Microsoft publicerar guide till Windows 11 på äldre datorer

Permalänk
Medlem

Jag har hållit mig ifrån win11 för jag ville inte hålla på att mecka med allt som är fel/dåligt.
Nu ska jag snart installera win11 (ny dator) för jag vill inte hålla på att mecka med win10/vara utan säkerhetsuppdateringar när det är dags.

😕

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Dock så kan man hämta hem saker från Microsoft Store utan att använda ett MS konto till skillnad från både Google och Apple

Jo, vet att det ska fungera så, men har haft otur med det den senaste tiden.

Har försökt installera PDP Control Hub:
https://apps.microsoft.com/detail/9p3l4zvw8vdf

Setup-filen får jag hem, men senare bara en länk till en 404:a. Tar gärna emot tips!

Permalänk
Medlem

För min del är det kraven på MS-konto (just nu finns det vägar runt, men det kan strypas för gott när som helst även för en befintlig installation, så inget att förlita sig på) och påslagen TPM som är dealbreakers för mig, det senare mer än det förra. Om man tar bort de två kraven, pålitligt permanent, då uppgraderar jag till 11:an. Så länge de kraven är kvar kommer jag att stanna kvar på 10 i många år till, trots att säkerhetsuppdateringarna upphör.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cthugha:

Jag hoppas du totalt har bojkottat Google då? De skickar ju ofta popups och påminnelser i sina tjänster som vill att man ska använda Chrome osv. Och reklam på många platser (Gmail, Search, YouTube, mm).

Skrivet av NoNamesWayne:

Misstänker att du inte har något apple-konto då heller? Eller för den delen ett google-konto?

Snälla, ge mig mer whataboutism!

Permalänk
Medlem

Nyfiken fråga till er som använder Win11:

Kan man fortfarande inte av-gruppera program i taskbaren, eller är det fixat nu?
Bild från Windows 10

Testade 11'an för ett bra tag sen och tyckte OS'et hade fått en riktig identitestskris och blivit super-kontraproduktivt.
Många saker som störde, men att inte kunna avaktivera en sån sak som gruppering av program gjorde mig vansinnig.
Då, fanns inte nåt custom program heller som bara åtgärdade den lilla detaljen, utan bytte ut hela utseendet i Start och allt till typ Win10-UX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razken:

Nyfiken fråga till er som använder Win11:

Kan man fortfarande inte av-gruppera program i taskbaren, eller är det fixat nu?

Det är fixat i Windows 11 23H2 som jag kör på jobbet. Däremot är fortfarande drag-n-drop till taskbar väldigt begränsat samt buggar ur ibland. Att öppna en fil genom att släppa den på programikonen fungerar exempelvis inte.

Låter för övrigt som att du syftar på ExplorerPatcher, där en av funktionerna var just att återställa taskbaren till Win10-UI:t. Tyvärr är det inte längre möjligt i Windows 11 vad jag vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Microsoft kan ta Windows 11 och stoppa upp det i en plats, där solen aldrig skiner.

Borås!?

(https://www.bt.se/2024-09-10/siffrorna-regniga-boras-allt-reg...)

Permalänk
Medlem

Lite sugen på att testa Windows 11. Är det en dålig idé att göra det på en äldre dator med i5-4670K, 16 GB Ram, 980Ti?
Använder inte datorn till något kritiskt. W10 flyter helt okej men 11 kanske är mer krävande.

Visa signatur

9800X3D | Asus RTX 5080 | Asus B650M-PLUS WIFI | Kingston 32GB 6000 DDR5 | Lian Li A3 mATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Snälla, ge mig mer whataboutism!

Knappast så jag bytt ämne?
Kan förstå att det hade handlat om whataboutism om jag hade börjat prata om väderkvarnar men nu rör det konton till olika operativsystem så det rör väl ändå ämnet?
Om man ska sätta whataboutism på allting finns det snart inget att jämföra emot.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 4TB nvme SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| BMW R1300GS 2025

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Knappast så jag bytt ämne?
Kan förstå att det hade handlat om whataboutism om jag hade börjat prata om väderkvarnar men nu rör det konton till olika operativsystem så det rör väl ändå ämnet?
Om man ska sätta whataboutism på allting finns det snart inget att jämföra emot.

Nu har du nog missförstått vad whataboutism innebär. Det handlar inte om att byta ämne, utan är ett argumentationsfel där man försvarar en part genom att hävda att en annan part är lika dålig/värre. Det är ett argumentationsfel för att det spelar ingen roll om det finns någon annan som är värre, det är ändå dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av psp123:

Lite sugen på att testa Windows 11. Är det en dålig idé att göra det på en äldre dator med i5-4670K, 16 GB Ram, 980Ti?
Använder inte datorn till något kritiskt. W10 flyter helt okej men 11 kanske är mer krävande.

är ju bara pröva ahde självt tänkt göra nåt liknande snart

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Nu har du nog missförstått vad whataboutism innebär. Det handlar inte om att byta ämne, utan är ett argumentationsfel där man försvarar en part genom att hävda att en annan part är lika dålig/värre. Det är ett argumentationsfel för att det spelar ingen roll om det finns någon annan som är värre, det är ändå dåligt.

Nej det har jag inte. Jag frågade gällandes användaren dubbelmoral där han är mer ok med konton på andra plattformar. Oavsett hur lika "dåliga" alla plattformar är. Man måste kunna jämföra. Whataboutism känns som det klistras på det mesta numera när man inte vill diskutera sakfrågan.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 4TB nvme SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| BMW R1300GS 2025

Permalänk
Medlem
Skrivet av psp123:

Har du även en SSD som systemdisk, så är det bara att köra på!

Installerade 11:an på en Thinkpad X240 med 8GB RAM, i5-4300U och vanlig HDD. Rullar på fint så länge man låter allt ladda klart efter bootup.

Du kan även få lite tips i denna tråden:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1728060-tips-fore-och-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Nej det har jag inte. Jag frågade gällandes användaren dubbelmoral där han är mer ok med konton på andra plattformar. Oavsett hur lika "dåliga" alla plattformar är. Man måste kunna jämföra. Whataboutism känns som det klistras på det mesta numera när man inte vill diskutera sakfrågan.

Att diskutera personens eventuella dubbelmoral är ju ändå inte sakfrågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Att diskutera personens eventuella dubbelmoral är ju ändå inte sakfrågan.

Som sagt. Ska man gå på ditt spår så kan man till slut inte diskutera någonting. Är inte detta forum just till för det?

Jag ställde frågor som rörde personens inlägg.

Ska jag stämpla dina inlägg som whataboutism nu. Dom rör inte sakfrågan? Känns som sandlådenivå.

Edit* Förövrigt "sakfrågan" i detta läget blir väl ändå personens inlägg jag väljer att svara på.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Som sagt. Ska man gå på ditt spår så kan man till slut inte diskutera någonting. Är inte detta forum just till för det?

Jag ställde frågor som rörde personens inlägg.

Ska jag stämpla dina inlägg som whataboutism nu. Dom rör inte sakfrågan? Känns som sandlådenivå.

Edit* Förövrigt "sakfrågan" i detta läget blir väl ändå personens inlägg jag väljer att svara på.

Åter igen demonstrerar du bara att du inte förstår vad whataboutism innebär.

Om någon säger "A är kass, för att ..." och jag svarar "X, Y och Z är minsann ännu sämmre! Du använder väl inte någon av dem? A kan ju inte vara så dåligt då." Så är det whataboutism, för att jag avfärdar personens argument genom att implicera att hen är en hycklare.

Om jag däremot svara "Okej, jag antar att du ogillar X, Y, Z då också? Enligt min mening gör de ungefär samma sak." Så är det en ärlig jämförelse där jag inte avfärdar argumenten och inte heller anväder det för att försvara A.

Hur man formulerar sig har betydelse. Men nu får set vara nog med off topic.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Har du även en SSD som systemdisk, så är det bara att köra på!

Installerade 11:an på en Thinkpad X240 med 8GB RAM, i5-4300U och vanlig HDD. Rullar på fint så länge man låter allt ladda klart efter bootup.

Du kan även få lite tips i denna tråden:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1728060-tips-fore-och-...

Har en SSD. Tack för trådtipset.

Visa signatur

9800X3D | Asus RTX 5080 | Asus B650M-PLUS WIFI | Kingston 32GB 6000 DDR5 | Lian Li A3 mATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Åter igen demonstrerar du bara att du inte förstår vad whataboutism innebär.

Om någon säger "A är kass, för att ..." och jag svarar "X, Y och Z är minsann ännu sämmre! Du använder väl inte någon av dem? A kan ju inte vara så dåligt då." Så är det whataboutism, för att jag avfärdar personens argument genom att implicera att hen är en hycklare.

Om jag däremot svara "Okej, jag antar att du ogillar X, Y, Z då också? Enligt min mening gör de ungefär samma sak." Så är det en ärlig jämförelse där jag inte avfärdar argumenten och inte heller anväder det för att försvara A.

Hur man formulerar sig har betydelse. Men nu får set vara nog med off topic.

Men lägg av. Jag vet vad whataboutism är för något och du gör ett bra exempel på hur man använder det för att försöka stänga "argumentationen". På samma sätt som du nu försöker påstå att jag inte vet vad whataboutism är för något. Sandlådenivå åter igen.

Jag har inte någonstans kastat skit på övriga. Jag har bara ifrågasatt att personen är okej med att ha konton på andra tjänster.

Diskussionerna blir väldigt snäva om alla skulle hålla sig till din egen definition. Åter igen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av psp123:

Borde inte vara ett problem alls. För mig blev en HP Elitebook från 2012 snabbare med W11 än W10. Körde i ca 2 år med i5 3320M CPU 16GB RAM och Intel HD Grafik. Nu har jag uppgraderat CPU:n till i7 3632QM men annars rullar den på jävligt bra fortfarande

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

reklam i utforskaren och annat

Verkligen??? I utforskaren?

Permalänk

Tänk alla miljoner äldre datorer än 2017 kommer bli obrukbara nästa år och hamna på soptippen. Nu kommer någon nisse skriver att man ska installera någon Linux dist men nej riktigt så bra är inte en sådan lösning. Mycket programvara och spel som inte fungerar bra på Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Jag har inte sett någon reklam i utforskaren på någon av mina Windows 11 datorer, och då kör en av datorerna med insider preview programmet. Det var någon nyhet om att de tänkte göra något, men antingen så var det ett rykte, eller så var det något som de bara testade i insider preview programmet, men sedan drog tillbaka

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

De försökte det ett litet tag men fick rejält med mothugg så de tog bort det ganska så snabbt. Det var bara någon form av A/B-testning med så det var inte alla som fick det.
Men nu har det ju försökt sig på samma igen, fast i startmenyn den här gången.

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Varken reklam i utforskaren, eller att inställningar man gjort i inställningarna ändras har jag varit med om i W11. Jag har alltid haft Firefox som standardwebbläsare och så länge jag inte öppnar Edge så får jag inget tjat om att använda Edge. Och jag öppnar Edge iallafall någon gång i veckan och jag får typ en sån fråga 1 gång per halvår, om ens det, så tjat skulle jag inte säga. Så mycket av det du tar upp har jag inte sett. Men jag har också stängt av dessa tre val i inställningarna
<Uppladdad bildlänk>

Jag har mycket sällan ens reflekterat över alla saker som ofta tas upp, rensar och stänger av lite skräp i början men kan helt ärligt knappt säga att jag känner av någon skillnad mellan win10pro/win11pro och då har jag det både på min workstation och laptop.
Möjligtvis att win11pro är lite snabbare/smidigare och mer konsekvent än tidigare versioner.

Sitter med tunga fotoprojekt med tusentals bilder dagligen, kör WSL/Ubuntu och hinner spela lite ibland så använder datorn rätt hårt utan att störas så rimligtvis borde en genomsnittlig användare knappast störas av Windows.

Visst, hade givetvis sett noll junk i Windows också men kommer garanterat installera win11 på sonens "gamla" dator som sitter med en core i7 7th gen istället för en osäker win10 version 😘

Permalänk
Medlem

Uppgraderade igår på min 12 år gamla setup (som för övrigt fungerar fin fint)
Inga problem än så länge, uppgradering var smidig

Permalänk
Medlem

Rekommenderar att skippa "media creation tool" om ni ska installera win11, mycket bättre att hämta iso och sedan skapa USB med t.ex Rufus; rufus kan ta bort en del av de krav som ställs av vanliga installationen, som online-konto, samt frågorna om att skicka extra data.

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JBerger:

Attacker mot linux (Eller idag, Windows) är det minsta problemet. Problemet är hur anti-användare windows blivit allteftersom. Omständigt att skapa lokalt konto när man installerar datorn ("För användarens bästa"), inställningar man stänger av slås på efter random updates, reklam i utforskaren och annat, eviga tjat om att man ska använda Edge som browser ("Kom igen, det blir kul!") etc. etc.

shift+f10: oobe\bypassnro > enter > fortsätt utan internet > godkänn att skapa konto med sämre användarupplevelse (ungefär)

Skrivet av sweisdapro:

Rekommenderar att skippa "media creation tool" om ni ska installera win11, mycket bättre att hämta iso och sedan skapa USB med t.ex Rufus; rufus kan ta bort en del av de krav som ställs av vanliga installationen, som online-konto, samt frågorna om att skicka extra data.

Skapa en vanlig jävla sticka, klicka i det du vill ha, lägg XML i root på stickan och kör installatione som vanligt.

https://schneegans.de/windows/unattend-generator/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon352348:

shift+f10: oobe\bypassnro > enter > fortsätt utan internet > godkänn att skapa konto med sämre användarupplevelse (ungefär)

1. Det är inte något som svensson kan/vet/klarar av, och det ska fanimej inte krävas fulhaxx för att skapa ett lokalt konto.

2. Det fungerar lite sisådär, de har försökt stänga ner det loopholet; jag installerade win11 så sent som för någon vecka sedan på en laptop, var tvungen att göra det två gånger då jag initialt valde att installera "via internet" (tänkte det kunde ju vara bra med senaste updates inbakat, vilket misstag!) och den då laddade hem senare version av OS som hade stoppat det loophole:t, så fick installera om med de lokala filerna på usb stickan.

Thank you come again!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JBerger:

1. Det är inte något som svensson kan/vet/klarar av, och det ska fanimej inte krävas fulhaxx för att skapa ett lokalt konto.

2. Det fungerar lite sisådär, de har försökt stänga ner det loopholet; jag installerade win11 så sent som för någon vecka sedan på en laptop, var tvungen att göra det två gånger då jag initialt valde att installera "via internet" (tänkte det kunde ju vara bra med senaste updates inbakat, vilket misstag!) och den då laddade hem senare version av OS som hade stoppat det loophole:t, så fick installera om med de lokala filerna på usb stickan.

Thank you come again!

1. Du vet inte vad du håller på med

2. Installerade en 24h2 med oobe\bypassnro senast idag

3. Skill issue

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Låter som att du blandar ihop Apple och Microsoft

Vet dock inte om jag håller med om att Windows 11 skulle vara säkrare än exempelvis Windows 10 IoT LTSC 2019.

Visst har 11:an många bra inbyggda säkerhetsfunktioner, men samtidigt så öppnar de upp till nya sårbarheter enligt mig genom alla nya funktioner.

Vill du ha en nedlåst version med lägre funktionalitet så kör då Windows Server, eller t.o.m. Windows Server Core för att vara på den säkra sidan. Men lycka till med att försöka spela osv på den.
Kan garantera att Windows 11 24H2 är den säkraste normala klientversionen hittills.