixhub-may-be-...

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit är inte längre bra, alls. Undvik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

När är man så långt borta från ett eluttag att man behöver en batteridriven lödkolv?
Löda vill man ju göra på ett rejält arbetsbord med belysning, lödfläkt (med filter), tillbehör, m.m.

Jag har en batteridriven lödpenna med mig på båten, ifall något behöver lödas. Kostade ingenting från AliExpress, men den verkar inte funka så jättebra med tennet som följer med, tror det är blyfritt. På båten har jag med 60/40 och Vismut-tenn (ännu lägre temperatur), så där borde det väl funka till nöds med batteridrivet.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Pinceil känns som ett billigare alternativ (se https://www.theverge.com/23541478/pinecil-best-cheap-solderin... men och andra sidan verkar det vara batteripacket som kostar för iFixIt:s lösning, själva lödkolven med UsbC-PD går på 1300:-... Se https://hackaday.com/2024/09/12/review-ifixits-fixhub-may-be-...

Så en powerbank för 2000kr? Nu fattar jag nästan ännu mindre… hur tänkte de här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/svets-och-lo...

Jula har ju en batteridriven lödpenna för några hundra

Kan ju undra vad denna produkt tillför för nästan 10 gånger så mycket pengar

Julas ger ju 45w istället för 100w vilket kan göra skillnad. Sen är meec ett varumärke som ofta inte är direkt bra.
Men jag personligen skulle aldrig betala flera tusen för en lödkolv privat.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Julas ger ju 45w istället för 100. Sen är meec ett varumärke som ofta inte är direkt bra.

Jo såklart är detta inte alls samma produkt, men båda är portabla lödstationer. Dewalt/Ryobi och de flesta andra gör liknande till sina batterisystem

Permalänk
Medlem

Som av en slump så var mitt webbläsarfönster aningen ihoptryckt så i all hast läste jag:

"Ifixit lanserar lödkit för
400 kronor"

och tänkte att det låter helt okej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Hm, kanske inte vad jag skulle rekommendera till en nybörjare med det priset... Smidig storlek helt klart, men jag köpte en billig lödstation med lödkolv, varmluftspistol och rökextrahering för typ 135 GBP förut. Lite högljudd med luften igång och lite klumpig, i övrigt är jag riktigt nöjd.
Speciellt för precisionsarbete som mobiler kommer man väl inte direkt långt utan varmluft i dagsläget heller.

Värmeplatta är att rekomendera också 👍🙂

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Om ni kollar macrumours så verkar det ingå en hel del annat i kittet. Jag är ingen lödare så säger inget om priset eller nått. Sen angående temperatur inställning och PC så gällde det om man skulle köra med en vanlig USB-C PD kontakt istället för stationen

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Byggde en egen custom lödstation för Wellers WMRP penna/WMRT tweezer, kanske skulle försöka få till att göra klart och uppströmma det…

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av phlopydisk:

Om ni kollar macrumours så verkar det ingå en hel del annat i kittet. Jag är ingen lödare så säger inget om priset eller nått. Sen angående temperatur inställning och PC så gällde det om man skulle köra med en vanlig USB-C PD kontakt istället för stationen

https://images.macrumors.com/t/WdcixqhXpgKCGzoZ5uJBE3l_rRY=/1600x0/article-new/2024/09/ifixit-fixhub-soldering-toolkit.jpg

Verkar som det faktiskt är 3 olika paket de erbjuder:

• Lödpennan för €85 (gissningsvis hamnar den runt tusenlappen i Sverige)

• Penna med basstation för €270 (~3400 kr)

• Superkittet, som du nämner, för €330 (hamnar närmre 4100 kr, om inte mer)

Artikeln uppdagar endast mellankittet, med penna och basstation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Weller är knappast som en Fluke multimeter. En fluke är en proffsmaskin där du betalar väldigt mycket för märket och supportmaskinen bakom.
Weller är ett hobbexmärke. Märkeslödkolvar för hobbyister eller möjligen en arbetsplats som behöver löda någon gång i kvartalet och inte vill spendera allt för mycket.
Ingen arbetsplats jag arbetat på har använt något annat än Metcal eller JBC.

Jag jobbade tidigare på Saab. Då och då gjorde dom sig av med utrustning som enligt reglementet inte kunde kalibreras längre. Jag tog hem en Weller lödstation. Den hade använts till komponenter tillhörande diverse försvarsutrustning. Det dög för dom i alla fall.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minimupp:

3 400 kr - optimalt för nybörjare..?
"Lödkolvens laddstation har dubbla USB Type C-portar och ska, enligt Ifixit, har 55 wattimmar och leverera upp till åtta timmars oavbrutet arbete."?? Inte fan kan man sitta och löda i 8 timmar oavbrutet med ett 55wh batteri?

Dom syftar på om du kör i 100C* haha