Excel - Medlemsregister

Permalänk

Excel - Medlemsregister

Jag skulle behöva ha lite hjälp.

Jag vill skapa ett medlemsregister där man har 1 sammanställniningsflik, och sedan olika flikar där medlemmar kommer att läggas in den fliken de tillhör. Man kan bara finnas i en flik.

Jag vill sen i sammanställningsfliken att alla medlemmar summeras. Vet inte om man måste hålla på med databas och sånt då ? Det ska helst vara enkelt då de som kommer fylla på med data i de respektive flikarna inte har något hög kunskap (som mig)

Jag vet att det även ska gå att vi i sammanställningsfliken skiver in e unikt alias som man sen letar efter i alla flikar och om man får en match då hämtar in den datan.

Vore väldigt tacksam om någon kan hjälpa eller komma med förslag. Testade att fråga Copilot, men fick det inte alls att fungera.

Rådatan att jobba efter är följande.

###
De olika orterna heter Förening 1, Förening 2, Förening 3, Förening 4, Förening 5,Förening 6, Förening 7, Förening 8, Förening 9, Förening 10, Förening 11, Förening 12 samt Förening 13.

Varje flik innehåller följande Tabeller med data som heter Förnamn, Efternamn, E-post, Användar-ID, Mobilnummer, Personnummer, Kön, Adress, Postnummer, Ort, Tillhör Förening.

Det är ungefär 200 medlemmar i varje förening.

Vi vill att den datan ska kunna läsas över till en gemensam flik som heter Sammanställning.

###
** Extra data för egen kännedom.

**Kolumn A kommer lämnas tom för där kommer numreringen att ske. Samt att det är tabeller, så alla inskriver data kommer att ske ifrån rad 2 och nedåt.

*Tabbelerna , Förnamn (B1), Efternamn (C1), E-post (D1), Användar-ID (E1), Mobilnummer (F1), Personnummer (G1), Kön (H1), Adress (I1), Postnummer (J1), Ort (K1), Tillhör Förening (L1)

* Vi vill gärna begränsa dokumentet till 5000 rader så vi inte får miljoner rader då vi inte kommer ha fler än 5000 medlemmar.

Permalänk
Medlem

antingen så gör du det med formler, powerquery eller med vba-kod. Nu har ju ms hotat med att lägga ned vba i många år så, och det funkar mestadels inte online så. Annars, varför inte köra i en flik med filter eftersom du ändå har vilken förening den tillhör? Sedan köra en enkel sammanställning med power-pivot

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk
Medlem
Skrivet av CaVeMaN83:

Jag skulle behöva ha lite hjälp.

Jag vill skapa ett medlemsregister där man har 1 sammanställniningsflik, och sedan olika flikar där medlemmar kommer att läggas in den fliken de tillhör. Man kan bara finnas i en flik.

Jag vill sen i sammanställningsfliken att alla medlemmar summeras. Vet inte om man måste hålla på med databas och sånt då ? Det ska helst vara enkelt då de som kommer fylla på med data i de respektive flikarna inte har något hög kunskap (som mig)

Jag vet att det även ska gå att vi i sammanställningsfliken skiver in e unikt alias som man sen letar efter i alla flikar och om man får en match då hämtar in den datan.

Vore väldigt tacksam om någon kan hjälpa eller komma med förslag. Testade att fråga Copilot, men fick det inte alls att fungera.

Rådatan att jobba efter är följande.

###
De olika orterna heter Förening 1, Förening 2, Förening 3, Förening 4, Förening 5,Förening 6, Förening 7, Förening 8, Förening 9, Förening 10, Förening 11, Förening 12 samt Förening 13.

Varje flik innehåller följande Tabeller med data som heter Förnamn, Efternamn, E-post, Användar-ID, Mobilnummer, Personnummer, Kön, Adress, Postnummer, Ort, Tillhör Förening.

Det är ungefär 200 medlemmar i varje förening.

Vi vill att den datan ska kunna läsas över till en gemensam flik som heter Sammanställning.

###
** Extra data för egen kännedom.

**Kolumn A kommer lämnas tom för där kommer numreringen att ske. Samt att det är tabeller, så alla inskriver data kommer att ske ifrån rad 2 och nedåt.

*Tabbelerna , Förnamn (B1), Efternamn (C1), E-post (D1), Användar-ID (E1), Mobilnummer (F1), Personnummer (G1), Kön (H1), Adress (I1), Postnummer (J1), Ort (K1), Tillhör Förening (L1)

* Vi vill gärna begränsa dokumentet till 5000 rader så vi inte får miljoner rader då vi inte kommer ha fler än 5000 medlemmar.

Måste det vara gjort i Excel?

Jag håller på en del med Power Apps och detta låter som ett väldigt bra användningsområde för just det. Beroende på vad användarna har för licenser, ifall detta är privat eller företag så kan det vara så att det ingår licenser för Power Apps för användarna.

Power Apps är också ganska lätt att komma igång med och bygga något som det du beskriver ovan. Det går ju bygga en app som använder ett excel ark som databas också, men man kan då använda appen för att göra det lättare för användarna att t.ex. söka eller lägga till nya personer.

Permalänk

Vi har tillgång till Powerapps tror jag, men det är excel som de idag har haft egna listor i , och jag ska försöka köra ihop det till 1 istället för 14 olika.

Och även om jag lär mig att skapa så måste ju de 13 andra som lägger in sin data kunna hantera det. Så det är därför jag vill hitta något vettigt. Och iom att jag inte vet hur jag ska bygga heller så har jag svårt för att kunna testa olika.

Så kort och gått, så enkelt som möjligt är det jag eftersträvar utan att det ska bli dubbelt jobb som det är idag.

Permalänk
Medlem

Hej

Du kan skapa tabeller/listor på olika kalkylark och sedan använda funktionen VSTACK i Excel, för att lägga ihop och samla alla uppgifterna på ett annat kalkylblad. Se dessa tips: https://www.excelbrevet.se/atta-fordelar-och-mojligheter-med-... och https://www.excelbrevet.se/sla-ihop-tabeller-i-excel-med-vsta....

Permalänk
Medlem

Dubblerad data är oftast korkat. Någon inhämtningsfunktion till den sammanslagna tabellen bör du alltså inte ha. Möjligen kan man tänka sig att göra en automatiskt sammanslagen tabell med VSTACK som nämns ovan, i syfta att markera dubletter i egen kolumn. Totala antalet medlemmar kan man lika gärna summera över 13 flikar. Det går finfint att göra en vanlig sökning i hela boken (alla flikar).

Dubletter kommer antagligen hända, eftersom folk flyttar. Datamodellen saknar tidsaspekt, dvs inträdesdatum, och/eller vilka perioder medlemsavgift betalats. Rimligen vill man gallra dem som inte betalat, på grund av GDPR.

Ett Excelblad är enkelt att skriva över med skräpdata, medvetet eller av misstag. Se till att historiken är trackad och/eller att det finns dagliga backuper över lång tid så att det finns tid att upptäcka misstag.