Mjukvara för spegling/kloning av nytt OS?

Permalänk
Medlem

Mjukvara för spegling/kloning av nytt OS?

För länge sedan jobbade jag på ett företag som gjorde "Image" på en nyinstallation av en specifik datormodell (med alla tillhörande specifika drivrutiner) och det sparade oändlig tid att bränna på den speglingen när datorer kom hem från mässor o dyl.

Nu ska jag snart göra min första Win11-installation och kommer vilja spegla av den och lägga på extern HD för kortast möjliga återställning om nåt går fel i framtiden. Men vilken gratis eller billig (ej prenumeration) speglings-mjukvara är mest använd och bäst komprimerad idag? Jag skulle helst hålla det lokalt och inte göra en spegling som läggs upp i nåt moln jag behöver betala månadsvis för att ha tillgång till. Vill helst ha den på en sticka.

Rubrik justerad, tråd flyttad. // MOD
Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 5600X 3.7GHz
MOBO: MSI B550 Gaming Plus
RAM: Corsair DDR4-3200/PC4-25600 1600MHz 16Gb
GPU: GIGABYTE Radeon RX 7600 GAMING OC 8Gb
MONITOR: Dell U2414H 24" - HD: Kingston Renegade 1Tb - PSU: Seasonic Focus GX 650W - CHASSIS: Fractal Design Focus G

Permalänk
Medlem

Kan bara söka upp "clone windows os free software" på val av sökmotor, finns många alternativ som funkar bra. Själv har jag använt Macrium Reflect sist, gick enkelt och smärtfritt.

Men jag förstod inte riktigt varför du vill göra det i ditt fall, ska du installera en massa appar där du vill ha sparade inställningar eller annat? För ifall du endast tänker på en ren windows installation + basic drivrutiner så ser jag inte riktigt anledningen för en klonad disk, kan lika gärna bara ha windows installation + drivrutinerna i usbet.

Kom ihåg rätt mjukvara :)
Permalänk
Medlem

Normalt sett hade jag svarat MDT men det verkar som att MS inte vill supporta den efter Win10, utan istället ska man betala (baserat på den infon jag hittade här: https://www.reddit.com/r/sysadmin/comments/174kl8h/just_learn... ). Så jag ber om ursäkt för mitt icke-svar, men det kanske ger en hint om vart vi är påväg.

Permalänk
Medlem

Det här är väl ett problem som återställningspunkter i Windows redan löser? Nåja, du har ju alltid typ Clonezilla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Kan bara söka upp "clone windows os free software" på val av sökmotor, tror alla alternativ funkar bra. Jag är inte helt säker men tror jag själv använde "DiskGenius" sist, fungerade utan problem.

Men jag förstod inte riktigt varför du vill göra det i ditt fall, ska du installera en massa appar där du vill ha sparade inställningar eller annat? För ifall du endast tänker på en ren windows installation + basic drivrutiner så ser jag inte riktigt anledningen för en klonad disk, kan lika gärna bara ha windows installation + drivrutinerna i usbet.

Jo jag tänkte mig nog göra en "full" installation med alla mina favoritprogram, genvägar på skrivbordet, grafikinställningar och allt annat man kan customiza, Fan Control, Akko tangentbordsstuff. Så visst skulle jag vilja göra kloningen så feature-full som möjligt. Inga spel, dock, med fiber är det bara att ladda ned på nytt.

Visa signatur

MONITOR: Dell U2414H 24" - HD: Kingston Renegade 1Tb - PSU: Seasonic Focus GX 650W - CHASSIS: Fractal Design Focus G

Permalänk
Medlem

Det som har fungerat smidigast för mig är Macrium Reflect. Tidigare har home versionen varit fri men kräver numera prenumeration.
Version 8.0.7783 (senaste free) finns att ladda hem från MajorGeeks https://www.majorgeeks.com/files/details/macrium_reflect_free...

Upp till dig om du litar på filerna därifrån, jag har kört detta tidigare.

Sen windows depoyment... jag har lekt med det tidigare, helt ren ny install med dina programm installerade så funkar det säkert bra. Har man pilar lite med powershell eller registry så kan processen faila. Men meningen med det är du skapar en image som är typ "hardvaru neutral" som du kan sedan rulla ut till flera maskiner.

Macrium clonar disk och du kan återställa specifika partitioner, minska eller utöka vid återställning. Ska du återställa till samma dator som du skapade image så funkar det mycket enklare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kusk0r:

Macrium clonar disk och du kan återställa specifika partitioner, minska eller utöka vid återställning. Ska du återställa till samma dator som du skapade image så funkar det mycket enklare...

Spännande! Jag provar detta, och ser hur det ligger. Tack, och tack alla i tråden, testing to do.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Macrium Reflect är även bra till att göra såna kloner schemalagt. Jag gör två kloner av min C: per dag, tar drygt en minut(!!) per gång, förutom på måndagar då jag tar en full klon (tar typ 17-20 minuter för 180 GB data som skickas via 1 Gbps nätverk). Dock så krävs nog betalvarianten för att få så snabba incrementals (Changed Block Tracker).
Med det kan man lätt gå tillbaka till hur det var igår kväll, eller förra tisdagen vid lunch.

Att bara ha en "nyinstallerad" klon känns inte så värst hjälpsamt i mina ögon, om man har mer än ett fåtal program man använder, eller lagrar någon slags data på disken som dokument, bilder osv.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS