Ta bort varningen som kommer upp när man tar bort genvägar från skrivbordet

Permalänk
Medlem

Ta bort varningen som kommer upp när man tar bort genvägar från skrivbordet

Sen en rätt lång tid tillbaka, så skickar windows 10 upp en varning varje gång man vill ta bort en genväg, när den ligger på skrivbordet.
Känns som en funktion som tillkommit för att vissa är vana vid att Mac funkar så.
Men oavsett, så skulle jag vilja bli av med den där varningen.
Försökte googla, men fick bara upp resultat på hur man tar bort skräpkorgen.

Så här ser fönstret ut som kommer upp varje gång:

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Permalänk
Medlem

Vad menar du med att det är för att folk kanske är vana med Mac? Det är ju bara relativt nyligen som Windows slutade be användaren bekräfta borttagning.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Vad menar du med att det är för att folk kanske är vana med Mac? Det är ju bara relativt nyligen som Windows slutade be användaren bekräfta borttagning.

Jag menar att om du drar vilken annan fil som helst till papperskorgen, så kommer det upp 0 rutor ÖHT, men drar du en .exe genväg, då kommer den där rutan upp.
Den är dessutom helt annorlunda än den normala "säker på att ta bort" rutan som kommer upp om du trycker delete på en fil tex.
Windows har aldrig avinstallerat program genom att du tar bort en genväg, eller tar bort en .exe fil.
Men Mac så tar du bort ett program, genom att bara skicka deras motsvarighet till .exe till papperskorgen.

Det var en teori bara. Den här rutan som nu kommer upp har inte varit så sen windows 10 släpptes, utan den började komma för några månader sen.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Inte riktigt det jag letar efter.
Har inget emot konfirmations rutorna, utan det är just den här rutan som stör mig när man drar .exe genvägar till papperskorgen.
Normalt frågar inte windows alls om du är säker på att du vill ta bort, om du drar en genväg eller några andra filer till papperskorgen.
Men är det en .exe genväg så är det annorlunda. Då kommer den här rutan upp.

Gör jag den inställningen, så försvinner även rutorna när man trycker på delete knappen.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Inte riktigt det jag letar efter.
Har inget emot konfirmations rutorna, utan det är just den här rutan som stör mig när man drar .exe genvägar till papperskorgen.
Normalt frågar inte windows alls om du är säker på att du vill ta bort, om du drar en genväg eller några andra filer till papperskorgen.
Men är det en .exe genväg så är det annorlunda. Då kommer den här rutan upp.

Gör jag den inställningen, så försvinner även rutorna när man trycker på delete knappen.

Du har inte rört någon inställning? Jag testade precis att markera en genväg och sen trycka på delete knappen. Genvägen försvann utan att något ruta som frågade om jag vill ta bort genvägen kom upp. Kör Windows 11 Insider Beta Preview 23H2 version. Genvägen hamnade i papperskorgen.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Du har inte rört någon inställning? Jag testade precis att markera en genväg och sen trycka på delete knappen. Genvägen försvann utan att något ruta som frågade om jag vill ta bort genvägen kom upp. Kör Windows 11 Insider Beta Preview 23H2 version. Genvägen hamnade i papperskorgen.

Det är samma för mig!

Men om du tex installerar ett nytt program, eller ibland när du uppdaterar ett program. Och själva programmet skapar en genväg till en .exe fil på ditt skrivbord, då får du den här rutan när du drar den till papperskorgen.
Normalt så får du ingen ruta när du drar en genväg, eller trycker delete på dom, men just i det här fallet så får du upp dialog rutan. (som dessutom ser annorlunda ut än den du normalt får när du vill ta bort en fil, och inte en genväg)

Det som är "problemet" är att jag har några program som uppdaterar sig för jämnan, och varje gång dom uppdaterar så lägger dom till en genväg på skrivbordet.
Och jag vill ju inte ha dom där, och då kommer den här dialog rutan upp alltid.

Är ingen mega grej, men tillräcklig grej för att jag har börjat störa mig på det ^^
Har som sagt inte varit så här alltid, utan det är relativt nytt (Iaf för windows 10)

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Det är samma för mig!

Men om du tex installerar ett nytt program, eller ibland när du uppdaterar ett program. Och själva programmet skapar en genväg till en .exe fil på ditt skrivbord, då får du den här rutan när du drar den till papperskorgen.
Normalt så får du ingen ruta när du drar en genväg, eller trycker delete på dom, men just i det här fallet så får du upp dialog rutan. (som dessutom ser annorlunda ut än den du normalt får när du vill ta bort en fil, och inte en genväg)

Det som är "problemet" är att jag har några program som uppdaterar sig för jämnan, och varje gång dom uppdaterar så lägger dom till en genväg på skrivbordet.

Är ingen mega grej, men tillräcklig grej för att jag har börjat störa mig på det ^^
Har som sagt inte varit så här alltid, utan det är relativt nytt (Iaf för windows 10)

Det finns ingen inställning i programmen att inte skapa en genväg då? Eller kan det vara så att du valde att skapa en skrivbordsgenväg under installationen och att programmet därför alltid lägger tillbaka genvägen vid uppdatering?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Det är samma för mig!

hmm.. Den genvägen jag testade med har installationsprogrammet lagt genvägen, ingen genväg jag lagt där. Testade nu igen med VLC genvägen som VLC installationsprogrammet la på skrivbordet. Ingen fråga denna gång heller och detta på en stationär dator, förra testet var på en bärbar dator. Känns som om något som antingen hänt på din installation, eller så är det skillnad mellan W10 och W11. Jag kör bara med W11 installationer

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

hmm.. Den genvägen jag testade med har installationsprogrammet lagt genvägen, ingen genväg jag lagt där. Testade nu igen med VLC genvägen som VLC installationsprogrammet la på skrivbordet. Ingen fråga denna gång heller och detta på en stationär dator, förra testet var på en bärbar dator. Känns som om något som antingen hänt på din installation, eller så är det skillnad mellan W10 och W11. Jag kör bara med W11 installationer

Mycket möjligt att det är en Win 10 funktion då.
Jag har inte ändrat något iaf, men får alltid den där rutan (sen en tid tillbaka) när det är program som lagt till genvägen

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av zOlid:

Windows har aldrig avinstallerat program genom att du tar bort en genväg, eller tar bort en .exe fil.

Hade jag fått en krona varje gång jag hjälpt någon som trodde det hade jag haft en hel massa kronor. 🙄 Det har ingenting att göra med hur det faktiskt fungerar och allt att göra med vad som är intuitivt för användaren. ”Självklart försvinner programmet från datorn om jag säger till den att ta bort det!”

Permalänk
Medlem

@zOlid
Här är lösningen:
Recycle bin -> Properties -> Ta bort bocken i rutan!

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Jag menar att om du drar vilken annan fil som helst till papperskorgen, så kommer det upp 0 rutor ÖHT, men drar du en .exe genväg, då kommer den där rutan upp.
Den är dessutom helt annorlunda än den normala "säker på att ta bort" rutan som kommer upp om du trycker delete på en fil tex.
Men Mac så tar du bort ett program, genom att bara skicka deras motsvarighet till .exe till papperskorgen.

Det var en teori bara. Den här rutan som nu kommer upp har inte varit så sen windows 10 släpptes, utan den började komma för några månader sen.

Detta ä ju för att användaren skall förstå att det är just genvägen till filen som tas bort så man inte skall tro själva filen är tagits bort, så det är ju inte samma sak som att ta bort själva originalet, därför varningen inte kommer på det andra.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Mitt tips ovan fungerar för mig. La en .exe-fil på skrivbordet och tryckte Delete, ingen varning kom upp

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

@zOlid
Här är lösningen:
<Uppladdad bildlänk>

Ja, men det gäller alla, inte en specifik sak, så som just genvägar. Den där är på hos mig men jag får ingen fråga gällande genvägar

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har forskat lite och har fått fram följande:

Kontrollera papperskorgen

Se till att papperskorgen är korrekt konfigurerad, eftersom en felaktig inställning kan orsaka varningen.

Högerklicka på papperskorgen och välj Egenskaper.
Kontrollera att alternativet Visa bekräftelsedialog för borttagning är avmarkerat.
Klicka på OK.

Du använda Registereditorn för att inaktivera bekräftelseprompten.

Obs! Gör alltid en säkerhetskopia av registret innan du gör ändringar.

Öppna Registereditorn:
Tryck Win + R, skriv regedit och tryck på Enter.

Navigera till följande nyckel:

HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\Advanced

Leta efter värdet ConfirmFileDelete:
Om det finns, dubbelklicka på det och sätt värdet till 0.
Om det inte finns, högerklicka på ett tomt utrymme, välj Nytt > DWORD (32-bitars) värde, namnge det ConfirmFileDelete, och sätt dess värde till 0.

Stäng Registereditorn och starta om datorn.

Steg 3: Justera grupprinciper (om tillgängligt)

Om du använder en Pro- eller Enterprise-version av Windows 10 kan du hantera detta via grupprinciper.

Öppna Grupprincipredigeraren:
Tryck Win + R, skriv gpedit.msc, och tryck på Enter.

Navigera till:

Användarkonfiguration > Administrativa mallar > Windows-komponenter > Windows Utforskaren

Leta efter inställningen Visa inte bekräftelsedialog vid borttagning av filer.

Dubbelklicka på den, välj Aktiverad, och klicka på OK.

Stäng redigeraren och starta om datorn.

Har inte testat eftersom jag själv kör Linux. Hoppas det var till någon hjälp.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

@zOlid
Här är lösningen:
<Uppladdad bildlänk>

Men prova då att bocka av den?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Jull3Haxor:

Har den kvar eftersom jag tar bort filer direkt, utan att gå via Recycle Bin och vill då ha koll så jag inte tar bort fel filer!
Hjälpte bara TS med en lösning
Din lösning är onödigt omständlig, om den ens fungerar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Man använder väl inte papperskorgen? Direkt delete!

Visa signatur

Desktop: i7-12700K | Asus Prime Z690-P D4 WIFI | EVGA RTX 3070 FTW3
Kingston Fury 32GB 3600MHz | ASUS ROG Strix 1000W | WD Black SN750 2TB
Fractal Design Meshify 2 Compact | Monitor: LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av LURKOVIC:

Håller med, men...
Brukar försöka använda papperskorgen då och då efter mycket shift+del råkat radera majoriteten av mina portabla program och lite annat halvjobbigt men inte backup-värdigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LURKOVIC:

Helt rätt! Finns möjlighet att ångra sig, så kommer man att göra det.
Shift-delete! (fast den har ju en vill-du-verkligen-ruta märkte jag)

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Ja, men det gäller alla, inte en specifik sak, så som just genvägar. Den där är på hos mig men jag får ingen fråga gällande genvägar

Enligt TS är det problem med .exe genvägar!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av LURKOVIC:

vad jag lyckats luska fram så kan prompten komma när papperskorgen är inställd så.
Vi har ju fått veta att det faktiskt fungera som TS vill när denna inställningen gjorts enligt tidigare post.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Har den kvar eftersom jag tar bort filer direkt, utan att gå via Recycle Bin och vill då ha koll så jag inte tar bort fel filer!
Hjälpte bara TS med en lösning
Din lösning är onödigt omständlig, om den ens fungerar.

Speciellt omständligt är det ju inte, bara ändra ett värde i Editorn typ. Men som som du säger, jag har inte testat det själv men enligt uppgifter bör det fungera (fick tipset av en vän som löst samma fråga med den metoden).

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Jull3Haxor:

Har forskat lite och har fått fram följande:

Kontrollera papperskorgen

Se till att papperskorgen är korrekt konfigurerad, eftersom en felaktig inställning kan orsaka varningen.

Högerklicka på papperskorgen och välj Egenskaper.
Kontrollera att alternativet Visa bekräftelsedialog för borttagning är avmarkerat.
Klicka på OK.

Du använda Registereditorn för att inaktivera bekräftelseprompten.

Obs! Gör alltid en säkerhetskopia av registret innan du gör ändringar.

Öppna Registereditorn:
Tryck Win + R, skriv regedit och tryck på Enter.

Navigera till följande nyckel:

HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\Advanced

Leta efter värdet ConfirmFileDelete:
Om det finns, dubbelklicka på det och sätt värdet till 0.
Om det inte finns, högerklicka på ett tomt utrymme, välj Nytt > DWORD (32-bitars) värde, namnge det ConfirmFileDelete, och sätt dess värde till 0.

Stäng Registereditorn och starta om datorn.

Steg 3: Justera grupprinciper (om tillgängligt)

Om du använder en Pro- eller Enterprise-version av Windows 10 kan du hantera detta via grupprinciper.

Öppna Grupprincipredigeraren:
Tryck Win + R, skriv gpedit.msc, och tryck på Enter.

Navigera till:

Användarkonfiguration > Administrativa mallar > Windows-komponenter > Windows Utforskaren

Leta efter inställningen Visa inte bekräftelsedialog vid borttagning av filer.

Dubbelklicka på den, välj Aktiverad, och klicka på OK.

Stäng redigeraren och starta om datorn.

Har inte testat eftersom jag själv kör Linux. Hoppas det var till någon hjälp.

Då försvinner alla prompts oavsett hur du vill ta bort filer, så får du aldrig upp bekräftelse rutor längre.

Skrivet av Jull3Haxor:

Då försvinner alla prompts oavsett hur du vill ta bort filer.

Skrivet av Jull3Haxor:

Speciellt omständligt är det ju inte, bara ändra ett värde i Editorn typ. Men som som du säger, jag har inte testat det själv men enligt uppgifter bör det fungera (fick tipset av en vän som löst samma fråga med den metoden).

Som sagt

Förstår att det är lite av ett annorlunda "problem".
Det är mest att det är inkonsekvent mot hur det normalt funkar när man drar till papperskorgen, och att det inte varit så här alltid, utan kom för någon månad sen med någon uppdatering till Win 10

Jag gör många små text dokument ofta, för att skriva upp en anteckning, något jag behöver komma ihåg osv osv.
Det blir även en del skärmklipp osv, och 99/100 så lägger jag alla dessa på skrivbordet, och när jag är klar med dom så drar jag dom bara till papperskorgen.
Men som sagt jag har ett gäng program som får för sig att dom ska uppdatera väldigt ofta och lägga till ett gäng ikoner på skrivbordet, och det blir annorlunda när jag drar dom dit.
Då kommer dialogrutan upp.

Fattar att det här verkligen är sjukt mindre detalj, men det kanske inte går att lösa med att bara få bort just den rutan, utan att ta bort alla bekräftelse rutor vid borttagning av filer, och det är jag inte riktigt ute efter.

Visa signatur

Citera för svar!