Permalänk
Medlem

Smarta vägguttag

Någon som kan tipsa om vilka smarta eluttag för infälld montering som finns, jag menar det vore ju smidigare om man istället för att använda smarta pluggar byter ut befintliga vägguttag.
Och eftersom jag bor i gammal lägenhet med ojordade uttag, förutom i kök såklart så gäller det ju då att det finns ojordade smarta uttag.
Det är då också dubbeluttag jag vill ha.

Permalänk
Medlem

Schnieder wiser har infällt men de är inte ojordade.
En reläpuck bakom uttaget är det vanligaste.

Missade ett inte
Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av No_Jah:

Någon som kan tipsa om vilka smarta eluttag för infälld montering som finns, jag menar det vore ju smidigare om man istället för att använda smarta pluggar byter ut befintliga vägguttag.
Och eftersom jag bor i gammal lägenhet med ojordade uttag, förutom i kök såklart så gäller det ju då att det finns ojordade smarta uttag.

Aqara har det https://www.aqara.com/en/product/wall-outlet-h2-eu/ Finns som 2 pack hos Webhallen t.ex. https://www.webhallen.com/se/product/371918-Aqara-Wall-Outlet...

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Schnieder wiser har infällt men de är ojordade.
En reläpuck bakom uttaget är det vanligaste.

Problemet med att montera puck bakom vägguttaget är ju att det inte räknas som att man byter ut existerandet vägguttag, och därmed kräver att behörig elektriker gör jobbet.

Det där är ju bara enkelluttag, jag vill ju ha dubbeluttag, men tyvärr verkar det svårt med ojordat.

Permalänk
Medlem

Vidare så är det inte heller rekommenderat att köra alla typer av laster på ett smart uttag (se induktiva laster och RC-snubber), därav brukar man begränsa allmän installation av sådana puckar till just belysning, dvs bakom de uttagen eller knapparna. Sen i vissa fall kan du göra en special-installation för övriga saker du önskar styra men då gärna med en separat installation som skiljer sig från de vägguttag en vanligtvis finner 20-30 cm från golvet..

Visa signatur

🛜🫀: HP 290 PRO G9, i3 14100, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮#1: R7 5700X3D | RTX 4070 | Acer XF270HUA | 96GB @ 3600 | MSI X570 MPG GAMING EDGE
⌨️🎮#2: i5 12400F | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 16GB @ 3600 | MSI B760M-P DDR4 | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Borde vara ett ganska snabbt jobb att dra in jord till uttagen så överväg att ta in en offert från elektriker på vad det kostar att dra in jordlinan. Har fler fördelar också kring dator och ljud då många åskskydd m.m inte fungerar fullt ut i ojordade uttag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuomi:

Vidare så är det inte heller rekommenderat att köra alla typer av laster på ett smart uttag (se induktiva laster och RC-snubber), därav brukar man begränsa allmän installation av sådana puckar till just belysning, dvs bakom de uttagen eller knapparna.

Min bästa vän som också är elektriker säger liknande, att smarta uttag inte tål alla laster, t.ex. från dammsugare och hon rekommenderade mig att inte skaffa såna just för att de inte klarar av alla laster plus att sånt här är väldigt nytt

Skrivet av No_Jah:

Problemet med att montera puck bakom vägguttaget är ju att det inte räknas som att man byter ut existerandet vägguttag, och därmed kräver att behörig elektriker gör jobbet.

Det där är ju bara enkelluttag, jag vill ju ha dubbeluttag, men tyvärr verkar det svårt med ojordat.

https://encrypted-tbn2.gstatic.com/shopping?q=tbn:ANd9GcT6YA5etfyTkLWig3kzxnjSdAmZkqXBZaO7n5KbLSb3R7_5HOu-E2e8t7NW9CTKDORkdWcTka8GFFsGhJOgQhAs0APwhbH0h9pOXM2KxkNPpMaATIylaNHo

Jo, men de där borde man kunna sätta 2 st, du behöver nog inte ramen runt som medföljer Aqara, du borde kunna använda de som redan finns där, tänker jag

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av No_Jah:

som andra skriver spelar lasten en stor roll, men det finns puckar som hanterar alla laster, däremot har jag inte sett smarta uttag som gör det, "smarta" uttag kör vanligen lösningen att man bara styr 1 av brunnarna. det kan du naturligtvis även göra på dumma uttag som du sätter en puck bakom (får ju dock köpa modeller med separata brunnar) personligen skulle jag aldrig gå på uttag där man måste tänka på vad man pluggar in i dom, eller vilken brunn man använder. rätt som det är har man svärmor hemma som pluggar in en 2-3kwh dammsugare i "fel" uttag/brunn

en annan lösning är Din-monterad styrning, dvs du sätter styrningen i säkrings skåpet.

relä puckar som fixar alla laster.

1: Heltun higload obs att i standard dosa kommer du får använda förhöjningsram då den är lite tjock att ha bakom uttagen, en lösning är att helt enkelt skifta apartdosan till en djupare modell, jag är för lat och valde att sätta 22mm förhöjningsram.
denna kör jag på alla saker med motor last som har en hög effekt typ torktumlare, kompressor, högtryck.
denna använde z-wave 700, och har temperatur prob. dessa satte jag i ett gäng utag innan shelly wave 1 pm släpptes,

2: shelly wave 1pm: du måste sätta en snubber, men enligt shelly ska denna sedan klarar alla former av laster i ett hushåll, dock var dom lite osäkra på kompressor, där ville dom har modellen av kompressor innan dom svarade. Jag byter själv ut mina qubino relä till dessa i alla uttag som inte redan har heltun higload i sig. shelly wave 1 pm använder z-wave 800. har inte en temperatur prob. i standard aparatdosa får jag plats med 1 pm + snubber samt 2 wagner plintar bakom uttaget, så den är rätt liten. sedan har den både dubbla N plintar och 3L plintar vilket gör installationen smidig.

ska du använda z-wave är valet av kontroller viktigt om du ska ha många enheter, där är
z-wave.me, z-station väldigt trevlig, fast skulle jag gå på din-monterat skulle jag kört deras din-monterade multiprotocol controller. den sistnämnda har jag dock inte testat själv än. dessa är z-wave 700 kontrollers men dom jobbar på 800 versioner.
just som kontroller spelar det mindre roll om du kör 700 eller 800, det som skiljer är: valve (dvs bättre säkerhet än s2),lite bättre täckning samt batteri tid. skulle jag absolut gå på z-wave 800 idag skulle jag testat hubitat c8 (är dock tveksam att den klarar 100+ enheter) undvik usb pinnar, deras antenner är typ 5db och man får ofta problem med många enheter.

https://z-wave.me/products/z-station/#slide-2

https://z-wave.me/products/multiprotocol-controller/#slide-2

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.