Vinn nätagg från Seasonic

Fungerar Fractal Design Newton R3 idag

Permalänk
Medlem

Fungerar Fractal Design Newton R3 idag

Hej!

Har kvar en Fractal Design Newton R3 på 1000W som jag tror att jag köpte 2013.
Använde den i 3-4 år men sedan så gav moderkortet upp och jag gav då upp och jag gick då över till PS4 Pro istället.

Nu undrar jag om man fortfarande kan använda det nätagget till nyare system och om det i så fall finns några nackdelar med ett så gammalt nätagg?
Den hade ju ändå 80+ Platinum, så den var väl väldigt effektif för sin tid i alla fall, med en garanti på 5 år.

Jag funderar på att skaffa ett 5700X3D system, förmodligen med kommande 8800XT om det går.

Webhallen

Permalänk
Medlem

Om du ändå ska köpa nytt så hade då inte jag chansat att testa med ett så pass gammalt nätagg. Nya nätagg är vad jag förstått också bättre på att hantera strömspikar som framför allt GPU's kan orsaka. Här får gärna någon rätta mig om jag fått det om bakfoten.

Permalänk
Medlem

Jag skulle ha behållt det. Har ett Newton R3 600w och ett 1000w i barnens datorer med Ryzen 5600. Det fungerar bra. Men hade jag köpt en dyr dator för >30k så hade jag nog inte snålat utan istället köpt nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Om du ändå ska köpa nytt så hade då inte jag chansat att testa med ett så pass gammalt nätagg. Nya nätagg är vad jag förstått också bättre på att hantera strömspikar som framför allt GPU's kan orsaka. Här får gärna någon rätta mig om jag fått det om bakfoten.

Jo precis, kanske kan vara något sådant.
Är strömspikar vanligare ifall man närmar sig toppen av vad PSUn klarar av?
Jag tror att jag kommer vara väldigt långt ifrån det då förmodligen systemet kommer ligga under 650W.
5700X3D verkar inte dra mycket och ryktena säger även att 8800XT inte kommer vara så törstig.
Men det lär ju inte vara slitet i alla fall då "life expectancy är 100 000H", vilket blir 11,5 år i full load med 24/7 användning.

Ett bra nätagg går väl på 1300-1500Kr vilket ändå är rätt mycket i ett typ "budget system". Så skulle såklart vara trevligt att slippa den kostnaden.

Men kontakter etc borde passa i alla fall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lumpa:

Jag skulle ha behållt det. Har ett Newton R3 600w och ett 1000w i barnens datorer med Ryzen 5600. Det fungerar bra. Men hade jag köpt en dyr dator för >30k så hade jag nog inte snålat utan istället köpt nytt.

Eftersom att det fungerar med 5600 som är en AM4 processer så antar jag att det också funkar bra med det som jag beskrivit.
Tack för svar!