Tror detta delvis är en missuppfattning när det kommer till Intel åtminstone. Jag köpte exempelvis ett nytt Z170-baserat system i mitten av 2015. Vid releasen var minnesstödet fortfarande dåligt och jag blev tvungen att köra mina DDR4-minnen långt under deras specifikationer tills det ett antal versioner senare kom ett BIOS som rättade till minneskompatibliteten, varpå jag kunde uppgradera från DDR4-2400 till DDR4-3200, trots att det officiella stödet var max DDR4-2133.
Sen är det alldeles för många som inte använder sig av det aktuella moderkortets QVL för att välja minnen. Kommer ut trådar här hela tiden med folk som försöker blanda minnesmoduler, klocka upp manuellt utan att veta hur och/eller inte tagit ett minnes-kit som tillverkaren testat.
Sen accepterar jag att de jag köpt kanske inte klarar DDR5-7200 i mitt bygge.
När det kommer till spel är nog det vanligaste att minnesbandbredden spelar extremt liten roll. Det finns några undantag, bl.a. ett antal Bethesda-titlar, som jag själv spelar, så det ska bli intressant att laborera med när mitt 3080 inte är begränsat av datorn längre.
Egentligen är RAM lite som med SSD, att man generellt har mer nytta av utrymme än av hastighet. Jag kunde fått 64 GB DDR5-6400 för samma pengar egentligen, men tyckte det var kul att köpa snabbare.
Alla val måste inte vara rationella heller.
Nejdå, det är helt rätt att det är lite olika features på dem. Bättre ljudkrets, Intel LAN [förutsatt att de inte har problem med dem fortfarande], fler och snabbare portar, strömförsörjningen till CPUn har två extra power stages (14 vs. 16) och diverse andra bra-att-ha.
Jag jämförde dem på Asus produktsida:
https://www.asus.com/product-compare?ProductID=29693,29668&Le...
Jag övervägde faktiskt det kortet själv, men kör med ett Sound Blaster Zx så kände inget behov av ljudkretsen, och kommer inte överklocka så har svårt att tro att strömförsöjningen till CPU spelar roll heller. Lyckades hålla min budget på att datorn inte skulle kosta mer än 20k, så ska bygga ihop den som den är nu.
Har inget fönsterchassi heller, hade jag haft det så hade jag inte velat ha ett så fult moderkort som jag valde. 😂