Permalänk

Råd: Bygga med 14900k eller 285k

Jag behöver råd från er som är insatta i Intels processorer. Jag känner till microcode-problemet med 14900k och att 285k inte är mycket bättre prestandamässigt (men desto mer energisnål).

Jag spelar inte men kör tyngre foto/video-redigering. Jag har i princip inhandlat allt till nya dator nu. Har en oöppnad 14900k (produktion i år) men är osäker på om jag inte ska vänta på 285k som kommer om typ 4 veckor. Kommer köra 360 AiO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svartfredag:

Jag behöver råd från er som är insatta i Intels processorer. Jag känner till microcode-problemet med 14900k och att 285k inte är mycket bättre prestandamässigt (men desto mer energisnål).

Jag spelar inte men kör tyngre foto/video-redigering. Jag har i princip inhandlat allt till nya dator nu. Har en oöppnad 14900k (produktion i år) men är osäker på om jag inte ska vänta på 285k som kommer om typ 4 veckor. Kommer köra 360 AiO.

Det var väl framförallt i spel den nya Intel var en besvikelse, i produktion är ju 285K en av dom bästa.
Kan ju kolla lite här på SweC produktionstester och därefter bestämma vilket som blir bäst för dig.
https://www.sweclockers.com/test/39871-intel-core-ultra-9-285...

Permalänk
Medlem

Jag hade alla gånger satsat på 285K, den ÄR trots allt snabbare i Premiere Pro där det märks mest, dvs i tidslinjen med komprimerade format/codecs.

Kolla Puget Systems jämförelse med HEVC-video där Quicksync används för att dekomprimera videon i tidslinjen:

Både 285K och 265K smiskar 14900K rejält i just detta test.

Hela testet hittar du här: https://www.pugetsystems.com/labs/articles/intel-core-ultra-2...

Gällande effektivitet så ser det rätt bra ut också.

Hela det testet här: https://www.pugetsystems.com/labs/articles/power-draw-cooling...

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk

Stort tack för feedback:en! Misstänkte att jag får hålla ut med byggandet tills jag får 285k:an. Just 4k HEVC Gopro footage har fått gamla datorn att throttle:a ordentligt.

Sen är ju följdfrågan om 265k skulle räcka men jag går gärna på det bästa om jag får lust att överklocka. Jag antar också att rtx 3070 super 12gb oc borde räcka, jag gör inte så mycket after effects/da Vince resolve.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svartfredag:

Stort tack för feedback:en! Misstänkte att jag får hålla ut med byggandet tills jag får 285k:an. Just 4k HEVC Gopro footage har fått gamla datorn att throttle:a ordentligt.

Sen är ju följdfrågan om 265k skulle räcka men jag går gärna på det bästa om jag får lust att överklocka. Jag antar också att rtx 3070 super 12gb oc borde räcka, jag gör inte så mycket after effects/da Vince resolve.

Ja, kör du filmer från GoPro etc är det verkligen rätt val med 285/265 eftersom de har den uppdaterade iGPUn som verkar snabbare på decoding än de äldre.

Ditt 3070 räcker gott och väl.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem

285k tror jag blir bra i spel efter vart. Kom precis en ny mikrokod, men Intel har redan sagt att det kommer en till i december.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

285k tror jag blir bra i spel efter vart. Kom precis en ny mikrokod, men Intel har redan sagt att det kommer en till i december.

Vet du om mikrokoden kommer via bios eller ska man vänta med att köpa en av dom nya?
Sitter själv och funderar på en 265K till en dator som det även kommer spelas på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Vet du om mikrokoden kommer via bios eller ska man vänta med att köpa en av dom nya?
Sitter själv och funderar på en 265K till en dator som det även kommer spelas på.

Mikrokod kommer såvitt jag vet, alltid med bios.
De nya Ultra är ju inte på nått sätt dåliga i spel. Bara en sidgradering hittils. Emellanåt en bitteliten nedgradering. Men desiderat bättre thermals.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Mikrokod kommer såvitt jag vet, alltid med bios.
De nya Ultra är ju inte på nått sätt dåliga i spel. Bara en sidgradering hittils. Emellanåt en bitteliten nedgradering. Men desiderat bättre thermals.

Jo så brukar det väl vara.
Det är väl mest i 24H2 som spelprestandan blivit totalt kass, är det tänkt att mikrokoden skall fixa detta eller är det något MS måste fixa?