Tacksam för input Datorbygge Inet

Permalänk

Tacksam för input Datorbygge Inet

Hej, har försökt läsa på och sätta ihop en dator på INET som fungerar till det mesta - tacksam för input. Tänker mig en budget på ca 20-25k exklusive operativsystem.

1. Är det värt att köpa en riktig licens för Windows 11 Pro eller går det lika bra med en billig nyckel från andra sidor?

2. Är 20 - 25k en rimlig avvägning med rimlig ökad prestanda per krona?

Permalänk
Medlem

Ser väl okej ut. Du har dock valt oerhört långsamma RAM-moduler. Hade satsat på dessa istället.

https://www.inet.se/produkt/5306756/kingston-32gb-2x16gb-ddr5...

Chassi för 2 000 kr kan du spara på, finns bra chassin för runt 500 kr nu under rean.

Permalänk

Datorbyggaren varnar för att "Hastigheten på internminnet överstiger moderkortets standardhastigheter" när jag väljer snabbare minne. Är detta ok eftersom jag har en processor i generation 14, tolkar beskrivningen för moderkortet så. Men sker detta automatiskt eller krävs inställningar för att överklocka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klockarn_72:

Datorbyggaren varnar för att "Hastigheten på internminnet överstiger moderkortets standardhastigheter" när jag väljer snabbare minne. Är detta ok eftersom jag har en processor i generation 14, tolkar beskrivningen för moderkortet så. Men sker detta automatiskt eller krävs inställningar för att överklocka?

Du aktiverar XMP i BIOS för att få RAM-modulerna att köra i 6 000 MHz.