Raytracing gaming i 1440p, AM4, 20.000 kr

Permalänk

Raytracing gaming i 1440p, AM4, 20.000 kr

MOD: Trådar sammanfogade, senaste trådstart: #20658641

Hej Sweclockers!

Dags att pensionera gamla trotjänaren sen 10 år tillbaka.

Målbilden är gaming i 1440p med raytracing i en vit Fractal Design North chassi med mesh. Tänker mig två alternativ balanserade kring ett 4070 S eller ett 4070 Ti S och budget därefter. Först ut blir Alan Wake 2 och förhoppningsvis räcker bygget till GTA 6 när det släpps till PC någon gång framåt 2037. Går det att hålla burken något så när tyst är det ett plus.

Tanken är att få den byggd via Inet under black friday eller skruvas ihop själv under ångest och svordomar.

Så klura gärna vad som är rätt delar att hälla i burken!

Sammanfogade trådar
Permalänk
Medlem

Prisvärt bygge med bra uppgraderingsmöjligheter. Jag hade definitivt satsat på 4070 Ti Super för att få 16 GB VRAM istället för 12 GB.

Permalänk
Medlem

Inet brukar bjussa på monteringen under BF och går säkert få ned priset någon tusenlapp.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/ItkwATuR7tEVuTRDsEOYBMsqY7s/namnlos

Permalänk
Medlem

Funderar på samma sak.
Men tänkte bara fråga i denna tråd, inte för att ta över den men bara i samband med att jag funderar på samma bygge i princip.

Är inte 7900xt bättre än 4070 ti?

Permalänk
Skrivet av Robzuno:

Funderar på samma sak.
Men tänkte bara fråga i denna tråd, inte för att ta över den men bara i samband med att jag funderar på samma bygge i princip.

Där har du en poäng men som jag förstår det utan att vara mest påläst levererar geforcekorten raytracing medans radeonkorten levererar några fler frames. Men det är säkert mer komplext än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robzuno:

Funderar på samma sak.

Skrivet av Controller:

Där har du en poäng men som jag förstår det utan att vara mest påläst levererar geforcekorten raytracing medans radeonkorten levererar några fler frames. Men det är säkert mer komplext än så.

När det gäller ray tracing high/path tracing så är 7900 xt likvärdig en 4060

https://www.sweclockers.com/test/37486-alan-wake-ii-fantastis...

Bläddra ned till path tracing så ser ni att inga amd kort är kvar vid 1440p och de har en härlig 14fps i 1080p

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk

Var inne och gaggade med Inet och fick ett förslag. Med tanke på att dator inte kommer uppgraderas utan spelas 4-5 år och sen gå till kidsen fick jag förslag att gå på AM4 spåret för att få ur mer kraft för pengarna.

Så mer kraft i 5 serien eller möjlighet till framtida uppgradering med 7 serien. Stämmer det att uppsättningen jag fått är mer kraftfull? Sneglar lite mot ddr4 minnet.

Nyfiken på era åsikter!

https://www.inet.se/datorbygge/b1576964/mathias-bf-bygge

Permalänk

Raytracing gaming, 1440p, AM4, budget 20k

Hej Sweclockers!

Och stort tack för hjälp i tråden innan. Börjar närma mig ett AM4 bygge där Chassit redan är på väg och försöker nu klura ut om det är något jag saknar / kan tweeka.

Målet är gaming med ray tracing i 1440p och bygga en burk som har så mycket prestanda som möjligt för pengarna. Den kommer gå till kidsen sen så räknar inte med att uppgradera den. Förhoppningen är att få ut mer bang for the buck i ett AM4 system.

Kvarvarande funderingar är om jag har någon nytta av att gå upp till 64 GB ram samt om det går att göra något för att få allt något tystare.

Planerar att försöka bevaka framförallt grafikkort och processor under veckans streams.

Kommer bevaka en skärm för spel i 1440p under veckan.

Bygge från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 7 5700X3D (2 539 kr hos Amazon MP)
Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4070 Ti SUPER WINDFORCE OC 16GB (9 713 kr hos Amazon MP)
Chassi: Fractal Design North (1 321 kr hos Amazon MP)
Moderkort: Gigabyte B550 GAMING X V2 (962 kr hos Amazon MP)
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) Ryzen (640 kr hos Amazon)
SSD: Samsung 990 Pro series 4TB M.2 (MZ-V9P4T0BW) (2 867 kr hos Amazon MP)
Nätaggregat: Corsair RM750x (1 857 kr hos Computersalg)
CPU-kylare: Thermalright Phantom Spirit 120 SE (479 kr hos Webhallen)
Fläkt: Arctic P12 PST (81 kr hos Computersalg)
Fläkt: Arctic P14 PWM Vit PST x4 (468 kr hos Computersalg, 117 kr/st)
Totalt: 20 927 kr

Rubrik ska återspegla innehåll. /Mod
Permalänk
Medlem
Permalänk

Ja den är rätt läcker men jag vill gärna klämma in Fractal Design North och 4tb på lagringen.

Blir inte 7500F för svag jämfört med 5700X3D?

Tänker att kostnadsbenchen är 5700X3D, DDR4 ram, AM4 moderkort vs 7500F, DDR ram, AM5 moderkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Controller:

Ja den är rätt läcker men jag vill gärna klämma in Fractal Design North och 4tb på lagringen.

Blir inte 7500F för svag jämfört med 5700X3D?

Tänker att kostnadsbenchen är 5700X3D, DDR4 ram, AM4 moderkort vs 7500F, DDR ram, AM5 moderkort?

7500F presterar ungefär som 7600 som i sin tur presterar ungefär som 5800X3D.

https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-5-7600-non-x/18....

Sen finns det ju vissa spel som gynnas mycket av extra 3D cache och då kan ju X3D-processorerna dra ifrån mer.

Permalänk
Medlem

Klurar på samma sak...

Enligt min tabell kostar 5700x3d cirkus 2500, men en 5900x 2700kr. Och 10% skillnad i prestanda... Bias för mig är inte mot spelande heller. Misstänker att jag över tid har mer nytta av MHz och kärnor än cache...
Och jag har tänkt att behålla mina 16x2 + 8x2 GB DDR4, därav kravet på AM4.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Klurar på samma sak...

Enligt min tabell kostar 5700x3d cirkus 2500, men en 5900x 2700kr. Och 10% skillnad i prestanda... Bias för mig är inte mot spelande heller. Misstänker att jag över tid har mer nytta av MHz och kärnor än cache...
Och jag har tänkt att behålla mina 16x2 + 8x2 GB DDR4, därav kravet på AM4.

Är du säker på att du vill köra på AM4? Inte för att det inte är prisvärt men du mister möjligheten att uppgradera till en nyare CPU på samma moderkort. AM5 ska ju stödjas till och med 2027 åtminstone.

Permalänk
Medlem

Vänta med CPU tills någon stream , kanskje 2k där. Annars dyr PSU.?!

32gb räcker fint

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Controller Trådar sammanfogade, en tråd per ämne så att alla får synas i forumet.
Jag uppdaterade trådrubriken och pekar på ny trådstart i första inlägget.

Lycka till med shoppandet!

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Är du säker på att du vill köra på AM4? Inte för att det inte är prisvärt men du mister möjligheten att uppgradera till en nyare CPU på samma moderkort. AM5 ska ju stödjas till och med 2027 åtminstone.

Det är för DDR4-minnena. Jag tänkte från början uppgradera mitt i5-gen6-nånting, men eftersom AMD är billigare så.
Och jag jagar inte ens prestanda, ska jag spela spel så kör jag HL2, eller möjligtvis Red Dead Redemption 2!
Ren uppgradering pga Win11 kan man väl säga, även om jag har fulat in Win ändå för tillfället. Samt att jag känner för att skruva ihop nåt.

Jag började egentligen runt 5600x och halkade allt eftersom högre... Just nu är väl tanken att om man ändå ska köpa det sista av en generation, varför inte köpa bland det vassaste liksom. Nån tusing hit eller dit är ju mindre prio.

Så mitt inlägg var mer till TS att om 5700x3d är en tanke, så är ju 5900x inte mye dyrare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Det är för DDR4-minnena. Jag tänkte från början uppgradera mitt i5-gen6-nånting, men eftersom AMD är billigare så.
Och jag jagar inte ens prestanda, ska jag spela spel så kör jag HL2, eller möjligtvis Red Dead Redemption 2!
Ren uppgradering pga Win11 kan man väl säga, även om jag har fulat in Win ändå för tillfället. Samt att jag känner för att skruva ihop nåt.

Jag började egentligen runt 5600x och halkade allt eftersom högre... Just nu är väl tanken att om man ändå ska köpa det sista av en generation, varför inte köpa bland det vassaste liksom. Nån tusing hit eller dit är ju mindre prio.

Så mitt inlägg var mer till TS att om 5700x3d är en tanke, så är ju 5900x inte mye dyrare.

Mitt fel, jag läste lite för snabbt. Jag hade nog kört på det här som ger väldigt mycket för pengarna i så fall och sparat pengar till framtida uppgraderingar. Det blir ju ändå en väldigt bra uppgradering mot din gamla CPU. Vad har du för hastighet på RAM-modulerna?

Permalänk
Medlem

Mitt fel, jag läste lite för snabbt. Jag hade nog kört på det här som ger väldigt mycket för pengarna i så fall och sparat pengar till framtida uppgraderingar. Det blir ju ändå en väldigt bra uppgradering mot din gamla CPU. Vad har du för hastighet på RAM-modulerna?

https://komponentkoll.se/bild/UbMAF.png

Jag kommer säkert att förlora en hel del hastighet på minnen, de första 2x8GB minns jag inte alls, de satt i datorn när jag köpte den 2017-2018 nånting. De 2x16 är Kingston Fury Beast Black DDR4 3200MHz säger kvittot från Netonnet, så nästa steg skulle väl kanske vara att matcha dem och slänga de 2x8.
Ska vi ändå prata flaskhalsar, så finns det även ett 1060 i dagens dator.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Jag kommer säkert att förlora en hel del hastighet på minnen, de första 2x8GB minns jag inte alls, de satt i datorn när jag köpte den 2017-2018 nånting. De 2x16 är Kingston Fury Beast Black DDR4 3200MHz säger kvittot från Netonnet, så nästa steg skulle väl kanske vara att matcha dem och slänga de 2x8.
Ska vi ändå prata flaskhalsar, så finns det även ett 1060 i dagens dator.

3200 MHz är en bra hastighet. Vet du om de har CL16?

Permalänk
Medlem

3200 MHz är en bra hastighet. Vet du om de har CL16?

Jag hade visst 2x16GB + 1x16.

Visa signatur

Permalänk

7500F presterar ungefär som 7600 som i sin tur presterar ungefär som 5800X3D.

https://www.techpowerup.com/review/amd-ryzen-5-7600-non-x/18....

Sen finns det ju vissa spel som gynnas mycket av extra 3D cache och då kan ju X3D-processorerna dra ifrån mer.

Så om jag ska förstå kostnad vs prestanda i sammanhanget så ligger det inte mer än en 600 mellan två relativt jämna setups mot att man låser in sig för framtida uppgraderingar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Controller:

Så om jag ska förstå kostnad vs prestanda i sammanhanget så ligger det inte mer än en 600 mellan två relativt jämna setups mot att man låser in sig för framtida uppgraderingar?

https://komponentkoll.se/bild/xAnsJ.png

https://komponentkoll.se/bild/IoBYK.png

Precis så. Har du inga planer på att uppgradera till en nyare CPU på samma moderkort kan du köra på AM4.

Permalänk

Då tror jag jag att jag testkör det här bygget. Polletten börjar trilla ner att AM4 kanske inte är helt genomtänkt för en såpass liten besparing som 600kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Controller:

Då tror jag jag att jag testkör det här bygget. Polletten börjar trilla ner att AM4 kanske inte är helt genomtänkt för en såpass liten besparing som 600kr.

https://komponentkoll.se/bild/xuJsA.png

Eagle är ett rätt mycket bättre moderkort för bara någon femtiolapp extra. Fury Renegade är också något bättre och något billigare. Över tre fläktar i ett chassi brukar ge en otroligt liten förbättring generellt. 7500F är prisvärd också.

Permalänk

Stort tack för all hjälp!
Ordnade det mest på sweclockersstreamen igår och ska komplettera en cpufläkt samt fläkt till baksidan. Arctic Liquid Freezer III 360 ser ut som ett alternativ.

Ett speciellt tack till @Alastor Moody för bra tips och stort tålamod.

Nu ses vi säkert i supportforumet framåt december när det ska byggas!