Linksys WRT1900ACS som (trådad) AccessPoint?

Permalänk
Medlem

Linksys WRT1900ACS som (trådad) AccessPoint?

Hej,

Fick tag i en Linksys WRT1900ACS på bortskänkes. Tänkte att jag kunde ha den som accesspunkt för att få bättre wifi-signal i källaren. Jag har en ethernet-kabel nerdragen.

Dock vet jag inte om det går? Har ingen tidigare erfarenhet av Linksys och jag tycker inte jag ser det valet.

Se bild för var jag tror man ställer in det, men det verkar bara finnas trådlös varianter? Trådlös repeater skulle eventuellt kunna hjälpa signalen, men det känns ju lite dumt när man har en nätverkskabel som ligger där.

Missar jag nåt eller är det trådlöst som gäller på denna?

Permalänk
Medlem

Trådlös brygga? Du bör slå av DHCP, och sätta en statisk ip-adress. Sen koppla in på någon av Ethernet-portarna, alltså inte WAN-porten.

Det går också att köra t.ex. DDWRT eller OpenWRT på dessa, om man nu gillar att labba runt lite.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Enthoo Evolv X | Ryzen 7 7800X3D | Arctic Freezer II 420 | 6x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Asus B650 ProArt Creator | 32Gb Corsair Vengeance 6000Mhz CL30| Samsung 990 Pro 2+1TB | ASUS TUF 3080 12Gb | Corsair RM1000x Shift | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | Ducky One 3 Mini RGB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Trådlös brygga? Du bör slå av DHCP, och sätta en statisk ip-adress. Sen koppla in på någon av Ethernet-portarna, alltså inte WAN-porten.

Det går också att köra t.ex. DDWRT eller OpenWRT på dessa, om man nu gillar att labba runt lite.

Trådlös brygga får (enligt snabb surf) maskinen att ansluta trådlöst till ett Wi-Fi (som STA) och brygga till ethernet, typ tvärt om vad TS vill göra.

OpenWrt är lättinstallerat på denna modell.Dumb AP” på OpenWrt är tyvärr en hel del mer än ett enkelt val.

Ett alternativ kan vara att köra i vanlig router-mode med de problem det kan innebära i form av separata broadcast-domäner, dubbel NAT och jobb med att mecka så man inte har samma IP-subnät på bägge sidor av routern.

Permalänk
Medlem

Bryggkopplat läge bör resultera i att routern agerar switch/accesspunkt, se bara till att sätta en vettig IP-adress på LAN i samma IP-subnät som din ordinarie router kör, och då inte i DHCP-intervallet så du åker på IP-konflikt.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pitr-:

Bryggkopplat läge bör resultera i att routern agerar switch/accesspunkt, se bara till att sätta en vettig IP-adress på LAN i samma IP-subnät som din ordinarie router kör, och då inte i DHCP-intervallet så du åker på IP-konflikt.

Tack, testade detta och det verkar funka. Insåg dock innan att signalen inte var lika svag som jag trodde så kunde inte märka nån direkt skillnad 🤪

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pitr-:

Meckat lite mer med detta när jag upptäckte ett wifi som hette som mitt, men med suffixet basement. Mindes inte att jag satt detta, men insåg att det måste varit så när jag loggade in på Linksys:ens hemsida Bör jag sätta samma wifi-namn som mitt vanliga..? Spontant tänker jag att jag inte borde kunna välja namn om Bryggkopplat läge gör vad det ska. Väljer jag ett annat namn så blir det ju ingen förstärkning av mitt vanliga, utan ett ytterligare wlan, antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pitr-:

Ping @Pitr-

Permalänk
Medlem

Ja du bör absolut ha samma namn på det trådlösa nätverket (SSID) på samtliga accesspunkter och låta dina datorer/mobiler få växla självmant mellan stationerna/accesspunkterna när de anser sig ha för dålig signalstyrka. Döper du dem olika så måste du ju manuellt koppla upp dem mot respektive SSID för att de därefter ska kunna växla mellan nätverken vilket inte direkt blir så smidigt.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD