Köpt TP link x50 3-pack krånglar mycket

Permalänk
Medlem

Satsar nog på en dyrare mesh router vid ett senare tillfälle.
Allt funkar ju toppen, men är ju inte fel med nyare snabbare saker.
Ser inget positivt att ha 2 routrar, även om det fungerar bra för dig.
Och har redan skickat tillbaka den nya.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aristoteles:

Om du har ett litet mer avancerat hemmanätverk tycker jag att det finns bättre alternativ som router än Deco. Jag tycker Deco främst bör användas i AP läge (trådlös accesspunkt).
En annan aspekt är utifrån säkerhet, där all konfiguration körs utifrån en App som kopplar upp sig mot en molntjänst. Skulle TP-links tjänster bli utsatta för ett intrång så kan det bli ganska tråkigt.
Utöver det så är det ett Kinesiskt bolag som just nu är under granskning https://www.pcmag.com/news/us-lawmakers-demand-probe-into-tp-...

Rätta mig gärna om X50 funkar annorlunda. Men ett problem med alla TP-links meshsystem som jag provat är att man inte kan använda en annan router och koppla därifrån till alla meshnoderna ens i AP-läge. Man måste koppla backhaul från den enhet som är huvudnod även om den inte agerar router. På många av de ställen jag installerat dessa system så är det inte jättesnyggt att sätta en AP precis vid routern, men det har i princip krävts för att få en vettig kabeldragning. Fattar inte varför de valt att göra så när enheterna körs som accesspunkter. Kopplar man alla meshenheter direkt till routern så kör de WiFi Backhaul istället och det är inte övertydligt att det är så det är.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av Neo1:

Nasen är inte problemet, jag kommer inte åt internet trådat med deco x50 AX3000.
Och vet inte vad problemet är, nu åker den tillbaks.
Finns säkert någon inställning i appen som kanske kunde lösa det.
Men TP links support föreslog inte det.
Jag nämnde inte ens en nas för honom.
Men vill dock köpa ny inom ett år, får se om det funkar då.

Nasen är problemet!
Ta bort statisk ip och ändra till dhcp!
Sedan låser du ipn nasen får av decon i decon.
Nu kommer allt fungera!

Felet nu är att nasen har en låst ip som inte ligger inom samma spann som decon delar ut, och då fu**ar den ut dhcpn!

Visa signatur

Jobb jobb mera jobb!😒

Permalänk
Medlem

Ok, vill lära mig.
Varför fungerar det nu då?
Jag tror att jag låste ip 192.168.1.16 till nasen på den förra routern som var asus, inte denna. Men är inte 100%.

Permalänk
Skrivet av Neo1:

Ok, vill lära mig.
Varför fungerar det nu då?
Jag tror att jag låste ip 192.168.1.16 till nasen på den förra routern som var asus, inte denna. Men är inte 100%.

asus brukar köra med 192.168.50.1 (kolla din gamla router vilka ip adresser den delar ut)
Tp link deco kör med 192.168.68.1

felet blir i detta fallet om din nas är låst till en asus adress dvs 192.168.50.? då kommer decon inte känna av den, och i ditt fall så strullar dhcpn. Därför är det lättare att låsa en adress i routern istället för att sätta statisk ip.

Så enklaste lösningen för dig är att ändra på nasen så den får en ip som passar decons dhcp dvs 192.168.68.?
Lösning 2 är att du ändrar ip adresserna på decon så dom startar på 192.168.50.1

Visa signatur

Jobb jobb mera jobb!😒

Permalänk
Medlem

Vet inte om du läst tråden, den orbi jag har nu fungerar utmärkt. Kanske byter om 1 år.
Med nas etc.

Permalänk
Skrivet av giplet:

Kopplar man alla meshenheter direkt till routern så kör de WiFi Backhaul istället och det är inte övertydligt att det är så det är.

Jag har ca 4 switchar på ett och samma nät fördelade i huset. Om du har anslutit enheterna med kabel så används den förbindelsen i första hand och jag har alla mina enheter (AP) anslutna så.